15 لوازم منزل که باعث ایجاد سرطان می‌شوند

برخی از لوازم منزل مانند یخچال – حتی کانترهای زیبایتان هم می‌توانند سرطان‌زا باشند. در اینجا متخصصان سم‌شناسی نکاتی را در اختیارتان قرار می‌دهند.


مبلمان

مبلمان زیبایتان می‌توانند شما را از بین ببرند اما نه اینکه تنها مانع انجام فعالیت‌هایتان شوند، بسیاری از مبل‌ها، تشک‌ها و لوازم دیگر منزل حاوی مواد سرطان‌زا به نام TDCIPP هستند که پیش از سال 2013 به‌شدت استفاده می‌شد به‌گونه‌ای که یکی از آزمایشات دانشگاه دوک آن را در هر فرد آزمایش‌شده مشاهده کرد. این ماده همچنین یکی از ده مواد شیمیایی است که در گردوخاک منزل دیده می‌شود.

باید چه‌کار کنید؟

مبل‌هایی که پیش از سال 2013 خریداری کرده‌اید را تعویض کنید و به برچسب مبل‌های تازه خریداری‌شده توجه نمایید.


پرده و فرش

کادمیوم یکی از مواد سرطان‌زای سیگار است. اگر در خانه سیگار می‌کشید کادمیوم و مواد سرطان‌زای دیگر روی پرده و فرش می‌نشینند، حتی زمانی که بوی سیگار هم از بین برود. به همین دلیل چیزی به نام دود ثانویه وجود دارد که در برابر مواد تمیزکننده قوی هم مقاوم است.

باید چه‌کار کنید؟

سیگار را ترک کرده و هرگز در خانه سیگار نکشید.


مبل ریکلاینر چرمی

کرومیوم نوعی ماده سرطان‌زاست که در لوازم چرم، چوبی، رنگ‌ها و رنگ‌دانه‌های پارچه و سیمان یافت می‌شود. برای درک میزان کرومیوم موجود در فضای خانه باید بدانید طبق یکی از مطالعات انجام‌شده در دانشگاه دانمارک حدود نیمی از کفش و صندلی‌های چرمی دارای میزان بالای مواد سرطان‌زا هستند.

باید چه‌کار کنید؟

در اینجا هم باید به برچسب‌ها دقت کنید. از پرسیدن درباره لوازم منزل از فروشندگان خجالت نکشید.


باغچه

دیوکسین یک ماده سرطان‌زاست که در فراورده‌های جانبی شیمیایی وجود داشته و درنتیجه در خاک و آب دیده می‌شوند. این ماده در گردوخاک روی قفسه، روی کف خانه و روی سبزیجات دیده می‌شود. متخصصین سموم معتقدند که احتمال قرار گرفتن در معرض سرطان ناشی از دیوکسین بیش از یک در یک هزار است.

باید چه‌کار کنید؟

در هنگام کار در باغچه دستکش پوشیده و همیشه پیش از ورود به منزل دست‌های خود را بشویید. همچنین از سوزاندن زباله‌ها در خانه خودداری کنید.


یخچال قدیمی

طبق گفته متخصصین مواد سرطان‌زای PCB در لوازم‌خانگی قدیمی، لامپ‌های فلورسنت و ترانسفورماتورها وجود دارند. اگرچه این وسیله دیگر در ایالات‌متحده تولید نمی‌شود، اما مواد PCB هنوز در کشورهای درحال‌توسعه استفاده شده و هنوز هم از تمام PCB های تولید شده، 70 درصد آن در محیط‌زیست وجود دارد. یکی دیگر از منابع این ماده رژیم‌های غذایی است.

باید چه‌کار کنید؟

از شر یخچال‌ها و لامپ‌های فلورسنت قدیمی خلاص شوید. همچنین درباره وجود PCB در ماهی و غذاهای دریایی بیشتر مطالعه کنید.


محصولات تمیزکننده

فرمالدهید یکی از مواد سرطان‌زاست که در غذا، مواد آرایشی، محصولات تمیزکننده (مانند مایع دستشویی، نرم‌کننده و شامپو فرش)، رنگ، عایق فوم و ورقات روزنامه یافت می‌شود. همچنین با استشمام دود ناشی از آشپزی روی گاز یا قرار گرفتن در معرض آتش نیز در معرض این ماده قرار خواهید گرفت.

باید چه‌کار کنید؟

ماده تمیزکننده را با دقت انتخاب کرده و مکان آشپزی را تهویه کنید.


کمد لباس

ماده شیمیایی خشک‌کن تتراکلرواتیلن نوعی ماده سمی است که در تمام لباس‌های داخل کمد دیده می‌شود. همچنین در مواد لکه بر، واکس و تمیزکننده چوب، هم وجود دارد.

باید چه‌کار کنید؟

در هنگام تمیز کردن چوب و واکس زدن کفش دستکش بپوشید. اگر از خشک‌شویی استفاده کنید، یک خشک‌شویی انتخاب کنید که از تتراکلرواتیلن استفاده نمی‌کند.


کف‌پوش و پرده‌کرکره‌ای

پتالات ها مواد سرطان‌زایی هستند که بر رشد انسان و باروری او تأثیر می‌گذارد. این مواد در کف‌پوش، پرده حمام، چرم ترکیبی، پرده‌کرکره‌ای، کاغذدیواری و تمام موادی که از پلی وینیل کلراید دیده می‌شوند. همچنین در غذاهایی که در نایلون بسته‌بندی‌شده‌اند نیز دیده می‌شود.

باید چه‌کار کنید؟

از مواد حاوی پلی وینیل کلراید دوری کنید و به دنبال موادی باشید که برچسب بدون پتالات بر روی آن وجود دارد. لوازم پلاستیکی پیش از سال 2008 را دور انداخته و از بطری‌ها و ظروف شیشه‌ای و استیل استفاده کنید. همچنین در استفاده از نایلون برای بسته‌بندی غذا دقت کنید.


چلومرغ موردعلاقه‌تان

همه می‌دانند آرسنیک سمی است اما شاید کسی نداند مقدار کم آن می‌تواند سرطان‌زا باشد. این ماده در غذاهایی مانند مرغ، برنج و برخی از آب‌میوه‌ها، همچنین مواد خطرناکی مانند رنگ‌ها، براق‌کننده لوازم‌خانگی، چسب، روان‌ساز، نایلون و رنگ، وجود دارد.

باید چه‌کار کنید؟

از مرغ‌های ارگانیک استفاده کنید. در صورت استفاده از رژیم غذایی بدون گلاتن کمتر در معرض آرسنیک قرار خواهید گرفت.


عایق‌بندی

خوشبختانه سال‌هاست که دیگر از پنبه نسوز استفاده نمی‌شود اما هنوز هم در عایق‌بندی خانه‌های قدیمی دیده می‌شود. ازآنجایی‌که با گذشت زمان عایق‌بندی خراب می‌شود، فیبرهای پنبه نسوز در معرض هوا قرار می‌گیرند. ازآنجایی‌که فیبرهای پنبه نسوز به لباس و کفش می‌چسبد، کارگرانی که در شغل خود در معرض تماس با این ماده قرار دارند آن را به خانه می‌آورند.


لیوان‌های فوم پلی استایرن

استایرن نوعی ماده سرطان‌زاست که در پلاستیک‌های پلی استایرن وجود داشته و برای تهیه محصولات پلاستیکی فوم مقاوم مانند لیوان، بشقاب، سینی، اسباب آشپزی، بسته‌بندی و بادام‌های بسته‌بندی‌شده دیده می‌شود. در صورت مصرف قهوه داغ یا سوپ در وسایل پلی استایرن، استایرن به داخل آن‌ها وارد می‌شود.

باید چه‌کار کنید؟

از این لوازم استفاده نکرده و با دقت برچسب محصولات را بخوانید.


کتاب‌های کتابخانه

طبق گزارش کنگره‌ها و منابع دولتی دیگر، لوازم پزشکی، کتاب‌های کتابخانه و لوازم موجود در موزه ممکن است به اتیلن اکسید که یک ماده سرطان‌زاست آغشته باشند.

باید چه‌کار کنید؟

درصورتی‌که به دلیل کار خود در معرض وسایل آغشته به اتیلن اکسید هستید، سعی کنید تماس خود با آن را به حداقل برسانید.


آفت‌کش‌ها

هیچ‌کس از آفت‌ها خوشش نمی‌آید اما در صورت استفاده از علف‌کش‌ها بیشتر در معرض مواد سرطان‌زا قرار خواهید گرفت.

باید چه‌کار کنید؟

با دقت برچسب آفت‌کش‌ها را بخوانید.


اسپری دفع حشرات

حشرات می‌توانند بیماری‌زا باشند اما اگر می‌خواهید برای جلوگیری از آن‌ها از اسپری دفع حشرات استفاده کنید احتمال ابتلا به سرطان در شما افزایش می‌یابد. ممکن است از این اسپری‌ها به‌دفعات برای حیوانات خانگی خود استفاده کرده باشید.

باید چه‌کار کنید؟

از اسپری‌هایی که دارای سموم کمتر هستند استفاده کنید.


کانتر گرانیت

از فساد اورانیوم موجود در سنگ و خاک رادون تشکیل می‌شود. این ماده احتمال سرطان ریه را افزایش می‌دهد، به‌خصوص در افراد سیگاری. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که میزان اورانیوم و رادیوم موجود در سنگ‌ها بالا است ممکن است در معرض رادون قرار بگیرید. در صورت داشتن کانتر گرانیت هم ممکن است در معرض رادون قرار بگیرید.

باید چه‌کار کنید؟

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که میزان اورانیوم و رادیوم بالا است و یا اینکه از کانترهای گرانیتی استفاده می‌کنید باید میزان رادون را اندازه‌گیری نمایید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم