25 حقیقت جالب درباره استفان هاوکینگ که از آن بی‌خبر بودید

25 حقیقت جالب درباره استفان هاوکینگ که از آن بی‌خبر بودید

استفان هاوکینگ (Stephen Hawking) آلبرت انیشتین جهان مدرن بود که با هوش برتر خود پرده از بسیاری از رازها برداشته و به پیشرفت تمدن بشری کمک کرده است. او علاوه بر بیماری‌اش یک نویسنده، سخنران و شخصیت فرهنگی بود. هدف او این بود که علم را برای همه افراد قابل‌دسترس کند. متأسفانه او در 14 مارس 2018 در سن 76 سالگی از دنیا رفت. آیا می‌خواهید با یکی از نوابغ جهان آشنا شوید؟ پس آماده باشید تا با 25 حقیقت درباره او آشنا شوید.


25. او از کودکی ریاضی را دوست داشت اما پدرش می‌خواست او پزشکی بخواند. سرانجام در دانشگاه آکسفورد به تحصیل فیزیک پرداخت زیرا ریاضی به‌عنوان رشته تدریس نمی‌شد.


24. او تا سن 8 سالگی نمی‌توانست خوب بخواند و به گفته خودش تا زمان تحصیل در آکسفورد تنبل بود.


23. او در سیصدمین سالگرد مرگ گالیله به دنیا آمد و در روز تولد آلبرت انیشتین از دنیا رفت.


22. او همیشه آرزو داشت درباره فیزیک کتابی بنویسد که مردم عادی هم بتوانند آن را درک کنند و سرانجام با کمک دانشجویان اش چنین کتابی را به رشته تحریر درآورد. نتیجه این کار اثر “تاریخچه مختصر زمان” (A Brief History of Time) که در سال 1988 چاپ شد.


21. در سال 1963 ابتلا به ام‌اس در او تشخیص داده شد و به او گفته شد تنها سه سال زنده می‌ماند اما او پنجاه سال دیگر زنده ماند.


20. پس از برش نای صدای خود را از دست داد و به مراقبت 24 ساعته نیاز داشت. خوشبختانه در سال 1985 یک برنامه‌ریز کامپیوتر با توجه به شرایط او کامپیوتری ایجاد کرد که به کمک آن می‌توانست با حرکات سر و چشم‌هایش حرف بزند.


19. هاوکینگ دو بار ازدواج کرد. اولین بار با مادر دو فرزندش که در سال 1990 از هم طلاق گرفتند. او به خاطر پرستارش الین میسون از همسرش جدا شد که او هم در سال 2006 تقاضای طلاق داد.


18. او برای اثبات غیرممکن بودن سفر در زمان یک مهمانی مخصوص افرادی ترتیب داد که در زمان سفر کرده بودند و هیچ‌کس نیامد. هدف جشن همین بود. او پس از پایان جشن هم کارت دعوت فرستاد.


17. تز دکترای او “خواص انبساط جهان” (Properties of the Expanding Universe) نام داشت که در آن می‌خواست با اصطلاحات ریاضی نشان داد که چگونه جهان از مه‌بانگ به وجود آمد. زمانی که این تز روی سایت قرار گرفت وب‌سایت مربوطه از بین رفت.


16. او یک کافر بود و به خدا یا زندگی پس از مرگ اعتقاد نداشت. بااین‌حال معتقد بود که جهان و زندگی معنی مشخصی دارد.


15. او نه‌تنها یک دانشمند معروف است بلکه در چندین برنامه تلویزیونی مانند استار ترک (Star Trek)، سیمپسون‌ها (The Simpsons)، و نظریه بیگ بنگ (The Big Bang Theory) ظاهر شد.


14. او درباره نحوه پایان جهان بسیار مطالعه کرده بود و ازجمله نظریات او در این زمینه عبارت‌اند از هوش مصنوعی، جنگ هسته‌ای، همه‌گیری جهانی، تغییرات آب و هوایی و یا افزایش بیش‌ازحد جمعیت. بنابراین او یکی از طرفداران یافتن سیاره جدید برای زندگی بود.


13. او در سن 65 سالگی به یک سفینه فضایی رفت تا گرانش صفر را تجربه کند و به مدت چهار دقیقه احساس بی‌وزنی کرد.


12. او معادله‌ای دارد که معادله هاوکینگ نامیده می‌شود. این معادله برای معرفی سیاهچاله‌ها استفاده می‌شود. او گفته بود که می‌خواهد این معادله بر روی سنگ‌قبرش حک شود.


11. او در سال 1983 به همراه جیم هارتل نظریه جهان بی‌حد را ارائه داد. طبق این نظریه جهان حدومرزی ندارد اما وجودیت مشخصی دارد.


10. او در سال 1997 با فیزیکدان همکارش جان پرسکیل شرط بست که اطلاعات در سیاه‌چاله‌ها از دست می‌روند. اما پرسکیل مخالف بود و معتقد بود اطلاعات از آن عبور می‌کنند. هاوکینگ در سال 2004 اعتراف کرد که اشتباه کرده بود.


9. او در سال 1985 به ذات‌الریه مبتلا شد و تقریباً در حال مرگ بود. پزشکان می‌خواستند دستگاه‌ها را از او جدا کنند اما همسرش اجازه نداد. خوشبختانه حال او بهبود یافت و توانست اثر “تاریخچه مختصر زمان” را ادامه دهد.


8. او تاکنون جوایز مختلفی دریافت کرده است ازجمله جایزه آلبرت انیشتین، مدال هیو از جامعه سلطنتی و مدال آزادی ریاست جمهوری از باراک اوباما.


7. او نویسنده کتاب کودکان هم است. او به همراه دخترش لوسی چندین کتاب کودکان نوشته است که اولین آن ” دریچه‌ای به‌سوی کیهان” است. پس‌ازآن چهار کتاب دیگر چاپ شدند.


6. اگرچه او به خدا اعتقاد ندارد اما به آدم فضایی‌ها اعتقاد دارد. او اخطار داده که اگر آدم فضایی‌ها به سیاره ما بیایند مشکلات زیادی برای انسان به بار خواهد آمد.


5. او یک‌بار گفت اگر انسان بتواند انرژی یک سیاه‌چاله را مهار کند می‌تواند به‌راحتی انرژی تمام منابع کره زمین را تأمین نماید.


4. او به همراه سایر فیزیک‌دانان مانند نیل دیگراس تایسون از نظریه چند جهانی حمایت کرد که طبق آن ما یکی از چند جهان موازی هستیم.


3. او به دلیل فعالیت‌های ارزنده‌اش جایزه فیزیک را دریافت کرد که 3 میلیون دلار ارزش داشت.


2. گفته می‌شود دارایی خالص او 6.9 میلیون دلار است که از فروش آثارش به دست آمده است.


1. عجیب نیست که آی کیوی این نابغه معاصر مشخص نیست. یک‌بار در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت دراین‌باره ایده‌ای ندارم و افرادی که درباره آی کیوی خود پز می‌دهند بازنده هستند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم