12 کشور کوچک در جهان

آیا تابه‌حال به اندازه خانه خود فکر کرده‌اید؟ یا به اندازه شهر خود؟ یا به اندازه کشورتان؟ همه ما تصور می‌کنیم یک کشور بسیار بزرگ است زیرا خانه‌های زیادی در آنجای گرفته‌اند. در اینجا 12 کشور کوچک جهان را به شما معرفی می‌کنیم. برخی از کشورها ازآنچه تصور می‌کنید کوچک‌تر هستند و دولت، اقتصاد و ارتش خود را دارند.

اما کوچک بودن این کشورها به‌منزله ناشناخته بودن آن‌ها نیست. برخی از آن‌ها تولید ناخالصی بسیار زیادی دارند، دارای تاریخ باستانی غنی هستند، بسیاری از میلیاردرها در آن زندگی می‌کنند و ارزش‌های بسیار زیادی دارند. بنابراین خود را برای شگفت‌زده شدن آماده کنید.


12. سنت وینسنت و گرنادین ها

سنت وینسنت و گرنادین ها یک کشور جزیره‌ای است که تنها 389 کیلومترمربع وسعت دارد و دارای سواحل ماسه‌ای، مناظر آتش‌فشانی و مکان‌های زیباست. سنت وینسنت یک جزیره است که در سال 1979 به استقلال رسید. بزرگ‌ترین شهر آن کینگزتاون است که پایتخت این کشور و بندر اصلی آن نیز می‌باشد. این کشور کوچک در بین گردشگران، به‌خصوص ماجراجویانی که به قایق‌سواری و ماهیگیری علاقه دارند محبوب است.


11. گرانادا

ادویه‌جات و جوزهندی این کشور بسیار معروف است و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصولات به شمار می‌رود. در این کشور کارائیب یک جزیره اصلی به نام گرانادا و شش جزیره کوچک‌تر وجود دارد. وسعت این کشور تنها 348.5 کیلومترمربع است. این کشور سال‌ها تحت سلطه دیگران بوده است ازجمله فرانسه، بریتانیا، کودتاچیان و غیره. همچنین چندین طوفان در آن رخ‌داده که خسارت‌های زیادی به بار آورده است ازجمله طوفان ایوان در سال 2004 و طوفان امیلی در سال 2005. در این کشور سواحل زیبا و ساختمان‌های تاریخی وجود دارد.


10. مالت

جمهوری مالت یک کشور اروپایی با مساحت 316 کیلومترمربع است که پایتخت آن والتا می‌باشد. در سال 1974 این کشور به جمهوریت تغییر یافت و همیشه یکی از مقصدهای موردعلاقه گردشگران بوده است. این کشور کوچک با چندین مکان تاریخی، فرهنگ غنی و 3 جاذبه یونسکو، یک مقصد مناسب برای گردشگران است.


9. مالدیو

این کشور آسیای جنوبی با مساحت 298 کیلومترمربع به کوچک‌ترین کشور آسیایی تبدیل شده است. پایتخت آن ماله نام دارد که بومی‌ها آن را جزیره پادشاه می‌نامند. جمهوری مالدیو در سال 1965 از بریتانیا جدا شد و تاکنون از بی‌ثباتی سیاسی، اصلاحات و تغییرات آب و هوایی رنج برده است. صنعت ماهیگیری و گردشگری در این کشور در حال رشد است و به اقتصاد این کشور کمک کرده است.


8. سنت کیتس و نویس

این کشور جزیره‌ای به دلیل داشتن کوه و سواحل شهرت دارد و آن را به نام فدراسیون سنت کریستوفر و نویس هم می‌شناسند. وسعت این کشور بیش از 261 کیلومترمربع است و پایتخت آن باستر نام دارد. برخی از اولین مستعمره‌های فرانسه و بریتانیا در این کشور شکل گرفتند و به همین دلیل مستعمره مادر هند غربی نامیده می‌شود.


7. جزایر مارشال

این جزایر 181.43 کیلومترمربعی شاهد جنگ‌ها و سلطه‌طلبی‌های مختلفی بوده است. در سال‌های 1944 تا 1958 پس از تخلیه ساکنین، تست‌های مختلف هسته‌ای و سلاحی ایالات‌متحده آمریکا در این کشور انجام گرفت. اقتصاد کشور بر پایه کشاورزی و ماهیگیری است. این کشور از ایالات‌متحده آمریکا کمک دریافت می‌کند.


6. لیختن‌اشتاین

کشور لیختن‌اشتاین با مساحت 160 کیلومترمربع به دلیل داشتن قلعه‌های باستانی، مناظر زیبا و گالری‌های هنری شهرت دارد. این کشور سلطنت مشروطه داشته و فاتودس پایتخت آن است. لیختن‌اشتاین ششمین کشور کوچ جهان و چهارمین کشور کوچک اروپا است و به دلیل نرخ پایین جرائم و تولید بالای ناخالصی شهرت دارد.


5. سان مارینو

جمهوری سان مارینو یکی از قدیمی‌ترین جمهوری‌های جهان است که تنها 61 کیلومترمربع وسعت دارد. پایتخت این کشور شهر سان مارینو نام دارد. تولید بالای ناخالصی آن را به یکی از اقتصادهای اصلی جهان تبدیل نموده است. این کشور تنها کشوری است که آمار خودروهای آن از جمعیت اش بیشتر است. ساختمان‌های تاریخی قرن یازدهمی و برج‌های آن این کشور را به ترکیبی از تاریخ و زیبایی تبدیل نموده است. به همین دلیل صنعت گردشگری یکی از صنایع اصلی این کشور است.


4. تووالو

این کشور اقیانوسیه تنها 26 کیلومترمربع وسعت دارد و دارای سواحل، صخره‌ها، ورزش‌های آبی و حیات‌وحش زیباست. این کشور که سابقاً جزایر آلیس نام داشت حدود 10،640 نفر جمعیت دارد. تووالو از تهاجم، حکومت خارجی و تأثیر جنگ جهانی در امان نبوده است. این کشور در سال 1978 به استقلال رسید و در سال 2000 به عضویت اتحادیه جهانی درآمد. به دلیل محدودیت خدمات نقلیه صنعت گردشگری در آن چندان رونق ندارد. این کشور از معدود کشورهایی است که به سیستم راه‌آهن مجهز نیست.


3. نائورو

جمهوری نائورو با مساحت 21 کیلومترمربع سابقاً جزیره دلپذیر نامیده می‌شد. سومین کشور کوچک جهان در سال 1968 به استقلال رسید. از اوایل قرن بیستم فسفات در آنجا حفاری شد و به اصلی‌ترین منبع فسفات تبدیل شد. پس از استقلال دولت نائورو صنعت فسفات را به دست گرفت. این تجارت نائورو را در سال‌های 70 و 80 به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل نمود. بااین‌حال استخراج بی‌رویه منابع این کشور را در معرض خطر قرار داد و از قرن بیست‌ویک مشکلاتی را در آن به وجود آورد. در حال حاضر این کشور برای تولید منابع اصلی به استرالیا وابسته است.


2. موناکو

این کشور کوچک میزبان مسابقات موتورسواری گرند پیکس بوده، صاحب کازینوی مشهور مونت‌کارلو است و بسیاری از میلیاردهای جهان در آنجا زندگی می‌کنند. این کشور با مساحت 2.02 کیلومترمربع و جمعیت 38،400 نفری متراکم‌ترین نقطه جهان است. البته در جمعیت آن افراد ثروتمند و مشهور دیده می‌شود.

این کشور گردشگری سیستم بانکداری بسیار خوبی داشته که مالیات کمی دریافت نموده و مالیات درآمدی دریافت نمی‌کند. مناظر زیبا، مکان‌های دیدنی، مراکز قمار و فرصت‌های تجاری این کشور کوچک را به یک جاذبه گردشگری تبدیل نموده است.


1. شهر واتیکان

این کشور کوچک‌ترین کشور جهان است و خانه پاپ محسوب می‌شود. واتیکان در شهر رم در کشور ایتالیا قرار دارد و مساحت آن تنها 0.44 کیلومترمربع است. جمعیت این کشور 1000 تن است و کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود. این کشور مرکز کلیسای کاتولیک رم بوده و توسط پاپ، اسقف رم اداره می‌شود.

این کشور مناظر زیبایی ندارد اما مشهورترین مجسمه‌ها و نقاشی‌های جهان دران دیده می‌شود. کلیسای سیستین، موزه‌های واتیکان، کلیسای سن پتر و مکان‌های فرهنگی مذهبی دیگر ازجمله جاذبه‌های این کشور هستند.

در تمام این کشورها مناظر گردشگری وجود دارد که نباید از دست بدهید. نگذارید اندازه کوچک این کشورها شما را گول بزند.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. شادی

    اسفند 16, 1396

    مرسی خیلی خوب بود. مخصوصا سان مارینو

    پاسخ