10 خوراکی و غذای چاق‌کننده پرمصرف که باید از رژیم غذایی خود حذف کنید

همواره شنیده‌ایم که می‌گویند سلامتی بهترین ثروت است. اما شکی وجود ندارد تمام ما به خوردن غذاهای پرچرب مانند پیتزا، برگر، کیک و سیب‌زمینی سرخ‌کرده علاقه داریم. این غذاها سرشار از چربی بوده و وزنمان را افزایش می‌دهند. اما غذاهای سرشار از پروتئین و کربوهیدرات نیز در افزایش وزن ما مؤثر هستند. این غذاهای پرکالری را باید به‌اندازه مصرف نمود. برای کاهش وزن، میزان کالری‌های ازدست‌داده شده باید بیشتر از کالری‌های دریافتی باشد؛ در غیر این صورت سلامتتان به خطر خواهد افتاد. سالانه هزاران نفر در سراسر جهان بر اثر مصرف غذاهای ناسالم از دنیا می‌روند. بنابراین بهتر است مصرف این غذاها را کاهش داده و بیشتر ورزش کنید. در اینجا 10 غذای چاق‌کننده ناسالم را به شما معرفی خواهیم نمود که باید از خوردن آن اجتناب کنید. با پروشات همراه باشید.


10. غذاهای فراوری‌شده

نسل جدید برای آشپزی وقت ندارد؛ به همین دلیل از غذاهای فوری و آماده استفاده می‌کند که این اتفاق منجر به افزایش تقاضا برای غذاهای آماده شده است. اما این غذاها برای سلامت افراد مضر هستند؛ زیرا اشتها را افزایش داده و به همین دلیل اعتیادآور هستند. پس از عادت کردن به این غذاها به‌سختی می‌توان آن‌ها را ترک کرد. این غذاها سرشار از قند و مواد غیرطبیعی مانند افزودنی‌ها، رنگ‌ها و غیره هستند و بسیاری از بیماری‌ها درنتیجه مصرف این غذاها به وجود می‌آیند. به همین دلیل به‌جای این غذاها از غذاهای سالم استفاده کنید. در مطالب قبلی راجع به غذاهای سالم با بودجه کم و همچنین 10 سبزیجات سالم نوشته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش اطلاعات خود درباره غذاهای سالم، آن‌ها را نیز مطالعه نمایید.


9. غذای سرخ‌شده

غذاهای سرخ‌شده و چاقی باهم ارتباط مستقیم دارند. مشکل اینجاست که غذاهای سرخ‌شده بخش بزرگی از غذاهای روزانه ما را تشکیل می‌دهند؛ زیرا طعم خوبی دارند و به‌سرعت به غذای موردعلاقه‌تان تبدیل می‌شوند. اما اگر می‌خواهید مراقب سلامتی خود باشید باید این غذاها را کنار بگذارید. ازآنجایی‌که این غذاها اغلب در روغن‌های گیاهی فراوری‌شده سرخ می‌شوند، چربی ترانس بالایی دارند. مصرف این غذاها احتمال بیماری‌های قلبی، دیابت، چاقی، سرطان و غیره را افزایش می‌دهد. هر چقدر مصرف این غذاها بیشتر باشد احتمال ابتلا به این بیماری‌ها نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین پیش از مصرف خوب فکر کرده و غذاهایی مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده، ماهی سرخ‌کرده و مرغ سرخ‌کرده را کنار بگذارید.


8. کربوهیدرات سفید

کربوهیدرات چندان مضر نیست، زیرا قسمت اعظمی از انرژی بدن را تأمین نموده و یکی از سه عنصر غذایی است که بخش اصلی رژیم غذایی‌تان را تشکیل می‌دهد. کربوهیدرات در جو، برنج، گندم، لوبیا، نخودفرنگی و مواد دیگر دیده می‌شود. کربوهیدرات برای بدن لازم است و نمی‌توان آن را کنار گذاشت. اما اگر می‌خواهید وزن کم کنید باید آن را به‌اندازه مصرف کنید. اگر میزان ورزش از دریافت کربوهیدرات بیشتر نباشد وزنتان افزوده خواهد شد. کربوهیدرات‌های سفید مانند برنج سفید، ماکارونی سفید، نان سفید و غیره چاق‌کننده هستند و باید از خوردن آن‌ها اجتناب کرد. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید درباره 30 ماده غذایی طبیعی کم کربوهیدرات نیز مطالعه نمایید تا از مصرف کربوهیدرات اضافی جلوگیری نمایید.


7. نوشیدنی‌های مضر

اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید باید با تمام نوشیدنی‌های الکلی ،غیرالکلی، انرژی‌زا و همچنین گازدار خداحافظی کنید. این نوشیدنی‌ها به‌جز چاق کردن فایده دیگری ندارند. بنابراین بهتر است که هرچه زودتر مصرف آن‌ها را قطع کنید یا کاهش دهید. اگر پیش از ورزش از نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده کنید فعالیت و انرژی‌تان بیشتر خواهد شد. اما اگر به‌عنوان نوشیدنی روزانه مصرف شوند وزنتان افزایش خواهد یافت. نوشابه‌های حاوی قند نه تنها انرژی‌زا نیستند، بلکه حتی پس‌ از مصرف آن‌ها احساس خستگی نیز خواهید داشت. مصرف الکل، تحریم انسولین و میزان گلوکز بدن را افزایش داده و باعث اضافه وزن بیشتری خواهد شد. اگر جزو افرادی هستید که همواره یک نوشیدنی کنار خود دارید، بهتر است نوشیدنی خود را از مواد طبیعی و سالم انتخاب کنید.


6. سیب‌زمینی

سیب‌زمینی یکی از مواد غذایی اصلی کره زمین است. البته مردم آن را به‌عنوان یک ماده کربوهیدرات دار می‌دانند که وزن را افزایش می‌دهد؛ اما اگر سیب‌زمینی را به‌صورت آب پز یا پخته مصرف کنید به یکی از سالم‌ترین سبزیجات فراوری نشده تبدیل می‌شود. در مقابل اگر آن را سرخ کنید به یک هیولا تبدیل می‌شود. متاسفانه اکثر اوقات ما سیب‌زمینی را سرخ کرده، به شکل چیپس درآورده و با سس فراوان سرو می‌کنیم. در این صورت سیب‌زمینی تمام مواد مغذی خود را ازدست‌داده و به یک ماده چاق‌کننده تبدیل می‌شود. بنابراین انتخاب با شماست که آن را به دوست خود تبدیل کنید یا دشمنتان.


5. شکلات

آیا شکلات دوست دارید؟ احتمالا پاسخ شما مثبت است، اما خبر بد این است که اگر می‌خواهید وزنتان را کاهش دهید باید این ماده را از خود دور کنید. خوردن بیش‌ازحد شکلات وزنتان را افزایش می‌دهد. افزایش وزن زمانی رخ می‌دهد که کالری دریافتی از کالری مصرفی بیشتر باشد. شکلات سرشار از قند بوده و آکنه و مشکلات دیگر نیز ایجاد می‌کند. البته شکلات فوایدی هم دارد، برای مثال از سکته و حمله قلبی جلوگیری می‌کند. بنابراین سعی کنید آن را به میزان کم‌مصرف کنید. زیرا افراط در هر چیزی مضر است حتی این ماده خوشمزه.


4. دسر

همه ما با عوارض مصرف دسر آشنا هستیم. بااین‌حال زمانی که این ماده خوشمزه را می‌بینیم عوارض آن را فراموش کرده و مشغول پذیرایی از خودمان می‌شویم. اما اگر می‌خواهید سالم و خوش‌اندام بمانید باید در مصرف دسر پس از غذا دقت کنید. کیک، شیرینی‌جات، کوکی، دونات، مافین، انواع پای، بستنی، چیز کیک و غیره جز دسر هستند. وجود چربی هیدروژنه در بستنی و مواد شیرینی‌پزی مضر است؛ زیرا چربی هیدروژنه جز مواد افزودنی مصنوعی بوده و نباید هرروز مصرف شود و تا حد امکان باید از مصرف آن خودداری نمود. البته اگر به میزان کم‌مصرف شود اشکالی ندارد. مصرف دسرهای سنگین و با مخلفات فراوان بدترین کار ممکن است. این دسرها خوشمزه هستند اما عوارض مختلفی هم دارند.


3. قند

فراموش نکنید که قند دوست شما نیست. زیرا یک ماده اعتیادآور بوده و می‌تواند سلامتتان را نابود کند. در واقع قند یک ماده سمی و مرگبار است. قند به‌عنوان یک کربوهیدرات ساده، سرشار از کالری است و به چاقی و مشکلات دیگر منجر می‌شود. بنابراین اگر نمی‌توانید آن را به‌کل از رژیم غذایی‌تان خارج کنید، بهتر است مصرف آن را به حداقل برسانید. می‌توانید با مصرف میوه نیاز به قند را تأمین کنید. کاهش مصرف قند، بیماری قلبی، آکنه پوست، بیماری دندان، دیابت و غیره را کاهش می‌دهد. مصرف قند را کاهش داده و تفاوت را احساس کنید.


2. گوشت فراوری‌شده

گوشت فراوری‌شده گوشتی است که از طریق خشک‌کردن، کنسرو کردن، نمک زدن و دودی کردن نگهداری می‌شود. این گوشت در بازار قابل خریداری است. مانند گوشت‌های خردشده، سوسیس، بیکن، همبرگر و غیره. امروزه گوشت بخش مهمی از رژیم غذایی ماست و کالری بدنمان را تأمین می‌کند؛ اما از مصرف گوشت فراوری‌شده و سرخ‌شده باید خودداری نمود. مصرف مکرر گوشت فراوری‌شده برای مدت‌زمان طولانی احتمال بیماری قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد. گوشت فراوری‌شده سالم نبوده و به بیماری مختلف منجر می‌شود. همچنین دارای مقدار زیادی نمک بوده که اصلاً سالم نیست.


1. روغن‌های گیاهی

یکی از دلایل اصلی چاقی، مصرف روغن‌های گیاهی است. این روغن‌های گیاهی که در سرخ کردن و پخت‌وپز استفاده می‌کنیم عامل اصلی بیماری‌هایی نظیر سرطان، چاقی، بیماری‌های قلبی و غیره است. این روغن‌ها از طریق روش‌های شیمیایی استخراج می‌شوند که برای بدن انسان مفید نبوده و نباید در رژیم غذایی‌مان وجود داشته باشند.

بنابراین وقت آن رسیده که با حذف این غذاها از رژیم غذایی‌تان سبک زندگی خود را تغییر دهید. همیشه صبحانه سالم بخورید و هیچ‌گاه آن را حذف نکنید، به‌اندازه کافی آب بنوشید، حداقل دو بار در روز چای سبز بنوشید، به فعالیت‌های ورزشی مانند دو بپردازید و شبانه‌روز 7 تا 8 ساعت بخوابید.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. حسین

    خرداد 4, 1397

    داداش مگه چیزی هم موند که بخوریم

    پاسخ