ایمن‌سازی بیش از نیمی از وب‌سایت‌ها توسط Https تا به امروز

به‌تدریج فضای وب امن‌تر و امن‌تر می‌شود. امروزه حدود نیمی از وب‌سایت‌ها با استفاده از HTTPS ایمن‌سازی شده‌اند.

طبق گزارش‌های گوگل و موزیلا، امروزه حداقل 50 درصد وب سایت‌هایی که با این مرورگرها باز می‌شوند، توسط HTTPS ایمن‌سازی شده‌اند، HTTPS پروتکل امنیتی است که از فعالیت‌های مجرمانه کاربران جلوگیری می‌کند.

بنیاد مرزهای الکترونیکی یا EFF و سایر مراکز سال‌هاست که وب‌سایت‌ها را به استفاده از این پروتکل‌های HTTPS تشویق می‌کنند، اما پیشرفت در این زمینه سرعت کمی داشته است. حتی امروزه هم اکثر وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها از پروتکل‌های HTTP ناامن استفاده نموده و یا HTTPS را به‌صورت پیش‌فرض برای تمام کاربران فعال نمی‌کنند.

حتی شرکتی مانند گوگل که درزمینهٔ استفاده از HTTPS پیشرو بوده است، در به‌کارگیری این پروتکل در تمام سرویس‌هایش با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. این شرکت در سال گذشته اعلام نمود که 77 درصد تقاضا برای سرورهایش، به‌جز یوتیوب، از طرف وب سایت‌هایی بوده که با HTTPS ایمن‌سازی شده بودند.

اما این حقیقت که هنوز فقط نیمی از ترافیک فضای وب ایمن‌سازی شده است، ازلحاظ امنیتی تأسف‌آور است. وب سایت‌هایی که از پروتکل‌های ناامن HTTP استفاده می‌کنند، کاربران را آزاد می‌گذارند تا به‌راحتی بتوانند اعمال مجرمانه‌ای نظیر، تخریب داده‌ها، ردیابی، دزدی اطلاعات شخصی و نظیر آن را انجام دهند.

مرورگرهایی نظیر فایرفاکس، کروم و اغلب مرورگرهای مهم، وب سایت‌هایی را که توسط HTTPS ایمن‌سازی شده‌اند را نشان می‌دهند، بنابراین آگاهی کاربر را افزایش می‌دهند. متأسفانه اگر سایتی که اغلب به آن سر می‌زنید از HTTPS استفاده نکند، کاری از دست شما برنمی‌آید، بااین‌حال EFF افزونه مرورگری طراحی نموده که باعث می‌شود HTTPS در سایت‌هایی که استفاده‌شده باشد، فعال شود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم