10 یافته عجیب و جالب از مکان‌های منجمد

در جهان مناطق یخ‌زده بسیار جالبی وجود دارد که می‌توان در آن تجربه‌های جالب کسب کرد. در این مکان‌های یخ‌زده، قله‌ها و مناظر زیبا نه‌تنها می‌توان به تجربه‌های جدید دست یافت بلکه می‌توان درباره تاریخ و رخدادهای قطب و نواحی دیگر اطلاعاتی کسب کرد.

گردشگران برای مشاهده‌های اتفاقات جدید به مکان‌های دورافتاده سفر می‌کنند اما در اینجا رویدادهایی رخ می‌دهد که حتی برای دانشمندان قابل توجیح نیست. در این مکان‌ها اکتشافات ترسناکی دیده می‌شود که به‌ندرت در طبیعت رخ خواهد داد.


10. فسیل‌های منحصربه‌فرد از وجود جنگل

امروزه زمین‌های یخ‌زده قطب جنوب یا بزرگ‌ترین صحرای منجمد جهان دارای تاریخ غنی است. زمانی که قطب جنوب به قاره بزرگ گوندوانا متصل بود یک سرزمین سبز و مرطوب محسوب می‌شد. سپس میلیون‌ها سال بعد یک انقراض بزرگ 90 درصد گونه‌های جهان را از بین برد. دانشمندان که دلیل انقراض پرمین-تریاس را نمی‌دانند حدس می‌زنند که یک آتش‌فشان مسبب آن باشد.

پس‌ازاینکه در قطب جنوب پنج جنگل فسیلی جدید کشف شد، دانشمندان متوجه شدند که این فسیل‌ها قبلاً بی‌سابقه بوده است. تنها چیزی که دانشمندان درباره این انقراض می‌دانستند از فسیل‌های دریایی بود. اما برای اولین بار می‌توانستند از فسیل‌های زمینی درباره این پدیده مطالعه کنند. این جنگل‌ها قبل، در طول و پس از واقعه وجود داشتند.

این یافته‌ها به‌تازگی و در اواخر سال 2017 کشف شدند و به همین دلیل برای دریافت چگونگی وجود این درختان به مطالعات بیشتر نیاز داریم. در حال حاضر باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم تا بدانیم چگونه این انقراض از دریا به خشکی هم راه یافته است و مدت‌زمان آن چقدر بود. در حال حاضر مدت‌زمان آن را 15 میلیون تا 20000 سال تخمین می‌زنند.


9. تأثیر قطب شمال بر کالیفرنیا

خشک‌سالی کالیفرنیا از سال 2012 تا 2016 آن‌قدر شدید بود که ماهی‌ها کباب شده و قایق‌ها در اعماق دریاچه‌های خشک‌شده به گل نشستند. افزایش میزان کربن دی‌اکسید در جو زمین را مسبب این حادثه می‌دانستند. گفته می‌شد که با افزایش این ماده آب‌وهوای زمین بدتر می‌شد. در سال 2017 دانشمندان میزان دی‌اکسید کربن را به میزان ثابتی رسانده و در قطبین به جستجو پرداختند. آن‌ها به یافته‌های جالبی دست یافتند. خشک‌سالی کالیفرنیا درنتیجه کاهش یخ‌های اقیانوس قطب شمال ایجاد می‌شد.

زمانی که میزان یخ تا میزان مشخصی کاهش یابد آن منطقه نمی‌تواند گرمای زمین را منعکس کند. در طول 20 سال دمای آب‌های شمالی نزدیک استوا افزایش می‌یابد. درنتیجه آب‌وهوای بارانی به‌جای کالیفرنیا در شمال غرب آرام رخ می‌دهد. در زمان خشک‌سالی کالیفرنیا در شمال آرام همین اتفاق افتاد و طوفان‌ها به سمت شمال روانه شدند. بنابراین تأثیر آب شدن یخ‌های قطبی و گرم شدن آب‌وهوای جنوبی یک پدیده جوی تازه کشف شده است. بنابراین این پدیده که به گرمای جهانی وابسته نیست در صورت تداوم ذوب شدن یخ‌های قطبی می‌تواند خشک‌سالی سال‌های 2012 تا 2016 را تکرار نماید.


8. یک میلیون پنگوئن کمیاب

هیچ گونه‌ای از جانداران نمی‌تواند یک‌شبه جمعیت خود را به 1.5 میلیون برساند. در سال 2018 دانشمندان از کشف کلنی بزرگی از پنگوئن‌ها در جزایر خطر قطب جنوب خبر دادند. این گروه مجموعه‌ای از پنگوئن‌های متوسط آدلی بودند که حدود 70 درصد از جمعیت خود را از دست داده بودند.

اما ناگهان از طریق تحقیقات ماهواره‌ای بر فراز این جزیره کلنی این موجودات دیده شد. زمانی که اولین بار این اطلاعات بررسی شد محققان تصور کردند که آمار اشتباه است. اما زمانی که به ساحل این جزایر رفتند با 750000 جفت‌گیری مواجه شدند. این بزرگ‌ترین جمعیت جانوری آن منطقه و سومین و چهارمین کلنی بزرگ جهان محسوب می‌شود.

گرمایش جهانی رفته‌رفته تعداد این موجودات در نقاط دیگر را کاهش می‌دهد اما این نه جزیره در رابطه به تعداد این جانداران ثابت هستند. همچنین دور بودن و خطرناک بودن این منطقه دخالت‌های انسانی را نیز کاهش می‌دهد. شلوغ‌ترین جزیره این منطقه جزیره هروینا است که شاید سالی یک بار یک کشتی به آنجا برود.


7. لایه‌های یخچالی رون

همانطورکه عجیب به نظر می‌رسد باید بدانید که یخچال‌های آلپ سوئیس در تابستان پوشانده می‌شوند. یکی از آن‌ها یخچال رود رون است. در فصل مناسب افراد با ابزار مخصوص، غذا و البته این پتوهای سفید به این کوه‌ها روانه می‌شوند. این یخچال‌ها در فصل گرم به پارچه‌های سفید تبدیل شده و به‌این‌ترتیب ذوب نمی‌شوند. اما ازآنجایی‌که هر جسم سفید گرما را منعکس می‌کند بنابراین نمی‌توانند کاملاً با ذوب شدن مبارزه کنند. اما میزان سرعت ذوب شدن آن‌ها کاهش می‌یابد.

در یک روز گرم این یخچال‌ها تا حدود 10 الی 12 سانتی‌متر کاهش می‌یابند. اما دلیل پوشاندن این یخچال‌ها صرفاً دلیل محیطی نیست. پنهان کردن یخچال‌ها یک سنت قدیمی و مفید است. از سال 1870 گردشگران برای بازدید از این جاذبه سفیدپوش سالانه به آنجا سفر می‌کنند. از زمان آغاز این رسم رودخانه 1400 متر احیا شده است.


6. راز یخ تاق رأس

هر خانواده یک عضو عجیب‌وغریب دارد که در رابطه با یخ‌های در حال ذوب قطب جنوب این عضو عجیب یخ تاق رأس است. در ابتدا این یخ تاق هم مانند بقیه در حال گرم شدن بود. در سال 2017 دانشمندان به یافته‌های دست پیدا کرده و به این نتیجه رسیدند که این یخ تاق هم در حال ذوب شدن است. سپس دانشمندان بزرگ‌ترین قطعه شناور آن را به جنوب بردند تا آن را مورد آزمایش قرار دهند.

نتایج این آزمایش دانشمندان را شگفت زده کرد. زیرا این یخ تاقی که به اندازه اسپانیا است در حقیقت در حال یخ زدن است. اما این تنها نکته عجیب نبود. لایه درونی این یخ باید نرم‌تر می‌شد زیرا توسط آب جوش شکافته شده بود. اما به‌جای آن لایه درونی یخ تاق از کریستال‌های یخ پوشیده شده بود.

این پدیده در مقابل افزایش سطح آب اقیانوس‌ها یک پدیده امیدوارکننده است. در حقیقت اگر یخ تاق رأس و چهار یخ تاق جنوبی دیگر ذوب شوند، سطح آب اقیانوس‌ها 3 متر بالاتر می‌آید.


5. مکعب‌های غول‌پیکر

این عکس در مسابقات عکاسی رویال در سال 2017 جایزه نخست را به دست آورد. در سال 1995 یک بوم‌شناس از فراز کرانه انگلیسی شبه‌جزیره جنوبی قطب جنوب متوجه مکعب‌های بزرگ شد. این مکعب‌ها همانند حبه‌های بزرگ قند بودند که کنار هم قرار داده شده‌اند. اما در حقیقت چیزی که پیداست یک توهم بیش نیست.

در آنجا یخ وجود دارد اما چیزی مانند یک مکعب سه‌بعدی که در یک ردیف قرار داده شده باشد وجود ندارد. این یخ در حقیقت به‌سرعت در حال جریان یافتن است. این یخ شناور از دو جهت در حال کشیده شدن است و این نیرو باعث ایجاد یخ‌های ردیف مانند می‌شود. خطوط افقی از این کشش دوسویه ایجاد می‌شوند. شکاف‌های عمودی هم از فشار بالا و پایین ایجاد می‌شوند. این شکاف‌ها ازهرجهت ایجاد شده و باعث به وجود آمدن مکعب‌ها می‌شوند.


4. پل یخ منفجرشده

یکی از یخچال‌هایی که در برابر ذوب شدن مقاومت می‌کرد یخچال طبیعی پریتو مورنو است که در یک پارک ملی در آرژانتین قرار داشت و بیش از هر چیز دیگری گرمایش جهانی را نقض می‌کند. یک طاق بزرگ که شکل‌گیری آن 2 تا 4 سال طول کشید و سپس منفجر شد. سپس یک پل جدید از برف و یخ ایجاد شد و این چرخه ادامه یافت.

لحظه انفجار این پل در مارس یک رویداد بسیار جالب و خیره‌کننده بود که گردشگران شاهد آن بودند. یخچال طبیعی پریتو مورنو به‌تدریج ذوب شده و به دریاچه زیرین وارد می‌شود. پس از بالا آمدن آب دریاچه این یخچال بلعیده می‌شود. درنتیجه انسجام سازه ضعیف شده و از هم فرو می‌پاشد.


3. یخ گرینلند که دریاچه را می‌بلعد

دانشمندان در سال 2006 کشف جالبی را عنوان کردند. در عرض دو ساعت یک دریاچه به درون زمین فرو رفت. این موضوع ساده نیست زیرا این دریاچه 45 میلیارد لیتر آب داشت. این پدیده هر سال در گرینلند رخ می‌دهد. هرساله یخ در حال ذوب هزاران دریاچه را می‌بلعد. این دریاچه‌ها تنها چند هفته پیش‌ازاین اتفاق وضعیت ثابتی دارند. دلیل این اتفاق ورقه‌های یخ زیر زمین است. پس از افزایش دما صفحه‌های زمین باز شده و دریاچه‌ها با سرعت زیاد بلعیده می‌شوند.

در سال 2018 محققان اعلام کردند که این کار نتیجه مأیوس‌کننده‌ای دارد زیرا این اتفاق برای سایر دریاچه‌ها نیز رخ می‌دهد حتی آن دسته که بسیار دورتر هستند. بار دیگر افزایش دما مسئول این اتفاق است. با افزایش دمای تابستان این پدیده بیشتر دیده می‌شود. این اتفاق به‌صورت دومینو وار در حال رخ دادن است. خشک شدن آب یک دریاچه بستر دریاچه‌های همسایه را نیز ضعیف می‌کند. شکاف‌های جدید ایجاد شده، دریاچه‌های بیشتری فرو رفته و بستر دریاچه‌های مجاور هم ضعیف می‌شود. یکی از این اتفاقات زنجیره‌ای پنج روز ادامه یافت و 124 دریاچه را خشک کرد. اغلب این آب‌ها به اقیانوس راه یافته و سطح آب جهانی را 1 میلی‌متر بالا می‌برند.


2. ماگماهای کهن‌تر از انسان

قسمتی از قطب جنوب ازآنچه که باید گرم‌تر است. مدت‌زمان طولانی تصور می‌شود که وجود ماگما دلیل این افزایش دماست. در سال 2017 این موضوع تأیید شد. دانشمندان پس از بررسی افزایش دمای غیرطبیعی منطقه و تغییرات فیزیکی به این نتیجه رسیدند که این ماگمای وسیع بر روی پوسته نازک قرار دارد.

این صفحه ماگمایی در غرب منطقه ماری بیرد قطب جنوب و در نزدیکی مرز صفحه تکتونیکی قرار دارد. این توده ماگمایی 2 کیلومتر در زیر یخ قرار داشته و قدمت زیادی دارد. در حقیقت این ماگما 50 تا 110 میلیون سال قبل رخ داد. بنابراین از نژاد انسان و توده یخ قطب جنوب غربی کهن‌تر است. بنابراین این پدیده همیشه در زیست‌بوم منطقه وجود داشته و نمی‌توان آن را مسبب ذوب شدن یخ‌های چند سال اخیر دانست.


1. صدها تن جیوه سمی

خطرات گرمایش جهانی تنها بر ذوب شدن یخ‌ها و افزایش سطح آب اقیانوس‌ها محدود نمی‌شود بلکه بر موادی که در دریاها وارد می‌شود نیز تأثیر دارد. اخیراً صدها تن جیوه به درون یخ قطب شمال وارد شده است. جیوه یک فلز سمی است که با ذوب شدن خاک منجمد می‌تواند سموم ترشح کند. درنتیجه چرخه غذایی را هم آلوده می‌کند. جیوه به بدن حیوانات و ماهی‌ها وارد شده و اگر توسط انسان مصرف شود عوارض ایجاد می‌کند.

پیش‌ازاین کشف دانشمندان تصور می‌کردند که خاک منجمد تنها مقدار کمی جیوه دارد. اما زمانی که متوجه 56 میلیون لیتر جیوه شدند به این نتیجه رسیدند که این خاک حاوی بزرگ‌ترین منبع جیوه است. این جیوه در طی هزاران سال توسط باد و آب‌وهوا انباشته شده است. این جیوه و سموم که در اعماق قطب شمال منجمد شده بود بی‌ضرر بود. اما ذوب شدن یخ به معنای این است که بخشی از این جیوه وارد زمین شده و با گیاهان و باکتری‌ها ادغام می‌شود. بخشی از آن هم به آب و جو وارد می‌شود.

دانشمندان مطمئن نیستند که چه زمانی این فاجعه مشکل‌ساز خواهد شد و یا به چرخه غذایی وارد می‌شود. بااین‌حال همه آن‌ها معتقدند که این پدیده برای انسان مشکلاتی به بار می‌آورد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم