9 عبارتی که افراد باهوش هرگز در مکالمات روزمره استفاده نمی‌کنند

افراد باهوش می‌دانند که این عبارات دیگران را ناراحت کرده و موجب سو تفاهم می‌شوند، بنابراین از این عبارات استفاده نمی‌کنند.

همه ما تاکنون جملاتی را به‌کاربرده‌ایم که موجب سو تفاهم شده و مخاطبمان را ناراحت کرده است. در حقیقت ما از بیان این عبارات منظور بدی نداریم اما طرف مقابل آن‌ها را بد برداشت می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ما به پیامدهای جملاتمان توجه نمی‌کنیم. درک این پیامدها به این بستگی دارد که بتوانیم احساسات و طرز فکر افراد دیگر را درک کنیم یا به‌طورکلی آگاهی اجتماعی داشته باشیم.

TalentSmart هوش احساسی (EQ) بیش از یک‌میلیون نفر را آزمایش نموده و به این نتیجه رسیده که اکثریت مردم از آگاهی اجتماعی برخوردار نیستند. دلیل عدم برخورداری ما از آگاهی اجتماعی این است که ما آن‌چنان بر روی حرفی که می‌خواهیم بگوییم و صحبت‌های طرف مقابلمان متمرکز می‌شویم که به این توجه نمی‌کنیم حرفمان بر روی طرف مقابل چه تأثیری می‌گذارد.

ازآنجایی‌که افراد مختلف شخصیت پیچیده‌ای دارند نمی‌توانید کاملاً یک فرد را درک کنید، مگر اینکه تمام حواس خود را روی او متمرکز کنید. خوبی آگاهی اجتماعی این است که باکمی تغییرات کوچک می‌توانید روابط خود را با دیگران بهترکنید. به همین منظور، عبارات خاصی وجود دارند که افراد باهوش از آن‌ها اجتناب می‌کنند. عباراتی که خواهید دید مخاطب را ناراحت می‌کند، بنابراین باید از گفتن آن خودداری کنید.

1. «خسته به نظر می‌رسی»

افراد خسته معمولاً ظاهر خوشایندی ندارند، زیر چشم‌هایشان پف‌کرده، موهایشان به‌هم‌ریخته، تمرکز کافی ندارند و اغلب اوقات بدخلق هستند. اگر به فردی بگویید که خسته به نظر می‌رسد، تمام حالات بالا را برایش تداعی نموده‌اید.

به‌جای گفتن این عبارت بگویید: “همه‌چیز مرتب است؟” درواقع اکثر افراد برای این می‌پرسند خسته‌اید، که به‌طرف مقابل کمک کنند (که مطمئن شوند همه‌چیز مرتب است). پس به‌جای اینکه از طرف خودتان بگویید که طرف مقابل خسته به نظر می‌رسد، از او سؤال کنید. در این صورت او احساسش را با شما تقسیم می‌کند و شما را یک فرد نگران تلقی می‌کند نه بی‌ادب.

2. «تو همیشه…» یا «تو هرگز…»

هیچ‌کس همیشه یا هرگز کاری را انجام نمی‌دهد. هیچ فردی خود را تک‌بعدی در نظر نمی‌گیرد، پس شما هم نباید درباره کسی این‌گونه فکر کنید. شنیدن این عبارت باعث می‌شود که طرف مقابل حالت تدافعی گرفته و دیگر به کلام شما گوش ندهد، که درواقع نشانه بدی است زیرا این عبارت زمانی استفاده می‌شود که قصد دارید چیز مهمی را بگویید.

به‌جای گفتن این عبارت، مستقیماً چیزی را بگویید که ناراحتتان کرده یا توجهتان را جلب نموده است. حقیقت را بگویید. اگر تکرار رفتاری اذیتتان کرده، می‌توانید بگویید، “به نظر می‌رسد که اغلب این کار را انجام می‌دهی.” یا “این کار را زیاد انجام می‌دهی به همین دلیل توجهم را جلب نموده است.”

 3. «همان‌طور که قبلاً گفتم…»

همه ما چیزهایی را فراموش می‌کنیم. این عبارت نشان می‌دهد که شما با تکرار چیزی احساس کرده‌اید مورد اهانت قرارگرفته‌اید، و شنیدن آن برای مخاطب سنگین است (مخصوصاً فردی که علاقه دارد حرفتان را بشنود). مورد اهانت قرار گرفتن به خاطر تکرار نظرتان، نشان می‌دهد که یا احساس امنیت نمی‌کنید، و یا خودتان را برتر می‌دانید (و یا هردو!). تعداد کمی منظورشان از گفتن این عبارت همین است.

پس به‌جای گفتن این عبارت، کاری کنید که مخاطب منظورتان رابه بهترین و جالب‌ترین وجه ممکن متوجه شود. دراین صورت گفته شما را فراموش نخواهد کرد.

4. «موفق باشی»

گفتن این عبارت به این معنا نیست که دنیا به آخر رسیده و فقط شانس می‌تواند به‌طرف مقابل کمک کند، اما به شنونده این احساس دست می‌دهد که برای موفقیت فقط به شانس نیاز دارد.

به‌جای گفتن آن بگویید: “من می‌دانم که از پس این کار برمی‌آیی.” زیرا در این صورت به او نشان می‌دهی که مهارت‌های لازم برای موفقیت را داراست، بنابراین اعتمادبه‌نفسش افزایش می‌یابد و شما هم از بقیه افرادی که فقط برایش آرزوی موفقیت می‌کنند، متمایز می‌شوید.

5. «به خودت بستگی دارد» یا «هر طور که دلت می‌خواهد»

درحالی‌که شاید آن سؤال برایتان مهم نباشد اما نظر شما برای آن شخص مهم است، در غیر این صورت از شما سؤال نمی‌کرد.

به‌جای این عبارت بگویید: “من نظر قطعی ندارم اما اگر چند مورد را در نظر بگیری…” با این کار درعین‌حال که نظر قطعی نمی‌دهید (و طرفداری خاصی نمی‌کنید)، اما نشان می‌دهد که آن فرد برایتان مهم است و به او اهمیت می‌دهید.

6. «حداقل من هرگز…»

با گفتن این عبارت به طرز خشنی با بیان اشتباهات گذشته طرف مقابل، اشتباه خود را پنهان می‌کنید (درواقع اشتباهی که باید طرف مقابل را به خاطر آن بخشیده باشید).

به‌جای آن بگویید:”متأسفم.” اعتراف به‌اشتباه خود بهترین راهی است که بتواند مسیر بحث را منطقی کند و فضا را آرام نماید. قبول کردن اشتباه خود بهترین راه اجتناب از مشاجره است.

7. «اوه، خیلی وزن کم کرده‌ای!»

این بار هم عبارتی که با گفتن آن قصد بدی نداشتید، ممکن است در شنونده حس بدی ایجاد کند. زیرا ممکن است فردی با شنیدن اینکه وزن زیادی ازدست‌داده فکر کند به نظر شما او قبلاً چاق و زشت بود.

به‌جای آن بگویید: “چقدر عالی شدی.” این عبارت آسان‌تر است. به‌جای اینکه وضعیت اکنون فرد را با گذشته مقایسه کنید، فقط به او بگویید که چقدر عالی شده است. با این کار تصویر گذشته او را کاملاً از یاد می‌برید.

8. «تو برای او زیادی خوب بودی»

زمانی که کسی رابطه را به پایان رسانده، حالا چه رابطه کاری باشد چه احساسی، گفتن این عبارت این ذهنیت را ایجاد می‌کند که آن فرد سلیقه بدی دارد یا انتخاب نادرستی داشته است.

به‌جای آن بگویید: “او ضرر کرده!” این عبارت همان حس حمایت و علاقه را تداعی می‌کند اما درعین‌حال خوشایندتر و مثبت‌تر است.

9. «نسبت به سنت خیلی خوب به نظر می‌رسی»

درواقع جملاتی که با “نسبت به…” آغاز می‌شوند بی‌ادبانه و ناراحت‌کننده هستند. هیچ‌کس نمی‌خواهد حس کند که دم مرگ است اما نسبت به آن سن در شرایط خوبی به سر می‌برد. همه مردم دوست دارند باهوش و عالی به نظر برسند، همین.

به‌جای آن بگویید: “عالی به نظر می‌رسی.” به همین راحتی. واقعیت به تعریف نیاز ندارد.

جمع بندی

به‌طورکلی در مکالمات روزمره، با تغییر جزئیات، تفاوت‌های بزرگی رخ می‌دهد. این پیشنهاد‌ها را انجام دهید تا تأثیر خارق‌العاده آن‌ها را تجربه کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم