25 شگفتی کره زمین که توضیحی برای آن نداریم

در دوره مدرن دوست داریم تصور کنیم که برای همه‌چیز توضیحی آماده کرده‌ایم. پیشرفت علم و دانش باعث این مسئله شده است. اما اگر به شما بگوییم در جهان چیزهای مختلفی وجود دارد که برای آن‌ها توضیحی نداریم آن‌وقت چه؟ از تکنولوژی عصر باستان که نباید وجود داشته باشند تا مقبره‌های امپراتوری‌ها که نباید به آن‌ها وارد شویم، همه و همه می‌توانند شگفتی‌ساز باشند. با گسترش علم و دانش احتمالاً به چیزهای جدیدی دست پیدا می‌کنیم. آماده هستید که باهم نکات جدیدی را کشف کنیم؟ در اینجا 25 شگفتی کره زمین را به شما معرفی می‌کنیم که هنوز نتوانستیم برای آن‌ها توضیحی قانع‌کننده‌ای داشته باشیم.


25. خرابه‌های التیت یام

خرابه‌های التیت یام (Atlit Yam) که در سال 1984 در کرانه اسرائیل کشف شدند یک روستای باستانی نوسنگی است که کاملاً به زیر آب فرو رفته است. بسیاری از سازه‌های این روستا به همراه چندین اسکلت انسانی از قبیل اسکلت یک مادر و کودک در آنجا کشف شده است. گفته می‌شود هردوی آن‌ها از ذات‌الریه از دنیا رفته‌اند. درباره زیر آب رفتن این روستا شایعات بسیاری وجود دارد. برخی سونامی ناشی از انفجار کوه اتنا را دلیل زیر آب رفتن این کوه می‌دانند.


24. موش‌های پادشاه

موش‌های پادشاه دسته‌ای از موش‌ها هستند که دم‌هایشان به هم گره خورده است. یک صحنه عجیب، آزاردهنده و چندش‌آور که بسیاری نمی‌خواهند درباره آن حتی فکر کنند. درباره ایجاد این اتفاق باورهای بسیاری وجود دارد. برخی آن را فریب‌کاری و برخی ممکن می‌دانند. موش‌ها در هوای سرد و بخصوص زمانی که در معرض خطر قرار می‌گیرند این کار را انجام می‌دهند.


23. مکانیسم آنتیکیثرا

مکانیسم آنتیکیثرا در سال 1900 در خرابه یک کشتی که در اعماق دریا مدفون بود پیدا شد و آن را کامپیوتر باستانی یونانی می‌دانند که توسط بیگانه‌ها ارسال شده است. این مکانیسم می‌تواند مسیر خورشید، ماه و سیاره‌ها را ردیابی کند، درحالی‌که در آن زمان هیچ تکنولوژی نمی‌توانست آن‌چنان دقیق باشد، مگر تکنولوژی‌هایی که تا هزار سال بعد ایجاد شدند. درحالی‌که اسناد تاریخی معتبر اما اندکی دراین‌باره وجود دارد اما هنوز هم نحوه ایجاد این مکانیسم یک راز باقی‌مانده است.


22. مرد مارمولکی اوبید

فرهنگی اوبیدی در سال‌های ماقبل تاریخ 4000 پیش از میلاد در بین‌النهرین امروزی زندگی می‌کردند و نسبت به دوره خود بسیار پیشرفته بودند. از میان آثار به‌جامانده از آن دوره مرد مارمولکی هنوز هم باستان شناسان را متحیر می‌کند. این مجسمه‌ها شبیه انسان‌های مارمولک مانند هستند. این مجسمه‌ها هنوز هم یک شگفتی هستند. برخی معتقدند این مجسمه‌ها خدایان آن مردم بوده‌اند اما باستان شناسان معتقدند که مجسمه خدایان این دوره کاملاً متفاوت بودند.


21. سنگ عجیب وینیپسوکه

سنگ عجیب وینیپسوکه در سال 1872 زمانی که کارگران در آن منطقه مشغول کار بودند کشف شد. یک سنگ تخم‌مرغ مانند باستانی که شبیه آثار بومی‌های آمریکایی است و هیچ‌کس نمی‌تواند درباره نحوه پیدایش آن مطمئن باشد. آثار تخم‌مرغ مانند دیگر هم در قسمت‌هایی از جهان کشف شده است اما این اولین اثری است که در آمریکای شمالی کشف شده است. مورد عجیب درباره این سنگ حفره‌های کناری آن است که به نظر می‌رسد با یک ابزار قوی کنده شده است. اگرچه دراین‌باره نظریه‌های مختلفی وجود دارد اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند درباره این پدیده توضیح دهند.


20. مقبره اولین امپراتور چین

مقبره اولین امپراتور چین در سال 1974 توسط کشاورزان کشف و به بزرگ‌ترین اکتشافات تاریخ بدل شد. در نزدیکی این مقبره و پایین کوه لشکر سفالین هم کشف شده است. بااین‌حال هنوز باستان شناسان نتوانسته‌اند این مقبره را کاملاً حفر کنند زیرا دولت چین حفر این منطقه را دلیل بر نابودی آثار می‌داند. همچنین دلیل دیگر حفر نکردن این منطقه خطرناک بودن آن است زیرا طبق اسناد تاریخی این مقبره یک رود جیوه دارد و نمونه‌های خاک هم این گفته را تصدیق می‌کنند. تا به امروز این منطقه یک راز باقی‌مانده است و شاید به این زودی‌ها هم حقیقت آن فاش نشود.


19. فهرست پادشاهان سومری

فهرست پادشاهان سومری که هنوز هم شگفتی تاریخ‌نگاران را برمی‌انگیزد در اوایل سال‌های 1900 توسط پژوهشگری به نام هرمان هیلپرشت کشف شد. این کتیبه 4000 ساله پادشاهان افسانه‌ای و حقیقی سومر را با دقت زیادی ثبت کرده است. بااین‌حال تاریخ‌نگاران نمی‌دانند دلیل نام بردن از پادشاهان افسانه‌ای در یک سند معتبر چیست. برخی معتقدند این پادشاهان افسانه‌ای در حقیقت وجود داشته‌اند و گفته می‌شود دارای قدرت‌های ماورالطبیعی بودند که قدرتشان را دوچندان می‌کند.


18. شمشیر وایکینگ اولفبرت

حدود 170 شمشیر واکنیگ متعلق به سال‌های 800 تا 1000 ماقبل تاریخ کشف شده‌اند که کلمه اولفبرت روی آن‌ها حک شده است. نکته جالب استحکام و کیفیت این شمشیر است که در آن دوره عجیب می‌باشد. باستان شناسان درباره خلوص فلز به‌کاررفته در این شمشیر حیرت کرده‌اند زیرا تنها در انقلاب صنعتی می‌شد به چنین فلز خالصی دست یافت. ازآنجایی‌که این شمشیرها بسیار باکیفیت و مستحکم بوده‌اند احتمالاً تنها وایکینگ‌های ممتاز می‌توانستند از آن استفاده کنند.


17. کفن تورین

کفن تورین چهار و نیم متری پارچه‌ای که روی بدن فرد مرده کشیده می‌شود. صورت یک مرد با دست‌های باز روی آن حک شده که نشان می‌دهد او را به صلیب کشیده‌اند. زمانی که این کفن کشف شد بسیاری آن را کفن مسیح می‌دانستند. زمانی که محققان این کفن را به سال 1260 ماقبل تاریخ نسبت دادند و درنتیجه این باور عمیق‌تر شد. اگرچه این تاریخ نشان‌دهنده این است که این کفن نمی‌تواند به مسیح نسبت داده شود اما برخی معتقدند این تاریخ اشتباه است. ازآنجایی‌که هنوز این کفن را یک اثر تاریخی می‌دانند بنابراین بسیاری از آن دیدن می‌کنند.


16. اسکلت آتاکاما

در سال 2003 محققان در صحرای آتاکاما اسکلت کوچک و عجیبی کشف کردند که شبیه اسکلت انسان است و تنها 15 سانتی‌متر طول دارد، به همین دلیل بسیاری آن را یک جنین یا یک آدم فضایی می‌دانستند. پس از آزمایش دیان ای مشخص شد که این اسکلت به یک انسان تعلق دارد. بنابراین هیچ‌کس نمی‌داند این اسکلت چرا به این اندازه کوچک است. برخی آن را اسکلت یک کوتوله یا مومیایی می‌دانند.


15. چکش لندنی

چکش لندنی یک ابزار قدیمی متعلق به 100000 سال پیش است که در سال 1938 کشف شد که شاید از اولین زمانی که انسان از چکش استفاده کرد هم قدیمی‌تر باشد. برخی هم معتقدند شاید فلز به‌کاررفته قدیمی باشد اما چکش جدیدتر باشد. برخی هم چکش را متعلق به 700 سال پیش می‌دانند. این بحث‌ها تنها افسانه‌ها را پروبال می‌دهد.


14. قانون‌نامه گیگاس

قانون‌نامه گیگاس یا کتاب مقدس شیطان یک دست‌نوشته قدیمی است که در جمهوری چک کشف شد. درباره نویسنده این اثر، مدت‌زمان نوشتن آن و دلیل ایجاد آن شایعات بسیاری وجود دارد.


13. دوگو

دوگو مجسمه‌های کوچکی است که در دوره جومون فرهنگ ژاپن ساخته شده‌اند و در مقبره‌ها و دایره‌های سنگی دیده می‌شوند. این مجسمه‌ها را قدیمی‌ترین انواع سفال‌گری جهان می‌دانند. نکته عجیب درباره این مجسمه‌ها این است که نمی‌دانیم برای چه ساخته شده‌اند. برخی آن را نشانه‌ای از وجود بیگانه‌ها می‌دانند و برخی دیگر آن را به رسوم شامانی و مجسمه‌های باروری نسبت می‌دهند.


12. دست‌نوشته‌های ووینیچ

دست‌نوشته‌های باستانی همیشه جز موارد جالب بوده‌اند. اما این بار با یک مورد عجیب روبه‌رو هستیم. این دست‌نوشته به زبان یا رمزهایی نوشته شده که هنوز هم باستان شناسان نتوانسته‌اند آن‌ها را رمزگشایی کنند.


11. کتیبه‌های رونگورونگو

کتیبه‌های رونگورونگو در جزیره ایستر و خانه مجسمه‌های موآی شاید از مجسمه‌های موآی هم عجیب‌ترند. همانند مورد قبلی در اینجا هم باستان شناسان نتوانسته‌اند این کتیبه‌ها را ترجمه کنند. رمزگشایی این کتیبه‌ها می‌تواند چگونگی فروپاشی این تمدن را نشان دهد.


10. دیسک‌های ولگوگارد

متخصصان در روسیه و در طی حفاری دیسک‌هایی را کشف کردند که دیسک ولگوگارد نامیده شده و از تنگستن ساخته شده‌اند. برخی شبیه بشقاب‌پرنده‌های فضایی هستند و به همین دلیل آن‌ها را فضایی می‌دانند. اگرچه ایجاد این دیسک‌ها هنوز یک راز باقی‌مانده اما برخی آن را نتیجه فرسایش می‌دانند.


9. آثار کوئیم بایا

آثار کوئیم بایا مجسمه‌های طلایی 5 تا 7.5 سانتی‌متری هستند که شبیه حیوانات ساخته شده‌اند این مجسمه‌ها در کلمبیا کشف شده و به سال‌های 300 تا 1000 ماقبل تاریخ بازمی‌گردند. آیا این آثار به شکل حیوانات ساخته شده‌اند تا شبیه ماشین‌های پرنده‌ای هستند که پیش از ساخت هواپیما وجود داشته‌اند؟


8. دوازده سطحی رومی

دوازده سطحی رومی آثار ناشناخته و عجیبی هستند که به قرن‌های دوم و سوم ماقبل تاریخ بازمی‌گردند. اگرچه درباره عملکرد آن نظریه‌های مختلفی وجود دارد اما هنوز هم محققان درباره دلیل پیدایش آن و یا عملکردش چیزی نمی‌دانند.


7. ساکسای هومن

ساکسای هومن یک دیواره سنگی است که هزاران سال قبل توسط اینکاها ساخته شد. وزن سنگ به‌کاررفته در این دیواره تا 200 تن است. هنوز هم مشخص نیست چگونه این سنگ‌های بزرگ کنده شده و به اینجا آورده شد.


6. نقشه پیری ریسی

نقشه پیری ریسی (Piri Reis) که به سال 1513 ماقبل تاریخ بازمی‌گردد قدیمی‌ترین نقشه‌ای است که آمریکا را نشان می‌دهد. نکته جالب درباره این نقشه ترکی این است که به جزئیاتی اشاره می‌کند که در آن زمان کسی نمی‌دانست. برخی اعتبار نقشه را زیرسوال می‌برند و برخی دیگر آن را یک اثر فرازمینی می‌دانند.


5. پنجه موآ در کوه اوون

در سال 1986 گروهی از محققان به درون غار کوه اوون در جزیره نیوزلند رفتند تا یکی از عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین یافته‌های قرن بیستم را کشف کنند. آن‌ها یک پنجه دارای گوشت و ماهیچه را کشف کردند که به نظر می‌رسید به یک دایناسور تعلق داشته باشد. بعداً مشخص شد این پنجه پرنده موآ بود که بومی این جزیره می‌باشد و منقرض شده است. عجیب اینجاست که این پرنده 3000 سال پیش منقرض شده است پس چطور پنجه آن هنوز باقی‌مانده است؟


4. غار لانگ یو

غار لانگ یو (Longyou) یکی از عجیب‌ترین و رازآلودترین یافته‌های چین است که به 2000 سال قبل بازمی‌گردد. این غار در سال 1992 توسط یک روستایی چینی کشف شد و بعدها 36 غار مجزا کشف شد 2800 مترمربع وسعت دارند. در این غار اتاق، ستون‌های بزرگ، پل و استخر وجود دارد که همه آن‌ها به دست انسان ساخته شده و هنوز کسی چگونگی و دلیل ساخت آن‌ها را نمی‌داند. همچنین در هیچ سند تاریخی به این غار اشاره نشده است.


3. دروازه خورشید

دروازه خورشید یک دروازه سنگی است که در نزدیکی دریاچه تیتیکاکا در بولیوی قرار دارد. باستان شناسان معتقدند این دروازه بخشی از یک امپراتوری بزرگ که به قرن اول ماقبل تاریخ تعلق دارد. عجیب بودن این دروازه به دلیل نقاشی‌های روی سنگ‌هاست. اگر نقاشی‌های روی این دروازه درست تفسیر شده باشند پس ارزش ستاره‌شناسی دارد.


2. تونل‌های عصر سنگی

در سراسر اروپا تونل‌های سنگی کشف شده که به عصر سنگی در حدود 12000 سال قبل بازمی‌گردند. هنوز کسی دلیل استفاده از این تونل‌ها را نمی‌داند. برخی آن را مکانی برای پنهان شدن از شر مهاجمان می‌دانند و برخی معتقدند برای فرار از آب‌وهوای بد، جنگ و خشونت استفاده می‌شد.


1. شهر زیرزمینی درین‌کویو

این شهر در سال 1963 به‌صورت کاملاً اتفاقی توسط یک خانواده در منطقه کاپادوکیه ترکیه کشف شد و هنوز هم تعجب محققان را برمی‌انگیزد. این شهر یک هزارتو است که 11 مرحله دارد و تا عمق 85.3 متری پایین می‌رود. نمی‌توان قدمت این سازه را مشخص کرد و دلیل ساخت و سازنده آن مشخص نیست.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. نگار

    اسفند 27, 1396

    سلام
    ممنونم
    خیلی جذاب و مفید بود
    تشکر

    پاسخ