بیوگرافی جیم کری به همراه 24 حقیقت درباره زندگی او

جیم کری (Jim Carrey) یک بازیگر و کمدین است که به دلیل نقش‌آفرینی در فیلم‌های درام و کمدی مانند “ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات” (Ace Ventura: Pet Detective) و “نمایش ترومن” (The Truman Show) به شهرت رسید.

جیم کری کیست؟

جیم کری کمدین و بازیگر در 17 ژانویه 1962 (27 دی 1340) در نیومارکت، انتاریو، کانادا به دنیا آمد. او برای انجام کارهای کمدی به لس‌آنجلس رفت و درنهایت در برنامه کمدی “در رنگ‌های زنده” (In Living Color) ظاهر شد. کمدی‌های او مانند “ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات” و “ماسک” (The Mask) در گیشه بسیار موفق بودند و نقش‌آفرینی او در آثاری مانند “نمایش ترومن” و “مرد روی ماه” (Man on the Moon) با تحسین مواجه شد. فیلم‌های اخیر او عبارت‌اند از “کیک-اس 2” (Kick Ass 2) و “احمق و احمق‌تر” (Dumb and Dumber To).

روزهای اول زندگی و حرفه او

جیمز یوجین کری بازیگر و کمدین در 17 ژانویه 1962 در نیومارکت، انتاریو، کانادا، به دنیا آمد. او در سن 15 سالگی و با استندآپ کمدی در یک کلوپ کمدی در تورنتو کار خود را آغاز کرد. در سال 1979 کار سرایداری کارخانه را که در سال 1978 برای حمایت از خانه انتخاب کرده بود رها کرد و با ایفای نقش‌هایی در آثار کمدین هایی مانند بادی هکت (Buddy Hackett) و رودنی دنجرفیلد (Rodney Dangerfield) فعالیت خود را آغاز کرد.

او در سال 1983 به هالیوود رفت تا در فیلم تلویزیونی “معرفی جانت” (Introducing…Janet) نقش‌آفرینی کند. حضور او در برنامه‌های تلویزیونی مانند “کارخانه اردک” (The Duck Factory) و “نقش عجیب جیم کری” (Jim Carrey’s Unnatural Act) باعث شد در کمدی “در رنگ‌های زنده” حضور پیدا کند.

موفقیت بزرگ

موفقیت بزرگ کری در سال 1984 و با فیلم “نگهبانان یابنده” (Finders Keepers) بود اما موفقیت اصلی او در سال 1994 و با حضور در شخصیت اصلی “ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات” همراه بود. از آن زمان به بعد میمیک خاص چهره او، استعداد طنز و چهره برونگرایش باعث شد در آثار کمدی بیشتر دیده شود. آثار بعدی او عبارت‌اند از ماسک (1994)، احمق و احمق‌تر (1994)، ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات” (1995)، بتمن برای همیشه (Batman Forever – 1995)، مرد کابلی (The Cable Guy – 1996) و دروغ‌گو (Liar Liar – 1997).

موفقیت تجاری

کری در فیلم “ترومن شو” از پتر ویر که در نقش ترومن بربنک ظاهر شد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. سپس در کنار کورتنی لاو در فیلم “مرد روی ماه” به کارگردانی میلوس فورمن افسانه‌ای ظاهر شد و نقش اندی کافمن را ایفا کرد. بازی در این نقش باعث شد دومین جایزه گلدن گلوب را به خانه ببرد. اما باوجود جایزه گلدن گلوب نتوانست نامزد اسکار شود. اما با قیمت 20 میلیون دلار به یکی از گران‌قیمت‌ترین بازیگران هالیوود تبدیل شد.

جیم کری در تابستان 2000 در نقش یک فرد دوشخصیتی ظاهر شد که هر دویشان عاشق یک زن بودند، این کمدی “من، خودم و آیرین” (Me, Myself and Irene) نام داشت. در پاییز همان سال با گریم سنگین سبزرنگ در فیلم پر بودجه “چگونه گرینچ کریسمس را دزدید” (How the Grinch Stole Christmas) به کارگردانی ران هاوارد که از روی نسخه کلاسیک دکتر زوس ساخته شده بود، نقش‌آفرینی کرد. در سال 2003 در فیلم “بروس قادر مطلق” (Bruce Almighty) در کنار جنیفر آنیستون در نقش مردی با قدرت‌های خدا گونه ظاهر شد. در سال بعد در کنار کیت وینسلت در “درخشش ابدی یک ذهن پاک” (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) از چارلی کافمن، نقش‌آفرینی کرد.

او سپس در نقش‌های مختلف کمدی در فیلم‌هایی چون شوخی با دیک و جین (Fun with Dick and Jane – 2005)، سرود کریسمس (A Christmas Carol – 2009) و پنگوئن‌های آقای پاپر (Mr. Popper’s Penguins – 2011) ظاهر شد. همچنین در فیلم‌های “برت واندراستون باورنکردنی” (The Incredible Burt Wonderstone- 2013) در کنار استیو کارل و در “کیک-اس 2” در نقش مکمل ظاهر شد. در سال 2014 در کنار جف دنیلز در فیلم “احمق و احمق‌تر” بازی کرد.

رو آوردن به نقاشی

زمانی که حرفه‌اش به‌عنوان یک ستاره نزول یافت تصمیم گرفت علاقه‌اش به نقاشی را دنبال کند. او در سال 2017 یک مستند شش‌دقیقه‌ای به نام “به رنگ نیاز داشتم” (I Needed Color) تولید کرد و در آن درباره علاقه‌اش به نقاشی صحبت کرد و آثارش را به نمایش گذاشت.

جیم کری در سال 2018 به دلیل توییت کردن پرتره کسی که شبیه سارا هاکبی سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید بود به دردسر افتاد، او در پایین این پرتره این متن را گذاشته بود، “این پرتره همان کریستین است که تنها هدفش در زندگی دروغ گفتن است. او شبیه یک هیولاست!” سخنگوی او اعلام کرد که این متن توسط کری گذاشته شده بود اما درباره اینکه موضوع صحبت سندرز بود یا نه چیزی نگفت.

زندگی شخصی

کری از ازدواجش با ملیسا وومر (از سال 1987 تا 1995) یک دختر دارد. او با ستاره “احمق و احمق‌تر”، لورن هالی، برای مدت کوتاهی ازدواج کرد و سپس عاشق بازیگر فیلم “من، خودم و آیرین” شد. سپس با جنی مک کارتی بازیگر/ مدل، ارتباط داشت.

در سال 2015 دوست‌دختر کری، کاتریونا وایت براثر مصرف مواد مخدر، که خودکشی گزارش شد، از دنیا رفت. همسر سابق و مادر کاتریونا کری را مسبب مرگ او می‌دانستند اما این شکایت‌ها به‌جایی نرسید.


24 حقیقت جالب درباره زندگی جیم کری

1. جیمز یوجین کری در 17 ژانویه 1962 در انتاریو، کانادا در خانواده کاتلین ارام و پرسی کری به دنیا آمد.

2. او در زمان زندانی بودن توپاک شکور رپر/ بازیگر برای او نامه می‌نوشت تا او را به خنده وادارد. توپاک گفت که کری بازیگر موردعلاقه‌اش است.

3. او پس از بازی در فیلم “دروغ‌گو” برای دومین بار نامزد گلدن گلوب شد.

4. او اولین بار برای فیلم “ماسک” نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

5. کری و سه برادر و خواهر بزرگ‌ترش (دو دختر و یک پسر) بر اساس باورهای کاتولیک پرورش یافتند.

6. او به‌سرعت توانست توجه رودنی دنجرفیلد کمدین را به خود جلب کند و باعث شود رودنی با او یک قرارداد امضا کند تا او اجرای خود را آغاز نماید.

7. او پس از بازی در “در رنگ‌های زنده” در “ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات” اولین نقش اصلی خود در یک فیلم مهم را ایفا کرد. او سپس در همان سال در فیلم‌های کمدی “ماسک” و “احمق و احمق‌تر” نقش‌آفرینی کرد. این سه فیلم در گیشه بسیار موفق بودند و ثابت کردند که کری یک ستاره پرفروش است.

8. او در “داخل استودیوی بازیگران” (Inside the Actors Studio) توضیح می‌دهد که پدرش “موزیسینی بود که برای حمایت از خانواده مجبور شد یک شغل معمولی داشته باشد”. او سپس توضیح داد پس‌ازاینکه پدرش شغل خود را از دست داد “همه‌چیز به هم ریخت”.

9. دامون وایانز، بازیگر همکار کری در فیلم “دختران زمینی بی‌قیدوبندند” (Earth Girls Are Easy – 1989) او را به برادرش کینان که مشغول طرح‌ریزی کمدی “در رنگ‌های زنده” بود معرفی کرد. کری در این فیلم ظاهر شد و از آن زمان به بعد موفقیت هالیوودی‌اش آغاز شد.

10. این بازیگر در سن 15 سالگی مجبور شد مدرسه را ترک کرده و با شغل سرایداری به خانواده کمک کند.

11. کری از سال 1999 تا 2000 با ستاره مقابلش در فیلم “من، خودم و آیرین” نامزد بود.

12. پدرش به او کمک می‌کرد تا حرفه‌اش را انجام دهد و او را با خودرو به تورنتو می‌رساند تا استند آپ خود را اجرا کند. او با فعالیت در کلوپ طنز یوک یوک کار خود را آغاز کرد.

13. او در سال 1996 در ستاره مقابل خود در فیلم “احمق و احمق‌تر”، لورن هالی، ازدواج کرد. پس از مدتی که به یک سال نکشید آن دو از هم جدا شدند.

14. جیم کری در کل شش بار نامزد جایزه گلدن گلوب شد و دو بار آن را دریافت کرد. او جایزه بهترین بازیگر مرد درام برای فیلم “نمایش ترومن” و جایزه بهترین بازیگر مرد طنز / موزیکال را برای فیلم “مرد روی ماه “دریافت نمود.

15. او می‌گوید اگر حرفه بازیگری‌اش خوب پیش نمی‌رفت امروز در کارخانه فولاد دوفاسکو در انتاریو کار می‌کرد.

16. کری در سال 1979 به هالیوود رفت و در کلوپ The Comedy Store اجرا کرد تا مهارت‌های اجرا و طنز خود را گسترش دهد.

17. او در زندگی شخصی دو بار ازدواج کرد. اولین ازدواج او با بازیگر و کمدین اسبق The Comedy Store، ملیسا وومر بود. آن دو در سال 1987 ازدواج و در سال 1995 جدا شدند. آن دو یک فرد به نام جین (1987) دارند که تنها فرزند این بازیگر است.

18. او زمانی که تنها 10 سال داشت رزومه خود را به The Carol Burnett Show فرستاد، به این امید که بتواند در آن برنامه فعالیت کند.

19. او باوجود دو جایزه گلدن گلوب هنوز نامزد اسکار نشده است.

20. در سال 1983 این کمدین جوان در برنامه The Tonight Show Starring Johnny Carson شرکت کرد. او در این زمان به فیلم روی آورد و در “کوه کاپر” (Copper Mountain – 1983) در نقش یک نوجوان فعال جنسی در مقابل آلن تیک بازی کرد. این فیلم یک فیلم آموزشی برای کلوپ این کوه بود که اکنون بسته شده است.

21. او فیلم احمق و احمق‌تر را جالب‌ترین فیلم خود می‌داند.

22. زمانی که کودک بود عادت داشت با کفش رقص بخوابد. دلیلش این بود که اغلب والدینش از او می‌خواستند نصف شد برقصد و اجرا کند:

“مادرم مریض بود و من می‌خواستم حال او را بهتر کنم. او اغلب در رختخواب بود و مجبور بود مسکن مصرف کند. من دوست داشتم کمک کنم تا حالش بهتر شود. بنابراین به اتاق او می‌رفتم، می‌رقصیدم، شکلک درمی‌آوردم و هرکاری می‌کردم تا حالش بهتر شود.”

23. نزدیک بود نقش کاپیتان جک اسپارو را ایفا کند اما به دلیل بازی در فیلم “بروس قادر مطلق” در آن زمان، که فیلم موفقی بود، آن نقش را رد کرد.

24. او پیش از شهرت به خودش قول داد که یک روز یک چک 10 میلیون دلاری را نقد کند و این کار را در سال 2001 انجام داد.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Adin

    دی 21, 1397

    عالي بود
    واقعا ادم به هرچي ك فكر كنه بهش ميرسه

    پاسخ