15 فیلم برتر سینمای آسیا در سال 2017

15 فیلم برتر سینمای آسیا در سال 2017

فیلم‌های آسیایی همواره نشان داده‌اند که می‌توانند توجه مخاطبین را به خود جلب کنند. موفقیت زیاد و تنوع این فیلم‌ها به ما ثابت می‌کند که باید همواره منتظر فیلم‌های دیگر سینمای آسیا باشیم. سال 2017 برای سینمای آسیا سال بسیار درخشانی بود و در این سال فیلم‌های موفقی تولید شدند. در اینجا 15 فیلم برتر آسیا در سال 2017 را به شما معرفی می‌کنیم.


15. هارمونیوم – HARMONIUM

به کارگردانی: کوجی فاکادا، کشور: ژاپن، زبان: ژاپنی، زمان فیلم: 2 ساعت

این فیلم درام کند از کوجی فاکادا شک و تردید میان خانواده‌ها را نشان می‌دهد. این اثر با ریتم کند و آرام خود آن‌چنان شما را در خود غرق می‌کند که آرزو می‌کنید نظاره‌گر واقعیت بهتری باشید. واقعیتی که عواقب بهتری داشته و شما را به خاطر اشتباهات گذشته تنبیه نمی‌کند.


14. آزاد و راحت – FREE AND EASY

به کارگردانی: جون جنگ، کشور: ژاپن، زبان: ماندرین، زمان فیلم: 1 ساعت و 39 دقیقه

این اثر ابزورد کمدی توانست به جشنواره‌های سینمایی سال 2017 راه یابد. در این اثر گروهی از افراد بازنده را می‌بینیم که در یک شهر صنعتی کوچک باهم مزاح می‌کنند، چیزی که کمتر می‌توان در فیلم‌های سبک روی اندرسون دید. اگرچه این‌طور به نظر می‌رسد که داستان‌های مختلف به هم وصل شده‌اند اما فیلم فساد جامعه مدرن را موردانتقاد قرار می‌دهد. جون جنگ با استفاده از فضاهای خالی طنز تلخ و گزنده را نشان می‌دهد و به‌این‌ترتیب بر موفقیت فیلم می‌افزاید. منتقدان این فیلم را یکی از فیلم‌هایی می‌دانند که به سیاه نمایی می‌پردازد.


13. خاطرات آناگامالی – ANGAMALY DIARIES

به کارگردانی: لیجو پلیسری، کشور: هند، زبان: مالایالام، زمان فیلم: 2 ساعت و 12 دقیقه

یک اثر گانگستری جالب از پلیسری با شخصیت‌های رنگارنگ و سرخوش و فضاسازی جالب که در آن از عناصر زدوخورد، خوراکی و شخصیت‌پردازی خوب، استفاده شده است. این فیلم که در داخل و خارج از شهر کوچک آناگامالی ضبط شده داستان گروه‌هایی را نشان می‌دهد که به تجارت گوشت خوک مشغول هستند. فیلم که فیلم‌نامه و فیلم‌برداری بسیار موفقی دارد داستان مردی را نشان می‌دهد که به دلیل خشونت در مسیر بدی قرار گرفته است.


12. باغ انار – POMEGRANATE ORCHARD

به کارگردانی: ایلگار نجف، کشور: آذربایجان، زبان: آذربایجانی، زمان فیلم: 1 ساعت و 30 دقیقه

فیلم داستان یک تراژدی خانوادگی را نشان می‌دهد که می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و به موضوعات گناه، انگیزه‌های خودخواهانه و اخلاقیات در جامعه مدرن می‌پردازد. در اینجا داستان تجدیددیدار یک خانواده را می‌بینیم که پسرشان پس از 12 سال به خانواده بازمی‌گردد. در حقیقت مفهوم اصلی فیلم زوال احساسات انسانی و سیاه شدن آن است.


11. نیوتن – NEWTON

به کارگردانی: امیت ماسورکار، کشور: هند، زبان: هندی، زمان فیلم: 1 ساعت و 46 دقیقه

یک اثر انتقادی از جامعه دموکراتیک که در کنار آن دیگر کاستی‌های جامعه را نشان می‌دهد. او در حقیقت در اینجا تنها سؤالات اساسی را می‌پرسد اما پاسخی ارائه نمی‌دهد. او به محدودیت‌های موجود آگاه است و همچنین به‌خوبی می‌داند که این محدودیت‌ها در کجا آغاز شده و کجا به پایان می‌رسند. این فیلم یک اثر کمدی بیدارکننده است که صداقت را تنها عامل تغییر جهان می‌داند.


10. مارلینای قاتل در چهار پرده – MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS

به کارگردانی: مولی سوریا، کشور: اندونزی، زبان: اندونزیایی، زمان فیلم: 1 ساعت و 33 دقیقه

دقیقاً نمی‌توان مارلینای قاتل در چهار پرده در یک ژانر قرار داد. این فیلم نه یک فیلم وسترن است نه یک فیلم انتقام‌جویانه. می‌توان به‌طور خلاصه آن را یک اثر فمینیست دانست که همانند قصه‌های دیگر زنی تنها را می‌بینیم که اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد. داستان فیلم در تپه‌های زیبای اندونزی رخ می‌دهد.


9. محرمانه و شاهد – THE MAINOUR AND THE WITNESS

به کارگردانی: دلیش پوتان، کشور: هند، زبان: مالایالام، زمان فیلم: 2 ساعت و 15 دقیقه

فیلمی با بازی فهاد فاسیل که داستان بیچارگی زندگی هرروزه یک فرد را نشان می‌دهد. بنابراین این فیلم یک کمدی سیاه محسوب می‌شود. اگرچه فیلم بر افراد کمی تمرکز می‌کند اما بی‌ثباتی و عدم تعادل سیستم حقوقی کل کشور را موردانتقاد قرار می‌دهد.


7. آنتی پورنو – ANTIPORNO

به کارگردانی: سونو، کشور: ژاپن، زبان: ژاپنی، زمان فیلم: 1 ساعت و 16 دقیقه

زمانی که از سیون سونو خواسته شد تا با الهام از پورنوی رمانتیک (نوعی از فیلم بزرگ سالانه که هر 10 دقیقه یک‌بار صحنه رابطه جنسی نشان می‌دهد) یک فیلم بسازد این فیلم را ساخت که تجاوز و ظالم به زنان در جامعه‌ای را نشان می‌دهد که زنان مجبورند در آن به هر وسیله‌ای مردان را خوشحال کنند. سونو با تولید این فیلم نه‌تنها از پورنوی رمانتیک الهام گرفت بلکه آن را مورد انتقاد قرار داد.


6. وظیفه – WAJIB

به کارگردانی: آنماری جاسیر، کشور: فلسطین، زبان: عربی، زمان فیلم: 1 ساعت و 36 دقیقه

یک فیلم جاده‌ای که بی‌تفاوتی در بین یک خانواده و به‌خصوص رابطه پدر و پسری را نشان می‌دهد (هم در صحنه و هم پشت‌صحنه). در این فیلم با دیالوگ‌های زیبا، روابط خانوادگی پراحساس و فضاسازی زیبا دو تن از اعضای یک خانواده را می‌بینیم که درباره جهان نقطه‌نظر متفاوتی دارند. بنابراین بی‌تفاوتی و محبت میان این دو شخصیت به‌خوبی نشان داده شده و نتیجه آن را می‌بینیم.


5. یک رؤیای آرام – A QUIET DREAM

به کارگردانی: لو ژانگ، کشور: کره جنوبی، زبان: کره‌ای، زمان فیلم: 1 ساعت و 41 دقیقه

یک روایت کمدی رمانتیک که زندگی گروهی از مردم در نواحی فقیرنشین سئول را نشان می‌دهد. نمای سیاه‌سفید فیلم و فضای غم‌بار آن به‌خوبی می‌تواند مردمی را نشان دهد که مجبور هستند با مشکلات اجتماعی و جغرافیایی خود کنار بیایند و زندگی را تحمل کنند که به‌هیچ‌وجه با رؤیاهایشان همسو نیست. جلوه‌های بصری مینیمال، طنز رئال و انتقاد اجتماعی باعث می‌شود که به یک فیلم اغراق‌آمیز تبدیل نشود و به‌خوبی زندگی هرروزه افراد را نشان دهد. در این اثر کمدی می‌بینیم که چگونه رؤیا با واقعیت ادغام شده و واقعیت با رؤیا.


4. زمانی که تاریک می‌شود – BY THE TIME IT GETS DARK

به کارگردانی: آنوشا سوئیچاکورن پونگ، کشور: تایلند، زبان: تایلندی، زمان فیلم: 1 ساعت و 45 دقیقه

ما بارها در فیلم‌ها دیده‌ایم که چگونه حقیقت برعکس می‌شود. در این فیلم حقیقت به رمز و راز، جادو و تفکر تبدیل می‌شود. این فیلم با الهام از فیلم‌سازان معاصر آسیایی مانند ونگ کار وای و مهم‌تر از آن آمیچات پونگ ویراستاکول، این سؤال را می‌پرسد که آیا می‌توان درباره مکانی که تاریخ ندارد یک فیلم تاریخی ساخت و درعین‌حال با ساخت این فیلم یک پاسخ جسورانه ارائه می‌دهد.


3. هتل رستگاری – HOTEL SALVATION

به کارگردانی: شوباشیش بوتیانی، کشور: هند، زبان: هندی، زمان فیلم: 1 ساعت و 42 دقیقه

در این فیلم به‌روشنی می‌بینیم که چگونه یک مسیر تاریک به تباهی منجر می‌شود. به همین دلیل به موضوعاتی همچون عشق، حسرت و فهم پشت سر گذاشتن گذشته و ادامه دادن، اشاره می‌کند. این فیلم تنها به رستگاری نمی‌پردازد بلکه به زندگی و مرگ یک معنای جدید می‌بخشد. معنایی که تنها توسط خودآگاه انسان قابل تفسیر است.


2. خورشید سفید – WHITE SUN

به کارگردانی: دیپاک رونیار، کشور: نپال، زبان: نپالی، زمان فیلم: 1 ساعت و 29 دقیقه

این اثر مشکلات میان شخصیت‌ها و اختلاف آن‌ها درباره مرگ و تغییرات را نشان می‌دهد و به همین دلیل سنت و باورها در مقابل هم قرار دارند. همچنین تأثیر گناه، تغییرات و آزادی را در زندگی افراد می‌بینیم. بنابراین صحنه‌های ابزورد و ملموس کمدی باعث می‌شود این فیلم به‌تدریج به یک اثر مهم سینمایی تبدیل می‌شود که دیدگاه ما نسبت به زندگی را تغییر می‌دهد.


1. تنها در کنار ساحل در شب – ON THE BEACH AT NIGHT ALONE

به کارگردانی: هونگ سانگ سو، کشور: کره جنوبی، زبان: کره‌ای، زمان فیلم: 1 ساعت و 41 دقیقه

نکته جالب درباره فیلم‌های سانگ سو این است که فیلم‌های مستند گونه بوده و در آثارش به موضوعاتی می‌پردازد که در زندگی خود نمی‌تواند آن‌ها را تغییر دهد. بنابراین نه‌تنها میزان اثرگذاری روایت خود را افزایش داده بلکه باعث می‌شود افرادی که در آغاز یا پایان رابطه خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند به‌خوبی با این فیلم ارتباط برقرار کنند. بنابراین با دیدن این فیلم تحت تأثیر قرار گرفته و گاهی حس می‌کنید گم شده و دوباره خود را بازیافته‌اید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم