8 مخترع جهانی که از اختراعات خود پشیمان شدند

جهان ما با کمک استعداد زنان و مردان بزرگ از سراسر جهان گسترش یافته است. این افراد به غیرممکن‌ها فکر کرده و آن‌ها را به واقعیت تبدیل کرده‌اند. عزم، اراده و نبوغ آن‌ها باعث شده که زندگی برایمان آسان‌تر شود. اما از میان نوابغی که جهان را برایمان تغییر داده‌اند برخی از آن‌ها از اختراع خود پشیمان شدند.

این اختراعات توسط افرادی ایجاد می‌شود که نیت خیر دارند اما سپس برخی از افراد آن‌ها را تغییر داده و طبق خواسته‌های خود از آن سوءاستفاده می‌کنند. گاهی اوقات خود مخترع تصور نمی‌کنید که بتواند از آن اختراع استفاده منفی کند اما دیگران این کار را انجام می‌دهند و مشکلاتی به بار می‌آید. در اینجا برخی از مخترعین که از اختراع خود پشیمان شدند را به شما معرفی می‌کنیم.


1. آلفرد نوبل – مردی که مسیر جنگ و صلح را پدید آورد

 

داستان زندگی آلفرد نوبل حقیقتاً جالب است. او یک صنعت‌گر، مهندس و مخترع بود که با ایجاد انجمن نوبل نامش با صلح همراه شد. او در سال 1860 به دنبال راهی بود تا صخره‌ها را منفجر کرده و سپس از آن‌ها استفاده کند، او متوجه شد که ترکیب نیتروگلیسیرین با سیلیس نوعی خمیر انفجاری به نام دینامیت به وجود می‌آورد. اما زمانی که متوجه شد از اختراع او برای قتل و کشتار استفاده می‌شود از این کار پشیمان شد. به همین دلیل عمده ثروت خود را به انجمنی اختصاص داد که به افرادی که در جهان تغییرات مثبت به وجود می‌آورند جایزه دهد. تا به امروز بنیاد او به کار خود ادامه داده و تلاش می‌کند تا جهان را به مکان بهتری تبدیل کند. اگرچه او آن‌قدر زنده نماند تا فعالیت بنیاد خود را ببیند اما بزرگ‌ترین حسرت او به یکی از بهترین موفقیت‌های انسانی تبدیل شد.


2. جی رابرت اوپن هایمر و بار سنگینی که بر شانه داشت

جی رابرت اوپن هایمر (J. Robert Oppenheimer) را پدر بمب اتم می‌دانند که در طی جنگ جهانی دوم مدیر آزمایشگاه لوس الاموس بود. کشورهای مختلف باهم مبارزه می‌کردند، میلیون‌ها نفر از بین می‌رفتند و به نظر نمی‌رسید که جنگ به پایان برسد. دانشمندانی که در آزمایشگاه بر روی بمب اتم کار می‌کردند تصورشان این بود که برای خود و مردمشان جهان بهتری خواهند ساخت. اما پس از مشاهده مرگ و آوارگی میلیون‌ها ژاپنی از اختراع خود پشیمان بودند. اوپن هایمر در سال‌های آخر زندگی‌اش اظهار داشت که از اختراع این بمب پشیمان است و چگونه انسان به هیچ رسیده است. بمب اتم باعث پیروزی آمریکا شد، اما پیروزی که به ترسناک‌ترین و ظالمانه‌ترین شکل ممکن به دست آمد.


3. میخاییل کلاشینکف – مردی که کلاشینکف AK47 را ساخت

میخاییل کلاشینکف (Mikhail Kalashnikov) مردی که کلاشینکف AK47 را ساخت یکی دیگر از افرادیست که از اختراع خویش پشیمان است. او در سال 2013 از دنیا رفت، درحالی‌که می‌دانست اختراع او باعث کشت و کشتار شده است. او زمانی که این سلاح را اختراع کرد نمی‌دانست که توسط تروریست‌ها، مبارزان و دیکتاتورها به وسیله‌ای برای کشتار تبدیل خواهد شد. او در سال‌های پایانی عمرش نامه‌ای به رئیس کلیسای ارتدکس روسیه نوشت و در آن سؤالاتی که در ذهنش ایجاد شده بود را مطرح کرد. سؤال او این بود که آیا او مسئول مرگ او در میلیون‌ها نفر براثر این سلاح در چند سال گذشته است؟ او در تعجب بود که چگونه خدا انسان را چنین ظالم و خشن ساخته است.


4. دانگ گویین – مردی که بازی “فلپی برد” را ایجاد کرد و از آن پشیمان است

بهتر است به سراغ موارد دیگر برویم. زیرا جهان دیگر طاقت داستان‌های غم‌انگیز را ندارد. در چند سال اخیر یک بازی آنلاین به بازار آمد و افراد را به خود مشغول کرد. این بازی فلپی برد (Flappy Bird) نام داشت و توسط دانگ گویین (Dong Nguyen) اختراع شده بود. شهرت بیش‌ازحد این بازی باعث شد که او از اختراع اش پشیمان باشد، درحالی‌که شاید هر کس دیگری جای او بود از این مسئله خوشحال می‌شد. این بازی روزانه 50،000 دلار برای او درآمد داشت که برای یک طراح بازی مستقل درآمد بسیار زیادی محسوب می‌شود. اما این درآمد و شهرت زندگی او را خراب کرد و درنهایت مجبور شد به زندگی ساده خود بازگشته و از همه‌چیز چشم‌پوشی کند.


5. ای‌تان زوکرمن – خالق آزاردهنده‌ترین محصول دیجیتال جهان

یکی از اختراعات بشر که برای همه آزاردهنده است تبلیغات دیجیتال پاپ آن است. زمانی که مشغول خواندن یک‌ چیز مهم هستید ناگهان یک آگهی در صفحه ظاهر می‌شود. به نظر می‌رسد که این آگهی‌ها تنها برای آزار ما استفاده می‌شوند، جالب است بدانید که مخترع آن هم این نظر را دارد. او در دهه 90 برای وبسایت Tripod.com که یک وبسایت بازاریابی و خدمات بود، کار می‌کرد. پس از مدتی این شرکت به یک صفحه وبسایت تبدیل شد که برای بقا باید تبلیغات بیشتر دریافت می‌کردند. مشکلات آن‌ها باعث شد آزاردهنده‌ترین اختراع دیجیتال ایجاد شد: تبلیغات پاپ آن. این روش آگهی با این هدف ایجاد شد که دیگر تاجران نگران محتوایی که تبلیغاتشان در آن ظاهر می‌شوند، نباشند. پیش از آن حتی می‌دیدیم که آگهی شرکت‌های بزرگ حتی در سایت‌های مستهجن دیده می‌شد اما زوکربرگ باعث شد که‌این آگهی‌ها در یک پنجره مجزا باز شوند. اگرچه این اختراع با نیت مثبت ایجاد شد اما زوکربرگ در یک مصاحبه از ایجاد این اختراع عذرخواهی کرد.


6. تیم برنرز لی – داستان اسلش دوبل

ممکن است تیم برنرز لی (Tim Berners Lee) را نشناسید اما اگر از کامپیوتر استفاده کرده باشید حتماً اختراع او را به کار برده‌اید. او با توسعه HTML جهان را برای همیشه تغییر داد اما اختراع اسلش دوبل باعث پشیمانی او بود. در آن زمان اسلش دوبل برای مجاز کردن نام پروتکل و آدرس وبسایت استفاده می‌شد. اما بعدها متوجه شد که دو نقطه کافی است. در حال حاضر مرورگر به‌صورت اتوماتیک پیش از آدرس وبسایت http:// قرار می‌دهد اما در گذشته باید خودتان آن را قرار می‌دادید. درنتیجه در آن زمان بسیار آزاردهنده و وقت‌گیر بود. اما ازآنجایی‌که او موجب توسعه اینترنت شد باید او را ببخشیم.


7. باب پراپست – مردی که اتاقک‌های ادارات را اختراع کرد

یکی از آزاردهنده‌ترین مسائل کاری اتاقک‌های ادارات است که اگرچه با نیت مثبت اختراع شد اما باعث آزار کارمندان بود. باب پراپست (Bob Propst) این اتاقک‌ها را اختراع کرد تا کارمندان فضای خصوصی و آزادی بیشتری داشته باشند. اولین اتاقک‌ها به‌گونه‌ای بودند که کارمندان هم فضای خصوصی داشتند و هم اینکه می‌توانستند با کارمندان دیگر ارتباط برقرار کنند. اما رفته‌رفته این اتاقک‌ها کوچک و کوچک‌تر شدند به‌گونه‌ای که باعث آزار کارمندان بود. تقاضا برای اتاقک‌های کوچک باعث شد که شرکت‌های سازنده اتاقک‌های کوچک‌تر بسازند. درنهایت پراپست از اختراع این اتاقک‌ها اظهار تأسف کرد زیرا به‌جای افزایش آزادی کارمندان آن‌ها را محدود و محدودتر می‌کند.


8. کامران لاگمن – مخترع اسپری فلفل و مشکلاتی که به بار آورد

کامران لاگمن (Kamran Loghman) یکی دیگر از افرادی است که از اختراع خود پشیمان است. او که در اف بی آی کار می‌کرد یک سلاح جدید اختراع کرد که همان اسپری فلفل است. او راهنمای استفاده از آن را هم نوشت زیرا در برخی مواقع می‌توانست خطرناک باشد. اما استفاده نامناسب از این اسپری به‌خصوص توسط پلیس باعث تأسف او شد. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که از همه‌چیز سوءاستفاده شده و حتی اختراعات معمولی را به سلاح‌های مرگبار و کشنده تبدیل می‌کند.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. خرداد 3, 1400

    محض اطلاع تمامی دوستان و نویسنده محترم ، اسم اصلی سازنده تفنگ ak47 ، کِلاش نیکف بوده ، و ما به اشتباه آن را کلاشینکف تلفظ میکنیم ، اسم اسلحه ساخته شده توسط ایشون نیز ، AK47 خالیه ، نه کلاشینکف و نه ak47 مدل کلاشینکف ، اسم تفنگ : اِی کا 47 / سازنده تفنگ : کِلاش نیکف
    « درست تلفظ کنیم » 🙂
    قصد توهین و مسخره کردن هیچکسی هم ندارم فقط محض اطلاع و آموزش و یادگیری دوستان عزیز گفتم 🙂

    پاسخ