10 مرحله برای تشکیل قوی‌ترین تیم استارت آپ

انتخاب تیم کاری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین باید آن را به درست‌ترین شیوه ممکن انجام دهید. بر اساس یکی از نظرسنجی‌های اخیر، احتمال این‌که استارت آپ شما از گروهی تشکیل شود که اعضای آن توانایی‌های لازم را نداشته باشند، یک در چهار مورد است. این نتایج تمام مدیرعاملان استارت آپ ها را می‌ترساند.

نهادهای CB، در طی آزمایشی  156 شرکت را بررسی نمودند تا 20 دلیل شکست استارت آپ ها را شناسایی کنند. دو دلیل اول کاملاً واضح بودند، انتخاب محصول اشتباه توسط شرکت یا مشکل مالی و ورشکسته شدن آن شرکت.

اما دلیل سوم شکست استارت آپ ها انتخاب تیم کاری نامناسب بود، در حقیقت انتخاب اعضای نامناسب 23% استارت آپ ها را با شکست مواجه می‌کند.

تیم کاری نامناسب به این معناست که ممکن است فرد بی‌انگیزه یا بی‌استعدادی را استخدام کنید. همچنین ممکن است افراد استخدام‌شده نتوانند خود را با اهداف مدیرعامل و سران تیم وفق دهند.

بااین‌حال این‌طور استنباط می‌شود که برای تشکیل تیم بهتر، مدیرعاملان شرکت باید این 10 مرحله را رعایت کنند:

با همکاران خود وقت بگذرانید.

معمولاً 25% درآمد اولین سال یک استارت آپ برای استخدام افراد جدید هزینه می‌شود. اما درکنار افراد جدید می‌توانید از همکاران خود در این زمینه کمک بگیرید. از آن‌ها بخواهید به شرکت شما بیایند، فضای آنجا را ببینند تا در انتخاب بهترین تیم ممکن به شما کمک کنند.

 سعی کنید تیمی بسازید که از اعضای مختلف تشکیل شده باشد.

در هنگام استخدام اعضا، لازم است که اعضای مختلف را استخدام کنید. این کار نه‌تنها درست است، بلکه سوددهی بالایی دارد. نتایج شرکت McKinsey و Company نشان می‌دهد که شرکت‌های برتر که در آن‌ها نژادهای مختلف استخدام‌شده‌اند، نسبت به شرکت‌های دیگر 35% رشد مالی داشته‌اند، درحالی‌که شرکت‌های برتری که در آن جنسیت‌های مرد و زن درکنار هم استخدام‌شده بودند نسبت به شرکت‌های دیگر، 15% عملکرد بهتری نشان داده‌اند. استخدام افرادی که شبیه خودتان هستند شاید راحت‌تر باشد، اما استخدام افراد مختلف سودمندتر است.

افراد متخصص را استخدام کنید.

برای موفقیت شرکتتان ضروری است که افراد متخصص را استخدام کنید تا نسبت به صنعت یا فناوری موردنظر شناخت وسیعی داشته باشند. مثلاً اگر می‌خواهید یک استارت آپ برای خدمات مالی راه‌اندازی کنید تا بانکداری خرده‌فروشی را از بین ببرید، کسی را استخدام کنید که در این زمینه تجربه دارد. برای مثال کسی که در این زمینه 20 سال تجربه دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا چالش‌های پیش رو را از میان برداشته و مشکلات را حل‌وفصل کنید. بنابراین اگر در زمینه‌ای تخصص ندارید، از یک مشاور، سرمایه‌گذار و یا همکاری که می‌تواند با پرسش سؤالات مناسب، افراد مناسب را انتخاب کند، کمک بگیرید.

 درباره تخصص فرعی متقاضیان سؤال کنید.

معمولاً در شرکت‌ها افراد متخصص و بااستعدادتری دیده می‌شود. بنابراین استارت آپ ها می‌توانند از افرادی کمک بگیرند که در زمینه‌های مختلفی مستعد باشند. متقاضیانی را در نظر بگیرید که در زمینه‌های مختلفی گواهی یا مدرک کسب کرده‌اند. زیرا استارت آپ ها باید از چند فرد محدود استفاده کنند نه تعداد زیادی کارمند، بنابراین باید افرادی را به کار بگیرند که در زمینه‌های مختلفی استعداد و تجربه‌دارند، زیرا ممکن است در آینده مشکلی پیش بیاید که اصلاً به آن فکر نکرده باشید.

 درباره شخصیت متقاضیان سؤال کنید.

باید افرادی را استخدام نمود که علاوه بر داشتن رزومه قوی، از شخصیت محکمی هم برخوردارند. ویژگی‌های شخصیتی مانند قوی بودن، ماندگاری و انعطاف‌پذیری، باعث می‌شوند که فرد عملکرد بهتری داشته باشد. سعی کنید با پرسیدن سؤالات هوشمندانه به این ویژگی‌ها پی ببرید. مثلاً برای دانستن این‌که فرد قوی هست یا نه می‌توانید بپرسید، ” مایل هستم بدانم یکی از سخت‌ترین شرایط کاری که تجربه کردی چه بود؟ و در آن شرایط چه‌کاری انجام دادی؟ و احساست نسبت به آن چه بود؟” فرد متقاضی با پاسخ به این سؤال درواقع بخشی از شخصیت خود را آشکار می‌کند.

 سؤالات پیچیده بپرسید.

با پرسیدن سؤالات غیرمنتظره، مانند سؤالات ریاضی، الگوی رفتاری فرد را بسنجید. دریافت جواب درست مهم نیست، مهم این است که ببینید چه رفتاری نشان می‌دهد: آیا متقابلاً سؤالی می‌پرسند یا به‌اشتباه تصور می‌کنند که حق ندارند سؤال کنند؟ آیا با سؤال منطقی رفتار می‌کنند؟ آیا مهارت‌هایشان را نشان می‌دهند؟ اگر این‌طور باشد، پس در کار هم با مسائل پیش‌آمده مقابله می‌کنند. اینکه از متقاضی بخواهید کاری انجام دهد یا تجربه‌هایش را بیان کند، درواقع این را نشان می‌دهد که او در برخورد با دیگران چگونه رفتار می‌کند، یا چگونه وظایف خود را انجام می‌دهد.

مهارت‌های ارتباطی فرد را بیازمایید.

اگر می‌خواهید یک متخصص، برای مثال یک برنامه‌نویس کامپیوتر یا وکیل استخدام کنید، از او بخواهید که یکی از مفاهیم تخصصی را به زبان ساده توضیح دهد تا یک فرد عادی آن را بفهمد. زیرا باید بتواند با مشتری یا مراجه کننده ارتباط برقرار کند. زیرا فردی که به موضوعی تسلط داشته باشد، می‌تواند آن را به زبان ساده توضیح دهد.

قبل از خرید امتحان کنید.

اگر ممکن است دو یا سه متقاضی نهایی را به مدت یک تا سه ماه به‌صورت آزمایشی مشغول به کارکنید، تا پس از بررسی میزان کیفیت آن‌ها تصمیم‌گیری کنید. از آن‌ها بپرسید آیا می‌توانند به‌صورت آزمایشی مشغول به کار شوند یا خیر. زیرا در این صورت از مشکلات بلندمدت جلوگیری می‌شود.

شرایط را در نظر بگیرید.

درباره محیط کار، وظایف موردنظر و خواسته‌های متقاضی خوب بحث کنید. آیا می‌توانند با ساعات کار منطبق باشند؟ آیا روزهای تعطیل شرکت برایشان کافی است؟ آیا با میزان درآمد و مزایای دیگر مشکلی ندارند؟ آیا ترجیح نمی‌دهند در شرکت دیگر یا کار دیگری مشغول شوند؟ یک مکالمه صادقانه از مشکلات بعدی پیشگیری می‌کند. مدیران باتجربه همواره افرادی را انتخاب می‌کنند که به کارشان ایمان‌دارند، زیرا هیچ‌چیزی مانع رشدشان نمی‌شود.

از معرف متقاضی سوالاتی بپرسید.

البته معرف‌ها معمولاً موارد منفی را نمی‌گویند، اما با بررسی بیشتر، پیدا کردن معرف یا افرادی که متقاضی را می‌شناسند، و یا صاحب‌کار قبلی، می‌توانید درباره عملکرد آن‌ها سؤال کنید و اطلاعاتی دریافت نمایید.

از قدرت خود به‌درستی استفاده کنید.

معمولاً متقاضیان فعال چالش‌های جدید را ترجیح می‌دهند. بنابراین اگر می‌خواهید مزایایی در اختیارشان بگذارید، اشتباه محض است که از مزایایی مانند نهار مجانی، خدمات خشک‌شویی یا عضویت رایگان در باشگاه استفاده کنید. با این کار اعضای فعالتان را ناامید و بی‌انگیزه خواهید کرد. مطمئناً نمی‌خواهید زمانی که به کارمندان خود نیاز دارید، ناامیدتان کنند.

مرز میان موفقیت و شکست در استارت آپ، به انتخاب افراد شایسته بستگی دارد. بر اساس مطالعات انجام‌شده توسط IQ، در 18 ماه اول کاری، 46 درصد کارمندان استخدام‌شده شکست می‌خورند و تنها 19 درصد افراد در انجام وظایفشان موفق می‌شوند. دلیل شکست آن‌ها این نیست که از تجارب حرفه‌ای لازم برخوردار نیستند، دلیلش این است که نمی‌توانند واکنش درست دریافت کنند (26 درصد)، نمی‌توانند احساساتشان را کنترل کنند (23 درصد)، از انگیزه کافی برخوردار نیستند (17 درصد) یا اینکه رفتار اشتباهی دارند (15 درصد).

تمام این عوامل به این بستگی دارد که مصاحبه درستی انجام دهید. درنهایت اگر فرد اشتباهی را انتخاب نمودید، عذر او را بخواهید زیرا ممکن است باعث شکست تیمتان شود. هیچ‌چیز بیشتر از انتخاب افراد شایسته، در موفقیت یک استارت آپ تأثیرگذارتر نیست.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم