10 شغل که هوش مصنوعی نمی‌تواند در آینده از انسان بگیرد

به‌زودی ربات‌ها جهان را قبضه کرده و انسان به یک خاطره دور تبدیل می‌شود. خوشبختانه زمانی که هوش مصنوعی به آن اندازه پیشرفت کند بشر از دنیا رفته است. هوش مصنوعی رفته‌رفته مشاغل بیشتری را از چنگ انسان درمی‌آورد و عده زیادی را بیکار می‌کند. اما در اینجا 10 شغل را به شما معرفی می‌کنیم که هوش مصنوعی نمی‌تواند آن را از انسان بگیرد، حداقل نه به‌زودی.


10. نویسندگی

شاید تصور کنید نویسندگی تنها به معنای در کنار هم قرار دادن کلمات و الگوی خاص است. اما یکی از طرفداران “بازی تاج‌وتخت” که یک برنامه‌نویس حرفه‌ای به نام زک توت است، از انتظار برای چاپ کتاب جدید جرج آر آر مارتین به نام “بادهای زمستان” (The Winds of Winter) خسته شده و تصمیم گرفت نرم‌افزار هوش مصنوعی خود را ایجاد کند تا ادامه داستان را برای او بنویسد. برای اینکه با نتیجه کار آشنا شوید یک جمله از این نرم‌افزار را به شما نشان می‌دهیم:

“این اژدها نمی‌گوید که ما چهار گروه، انسان، موش، دو خواننده یا گروهی از افراد و درختان بالدار نداریم.”

بنابراین می‌بینید که ربات‌ها نمی‌توانند نویسنده خوبی باشند.


9. طراحی مد و خیاطی

در کشورهای توسعه یافته دیگر کسی وقت خود را به دوختن لباس اختصاص نمی‌دهد بلکه قسمت اعظم دوخت و دوز در کشورهای جهان سوم مانند بنگلادش انجام می‌شود که به درآمد آن نیاز دارند. بدون وجود صنعت دوخت و دوز در این کشورها شغل کافی وجود نداشته و ممکن است افراد از گرسنگی بمیرند.

بنابراین چه کسی می‌خواهد زندگی میلیون‌ها نفر را به خطر بیندازد؟ بهتر است درباره داو چارنی (Dov Charney) بیشتر بدانید. او شرکت American Apparel را راه‌اندازی کرد اما زمانی که چندین کارمند به جرم آزار جنسی از او شکایت کردند او از شرکت خود بیرون رانده شد. زیرا اگرچه خودش این موضوع را تکذیب نمود اما کارمندان نظر دیگری داشتند.

او سپس تصمیم گرفت شرکت جدیدی به نام Los Angeles Apparel تأسیس کند و در آن از خیاطان و دوزندگان امریکایی استفاده نماید. اما باوجود ایجاد یک ربات خیاط به نام SoftWEAR توسط استیو دیکرسون، احتمالاً او تنها می‌ماند. این ربات می‌تواند دوخت و دوز کند اما از قابلیت لامسه یا درک چروک لباس و مسائل مشابه برخوردار نیست. بنابراین چارنی می‌تواند به کار خود ادامه دهد.


8. روان‌شناسی

یکی از مواردی که هوش مصنوعی در آن اصلاً موفق نیست نشان دادن احساسات است. زیرا رباتی که انسان نیست چگونه می‌تواند احساسات ما را درک کند؟ چت بوت ها نمی‌توانند آزمون‌های شناسایی ربات را انجام دهند زیرا قابلیت برقراری ارتباط ندارند. این ربات‌ها حتی نمی‌توانند خواسته‌های ما را درک کنند. پس چگونه می‌توانند ما را نصیحت کنند؟ پس بهتر است برای مشاوره به سراغ انسان‌های واقعی برویم نه ربات‌ها.


7. پزشکی

هوش مصنوعی در حال ورود به عرصه پزشکی است. در آینده با عکس گرفتن از محل بیماری می‌توان تشخیص‌های ساده را انجام داد. حتی امروزه برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانند سرطان پوست و یا بیماری چشم دیابتی را تشخیص دهند. ساعت‌های بررسی ضربان قلب می‌توانند ضربان های غیرطبیعی را تشخیص دهند. به‌تدریج تشخیص‌های بیشتر و بیشتری انجام می‌گیرد.

اما هوش مصنوعی نمی‌تواند جای پزشکان را بگیرد. زیرا نمی‌تواند احساسات انسانی را درک کرده یا نشان دهد. آیا می‌توانید تصور کنید یک ربات بی‌احساس به شما بگوید نهایتاً تا شش ماه بعد زنده هستید؟ انسان در حین صحبت درباره وضعیت سلامت و بیماری خویش به ارتباطات انسانی نیاز دارد. همچنین اگر در اتاق عمل مشکلی پیش بیاید جراح دیگر کار را ادامه می‌دهد اما یک ربات هوشمند نمی‌تواند خود را به‌راحتی سازگار کند.


6. موسیقی‌

هوش مصنوعی می‌تواند موزیک‌های مخصوص خود را ایجاد کند که جالب هستند. در ژاپن، یک بازی ویدیویی ژاپنی تخیلی به نام Hatsune Miku بسیار محبوب است و حتی کنسرت‌های خود را به فروش می‌گذارد. اما نگران نباشید زیرا هوش مصنوعی نمی‌تواند موسیقی‌دان‌های موردعلاقه‌تان را کنار بزند. ربات‌ها نمی‌توانند تصویر موسیقی‌دان‌ها و خواننده‌ها را از دیوار اتاقتان بکنند. حداقل نه به این زودی‌ها.


5. افسر پلیس

شاید ربات‌های نگهبان را دیده باشید اما آن‌ها چندان مفید نیستند. این ربات‌ها را با خودروهای پلیس کنار خیابان برابر می‌دانند. اگر افراد تصور کنند کسی مراقب رفتار آن‌هاست بهتر رفتار می‌کنند. شاید با دیدن پلیس آهنی تصور کنید این امر امکان‌پذیر است اما در حقیقت انسان نمی‌تواند عمل دستگیری افراد را به ربات‌ها بسپارد.

در دانشگاه جیائو تانگ شانگهای برنامه‌ای ایجاد شده که با تشخیص چهره اعلام می‌کند آیا یک نفر مجرم است یا خیر. برای این کار به خصوصیاتی مانند علامت زخم‌ها، حالت‌های صورت و حتی خطوط لب توجه می‌شود. اگر فیلم “گزارش اقلیت” (Minority Report) را تماشا کرده باشید می‌دانید که این مسئله به‌جای خوبی ختم نخواهد شد. در حال حاضر این برنامه با مخالفان بسیاری روبه‌رو شده زیرا ممکن است یک نفر با صورت زخمی به دنیا آمده باشد.


4. قضاوت

معمولاً روزانه پرونده‌های بسیاری به دادگاه ارجاع داده می‌شود که بسیاری از آن‌ها در دادگاه رسیدگی نمی‌شوند. در سال 2015، کالج دانشگاه لندن یک الگوریتم ارائه داد که در 79% موارد نتیجه پرونده را درست پیش‌بینی می‌کرد. بنابراین باعث می‌شود که افراد برای یافتن پرونده‌های موفق زمان کمتری صرف کنند.

اما نمی‌توان گفت ربات‌ها می‌توانند جای قضات را اشغال کنند. احساسات انسانی در نتیجه یک پرونده نقش مهمی دارد. برای مثال، یک مادر فقیر که برای سیر کردن شکم فرزندش یک قرص نان دزدیده از فردی که از بانک سرقت کرده باید با مجازات کمتری روبه‌رو شود. ازآنجایی‌که هوش مصنوعی تشخیص چهره همیشه درست عمل نمی‌کند بنابراین ممکن است یک بی‌گناه به زندان برود. درصورتی‌که باوجود قضات این اشتباه رخ نخواهد داد.


3. تدریس هنر

هنر یکی از بخش‌های مهم تاریخ و فرهنگ بشر است. حتی اگر به هنر علاقه نداشته باشید و در کلاس‌های هنر مدرسه خوابتان برده باشد بازهم نمی‌توانید تصور کنید که تدریس هنر به یک ربات سپرده شود. خوشبختانه ربات‌ها مانند یک کودک 4 ساله نقاشی می‌کنند بنابراین نمی‌توانند روزی به‌عنوان هنرمند یا نقاش شناخته شوند. البته برنامه‌ای به نام Recognition وجود دارد که رنگ‌ها، بافت‌ها و اعضای صورت را در کنار هم گذاشته و ویرایش می‌کند و نتیجه کار یک تصویر جالب اما پر از اشتباه است. بنابراین نمی‌توان آن را یک اثر هنری قلمداد کرد.


2. ورزش حرفه‌ای

در المپیک زمستانی 2018 اولین مسابقات اسکی ربات‌ها انجام گرفت. آیا این مسابقات به معنای نابودی ورزشکاران ماست؟ نه. سازندگان این ربات‌ها مجبور بودند دائم به دنبالشان باشند زیرا این ربات‌ها با موانع و پرچم‌ها برخورد می‌کردند. این موضوع هم خنده‌دار است و هم نشان می‌دهد که نباید نگران نابودی ورزشکاران خود باشیم. همچنین ازآنجاکه ساخت ربات هزینه بالایی دربردارد بنابراین احتمالش کم است که برای ساخت این ربات‌های ناموفق هزینه صرف شود. بنابراین در آینده ورزش کردن و مسابقات آن بر عهده انسان است.


1. روحانیت

درنهایت شغلی که هیچ‌گاه به عهده ربات‌ها گذاشته نخواهد شد روحانیت است. ربات‌ها می‌توانند تنها به حقایق و داده‌ها تکیه کنند و بنابراین هیچ تصوری از ایمان ندارند. تحقیقات نشان داده که احتمال سپرده شدن روحانیت به ربات‌ها کمتر از یک درصد است. از سوی دیگر در آینده شغل بازاریابی تلفنی به‌احتمال 99% به ربات‌ها سپرده می‌شود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم