25 کارگردان مشهور که هرگز اسکار نگرفتند

25 کارگردان مشهور که هرگز اسکار نگرفتند

آیا می‌دانستید برخی از کارگردان‌های مشهور هرگز جایزه اسکار دریافت نکردند؟ در هالیوود جایزه اسکار بالاترین جایزه سینمایی است و در این جشن تمام سینماگران به دور هم جمع می‌شوند و در انتظار هستند تا ببیند چه کسی این جایزه‌ها را دریافت خواهد کرد. کارگردان‌ها هم جایزه بهترین کارگردان را دریافت می‌کنند، بااین‌حال عده کمی شانس دریافت این جایزه را دارند. در اینجا 25 کارگردان برتر را به شما معرفی می‌کنیم که هرگز شانس دریافت این جایزه را نداشتند.


25. برایان سینگر

برایان سینگر (Bryan Singer) با تولید فیلم‌های “مردان ایکس” (X-Men) به یک نام آشنا تبدیل شد بااین‌حال این فیلم‌ها توجه آکادمی را به خود جلب نکردند. پیش از تولید این فیلم‌ها او “مظنونین همیشگی” (The Usual Suspects) را ساخت که جایزه اسکار بهترین نویسندگی و بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. بااین‌حال هنوز نتوانسته توجه آکادمی را برای دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردان جلب نماید.


24. جان کارپنتر

ژانر وحشت کمتر موردتوجه آکادمی قرار گرفته است، البته به‌جز فیلم “حس ششم”. جان کارپنتر (John Carpenter) در ژانر وحشت فعالیت دارد و در سال‌های 80 و 90 فیلم‌های ترسناک و اکشنی مانند هالووین (Halloween)، موجود (The Thing) و فرار از نیویورک (Escape from New York) را تولید کرد اما هرگز نتوانست در آکادمی اسکار حتی نامزد شود.


23. فرانک دارابونت

فرانک دارابونت (Frank Darabont) کارگردان سریال مردگان متحرک (The Walking Dead) است اما شاید کسی یادش نیاید که او فیلم “رستگاری در شاوشانک” (Shawshank Redemption) کارگردانی کرد. فیلمی که در قسمت بهترین فیلم و بهترین نویسندگی نامزد اسکار شد اما دارابونت نامزد نشد.


22. گای ریچی

گای ریچی (Guy Ritchie) برای کارگردانی فیلم‌های قاپ‌زنی (Snatch) شرلوک هولمز (Sherlock Holmes) شهرت دارد اما هنوز نتوانسته توجه آکادمی را به خود جلب کند. شاید یکی از دلایل بی‌توجهی به او این باشد که فیلم‌های او اکشن هستند بنابراین شاید تغییر سبک او کارساز باشد.


21. گی‌یِرمو دل تورو

گی‌یِرمو دل تورو (Guillermo del Toro) فیلم‌های تیغه 2 (Blade II) و پسر جهنمی (Hellboy) را کارگردانی کرده اما فیلم هزارتوی پن (Pan’s Labyrinth) در زمینه نویسندگی نامزد اسکار شد بااین‌حال برای دل تورو جایزه‌ای به ارمغان نیاورد. اما می‌دانیم دل تورو آن‌قدر استعداد دارد که دوباره این جایزه را به دست آورد.

آپدیت: گی‌یِرمو دل تورو در مراسم اسکار 2018 برای کارگردانی فیلم The Shape of Water موفق به کسب اسکار شد.


20. جان هیوز

جان هیوز (John Hughes) در عرصه کارگردانی تکنیک‌های خاصی دارد که موردتوجه کارگردان‌های دیگر قرار گرفته و در دهه 80 فیلم‌هایی چون کلوپ صبحانه (The Breakfast Club) و مرخصی فریس بولر (Ferris Bueller’s Day Off) کارگردانی کرد. اما شهرت، موفقیت مالی و استعداد او برای نامزد شدن در اسکار کافی نبود.


19. ام نایت شایمالان

ام نایت شایمالان (M. Night Shyamalan) برای سینما دوستان یک نام آشناست و توانست در دهه 90 و دهه آغازین هزاره جدید فیلم‌هایی چون اتفاق (The Happening) و آخرین هواشکن (The Last Airbender) را کارگردانی کند. او اخیراً فیلم‌های ملاقات (The Visit) و شکافته (Split) را کارگردانی کرد. اما یادمان نرفته که با کارگردانی فیلم “حس ششم” (The Sixth Sense) در قسمت بهترین کارگردان نامزد شد.


18. ریچارد دونر

ریچارد دونر (Richard Donner) با تولید فیلم‌هایی چون سوپرمن (Superman)، گانیز (The Goonies) و اسلحه مرگبار (Lethal Weapon) به موفقیت رسیده است. سبک فیلم‌سازی و روایت او الهام‌بخش بسیاری از کارگردان‌ها بوده است. آخرین فیلم کارگردانی شده او 16 بلوک (16 Blocks) در سال 2006 بود.


17. سرجو لئونه

سرجو لئونه (Sergio Leone) فیلم‌های وسترنی مانند خوب، بد، زشت (The Good, The Bad, and The Ugly)، به خاطر یک مشت دلار (A Fistful of Dollars) و روزی روزگاری در غرب (Once Upon a Time in the West) را کارگردانی کرده است. او بر فیلم‌های وسترن تأثیر بسیاری داشته و توانست کلینت ایستوود را به یک ستاره تبدیل کند.


16. تری گیلیام

تری گیلیام (Terry Gilliam) با وجود کارگردانی فیلم‌هایی چون مونتی پایتون و جام مقدس (Monty Python and the Holy Grail)، برزیل (Brazil) و دوازده میمون (Twelve Monkeys) تنها برای نویسندگی برزیل نامزد اسکار شد. سبک روایی عجیب و رازآلود او می‌تواند موردتوجه اسکار قرار بگیرد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.


15. برایان دپالما

برایان دپالما (Brian De Palma) همانند مارتین اسکورزی در عرصه فیلم‌های گنگستری مانند صورت زخمی (Scarface)، غیرقابل لمس (The Untouchables) و راه کارلیتو (Carlito’s Way) فعالیت دارد. او پس از یک دهه ژانرهای مختلفی را امتحان کرده اما هنوز هم به ژانر وسترن و فیلم‌های نوآر پایبند است. او هنوز هم کارگردانی می‌کند اما احتمالش کم است که توجه اسکار را به خود جلب کند.


14. جان فاورو

جان فاورو (Jon Favreau) در سال 2001 فیلم ساخته شده (Made) و سپس مرد آهنی (Iron Man) را کارگردانی کرد. او از آن زمان فیلم‌های موفق دیگری تولید کرد از جمله فیلم درام آشپز (Chef). اگرچه او پتانسیل دریافت جایزه اسکار را دارد دراین‌باره اقدامی صورت نگرفته است.


13. وس اندروسن

وس اندرسون (Wes Anderson) آن‌قدر کارگردان موفقی است که شاید تصور نکنید هرگز جایزه اسکار دریافت نکرده است. سبک اصیل و تأثیرگذار او الهام‌بخش بسیاری بوده است. او تاکنون سه بار برای نویسندگی در فیلم‌های خانواده اشرافی تننبام (Royal Tenenbaums)، قلمرو طلوع ماه (Moonrise Kingdom) و هتل بزرگ بوداپست (The Grand Budapest Hotel) نامزد جایزه اسکار شده است. اما در عرصه کارگردانی هیچ جایزه‌ای به خانه نبرده است.


12. ترنس مالیک

ترنس مالیک (Terrence Malick) برای کارگردانی فیلم‌های خط باریک سرخ (The Thin Red Line) و درخت زندگی (The Tree of Life) دو بار نامزد اسکار شده و شیوه فیلم‌سازی و استفاده از تخیل او را از سایر کارگردان‌ها مجزا می‌کند. او را کارگردان کارگردان‌ها می‌دانند. به همین دلیل بسیاری از کارگردان‌ها او را ستایش می‌کنند. به همین دلیل او استحقاق دریافت جایزه اسکار را دارد.


11. ورنر هرزوگ

ورنر هرزوگ (Werner Herzog) که زاده آلمان است در آنجا شهرت بسیاری دارد اما سبک فیلم‌سازی او بسیار موردتوجه است. آثار مهم او عبارت‌اند از آگیره، خشم پروردگار (Aguirre: the Wrath of God)، نوسفراتو، خون‌آشام (Nosferatu the Vampyre) و سپیده‌دم رهایی (Rescue Dawn). بااین‌حال با کارگردانی فیلم ملاقات‌هایی در انتهای جهان (Encounters at the End of the World) در قسمت بهترین مستند نامزد اسکار شد.


10. جی جی آبرامز

جی جی آبرامز (J.J. Abrams) با تولید فیلم‌هایی چون مأموریت غیرممکن 3 (Mission Impossible III)، استار ترک (Star Trek) و جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (Star Wars: The Force Awakens) به شهرت رسید و بیشتر از اینکه به پروژه‌های خود برسد در تهیه چندگانه‌ها به استودیوها کمک می‌کند. سوپر هشت (Super 8) تنها فیلم اوست که با همکاری دیگران نساخته است. بااین‌حال او آن‌قدر استعداد دارد که فیلم‌های خاص تولید نماید.


9. دیوید فینچر

دیوید فینچر (David Fincher) با تولید فیلم‌های هفت (Seven) و باشگاه مبارزه (Fight Club) توانست تحسین منتقدین و تماشاگران را برانگیزد. او برای کارگردانی فیلم‌های شبکه اجتماعی (The Social Network) و پرونده عجیب بنجامین باتن (The Curious Case of Benjamin Button) دو بار نامزد جایزه بهترین کارگردان شد. اگرچه شهرت او در سال‌های اخیر کاهش یافته اما آثار او غیرقابل‌پیش‌بینی است.


8. تیم برتون

تیم برتون (Tim Burton) سبک کارگردانی خاصی دارد و در دهه 80 فیلم‌هایی مانند بیتل جویس (Beetlejuice)، بتمن (Batman) و ادوارد دست قیچی (Edward Scissorhands) را کارگردانی کرده است. او در عرصه انیمیشن هم فعالیت دارد. تأثیر فیلم‌سازی و سبک او در کابوس پیش از کریسمس (The Nightmare Before Christmas) هم دیده می‌شود. بااین‌حال او تنها با کارگردانی فیلم‌های فرنکن وینی (Frankenweenie) و عروس مرده (Corpse Bride) در قسمت بهترین انیمیشن نامزد اسکار شد.


7. آکیرا کوروسوا

آکیرا کوروسوا (Akira Kurosawa) یک فیلم‌ساز افسانه‌ای است و با تولید آثار کلاسیکی همچون یوجیمبو (Yojimbo) و هفت سامورایی (The Seven Samurai) الهام‌بخش کارگردان‌های مطرحی چون استیون اسپیلبرگ بوده است. بااین‌حال شاید کسی نداند چندین فیلم او از لحاظ فروش چندان موفق نبودند. او در سال 1986 نامزد جایزه بهترین کارگردان شد اما این جایزه را به سیدنی پولاک واگذار کرد.


6. دیوید او راسل

دیوید او راسل (David O. Russell) پس از کارگردانی فیلم مبارز (The Fighter) در سال 2011 نامزد اسکار شد. او درمجموع پنج بار نامزد اسکار شد، سه بار در قسمت کارگردانی و دو بار نویسندگی، بااین‌حال هرگز این جایزه را دریافت نکرد. در حال حاضر به نظر می‌رسد او از سینما ناامید شده و به تلویزیون روی آورده است.


5. دیوید لینچ

دیوید لینچ (David Lynch) برای تولید برنامه تلویزیونی توئین پیکس (Twin Peaks) شهرت دارد و فیلم‌های عجیب، تجربی و عمیق تولید می‌کند. او به دلیل تولید فیلم‌های موفق تحسین ریدلی اسکات را برانگیخته است. او سه بار در قسمت بهترین کارگردانی نامزد اسکار شده است که آخرین بار در سال 2002 برای فیلم جاده مالهالند (Mulholland Drive) بوده است.


4. ریدلی اسکات

ریدلی اسکات (Ridley Scott) از آن دست کارگردان‌هایی است که با فعالیت خود توانست تاریخ صنعت سینما را تغییر دهد. و با تولید فیلم‌های بیگانه (Alien)، بلید رانر (Blade Runner) و گلادیاتور (Gladiator) بر سینما تأثیر بسیاری گذاشته است. او سه بار برای کارگردانی فیلم‌های تلما و لوئیز (Thelma & Louise)، گلادیاتور و سقوط شاهین سیاه (Black Hawk Down) نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد.


3. آلفرد هیچکاک

نام آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) برای همگان آشناست، او تریلرهای مشهوری چون سرگیجه (Vertigo)، روانی (Psycho) و پنجره عقبی (Rear Window) را تولید کرده است. از سال 1941 او پنج بار نامزد اسکار شد و هر بار این جایزه را به دیگری واگذار کرد. او آخرین بار در سال 1961 برای فیلم روانی نامزد اسکار شد.


2. جرج لوکاس

کارگردان مشهور فیلم‌های جنگ ستارگان، جرج لوکاس (George Lucas) برای کارگردانی فیلم‌های دیوارنویسی آمریکایی (American Graffiti) و جنگ ستارگان (Star Wars) نامزد اسکار شد اما این جوایز را به جرج روی هیل کارگردان فیلم نیش (The Sting) و وودی آلن کارگردان فیلم آنی هال (Annie Hall) واگذار کرد. او دیگر هرگز نامزد اسکار نشد.


1. کریستوفر نولان

کریستوفر نولان (Christopher Nolan) در مدت‌زمان کوتاهی توانست به دلیل روایت رازآلود و جالب خود به یک نام بزرگ تبدیل شود و سه‌گانه بتمن را تولید نمود. بااین‌حال او برای فیلم‌سازی تأثیرگذار و موفقیت تجاری آثارش هنوز نامزد اسکار نشده است. برخی معتقدند دریافت این جایزه برای او به زمان نیاز دارد، برخی دیگر هم معتقدند ازآنجایی‌که بسیاری از همتایان او به دریافت این جایزه دست نیافتند او نیز در این زمینه موفق نخواهد بود.

                               

دیدگاه‌ها (6)

بستن فرم

  1. امیررضا

    بهمن 4, 1400

    دیگه این مراسم با ندادن جایزه به نولان اعتبارشو از دست داده

    پاسخ

  2. Bahram vismorady

    آذر 6, 1400

    کوبریک ( خداوندگار سینما) توی این لیست جای خیلی خالیه کوبریک ۱۳ فیلم ساخت اما به نظرم برای هر کدوم از فیلم هاش لایق اسکار بهترین کارگردانی بود که بهش نرسید

    پاسخ

  3. پارسا

    تیر 21, 1398

    میشه بگید چرا نباید کوبریک یا تارانتینو نباشه ولی وس اندرسون باشه؟؟؟؟؟

    پاسخ

  4. کمال

    مرداد 12, 1397

    نولان 😟

    پاسخ

  5. مهدی

    فروردین 7, 1397

    پس چرا اسمی از استنلی کوبریک برده نشده؟

    پاسخ

    • محسن در پاسخ به مهدی

      فروردین 27, 1397

      راست میگه. خیلیا عقیده دارن که کوبریک بزرگترین کارگردان تاریخ سینماست. اما در این مقاله اسمی ازش برده نشده؛ درحالی که بعضی اسامی ای که توی این لیست هستن واقعاً لیاقت اسکار نداشتن

      پاسخ