چگونه با طرف مقابل بحث کنیم تا رابطه‌مان خراب نشود

چگونه با طرف مقابل بحث کنیم تا رابطه‌مان خراب نشود

همه زوج‌ها بحث می‌کنند. یا حداقل زوج‌های موفق این کار را انجام می‌دهند. شاید همسرتان روزی را که برای شما مهم است دیر به خانه برسد. یا درباره خودش حرفی به شما نزند، یا دوستان جنس مخالف زیادی داشته باشند و یا اینکه فراموش کنند پس از کار چیزی را به خانه بیاورند. زوج‌ها به دلایل مختلف بحث می‌کنند.

اما بهترین زوج‌ها زوج‌هایی هستند که بحث می‌کنند. موضوع بحث مهم نیست اما چگونگی بحث مهم است.

زمانی که دعوا می‌کنید احساس ترس دارید

بحث کردن نشانه بدی دارد. اگر همسرتان با شما موافق نباشد احساس خیانت کرده و در مقابلش می‌ایستید. ذات انسان به‌گونه‌ای است که در شرایط بد واکنش تند نشان می‌دهد.

برخی زوج‌ها از روش سکوت استفاده می‌کنند. آن‌ها از صحبت کردن با همسران خود خودداری می‌کنند. این روش از استراحت دادن در رابطه و سپس صحبت کردن از احساسات متفاوت است.

برخی ساعت‌ها یا روزها غیب می‌شوند. آن‌ها این کار را می‌کنند تا طرف مقابل از تمام شدن رابطه بترسد. آن‌ها گرچه منظور بدی ندارند اما روش خطرناک و مضری را در پیش گرفته‌اند.

برخی به دلیل تمرکز بر مشکل و یا صحبت با همسرشان به او حمله می‌کنند. آن‌ها به‌جای حمله به موضوع به شخصیت همسرشان حمله می‌کنند. این کار می‌تواند به همسرشان آسیب بزند.

برخی از زوج‌ها مشکل را سیاه یا سفید می‌کنند و دراین‌باره حق را به خود می‌دهند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یکی از طرفین نقطه‌نظر خود را محدود می‌کند. این مسئله مانع بحث کردن می‌شود.

برخی دیگر درباره همسر خود نزد دیگران بدگویی کرده و یا در شبکه‌های اجتماعی مطالب منفی می‌گذارند. آن‌ها با این رفتار منفی رابطه و همسرشان را سرکوب کرده‌اند. این کار نتیجه‌ای ندارد. زمانی که درباره همسرتان بدگویی می‌کنید دیگران آن را به خاطر می‌سپارند.

این رفتارهای منفی و ستیزه‌جویانه از ترس سرچشمه می‌گیرند. احساس ترس طبیعی است. مردم از این می‌ترسند که خود و یا همسرشان به اندازه کافی خوب نباشند. همچنین از این می‌ترسند که ارزش دوست داشته شدن نداشته باشند و شریکشان را از دست بدهند.

عشق می‌تواند ترسناک باشد. پذیرفتن عشق و یک رابطه می‌تواند ترسناک باشد. اما هر چیز باارزشی با ریسک همراه است. زمانی که عاشق باشید خود واقعی‌تان را نشان داده و آسیب‌پذیر می‌شوید. شما در معرض آسیب قرار می‌گیرید.

چگونه درست مبارزه کنید

کلید مدیریت مناسب مشکلات و بحث‌ها این است که عشق و منطق را باهم به کار ببرید و از واکنش‌های ستیزه‌جویانه پرهیز کنید. بحث کردن غیرقابل‌اجتناب است اما به‌جای اینکه منتظر آن باشید و سپس به آن فکر کنید بهتر است که بتوانید آن را مدیریت کنید. اگرچه نمی‌توان از بحث جلوگیری کرد اما می‌توان نسبت به آن واکنش خوبی نشان داد. برای مدیریت بحث با همسرتان این‌گونه رفتار کنید:

1. برای کنترل واکنش خود تلاش کنید

به‌جای حمله به‌ طرف مقابل خود لحظه‌ای به احساسات خود فکر کرده و افکار خود را جمع‌آوری کنید. زمانی که عصبانیت و احساسات منفی به سمت شما هجوم می‌آورند لحظه‌ای به خودتان آمده و خود را آرام کنید. شما می‌توانید احساسات خود را بروز دهید زیرا این حق شماست. اما به این معنا نیست که همان لحظه آن‌ها را نشان دهید. احساسات شما در تغییر و نوسان هستند بنابراین بهتر است که پیش از بحث کردن احساسات خود را بشناسید.

2. مراقب دهان خود باشید

زمانی که به احساسات خود خوب فکر کردید می‌توانید درباره آن‌ها با همسر خود صحبت کنید. زمانی که دراین‌باره صحبت می‌کنید صادق باشید. به‌جای استفاده از جملات “تو” از جملات “من حس می‌کنم” استفاده کنید. دلیل داشتن آن احساسات را نشان داده و به همسرتان اجازه دهید از شما سؤال بپرسند. رمز موفقیت شما این است که به‌جای خالی کردن احساسات خود دراین‌باره بحث کنید.

3. از بحث کردن فرار یا اجتناب نکنید

خودداری از بحث کردن چیزی را درست نمی‌کند. این کار چاله را به چاه تبدیل کرده و بحث را به یک دعوای بزرگ تبدیل می‌کند. هدف اولیه در هر بحث این است که آن را حل کنید. اما حتی اگر نتوانید مشکل را حل کنید بازهم بحث کردن فوایدی دارد. مهم این است که همسر شما احساس دوست داشته شدن، شنیده شدن و باارزش بودن داشته باشد. بنابراین ایستادگی کرده و مبارزه کنید.

4. تفاوت‌های خود را بپذیرید

در بیشتر مواقع یک جواب مشخصاً درست یا غلط وجود ندارد. اگرچه ممکن است دیدگاه‌هایتان مخالف هم باشد اما هردو پذیرفتنی است. در برخی موارد پس‌ازاینکه هردو طرف باهم بحث کردید و سپس آرام شدید قبول می‌کنید که نظراتتان مخالف هم است. شاید رسیدن به بن‌بست باعث شود فکر کنید وقت و زمان خود را هدر داده‌اید اما تلاش برای حل این مسئله باعث می‌شود در بلندمدت رابطه قوی‌تری داشته باشید. شاید به راه‌حل نرسید اما هر دو طرف احساس شنیده شدن و باارزش بودن خواهند داشت.

5. با افراد مناسب مشورت کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای درک تفاوت خود این است که با شخص درست مشورت کنید. اما اگر شخص مناسبی را انتخاب نکنید ممکن است مشکل بدتر شود. زمانی که برای مشورت کسی را انتخاب کنید مراقب باشید که آن شخص شما را خوب بشناسد، قلبا به شما علاقه‌مند باشد، بی‌طرف باشد و به‌جای اینکه هر آنچه شما می‌خواهید را بگوید درباره واقعیت حرف بزند.

زمانی که بهترین راهنمایی را دریافت کرده و موضع خود را مشخص کردید، عقب‌نشینی کرده و با همسر خود صحبت کنید.

برای بهتر شدن مبارزه کنید نه خراب کردن

طبیعی است که زوج‌ها هرازگاهی بحث کنند، این امر بلامانع است. در حقیقت بحث و دعوا رابطه را به خطر نمی‌اندازد بلکه این نحوه برخورد با مشکلات است که رابطه را به خطر می‌اندازد. زوج‌های موفق می‌توانند مشکلات را حل کرده و آن را رفع کنند. آن‌ها به‌جای حمله به فرد به مشکل به وجود آمده فکر می‌کنند. آن‌ها حتی در حین عصبانیت خود را کنترل کرده و به هم نزدیک می‌مانند.

بحث و مشکلات باعث می‌شود شما و همسرتان مشکلات را شناخته، آن‌ها را بررسی کرده و خود و رابطه‌تان را بهتر کنید و ادامه دهید. همه زوج‌ها بحث می‌کنند اما زوج‌های موفق به بهترین شکل به بحث می‌پردازند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم