10 شهر برتر جهان در زمینه تکنولوژی هوشمند

امروزه تکنولوژی هوشمند در سراسر جهان دیده می‌شود و بر زندگی و حرفه ما تأثیر می‌گذارد. اگرچه این تکنولوژی در جای‌جای زندگی ما دیده می‌شود اما برخی از شهرهای جهان ازلحاظ تکنولوژی هوشمندتر هستند. برای بررسی این‌که کدام شهرها از این لحاظ نوآوری بیشتری دارند در مجلات و ژورنال‌های مختلف جستجو کرده و 10 شهر برتر جهان که ازلحاظ تکنولوژی هوشمند به‌روزتر هستند را به شما معرفی می‌کنیم.


10. سئول، کره جنوبی

شهر سئول سال‌هاست که در زمینه تکنولوژی هوشمند فعال بوده و در سال 2014 اولین شهر هوشمند جهان بود. کمپین “سئول هوشمند 2015” تلاش می‌کند با کمک تکنولوژی هوشمند به افراد مسن و ناتوان کمک کند. حتی تبلت و تلفن هوشمند در اختیار این افراد قرار داده شد تا وضعیت درمانی آن‌ها بررسی شود. سئول یکی از شهرهای پیشرو در زمینه تکنولوژی هوشمند است که شبکه 5G را در اختیار ساکنین قرار می‌دهد.


9. وین، اتریش

این شهر اتریش به دلیل مدیریت ترافیک و امکانات هوشمند شهرت دارد. این شهر در زمینه انرژی سبز پیشرو است (بزرگ‌ترین ایالت این کشور از سال 2015 انرژی را 100 درصد بازیافت می‌کند). یکی از بررسی‌های انجام‌شده وین را به‌عنوان زنده‌ترین شهر جهان معرفی کرد که در هر لیست مربوط به تکنولوژی در بین 10 شهر برتر قرار می‌گیرد. قرار است تا سال 2020 بیش از 300000 پنل خورشیدی در آن قرار بگیرد، بزرگ‌ترین زیست‌توده گیاهی را دارا است و 90 درصد ساکنین آن از امکانات حمل‌ونقل عمومی بهره می‌برند.


8. بوستون، ایالت متحده آمریکا

اولین شهر از سه شهر آمریکا در این لیست که یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای شمالی محسوب می‌شود. از سال 2015 این شهر همواره در لیست 5 شهر برتر هوشمند جهان قرار گرفته است. همچنین ازلحاظ حکومتی، مدیریت عمومی و مدیریت انسانی در رتبه اول قرار دارد. همچنین این شهر ازلحاظ تحصیلات، اکوسیستم، سرعت اینترنتی و هوشمند شدن شهر در زمره 10 شهر برتر قرار دارد.


7. آمستردام، هلند

در سال 2016 شهر آمستردام جایزه 950000 هزار یورویی پایتخت نوآوری اروپا را دریافت نمود. این شهر در زمینه برنامه‌ریزی شهری بسیار فعال بوده و ساکنین آن به امکانات مختلف دسترسی دارند. در زمینه مدیریت کشور بسیار موفق بوده و ساکنان آن با دولت مشارکت بالایی دارند. همچنین در این شهر استارت آپ های موفقی در جریان هستند. نوآوری و فعالیت آن در زمینه انرژی بازیافتی باعث شده زباله‌ها را جمع‌آوری کند و در ایستگاه‌های اتوبوس، بیلبورد و لامپ‌ها پنل خورشیدی کار بگذارند. تجارت‌های مختلف در سیستم‌های محافظتی، نور و روشنایی خود از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده نمودند.


6. توکیو، ژاپن

پرجمعیت‌ترین شهر جهان هوشمندترین پایتخت جهان هم محسوب می‌شود. در سال 2011 شرکت‌های پاناسونیک، گاز توکیو و Accenture تلاش کردند با همکاری هم یک شهر هوشمند به وجود آورند که خروجی کربن آن صفر بوده و از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده می‌کند. درنتیجه خانه‌هایی با پنل خورشیدی، باتری‌های تجدید پذیر و لوازم کم‌مصرف تولید کردند که به سیستم هوشمند متصل بودند. سیستم راه‌آهن توکیو که به بیش از 100 خط قطار متصل بوده و سالانه بیش از 14 میلیارد نفر را جابه‌جا می‌کند هم به تکنولوژی هوشمند متصل است. همچنین در سال 2015 این شهر به سیستم پارک کردن هوشمند، وای فای و جزیره سبز که درنتیجه کاشت یک‌میلیون درخت به وجود آمد مجهز شد.


5. استکهلم، سوئد

شهر استکهلم در سال 2009 جایزه شهر هوشمند را دریافت کرد و در سال 2010 به‌عنوان پایتخت سبز اروپا انتخاب شد. این شهر اولین شهری بود که تکنولوژی موبایل 4G را معرفی کرد. مشارکت شهروندان (هر شهروند حدود 10 کیلوگرم زباله بازیافت می‌کند)، مدیریت دیجیتال و سرعت اینترنت در این شهر بالا است. سیستم حمل‌ونقل ن عبارت است از کشتی، قطارهای پرسرعت، حدود 2000 اتوبوس شری، 1000 قطار شهری و واگن برقی (که اغلب آن‌ها از انرژی سبز بهره می‌برند). اغلب سیستم‌های حمل‌ونقل شهری از سوخت‌های بازیافتی بهره می‌برند. شرکت‌هایی که سوخت کمتر مصرف کنند و در صورت خالی بودن دفاترشان چراغ‌ها را خاموش کنند از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین در این شهر حدود 3000 شرکت تکنولوژی پاک وجود دارد که سبز بودن شهر را بیش‌ازپیش می‌کنند.


4. پاریس، فرانسه

محبوب‌ترین شهر توریستی جهان استانداردهای بالای زندگی را ارائه می‌دهد و در زمینه نوآوری، بازیافت، دسترسی بین‌المللی و مدیریت دیجیتال در جایگاه بالا قرار دارد. پاریس یکی دیگر از شهرهایی است که در زمینه بازیافت انرژی بسیار فعال بوده و بخش اعظم سیستم حمل‌ونقل آن از انرژی تجدید پذیر استفاده می‌کند. شهروندان هم برای حمل‌ونقل بیشتر از دوچرخه استفاده می‌کنند. همچنین در آینده نزدیک قرار است در این شهر از خودروهای الکترونیک استفاده شود.


3. لندن، بریتانیا

در این شهر هوشمند سیستم هوشمند اتوبوس، قطار و خودرو وجود دارد. سیاست مالیات این شهر به‌گونه‌ای است که شهروندان را به‌سوی استفاده از سیستم نقلیه عمومی و کاهش سوخت فسیلی سوق دهد. دسترسی بین‌المللی، منابع انسانی، نوآوری اقتصادی و سیستم وای فای، در این شهر از امکانات بالایی برخوردار است. همچنین این شهر از سیستم وای فای رایگان اروپا حمایت می‌کند. از دیگر امکانات این شهر عبارت است از وای فای زیرزمینی، خدمات پارک هوشمند، سیستم حمل‌ونقل پیشرفته، نوآوری‌های هوشمند در زمینه تلفن همراه و خدمات هوشمند پزشکی. همچنین در این شهر کمپین‌های مختلفی وجود دارد که در زمینه افزایش نوآوری در شهر مطالعه می‌کند.


2. سان‌فرانسیسکو، ایالات‌متحده آمریکا

درخشان‌ترین شهر اقیانوس اطلس که در زمینه پارک هوشمند، خودرو و سرعت اینترنت همیشه در زمره بهترین شهرها بوده است. همچنین تجارت این شهر بسیار پررونق است و بهترین استارت آپ ها در آن قرار دارند. نه‌تنها 41 درصد انرژی این شهر انرژی تجدید پذیر است بلکه تکنولوژی هوشمند آن 130 درصد افزایش یافته است. در شهر بیش از 100 ایستگاه شارژ عمومی وجود دارد و تکنولوژی حمل‌ونقل آن در حال گسترش است. همچنین در سان‌فرانسیسکو اپلیکیشن های خاص مسیریابی در سیستم‌های حمل‌ونقل وجود دارد و مسیرهای عابران پیاده و مخصوص دوچرخه نیز بسیار پیشرفته‌اند.


1. نیویورک، ایالات‌متحده امریکا

از زمان فعالیت این شهر با تجارت IBM در سال 2009 این شهر در زمره شهرهای هوشمند جهان بود و سرانجام در سال 2017 به‌عنوان اولین شهر هوشمند جهان انتخاب شد. این تکنولوژی هوشمند در زمینه خانه‌های هوشمند، تجارت هوشمند و تصمیم‌گیری به افراد کمک می‌کند. همچنین این شهر در نظر دارد با همکاری با شرکت‌های مخصوص صفحات هوشمند در سطح شهر کار بگذارد تا اخبار و وقایع را گزارش کنند. در این صورت استفاده از دستگاه‌های هوشمند مجزا کاهش یافته و همگان به اینترنت دسترسی خواهند داشت. همچنین در سطح شهر ایستگاه‌های هوشمند وجود دارد که به تکنولوژی NFC و وای فای متصل هستند. نیویورک در زمینه خدمات خودرو، آموزش، نوآوری اقتصادی، سرعت اینترنت و وای فای در رتبه بالایی قرار دارد. همچنین سالانه برای انتخاب بهترین اپلیکیشن برای داده‌های باز مسابقات مختلف با جایزه‌های نقدی برگزار می‌شود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم