10 فیلم پیچیده و گیج‌کننده تاریخ سینما که از یاد نخواهید برد!

10 فیلم پیچیده و گیج‌کننده تاریخ سینما که از یاد نخواهید برد!

داستان هر فیلم همان چیزی است که باعث جذابیت آن می‌شود. اگر به‌خوبی ساخته شده باشد نظر مثبت تماشاگران و منتقدان را به خود جلب می‌کند. برخی از فیلم‌های در عین جالب بودن گیج‌کننده هستند. برای اینکه مفهوم داستان آن‌ها را درک کنید باید چندین بار آن‌ها را تماشا کنید. در اینجا 10 فیلم برتر جالب و گیج‌کننده سینما را به شما معرفی می‌کنیم.

 


10. آسمان وانیلی – Vanilla Sky (رنک IMDB این فیلم 6.9)

در فیلم نقاط مهیج و رازگونه بسیاری وجود دارد. در این فیلم مفهوم حقیقت به چالش کشیده شده و فضای معما گونه جالبی ایجاد شده است.

دیوید ایمز (تام كروز) دنیا را در دستانش دارد. او هر چه بخواهد دارد: مالکیت یک موسسه انتشاراتی ، ثروت فراوان ، زیبایی ، یك خانه خارق العاده در منهتن و یک دوست دختر سکسی به نام جولی (كامرون دیاز). یك روز او دختری به اسم سوفیا (پنه لوپز كروز) را می بیند و ناگهان كشف می كند عشق چیست. بدبختانه رابطه رو به رشد دیوید با سوفیا، حسادت جولی را برمی آنگیزد، ظاهرا او از رابطه در واقع سرسری دیوید با خودش برداشت دیگری كرده، بنابر این دیوید را به گردش با ماشین دعوت می كند…


9. ادیسه فضایی – A Space Odyssey (رنک IMDB این فیلم 8.3)

45 سال پیش، عجیب‌ترین کارگردان موفق سینما و عجیب‌ترین نویسنده علمی تخیلی فکرهایشان را روی هم گذاشتند و فیلمی به نام 2001، یک اودیسه فضایی را ساختند که به بهترین اثر سای-فای تاریخ بدل شد. جلوه‌های بصری، صحنه‌های طولانی و کشدار بدون دیالوگ و ریتم کند فیلم برای بسیاری از تماشاگران در ابتدا ممکن است عجیب‌وغریب باشد. اماشما نیز از آن دسته از افرادی خواهید شد که هر از چندگاهی به تکرار تماشای این فیلم خواهید پرداخت.

این فیلم برای من یادآور جمله ای است از کتاب، چنین گفت زرتشت: “انسان رشته ای است بین حیوان و ابرانسان؛ طنابی بر فراز پرتگاه”


8. دنی دارکو – Donnie Darko (رنک IMDB این فیلم 8.1)

برای فهم این اثر کلاسیک باید درباره فیزیک نظری اطلاعاتی داشته باشید. خوشبختانه انتشار نسخه کارگردان (Director’s cut) این فیلم در سال 2004 باعث شد که سفر در زمان در این فیلم قابل‌فهم‌تر شود. بااین‌حال هنوز هم پایان فیلم همه را شوکه می‌کند.

داستان فیلم در سال 1988 اتفاق میوفتد پسری به نام “دانی” صبح در جاده ای کنار دوچرخه اش بیدار میشود، او دچار شیزوفرنی در خواب میشود. او در خواب خود میبیند که مردی در لباس خرگوش با او حرف میزند و او را وادار به انجام کارهایی میکند.

دیالوگی از این فیلم ارزش رو هیچ وقت یادم نمیره: “Every living creature on earth dies alone”


7. کله پاک‌کن – Eraserhead (رنک IMDB این فیلم 7.4)

دیوید لینچ اولین فیلم بلند خود را در سال 1975 با نام كله‌پاك‌كن جلوی دوربین برد، فیلمی كه در ادامه سورئالیسم مخصوص لینچ كه در فیلمهای كوتاهش نظیر مادربزرگ و آمپوتی تجربه شده بود و به روش سیاه و سفید فیلمبرداری شد. كله‌پاك‌كن حكایت عجیبی است، روایتی است كاملاً رویا گونه با ریتمی كند و نفس‌گیر. داستانی است در تبیین تباهی و گناه؛ سیاهی و تجاهل و در انتها از دست رفتن ماهیت و هویت انسانی بدون در نظر گرفتن اینكه وجود در كالبد زمان جاریست و این دیدگاه فلسفی فیلم است.


6. آغازگر – Primer (رنک IMDB این فیلم 6.9)

یک فیلم کم بودجه درباره دو دانشمند که ماشین زمان طراحی می‌کنند. آغازگر تنها با بودجه 7000 دلاری ساخته شد و آن‌قدر جزئیات پیچیده‌ای دارد که باید چندین بار به تماشای آن بنشینیم. اکنون پس از حدود 10 سال هنوز هم بسیاری نمی‌توانند معنی فیلم را درک کنند. بنابراین اگر می‌خواهید این فیلم را تماشا کنید باید ابتدا کمی مطالعه کنید.


5. انقلاب‌های ماتریکس – Matrix Revolutions (رنک IMDB این فیلم 6.7)

انقلاب‌های ماتریکس ازجمله پیچیده‌ترین فیلم‌های ممکن هستند که پایان پیچیده‌ای دارند. آیا نئو پس از مبارزه‌اش با مأمور اسمیت از دنیا می‌رود؟ آیا او به ماتریکس تبدیل می‌شود؟ ساختار پیچیده صحنه چه معنی و مفهومی دارد؟


4. درخت زندگی – Tree of life (رنک IMDB این فیلم 6.8)

فیلم معنی و تاریخچه زندگی را از دید مردی میان سال با مرور خاطرات کودکی او در دهه ۱۹۵۰ در تگزاس بازسازی می‌کند و آن را با جلوه‌های تصویری به منشأ خلقت پیوند می‌دهد. درخت زندگی درام شاعرانه‌ای است که با استادی ترنس مالیک تحقق یافته است. فیلمبرداری امانوئل لوبزکی روح خاصی را به این فیلم بخشیده و از جمله فیلم‌هایی است که بازی منحصر به فرد برد پیت تحسین منتقدین سینما را به همراه داشته است.


3. جاده مالهالند – Mulholland Drive (رنک IMDB این فیلم 8.0)

این فیلم یکی از برترین فیلم‌های دیوید لینچ است که یک بازیگر جوان را نشان می‌دهد که به دنبال رسیدن به هدف خود است. این فیلم داستان غیرخطی، پیچیده و ساختار شکنانه ای دارد که می‌توان به شکل‌های مختلف آن را برداشت نمود.


2. عدد پی – Pi (رنک IMDB این فیلم 7.9)

فیلم پی یا 3,14159265358 محصول سال 1998 و به کارگردانی دارن ارونوفسکی(Darren Aronofsky) است .این فیلم اولین کار بلند دارن ارونوفسکی است که توجه بسیاری از منتقدین را به خود معطوف ساخت. اما فیلم pi یک فیلم صرفا تجاری نبود زیرا به خاطر ساحتارهای پیچیده و نوع روایت داستان و مضمون و محتوا فیلمی تماشاگر پسند نبود. اما به واقع یکی از متفاوت ترین اثار سینمای دهه نود میباشد.

فیلم pi داستان یک ریاضی دان نابغه به نام ماکسیمیلیان کوهن (Maximillian Cohen) است، او سعی دارد با علم ریاضی ماهیت خدا را کشف کند و برای این کار نظریه هایی را هم ارائه میکند. او دارای بیماری صرع است و گاه و بیگاه دچار تشنج های شدید عصبی و مغزی میشود. شاید اولین چیزی که مخاطب را در این فیلم با خود درگیر میکند سیاه و سفید بودن فیلم با نورپردازیهای عجیب و غریب است که فضایی تیره و تاریک را در فیلم ترسیم میکند ،البته این عامل شاید به این دلیل باشد که کارگردان قصد دارد جهان را از نگاه شخصیت کوهن نشان دهد جهانی سیاه و سفید و عاری از رنگ.


1. پایان اونگلیون – End of Evangelion (رنک IMDB این فیلم 8.3)

داستان تأثیرگذار و جلوه‌های بصری فیلم توجه منتقدین را به خود جلب نمودند. در این فیلم کودکان برای مبارزه از هیولاهایی به نام انگل‌ها استفاده می‌کنند. بااین‌حال برخی معتقدند که این فیلم معنی مشخصی ندارد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم