هر آنچه که برای کار و زندگی در ژاپن باید بدانید

ژاپن یک کشور منحصربه‌فرد است که تاریخ غنی داشته و پر از مناظر زیبا و طبیعی و شهرهای مدرن است. در حقیقت ژاپن یکی از کشورهایی است که کمترین نرخ جرائم در آن دیده می‌شود. اگرچه زندگی در ژاپن مزایایی دارد اما نقل‌مکان به یک محیط جدید مشکلات خود را دارد. اگر می‌خواهید در ژاپن زندگی کنید باید مدارک کافی به همراه داشته، مکانی برای اقامت داشته باشید و از داشتن درآمد کافی اطمینان حاصل کنید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با فرهنگ ژاپن آشنا شده و راه‌های زندگی در این کشور را بدانید.


روش اول: نقل‌مکان به ژاپن

1. گذرنامه دریافت کنید. برای ورود به ژاپن باید گذرنامه داشته باشید. این گذرنامه باید تازه باشد تا مدت اقامت شما در ژاپن را پشتیبانی نماید. اگر گذرنامه ندارید باید برای دریافت آن اقدام کنید.


2. گواهی شایستگی دریافت کنید. اگر می‌خواهید به مدت طولانی در ژاپن بمانید (6 ماه تا 5 سال) یا در آنجا اقامت کنید باید گواهی شایستگی دریافت کنید. برای دریافت این گواهی باید نوع فعالیت خود در ژاپن را مشخص کنید (برای مثال، کار، تحصیل، یا زندگی با همسر یا به‌تنهایی) یا اینکه ثابت کنید برای زندگی در آنجا توانایی مالی دارید.

  • تکمیل فرایند درخواست ممکن است 1 تا 3 ماه طول بکشد.
  • می‌توانید درخواست را خودتان انجام داده و یا از طریق سازمانی که در ژاپن است و از طریق کار یا تحصیل حمایتتان می‌کند آن را انجام دهید.
  • برای این کار باید یک نسخه از فرم درخواست به همراه یک عکس سه در چهار، پاکت حاوی آدرس و تمبر و مدارک را آماده کرده و به سازمان مهاجرتی موردنظر ارسال کنید.
  • برای دریافت فرم درخواست برای گواهی شایستگی و مشاهده فهرست مدارک موردنیاز به وب‌سایت مهاجرتی ژاپن مراجعه کنید: http://www.immi-moj.go.jp/english/tetuduki/kanri/shyorui/01.html

3. برای کار یا زندگی در ژاپن برای دریافت ویزا تلاش کنید. پس از دریافت گواهی شایستگی می‌توانید برای دریافت ویزا اقدام کنید. این فرایند به فعالیت شما در ژاپن بستگی دارد. می‌توانید از کنسول گری ژاپن در کشور خود درخواست ویزا دهید. برای این کار به این موارد نیاز دارید:

  • تصویر گذرنامه
  • یک نسخه از گواهی شایستگی، به همراه مدارک موردنیاز برای کار، تحصیل و فعالیت‌های دیگر در ژاپن.

4. کارت اقامت دریافت کنید. به‌محض رسیدن به ژاپن به کارت اقامت نیاز دارید. اگر در فرودگاه ناریتا، هاندا، چوبا یا کانسای پیاده شوید می‌توانید به‌محض مهر خوردن گذرنامه کارت اقامت را دریافت کنید. در غیر این صورت سازمان مهاجرتی شهری که در آن سکونت دارید پس از چند روز از رسیدنتان آن را به محل اقامت آن ارسال می‌کند.

  • پس از دریافت کارت اقامت آن را همیشه به همراه داشته باشید. ممکن است پلیس ژاپن آن را در هر زمانی از شما بخواهد.
  • در صورت تغییر محل اقامت باید سازمان مربوطه را در جریان بگذارید تا اطلاعات آن را برایتان به روز کنند.
  • برای دریافت مجدد این کارت یا تمدید زمان اقامت می‌توانید به سازمان مهاجرت مراجعه کنید.

5. برای زندگی مکانی را پیدا کنید. اگر در ژاپن به کار یا تحصیل می‌پردازید دانشگاه یا سازمان مربوطه ممکن است برای اسکان کمکتان کنند. اما ممکن است بخواهید برای خودتان آپارتمانی پیدا کنید. در این صورت می‌توانید به سایت‌هایی نظیر apartments.gaijinpot.com و realestate.co.jp مراجعه کنید.

  • می‌توانید از مشاور املاک کمک بگیرید مگر اینکه واقعاً به زبان ژاپنی مسلط باشید. اغلب مشاورین املاک مبلغی دریافت می‌کنند که تقریباً برابر با اجاره ماه اول است.
  • اغلب صاحب‌خانه‌ها در ژاپن به شما خانه اجاره نمی‌دهند مگر اینکه کسی توانایی پرداخت اجاره توسط شما را ضمانت کند. می‌توانید از کارفرما، دوست یا هرکسی که در ژاپن می‌شناسید بخواهید تا برایتان ضمانت کند.
  • همچنین خود را برای پرداخت هزینه‌های دیگر مانند پیش‌پرداخت و هزینه دریافت کلید که برابر با 3 ماه اجاره است، آماده کنید.
  • اگر به دنبال جای ثابتی هستید می‌توانید از خانه‌های اشتراکی استفاده کنید.

روش دوم: کار کردن در ژاپن

1. درباره ضروریات شغل خود تحقیق کنید. افرادی که می‌خواهند به ژاپن مهاجرت کنند باید بدانند که در این کشور صنایع مختلف وجود داشته و مشاغل مختلف را در اختیارتان قرار می‌دهد. بسته به شغل موردنظر به مدارک متفاوت نیاز خواهید داشت. برای مثال برخی از مشاغل به مدرک دانشگاهی نیاز دارد درحالی‌که برخی تنها به تجربه نیاز دارند.

  • برای مثال، برای دریافت ویزا به‌عنوان یک مهندس یا متخصص در حوزه علوم انسانی یا خدمات به سال تجربه یا مدرک دانشگاهی نیاز دارید.
  • اگر ویزای کاری‌تان به مدرک نیاز ندارد در صورت علاقه به یک شغل خاص می‌توانید در آن مدرک بگیرید.
  • جستجو کنید تا بدانید شغل موردنظر شما به شرایط خاص نیاز دارد یا خیر. برای مثال اگر به آموزش زبان انگلیسی علاقه‌مند باشید به مدرک تدریس زبان انگلیسی برای بزرگ‌سالان نیاز دارید.

2. برای یافتن شغل می‌توانید از آگهی‌های شغلی استفاده کنید. برای افراد خارجی که به دنبال یافتن شغل هستند صفحات مخصوص جستجوی کار وجود دارد. برای یافتن شغل در حوزه موردنظر خود می‌توانید به وب‌سایت Daijob.com یا GaijinPot.com مراجعه کنید.


3. رزومه مناسب داشته باشید. بسیاری از مشاغل در ژاپن نیازمند این هستند که رزومه با فرمت خاص تهیه کنید. ممکن است شرکت موردنظر شما به فرم مناسب رزومه نیاز داشته و یا نمونه استاندارد را برای دانلود در سایت قرار دهد. برای یافتن فرم مناسب نمونه رزومه عبارت rirekisho template را جستجو کنید.

  • رزومه شما باید این بخش‌ها را شامل شود: سوابق تحصیلی، سوابق شغلی، مدارک دریافتی، اطلاعات شخصی (در اینجا می‌توانید علایق شغلی خود را معرفی کنید) و خواسته‌های خود را مطرح کنید (حقوق موردنظر یا ساعت کار).
  • اگر به زبان ژاپنی مسلط نیستید از یک فرد مسلط درخواست کنید در زمینه کامل کردن فرم به شما کمک کند.

4. برای رزومه خود عکس تهیه کنید. در رزومه ژاپنی خود باید یک تصویر گذرنامه در گوشه سمت راست در بالا قرار دهید. در بیشتر شهرهای ژاپن اتاقک‌های مخصوص گرفتن تصویر رزومه وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که عکس شما حرفه‌ای باشد.

  • لباس رسمی پوشیده و موهای خود را مرتب کنید. موهایتان نباید صورتتان را بپوشاند. پیش از عکس گرفتن موهای صورت خود را اصلاح کنید.
  • مستقیماً به دوربین نگاه کرده و چهره گرم اما رسمی داشته باشید (به‌جای اخم کمی لبخند بزنید).

5. مدرک تسلط به زبان ژاپنی را دریافت کنید. اگر می‌خواهید در ژاپن کار و زندگی کرده باید به زبان ژاپنی مسلط باشید. برخی از مشاغل برای اطمینان از تسلط شما به زبان انگلیسی آزمون مهارت زبان ژاپنی ارائه می‌دهند. داشتن این مدرک باعث می‌شود به اقامت دائم دست پیدا کنید.

  • می‌توانید این مدرک را در ژاپن یا کشورهای دیگر دریافت کنید.
  • برای یافتن مکان‌های دریافت این مدرک در خارج از ژاپن به این آدرس مراجعه کنید:

http://www.jlpt.jp/e/application/overseas_index.html

  • برای انجام این آزمون در ژاپن در این وب‌سایت درخواست دهید:

http://info.jees-jlpt.jp/?lang=english

  • تاریخ انجام این آزمون و مهلت آن بر اساس منطقه و آموزشگاه موردنظر متفاوت است. با دقت شرایط موردنیاز برای درخواست را مطالعه کنید.

روش سوم: مدیریت امور روزمره

1. با قوانین محلی آشنا شوید. در صورت کار یا زندگی در ژاپن باید با قوانین این کشور آشنا باشید. زیرا حتی جرائم ناچیز می‌توانند تنبیه شدید داشته باشند. اگر درباره موارد قانونی یا غیرقانونی در ژاپن چیزی نمی‌دانید با کنسولگری ژاپن در کشور خود صحبت کنید.

  • در صورت آوردن دارو به این کشور احتیاط کنید. مواد مخدر در ژاپن غیرقانونی بوده و بسیاری از مسکن‌هایی که در کشورهای دیگر قانونی هستند در این کشور ممنوع می‌باشند. برای دانستن درباره دارو، مواد آرایشی بهداشتی و ابزار پزشکی مجاز به ورود به ژاپن به وب‌سایت بهداشت، کار و رفاه مراجعه کنید:

http://www.mhlw.go.jp/english/policy/health-medical/pharmaceuticals/01.html


2.  به خدمات رفت‌وآمد دسترسی داشته باشید. بسته به محل زندگی ممکن است بتوانید از سرویس‌های حمل‌ونقل استفاده کنید. اگر در مکان‌های دورافتاده زندگی می‌کنید یا برای رفتن به محل کار باید مسافت طولانی بپیمایید بهتر است از خودرو استفاده کنید. در این صورت باید گواهینامه بین‌المللی دریافت کنید. برای رانندگی در ژاپن به گواهینامه بین‌المللی و گواهینامه کشور خود نیاز دارید. گواهینامه بین‌المللی از زمان استفاده تنها 12 ماه اعتبار دارد.

  • فرایند دریافت گواهینامه بین‌المللی در هر کشور متفاوت است.

3. بودجه زندگی در منطقه موردنظر. هزینه زندگی در ژاپن می‌تواند بالا باشد اما بسته به محل زندگی متغیر است. برای مثال هزینه زندگی در نیویورک از هزینه متوسط در این کشور 10% بالاتر است. درباره هزینه زندگی در ژاپن به‌صورت آنلاین جستجو کرده و حقوق موردنظر و تعداد خانواده خود را نیز در نظر بگیرید.


4. خود را برای اقامت گاه کوچک آماده کنید. آپارتمان‌های ژاپن ممکن است از آپارتمان‌های محل زندگی‌تان متفاوت باشند. برای مثال یک خانواده 3 الی 4 نفره ژاپنی ممکن است در یک آپارتمان 60 متری زندگی کنند. همچنین این آپارتمان‌ها اغلب بدون وسایل هستند. شما باید لوازم ضروری مانند یخچال و ماشین لباس‌شویی، حتی لامپ سقفی و پرده‌ها را نیز خریداری کنید.


5. نزدیک‌ترین مرکز پزشکی را شناسایی کنید. در دفترچه تلفن یا اینترنت درباره نزدیک‌ترین مرکز پزشکی یا بیمارستان جستجو کنید. در برخی از بیمارستان‌ها خدمات به زبان خارجی هم انجام می‌شود.

  • اگر به زبان ژاپنی مسلط نیستید با خود کسی را به همراه داشته باشید تا گفته‌هایتان را ترجمه کند.
  • بیمه ژاپن حدود 70% هزینه‌های پزشکی را پشتیبانی می‌کند. بااین‌حال برخی از شرایط و خدمات پشتیبانی نمی‌شوند. برای استفاده از بیمه با کارفرمای خود صحبت کنید.

روش چهارم: تطبیق یافتن با فرهنگ ژاپن

1. درباره آداب‌ورسوم ژاپن مطالعه کنید. آداب ژاپن ممکن است بسیار پیچیده بوده و با کشور شما تفاوت داشته باشند. پیش از سفر به ژاپن دراین‌باره مطالعه کرده، با یک فرد ژاپنی صحبت کرده و یا از وبلاگ‌ها کمک بگیرید. آشنایی با فرهنگ ژاپن باعث می‌شود به مشکل دچار نشوید. این موارد را به یاد داشته باشید:

  • در این کشور انعام داده نمی‌شود و ممکن است توهین‌آمیز تلقی شود.
  • اگر به خانه کسی دعوت شوید همیشه باید هدیه به همراه داشته باشید.
  • در جلسات حرفه‌ای کارت‌های تجاری ردوبدل می‌شود بنابراین قبول نکردن و یا کنار گذاشتن کارت تجاری یک فرد تا پیش از اتمام جلسه توهین‌آمیز تلقی می‌شود.

2. به کلاس زبان ژاپنی بروید. دانستن زبان ژاپنی باعث می‌شود زندگی و کار در ژاپن برایتان راحت‌تر باشد. پیش از مهاجرت به ژاپن به کلاس خصوصی زبان ژاپنی رفته یا از نرم‌افزارهایی مانند Rosetta Stone یا Duolingo استفاده کنید.


3. جستجو کرده و چیزهای جدید را امتحان کنید. یکی از بهترین راه‌های آشنایی با فرهنگ ژاپن تجربه کردن آن است. از یک دوست، همکار یا همکلاسی درباره چیزهای جالب در ژاپن پرسیده و یا خودتان جستجو کنید. در منطقه زندگی خود چرخیده و با همسایگان خود آشنا شوید.

  • اگر در کشور خود افرادی را می‌شناسید که به ژاپن سفر کرده‌اند از آن‌ها کمک بخواهید. آن‌ها ممکن است به شما کمک کنند که در این کشور احساس راحتی کرده و زندگی خوبی داشته باشید.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. منصور

    دی 7, 1397

    ممنون از این همه اطلاعاتی که در اختیار ما گذشتید. سپاس

    پاسخ