10 صفحه ویکی‌پدیا که بیشترین ویرایش را داشته‌اند

ویکی‌پدیا از سایت‌هایی است که به افراد کمک می‌کند. اغلب دانش آموزان از آن خوششان می‌آید درحالی‌که معلمین از آن متنفرند. در این سایت اطلاعات زیادی نهفته است و خواندن بخش انگلیسی آن 17 سال طول می‌کشد. هر کس می‌تواند اطلاعات این سایت را ویرایش کند.

بااین‌حال شاید ندانید که همه‌ساله درباره اطلاعات آن درگیری‌های زیادی روی می‌دهد. این درگیری‌ها توسط افرادی رخ می‌دهد که تصور می‌کنند باید از برخی از مقالات این سایت محافظت کنند. آن‌ها از یک قانون پیروی می‌کنند: باید اطلاعات را به شکلی که می‌خواهند حفظ کنند.


10. بامزگی (cuteness)

بامزگی چیست؟ آیا بامزگی یک تکنیک برای بقاست یا اینکه بامزه بودن برخی از جانداران دلیل خاصی ندارد؟

تحقیقات علمی نشان داده که جانوران کوچک بامزه آفریده می‌شوند تا جانوران دیگر از آن‌ها محافظت کنند. سگ‌ها ازجمله جانورانی هستند که به نظر انسان بامزه‌اند. حتی در برخی از گونه‌های سگ‌ها بامزه بودنشان عامل اصلی انتقال ژن‌های آن‌ها بوده است. اما بسیاری معتقدند این عامل به بقا ربطی ندارد و دیدگاه انسان باعث شده که این‌گونه تصمیم بگیرد. جالب اینجاست که این مسئله باعث شده در ویکی‌پدیا 22000 ویرایش صورت بگیرد. این ویرایشگران مطالب مربوط به بامزه بودن را ویرایش یا حذف نموده‌اند.


9. مرغ, آلاسکا (Chicken, Alaska)

شاید تصور کنید یک روستای کوچک در آلاسکا مسئله چندان مهمی نباشد اما باید بدانید صفحه مربوط به این روستا حدود 9000 بار ویرایش شده است. دلیل اصلی این عدم توافق درباره سرشماری این شهر است که گفته می‌شود تنها 17 نفر در آن زندگی می‌کنند. هشت نفر از آن‌ها کودک (یا طبق گفته یک ویرایشگر کودکان و مرغان) هستند. یکی از ویرایشگران به طرز بسیار جدی با این گفته موافق بود و جمله‌ی به نسبت هر 100 زن 88.9 مرد وجود دارد را کاملاً رد می‌کرد.

یکی از ویرایشگران نوشته بود که در این روستا تنها هفده نفر وجود دارد و دیگری این سرشماری را برای یک دهه پیش می‌دانست. در اوایل سال 2018 هنوز ویرایشگران بر سر این مسئله توافق نظر نداشتند. طبق گفته ویکی‌پدیا طبق سرشماری سال 2010 در این روستا هفت نفر زندگی می‌کردند. اما در حال حاضر در این روستا 17 نفر زندگی می‌کنند. اگرچه ممکن است این مسئله برای بسیاری بی‌اهمیت باشد اما بسیاری می‌خواهند آمار ساکنان این روستا را تا حد امکان به‌روز نگه دارند.


8. پیشتازان فضا به‌سوی تاریکی (Star Trek Into Darkness)

باوجوداینکه اکران این فیلم (Star Trek InTo Darkness) در سراسر جهان 450 میلیون دلار فروش داشت اما با انتقاد طرفداران آن مواجه شد. بنابراین شاید تصور کنید ویرایشگران ویکی‌پدیا واکنش طرفداران را قید کردند اما اشتباه می‌کنید. درگیری اصلی در ویکی‌پدیا درباره مسئله بی‌اهمیت‌تری بود: حروف بزرگ در کلمه “into” در عنوان لاتین فیلم. تمام رسانه‌های رسمی که این فیلم را اکران کردند این کلمه را با حروف بزرگ نوشته بودند به همین دلیل در صفحه ویکی‌پدیای مربوط به این فیلم نیز درباره لزوم نوشتن این کلمه با حرف کوچک یا بزرگ اختلاف ایجاد شد.

چه باور کنید چه نکنید این مسئله حدود 3000 بار ویرایش شد. برای مدتی ویرایشگران از “InTo” استفاده کردند و به اختلافات پایان دادند. اما در حال حاضر آن را به Star Trek Into Darkness تغییر دادند و مشاجرات به پایان رسید.


7. گربه (Cat)

گربه‌ها یکی از حیوانات دوست‌داشتنی هستند که بیشتر افراد از آن‌ها خوشش شان می‌آید. اما راه درست تعریف ارتباط میان انسان و گربه‌اش چیست؟ این موضوع در میان ویرایشگران ویکی‌پدیا به یک بحث داغ تبدیل شد.

این گروه‌ها درباره عنصر قدرت در ارتباط انسان و گربه صحبت می‌کردند. برخی معتقد بودند که صاحب گربه در رأس این ارتباط قرار دارد. گروه دیگر معتقد بودند که دراین‌ارتباط گربه قدرت را در دست داشته و انسان نقش محافظت‌کننده را دارد.

گروه سوم امیدوارکننده‌تر هستند. آن‌ها معتقدند که هر ارتباط یک رابطه دوسویه است که هر دو از وجود هم لذت می‌برند و دراین‌ارتباط انسان هم یک همراه است. باید بدانید که این بحث داغ حدود 11000 بار ویرایش شده است.


6. آیرن میدن (Iron Maiden)

تقریباً همه درباره گروه آیرن میدن (Iron Maiden) که اوایل سال‌های 1980 به شهرت رسیدند چیزهایی می‌دانند. آن‌ها در ایالات‌متحده و بریتانیا چندین آلبوم محبوب تولید کردند که در سراسر جهان بیش از 100 میلیون دلار به فروش رسیدند. بنابراین شاید تصور کنید درباره محبوبیت این گروه شکی وجود ندارد.

اما اشتباه می‌کنید، اگرچه این بحث کمی پیچیده است. در تاریخ دنیای غرب نوعی آلت شکنجه وجود داشت که جامه زجر نامیده می‌شد و عنوان لاتین آن مانند نام این گروه iron maiden است. بحث بر سر این بود که شهرت نام این گروه از این وسیله شکنجه بیشتر است. اولین بار در قرن شانزدهم از این وسیله شکنجه نام برده شد بااین‌حال هنوز مشخص نیست که آیا واقعاً این آلت جرم وجود داشته یا نه.

بااین‌حال ویرایشگران ویکی‌پدیا بر سر این بحث می‌کنند که آیا این صفحه باید به این وسیله شکنجه اختصاص داده شود یا نام این گروه. مسلماً این وسیله شکنجه وحشیانه‌تر است. اما بسیاری معتقدند که این گروه هم از نمادهای شیطان‌پرستی استفاده می‌کنند بخصوص پس از تولید آهنگ “The Number of the Beast”. درهرصورت این‌یک بازی شیطانی است.

این اختلاف نظر باعث که صفحه مقصد این لینک حدود 9000 بار ویرایش شود. این تغییرات هنوز هم انجام میشود، بنابراین جستجو برای Iron maiden می تواند شما را به هر یک از این دو صفحه هدایت کند.


5. ریاضیات (Mathematics)

یک حقیقت کوچک درباره ویکی‌پدیا این است که اگر روی اولین لینک خارج از براکت در مقالات ویکی‌پدیا کلیک کنید به مقاله فلسفه مربوط به آن صفحه می‌روید. می‌توانید این کار را خودتان امتحان کرده و به صفحات فلسفه بروید. این مسئله در تمام مقالات ویکی‌پدیا صدق می‌کند جز ریاضیات و سه لینک از چهار لینک اول آن. این مسئله باعث پیدایش درگیری ویرایشگران بر سر چهار لینک اول آن (که به چهار صفحه کمیت، تغییر، ساختار و فضا مربوط هستند) شده است. مقاله‌ای که به فلسفه مربوط می‌شود فضا است. بنابراین اگر قرار باشد مانند صفحات دیگر هر لینکی شما را به صفحه فلسفه ببرد در اینجا باید لینک فضا این کار را انجام دهد.

بااین‌حال برخی معتقدند که دست‌کاری عمدی لینک‌ها برای رسیدن به لینک فلسفه می‌تواند ترتیب آن‌ها را به هم بزند، بنابراین بهتر است همان ساختار را حفظ نمود. این مسئله باعث شده در طی سال‌ها صفحه ریاضیات چندین بار ویرایش شود.


4. چرت گاوها (Cow Tipping)

یکی از سرگرمی‌های افراد در مناطق روستایی این است که گاوها را به پهلو بخوابانند تا آن‌ها به خواب بروند. این کار نوعی تفریح برای افراد روستانشین است. اما این کار آسانی نیست زیرا برای هل دادن یک گاو و خواباندن آن به پهلو به نیرویی به اندازه 1360 نیوتن نیاز است. برای این کار به نیروی 4 یا 5 نفر نیاز داریم. اما نبرد ویرایشگران در این مورد درباره درست بودن این گفته نیست. بلکه درباره جمله مربوط به تصویر است. بسیاری معتقدند در این حالت باید گاو را یک قربانی بالقوه بنامیم.

در سال 2006 یکی از ویرایشگران این موجود را یک قربانی دانست زیرا نمی‌دانست که قرار است چه چیزی را بر روی او امتحان کنند. اگرچه گفته او صحیح بود و گاو بیچاره دراین‌باره اطلاعی نداشت اما این گفته ساده بیش از 2000 بار ویرایش شد.


3. ترس از عنکبوت (Arachnophobia)

این صفحه تنها 1600 بار ویرایش شد، اما دلیل آن آن‌قدر قوی بود که بخواهیم آن را در این صفحه قید کنیم. ترس از عنکبوت سومین ترس رایج در ایالات‌متحده است که 30.5 درصد جمعیت معتقدند که از آن رنج می‌برند. این ترس در ایالات‌متحده پس از ترس از سخنرانی در جمع و ترس از مرگ قرار دارد که مقام اول را در این کشور دارا است.

در این صفحه درگیری بر سر این است که آیا یک تصویر بزرگ عنکبوت تارانتولا باید روی صفحه قرار بگیرد یا نه. بسیاری معتقدند ازآنجایی‌که افرادی که از این جاندار می‌ترسند به این صفحه رجوع می‌کنند بنابراین نباید این عکس را روی صفحه گذاشت. برخی هم معتقدند باید این عکس را قرار داد تا مردم متوجه این صفحه بشوند. بنابراین افرادی که به این ترس مبتلا هستند باید عکس‌ها را در مرورگر خود غیرفعال کنند.


2. مسیح (Jesus)

چه مسیحی باشید چه نباشید احتمالاً می‌دانید که طبق گفته کتاب مقدس مسیح در سال چهارم پیش از میلاد به دنیا آمد. در این صفحه بحث بر سر این است که آیا باید از تاریخ پس از میلاد استفاده کرد یا روزشمار مشترک.

این موضوع در ویکی‌پدیا آن‌قدر داغ است که بیش از 20،000 بار ویرایش شده است. به همین دلیل بر سر این موضوع رأی‌گیری شد و مشخص شد که بیشتر افراد ترجیح می‌دهند تاریخ قبل و پس از میلاد را ببینند.


1. ببر یا شیر؟ (Tiger versus lion)

ببر قدرتمندتر است یا شیر؟

شاید این سؤال را تنها کودکان از هم بپرسند اما باید بدانید که این سؤال در ویکی‌پدیا به یک چالش جدی تبدیل شده است و در هر دو صفحه جنجال به پا کرده است. یک ویرایشگر به نام جی بویلر معتقد است “اجازه دهید که قدرت‌های ببر خودش این حقیقت را ثابت کند” و طرفداران این جانور بهتر است از رفتارهای بچگانه خود دست بردارند.

برخی از ویرایشگران ویکی‌پدیا از مقایسه ببر با شیر چندان خوشحال نیستند. آن‌ها حتی دوست دارند صفحه جداگانه‌ای ایجاد کرده و درباره پیروزی ببر در برابر خرس قهوه‌ای توضیح دهند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم