بیوگرافی کامل تام کروز به همراه 53 حقیقت جالب درباره او

تام کروز (Tom Cruise) یکی از بازیگران برتر هالیوود و ستاره چندین فیلم سینمایی پرفروش است که در اینجا می‌خواهیم با بیوگرافی او و حقایقی از زندگی او آشنا شویم.

خلاصه فعالیت او

تام کروز در 3 جولای 1962 (12 تیر 1341) در سیراکیوس، نیویورک به دنیا آمد. او پس از تحصیل در دبیرستان بازیگری با حضور در فیلم‌های “تجارت پرمخاطره” (Risky Business) و “تاپ گان” (Top Gun) به شهرت رسید. او سپس با نقش‌آفرینی در “جری مگوایر” (Jerry Maguire) و چندگانه “مأموریت غیرممکن” (Mission: Impossible) توجه همگان را به خود جلب کرد. همچنین ازدواج او با نیکول کیدمن و کتی هولمز نیز باعث شهرت او شد.

روزهای اول زندگی

توماس کروز ماپوتر چهارم که با نام تام کروز شناخته می‌شود در 3 جولای 1962 در سیراکیوس، نیویورک، در خانواده مری و توماس ماپوتر به دنیا آمد. مادرش معلم مدرسه و بازیگر آماتور و پدرش مهندس برق بود. والدینش در زمان کودکی کروز برای پیشرفت شغلی پدرش معاملات بزرگی انجام دادند.

زمانی که کروز 11 ساله بود والدین اش طلاق گرفتند و فرزندان به همراه مادر به لوئیزویل، کنتاکی و پس از ازدواج مجددش به گلن ریج، نیوجرسی نقل‌مکان کردند. کروز هم همانند مادر و سه خواهرش به اختلال خواندن دچار بود و به همین دلیل در تحصیل چندان موفق نشد. به همین دلیل او به ورزش رو آورد، در کشتی کج حرفه‌ای فعالیت کرد تا اینکه آسیب زانو باعث شد در دبیرستان این ورزش را کنار بگذارد.

کروز در سن 14 سالگی در فرقه فرانسیسکویی شرکت کرد تا کشیش شود اما یک سال بعد آن را رها کرد. زمانی که 16 ساله بود معلمش او را تشویق کرد تا در موزیکال دبیرستانی Guys and Dolls شرکت کند. او پس از اجرای نقش اصلی ناتان دترویت متوجه شد که به صحنه علاقه دارد و حرفه‌اش را آغاز کرد.

آغاز بازیگری

کروز یک فرصت 10 ساله برای خود مشخص کرد تا طی این مدت در عرصه بازیگری موفق شد. او مدرسه را رها کرد و به نیویورک آمد و پیش از اجرا در “عشق بی‌پایان” (Endless Love) با بازی بروک شیلدز در تست‌های مختلف شرکت کرد. او در این زمان در درام ارتشی “شیپور خاموشی” (Taps – 1981) با بازی‌شان پن، شرکت کرد.

پس‌ازاینکه کارگردان این فیلم هارولد بکر پتانسیل کروز را دید این نقش را به او داد و بازی او در این فیلم توجه منتقدین و فیلم‌سازان را به خود جلب کرد. او در سال 1983 در فیلم “خارجی‌ها” (The Outsiders) از فرانسیس فورد کاپولا شرکت کرد و در کنار بازیگران جوانی مانند امیلیو استیوز، مت دیلون و راب لاو ظاهر شد. اگرچه این فیلم چندان موردتوجه واقع نشد اما فرصت همکاری با یک کارگردان مطرح را برای او ایجاد کرد.

فیلم‌های درجه یک

فیلم بعدی او تجارت پرمخاطره (1983) بود که 65 میلیون دلار فروش داشت. اجرا در این فیلم و به‌خصوص صحنه معروف رقص او باعث شد که به یک بازیگر مطرح تبدیل شود. در سال 1986 و پس از دو سال استراحت در فیلم پر بودجه “افسانه” (Legend) ظاهر شد که در گیشه چندان موفق نبود. در همان سال فیلم موفق تاپ گان را تولید کرد که در کنار بازیگرانی چون کلی مک گیلیز، آنتونی ادواردز و مگ رایان، قرار گرفته بود. صحنه‌های اکشن و عاشقانه در مقابل مدرسه هوانوردی دریایی این فیلم را به پرفروش‌ترین فیلم سال 1986 تبدیل کرد.

کروز با بازی در فیلم‌هایی که هم در گیشه موفق بودند و هم توجه مخاطبین را به خود جلب کردند توانست موفقیت تاپ گان را تکرار کند. او در ابتدا در فیلم “رنگ پول” (The Color of Money – 1986) با بازی پاول نیومن ظاهر شد و سپس در کنار داستین هافمن در “مرد بارانی” (Rain Man – 1988) شرکت کرد. نقش بعدی او به‌عنوان ران کویک، سرباز جنگ ویتنام در فیلم “متولد چهارم ژوئیه” (Born on the Fourth of July – 1989) باعث شد که عنوان نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را از آن خود کند.

ساینتولوژی و روابط عاشقانه

کروز در سال 1987 با بازیگری به نام میمی راجرز (Mimi Rogers) ازدواج کرد. او از طریق راجرز توانست در رشته ساینتولوژی که توسط ران هابارد نویسنده پایه‌گذاری شده بود تحصیل کند. او حضور در این کلیسا را دلیل درمان اختلال خواندن خود می‌دانست و به همین دلیل به یکی از طرفداران آن تبدیل شد. اما در کنار پیشرفت زندگی مذهبی و روحی‌اش، ازدواج او با راجرز در سال 1990 به جدایی ختم شد.

او در همان سال در کنار بازیگر استرالیایی نیکول کیدمن در درام مسابقه‌ای “روزهای تندر” (Days of Thunder) ظاهر شد. اگرچه طرفداران و منتقدین این فیلم را دوست نداشتند این دو بازیگر اصلی به هم علاقه‌مند شدند. آن دو در کریسمس 1990 و پس از مدتی در تلیوراید، کلرادو ازدواج کردند.

نقش اصلی هالیوود

کروز در سال 1992 و پس از اجرا در مقابل جک نیکلسون در درام ارتشی “چند مرد خوب” (A Few Good Men) توانست قدرت بازیگری خود را نشان دهد. این فیلم در هفته اول بیش از 15 میلیون دلار فروش داشت و باعث نامزدی تام کروز در گلدن گلوب شد. او سپس در فیلم‌های “شرکت” (The Firm – 1993) و “مصاحبه با خون‌آشام: روزنگاری خون‌آشام” (Interview with a Vampire – 1994) در کنار برد پیت، در نقش اصلی ظاهر شد.

دو فیلم موفق بعدی او عبارت بودند از مأموریت غیرممکن با فروش 64 میلیون دلاری که این ستاره تولید آن را هم بر عهده داشت و جری مگوایر با کارگردانی کامرون کرو. تام کروز برای بازی در فیلم دوم برای دومین بار نامزد گلدن گلوب شد و جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد.

کروز و کیدمن در سال‌های 1997 و 1998 بیشتر وقت خود را در انگلستان و در صحنه فیلم‌برداری فیلم “چشمان کاملاً بسته” (Eyes Wide Shut)، یک تریلر اروتیک که آخرین فیلم استنلی کوبریک بود، گذرانند. این فیلم در تابستان 1999 اکران شد و سروصدای زیادی به پا کرد اما موفقیت اصلی کروز با فیلم “مگنولیا” (Magnolia) همراه بود. اجرای او به‌عنوان یک شخصیت جذاب باعث شد که جایزه گلدن گلوب و نامزد شدن در اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل را به دست آورد.

او سپس در سال 2000 در فیلم مأموریت غیرممکن 2 در کنار آنتونی هاپکینز، تاندی نیوتون و وینگ ریمز ظاهر شد. او در سال 2002 طی دومین همکاری خود با کرو در فیلم “آسمان وانیلی” (Vanilla Sky) و سپس در “گزارش اقلیت” (Minority Report) استیون اسپیلبرگ ظاهر شد. سال بعد کروز به استرالیا سفر کرد تا در حماسه جنگی 100 میلیون دلاری “آخرین سامورایی” (The Last Samurai) شرکت کند که باعث شد بار دیگر نامزد جایزه گلدن گلوب شود.

تیتر اخبار

کروز و کیدمن در سال‌های 1990 علیه شایعاتی که درباره‌شان مطرح می‌شد مجبور بودند دائم درباره ازدواج خود صحبت کنند. هر کدام از آن‌ها به‌طور جداگانه علیه اخبار دروغی که درباره‌شان منتشر می‌شد شکایت می‌کردند. سپس از آن‌ها عذرخواهی شده و مبلغی را به‌عنوان خسارت دریافت می‌کردند که به خیریه‌ها اهدا می‌شد.

آن دو در 5 فوریه 2001 و پس از 11 سال ازدواج اعلام کردند که قصد دارند از هم جدا شوند. آن‌ها مشغله‌های کاری و دور از هم بودن را دلیل پایان رابطه‌شان دانستند. پس‌ازاین طلاق کروز با همبازی خود در آسمان وانیلی، پنه لوپه کروز و سپس کتی هولمز ارتباط داشت، که رابطه کروز و هولمز تیتر اخبار بود. یک ماه بعد و طی مصاحبه با برنامه پرطرفدار اپرا وینفری، کروز با پریدن بر روی مبل و بله گفتن نشان داد که عاشق کتی هولمز است.

سرانجام در ژوئن 2005 و پس از دو ماه رابطه پرسروصدا کروز در رستوران طبقه بالای برج ایفل از کتی خواستگاری کرد. آن دو در اکتبر همان سال اعلام کردند که در انتظار تولد اولین دخترشان به سر می‌برند.

خواستگاری و بارداری غیرمنتظره آن‌ها به‌زودی شایعات زیادی به پا کرد. اما در همان سال کروز به سخنگوی فرقه ساینتولوژی تبدیل شد و بیش‌ازپیش در صدر اخبار قرار گرفت. او از همکاری قبلی خود بروک شیلدز را به دلیل مصرف داروهای ضدافسردگی برای درمان افسردگی پس از زایمان انتقاد کرد. او همچنین بیماری‌های روانی و درمان مدرن را نقد کرد و ساینتولوژی را درمان حقیقی این مشکلات می‌دانست. اظهارات کروز در “برنامه امروز” مت لوئر در ژوئن 2005 سروصدای زیادی به پا کرد و بعدها مجبور شد عذرخواهی کند.

در سال 2006 دختر کروز و هولمز به نام سوری به دنیا آمد. آن‌ها در همان سال در یک قصر ایتالیایی ازدواج کردند و مهمانان مراسم آن‌ها عبارت بودند از ویل اسمیت، جیدا پینکت اسمیت، جنیفر لوپز، ویکتوریا و دیوید بکهام. اما داستان این عشق دیری نپایید و آن‌ها در ژوئن 2012 جدایی خود را اعلام کردند.

قدرت بازیگری

تام کروز برخلاف زندگی خصوصی پرحاشیه خود در حرفه بازیگری به پیشرفت خود ادامه داد و در سال 2005 در اثر کلاسیک علمی تخیلی “جنگ دنیاها” (War of the Worlds) که بیش از 230 میلیون دلار فروش داشت، شرکت کرد.

اثر دیگر او “مأموریت غیرممکن 3” (2006) نیز با تحسین تماشاگران مواجه شد. بااین‌حال در اوت آن سال که شرکت پارامونت پیکچرز به رابطه 14 ساله خود با این بازیگر پایان داد، حرفه کروز دچار رکود شد. رئیس این شرکت رفتارهای مشکل‌ساز و بحث‌برانگیز کروز را دلیل این جدایی می‌دانست اما متخصصان این شرکت درآمد بالای کروز در چندگانه مأموریت غیرممکن را دلیل آن می‌دانستند.

اما کروز مجدداً به عرصه برگشت و در 2 نوامبر 2006 اعلام کرد که با استودیوی فیلم‌سازی United Artists و پاولا واگنر قرارداد بسته است. اولین تولید آن‌ها به‌عنوان یک تیم درام سیاسی “شیرها برای بره‌ها” (Lions for Lambs – 2007) بود که با وجود ستارگانی چون مریل استریپ و رابرت ردفورد، چندان موفق نشد.

او پس از مدتی فاصله گرفتن از آثار کم‌ارزش در کمدی “تندر استوایی” (Tropic Thunder – 2008) توجه مخاطبین را به خود جلب کرد. باوجوداینکه در این فیلم در کنار رابرت داونی جی آر و بن استیلر، نقش کوتاهی داشت اما شخصیت او به‌عنوان یک مدیر سینمایی چاق و کچل موردتوجه قرار گرفت.

او در دسامبر 2008 دومین پروژه خود با این شرکت را به اتمام رساند. این فیلم، والکیری (Valkyrie)، یک درام جنگ جهانی دو و درباره ترور رهبر آلمانی آدولف هیتلر بود. کروز در این فیلم نقش یک افسر ارتش آلمان را بر عهده داشت که در این ترور فعالیت داشت.

کروز در سال 2011 اثر دیگری از چندگانه پیشین خود با نام “مأموریت غیرممکن: پروتکل شبح” (Mission: Impossible—Ghost Protocol) را روانه بازار کرد. سپس در سال 2012 در فیلم موزیکال “دوران راک” (Rock of Ages) ظاهر شد. اگرچه کروز برای بازی در نقش یک ستاره راک با تحسین مواجه شد اما فیلم چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

او سپس در سال 2012 در درام جنایی “جک ریچر” (Jack Reacher) که از کتاب لی چایلد اقتباس شده بود، حضور پیدا کرد. کارهای دیگر او فیلم‌های علمی تخیلی “فراموشی” (Oblivion – 2013) و “لبه فردا” (Edge of Tomorrow – 2014) بودند. او همچنان به مسیر رشد خود ادامه داد و در سال 2015 در فیلم دیگری از چندگانه خود یعنی “مأموریت غیرممکن: ملت یاغی” (Mission: Impossible—Rogue Nation) ظاهر شد.

حقایقی درباره زندگی تام کروز

  1. نام کامل او توماس کروز ماپاتور چهارم است.
  2. تام کروز در 3 جولای 1962 در سیراکیوس نیویورک به دنیا آمد.
  3. پدرش توماس کروز ماپاتور سوم مهندس برق و مادرش ماری لی معلم خصوصی بود.
  4. والدین او به لوئیزویل کنتاکی تعلق دارند و او از نژاد آلمانی، ایرلندی و انگلیسی می‌باشد.
  5. تام سه خواهر دارد: لی آن، مریان و کاس.
  6. تام کروز جوان همیشه در سفر بود و تا سن 14 سالگی در ایالات‌متحده و کانادا 15 مدرسه عوض کرده بود.
  7. او زمانی که دبیرستانی بود به بازیگری علاقه پیدا کرد و تصمیم خود مبنی بر کشیش شدن را رها کرد. او مدرسه را ترک کرد و به نیویورک رفت تا حرفه بازیگری را آغاز کند.
  8. نقش‌های کوتاه او در فیلم‌های عشق بی‌پایان، شیپور خاموشی و خارجی‌ها باعث شهرت او شد.
  9. بازی او در نقش دانش‌آموز دبیرستان، جوئل گودسان در فیلم “تجارت پرمخاطره” باعث که نامزد جایزه بهترین بازیگر گلدن گلوب شود.
  1. او با بازی در فیلم پرفروش تاپ گان در نقش خلبان جت نیروی دریایی به شهرت رسید.
  2. فیلم دیگر او رنگ پول بود که در همان سال تولید شد و در کنار پاول نیومن در آن نقش‌آفرینی کرد.
  3. در سال 1988 در کنار داستین هافمن در مرد بارانی شرکت کرد. این فیلم جایزه بهترین فیلم را کسب کرد و تام کروز هم جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد منتقدین فیلم کانزاس را دریافت نمود.
  4. بازی در فیلم متولد ماه ژوئیه در نقش افسر جنگ ویتنام باعث شد که برای اولین بار نامزد جایزه اسکار شده و جایزه بهترین بازیگر مرد گلدن گلوب را دریافت کند.
  1. فیلم‌های دیگر او روزهای تندر و دور و دورتر (Far and Away – 1992) بود که در کنار نیکول کیدمن، معشوقه و همسرش در آن نقش‌آفرینی کرد.
  2. در سال 1992 و با بازی در درام ارتشی چند مرد خوب در مقابل جک نیکلسون بار دیگر استعداد بازیگری خود را نشان داد.
  3. او در سال 1993 در فیلم تریلر “َشرکت” به کارگردانی سیدنی پولاک ظاهر شد.
  4. در سال 1994 به همراه برد پیت، آنتونیو باندراس و کریستین اسلاتر در درام گوتیک و ترسناک “مصاحبه با خون‌آشام” (Interview with the Vampire) که بر اساس رمان پرفروش آن رایس ساخته شده بود، نقش‌آفرینی کرد.
  5. در سال 1996 در فیلم مأموریت غیرممکن در نقش جاسوسی به نام ایتان هانت ظاهر شد و این موفقیت را در سال‌های 2000، 2006، 2011 و 2015 تکرار کرد.
  6. در سال 1996 در نقش جری مگوایر در فیلمی به همین نام ظاهر شد که جایزه گلدن گلوب و دومین نامزدی در اسکار را کسب کرد.
  7. در سال 1999 در کنار نیکول کیدمن که آن زمان همسرش بود در آخرین فیلم استنلی کوبریک، چشمان کاملاً بسته، که درباره خیانت و بی‌وفایی بود، شرکت کرد و با انتقادات مختلف مواجه گشت.
  8. در سال 1999 با بازی در فیلم مگنولیا توجه منتقدین را به خود جلب کرد و بار دیگر جایزه گلدن گلوب و نامزدی بهترین بازیگر مکمل مرد را از آن خود نمود.
  9. در سال 2002 در دومین همکاری خود با کرو در آسمان وانیلی و سپس گزارش اقلیت استیون اسپیلبرگ شرکت کرد.
  1. در سال 2003 در درام تاریخی آخرین سامورایی شرکت کرد و نامزدی گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را از آن خود نمود.
  2. در سال 2005 در فیلم جنگ دنیاها، به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و اقتباس از رمان اچ جی ولز به همین نام شرکت کرد.
  3. او که به‌ندرت در نقش‌های مکمل ظاهر می‌شود برای دومین بار در سال 2007 در فیلم شیرها برای ببرها در نقش مکمل ظاهر شد که در گیشه چندان موفق نبود.
  4. در سال 2008 در فیلم کمدی تندر استوایی در نقش یک مدیر چاق و کچل ظاهر شد. همچنین در فیلم تاریخی والکیری در نقش افسر ارتش آلمان ظاهر شد که علیه آدولف هیتلر ترور به راه انداخت.
  1. در سال 2012 در یک اقدام جدید در موزیکال دوران راک ظاهر شد. اگرچه نقش او به‌عنوان یک ستاره راک موردتوجه قرار گرفت اما فیلم چندان موفق واقع نشد.
  2. در سال 2012 در درام جنایی جک ریچر که بر اساس رمان لی چایلد ساخته شده بود ظاهر شد.
  3. در سال 2013 در فیلم فراموشی که بر اساس رمان گرافیکی جوزف کوسینسکی به همین نام ساخته شده بود بازی کرد.
  1. سپس در فیلم علمی تخیلی لبه فردا (2014) در نقش افسر ارتش ظاهر می‌شود که دائماً مرده و زنده می‌شود.
  2. در سال 2016 در فیلم “جک ریچر: هرگز بازنگرد” (Jack Reacher: Never Go Back) که ادامه جک ریچر سال 2012 بود ظاهر شد.
  3. در سال 2017 در فیلم مومیایی (The Mummy) که بازسازی فیلم‌های ترسناک مومیایی بوریس کارلوف در سال 1932 بود ظاهر شد.
  4. تام کروز سه بار نامزد جایزه اسکار شده و سه جایزه گلدن گلوب هم دریافت نموده است.
  5. او در سال 2012 پردرآمدترین بازیگر هالیوود بود.
  6. درآمد خالص تام کروز 550 میلیون دلار می‌باشد.
  7. تام کروز سه بار ازدواج کرده و طلاق گرفته و سه فرزند دارد (دو فرزند به سرپرستی گرفته شده و یک فرزند بیولوژیکی).
  8. اولین ازدواج او از سال 1987 تا 1990 بود که با میمی راجرز ازدواج کرد و او تام کروز را با فرقه ساینتولوژی آشنا نمود.
  9. دومین ازدواج او از سال 1990 تا 2001 و با نیکول کیدمن بود. او و کیدمن دو فرزند به سرپرستی گرفتند: ایزابلا جین کروز (متولد 22 دسامبر 1992) و کونر آنتونی کروز (متولد 17 ژانویه 1995).
  10. سومین ازدواج او از سال 2006 تا 2012 و با کتی هولمز بود. که در سال 2006 دخترشان سوری به دنیا آمد.
  1. در 16 اکتبر 1986 در بلوار 6912 هالیوود در کالیفرنیا، ستاره خیابان مشاهیر به او اهدا شد.
  2. کروز سخنگوی کلیسای ساینتولوژی و مشکلات اجتماعی پیرامون آن است.
  3. او از کودکی از اختلال خواندن رنج می‌برد و کلیسای ساینتولوژی به‌خصوص آموزه‌های ران هابارد به او کمک کرد تا این اختلال را درمان کند.
  4. کروز در سال 2013 دلیل جدایی از هولمز را تلاش هولمز برای دور نگه‌داشتن دخترشان سوری از این کلیسا دانست. او همچنین اعلام کرد که سوری جز این کلیسا نیست.
  5. او از سال 2001 تا 2004 با ستاره فیلم آسمان وانیلی یعنی پنه لوپه کروز زندگی می‌کرد.
  6. او به فعالیت‌هایی نظیر چتربازی، غواصی و خلبانی در هواپیمای شخصی خود می‌پردازد.
  1. او به دلیل نداشتن بدلکار و انجام صحنه‌های خطرناک فیلم‌ها شهرت دارد. برای مثال طی فیلم‌برداری فیلم “مأموریت غیرممکن: پروتکل روح” (2011) از برج خلیفه، بلندترین برج جهان، پرید.
  2. در حین فیلم‌برداری فیلم “روزهای تندر” در پیست بین‌المللی سرعت دایتونا با موتور آر اند دی مسابقه داد و بهترین رکورد او 330 کیلومتر در ساعت بود.
  3. یک‌بار به فردی که تصادف کرده بود و رها شده بود کمک کرد و مخارج بیمارستان او را پرداخت نمود. سپس مشخص شد که قربانی بازیگر برزیلی هلویزا وینهاس (Heloisa Vinhas – 1996) بود.
  4. پس از ترک کشتی کج به علت آسیب زانو به بازیگری روی آورد.
  5. الگوی بازیگری او پاول نیومن بود که طی فیلم‌برداری فیلم رنگ پول آن دو باهم دوست شدند.
  6. در سال 1988 او اولین بازیگری بود که در بهترین فیلم سال برنده جایزه اسکار، مرد بارانی و در بدترین فیلم سال برنده تمشک طلایی، کوکتل (Cocktail) حضور داشت.
  7. او اجازه نمی‌دهد که تصویر یا نقش او در بازی‌های کامپیوتری یا شخصیت‌های اکشن استفاده شود.
  8. او یکی از طرفداران کشتی کج حرفه‌ای است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم