10 فعالیتی که به هوشتان آسیب می‌رساند

برخی از فعالیت‌ها به توانایی‌های شناختی شما آسیب وارد می‌کند. اما ازآنجایی‌که پس از انجام این فعالیت‌ها کسی هوش و توانایی‌تان را محاسبه نمی‌کند پس درباره آن چیزی نمی‌دانید. چیزی که باید بدانید این است که برخی از فعالیت‌های پیش‌بینی‌نشده و ناچیز هم می‌توانند بر هوشتان تأثیر منفی بگذارد و بدتر از آنکه تأثیر منفی آن نیز بلندمدت است.


10. نور کم

قرار گرفتن در معرض نور ضعیف یادگیری و حافظه را کاهش می دهد

محققان دانشگاه میشیگان میان نور کم محیط و کاهش توانایی حافظه و یادگیری ارتباط مستقیم یافته‌اند. محققان بر مغز گروهی از موش‌های نیل مطالعه کردند. این موش‌ها همانند انسان در طی روز فعال بوده و در شب می‌خوابند. در شروع مطالعه این موش‌ها می‌توانستند از داخل یک هزارتو مسیر خود را پیدا کنند. سپس آن‌ها را به دو گروه تقسیم نموده و یک گروه را در معرض نور زیاد و گروه دیگر را در معرض نور کم قرار دادند.

پس از چهار هفته موش‌هایی که در معرض نور کم قرار داشتند 30 درصد توانایی مغز خود را از دست دادند که برای یادگیری و حافظه ضروری است. تمام این موش‌ها را در هزارتویی که قبلاً قرار داده بودند گذاشتند. درحالی‌که موش‌هایی که در معرض نور زیاد بودند پیشرفت قابل‌توجهی نشان دادند، موش‌هایی که در معرض نور کم بودند عملکرد ضعیفی نشان دادند.

نور ضعیف استفاده‌شده در این آزمایش مشابه نوز خانه‌ها و دفاتر است.


9. تلفن‌های هوشمند

تلفن های هوشمند بر توانایی مغز تاثیر منفی دارند

ازآنجایی‌که همه ما از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنیم پس به‌تدریج بر حافظه‌مان تأثیر می‌گذارند. محققان دانشگاه تگزاس بر 800 کاربر تلفن همراه مطالعه کردند. از آن‌ها آزمون‌های کامپیوتری گرفته شد که نیازمند توجه کامل آن‌ها بود. از برخی از آن‌ها خواسته شد که تلفن همراه خود را در اتاق دیگری بگذارند و دسته دیگر آن‌ها را در حالت سکوت قرار داده و روی میز مقابل قرار دهند. دسته‌ای که تلفن همراه خود را در اتاق دیگری گذاشته بودند از گروه دیگر فعالیت بهتری نشان دادند.

محققان به این نتیجه رسیدند که همراه داشتن تلفن همراه توانایی و عملکرد فرد در انجام کارها را کاهش می‌دهد. زیرا افراد آن‌قدر به تلفن همراه خود عادت کرده‌اند که حتی در حین انجام کارهای دیگر نیز تلفن همراه خود را در دست می‌گیرند. استفاده از تلفن همراه میزان انرژی و توجه موردنیاز برای انجام کارها را کاهش می‌دهد. کنار گذاشتن تلفن همراه باعث می‌شود که به چک کردن مداوم ایمیل و پیامک وسوسه نشوید.


8. غذاهای فراوری‌شده

مصرف غذاهای ناسالم از رشد و تکامل مغز خودداری می کند

رژیم غذایی نامناسب بر عملکرد شناختی بدن تأثیر منفی دارد. محققان عادت‌های غذایی و میزان هوش حدود 14،000 نوجوان را بررسی نمودند. کودکان سه‌ساله‌ای که بیشتر از غذاهای فراوری‌شده استفاده می‌کردند، در مقایسه با کودکانی که غذاهای سرشار از ویتامین و مواد مغذی مصرف می‌کردند، پنج سال بعد هوش متوسط بالاتری نشان دادند.

رژیم‌های غذایی سرشار از ویتامین و مواد مغذی توانایی مغزی را افزایش می‌دهند. ازآنجایی‌که مغز کودک در سه سال اول بیشتر رشد می‌کند بنابراین مواد مغذی بیشترین تأثیر را روی مغز دارند. کودکانی که در سه سال اول زندگی خود از غذاهای فراوری‌شده استفاده می‌کنند مصرف لبنیات در سال‌های بعد بر عملکرد مغذی آن‌ها تأثیر کمی دارد.


7. انجام دادن هم‌زمان چند فعالیت

انجام همزمان وظایف مختلف قدرت تمرکز و توانایی را کاهش می دهد

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که انجام هم‌زمان چند فعالیت درست نیست زیرا مغز نمی‌تواند در یک‌زمان بر چند فعالیت تمرکز کند. به این معنا که دائم از یک فعالیت به فعالیت دیگر توجه می‌کند. بنابراین اگر بخواهید درعین‌حال چند فعالیت را انجام دهید در هیچ‌کدام از آن‌ها موفق نخواهید شد.

اما برخی معتقدند که می‌توانند در انجام چندین کار مختلف موفق باشند، بنابراین محققان به این موضوع فکر می‌کنند که شاید برخی از افراد از این توانایی برخوردارند. محققان دانشگاه استنفورد بر توانایی افراد در انجام چند وظیفه مختلف تحقیق کرده و توانایی آن‌ها را بررسی می‌کنند.

نتایج عکس آن را نشان داد. افرادی که به انجام چند وظیفه مختلف به خود می‌بالیدند، در حقیقت زمانی که در هر بار یک وظیفه را انجام می‌دادند عملکرد بهتری نشان می‌دادند. در انجام چند وظیفه مختلف نه‌تنها عملکردمان ضعیف‌تر می‌شود، بلکه در حین تمرکز به موارد مختلف آی‌کیوی فرد نیز کاهش می‌یابد. تحقیقات یک مرکز روان‌پزشکی در لندن نشان داد که انجام وظایف مختلف آی‌کیو را موقتاً 10 واحد کاهش می‌دهد. این میزان کاهش از میزان کاهش آی‌کیو پس از استعمال ماری‌جوانا یا کم‌خوابی، بیشتر بود.


6. قند

جذب بالای قند به سلول های مغزی آسیب می رساند

رژیم غذایی سرشار از فروکتوز تنها پس از شش هفته هوش را کاهش می‌دهد. محققان دانشگاه کالیفرنیا تأثیر فروکتوز در موش‌ها را بررسی کردند. موش‌ها را پیش از تقسیم کردن در هزارتویی قرار دادند تا مسیر خود را پیدا کنند. سپس به همه آن‌ها آب سرشار از فروکتوز دادند. اما به یک گروه اسید چرب امگا 3 دادند که گفته می‌شود از تخریب سلول‌های مغزی پیشگیری می‌کند.

پس از شش هفته موش‌هایی که اسید چرب امگا 3 مصرف می‌کردند در هزارتو عملکرد بهتری نشان دادند. موش‌هایی که از اسید چرب استفاده نمی‌کردند توانایی یادگیری و حافظه خوبی نداشته و نمی‌توانستند مسیر هزارتو را به یاد آورند. جذب میزان بالای فروکتوز بر میزان انسولین موش‌ها تأثیر می‌گذارد. سلول‌های مغزی از قند به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند. مصرف بالای قند بر نحوه جذب و ذخیره‌سازی آن‌ها توسط سلول‌های مغزی تأثیر می‌گذارد، بنابراین نحوه تفکر و احساسات فرد دچار تغییر می‌شود.

اگر فروکتوز بالایی مصرف می‌کنید باید بدانید که اسید چرب امگا 3 از تخریب سلول‌های مغزی به‌وسیله فروکتوز پیشگیری می‌کند. بنابراین پس از مصرف بستنی کمی ماهی سالمون بخورید تا آی‌کیوی مغز کاهش نیابد.


5. رفت‌وآمدهای طولانی

رانندگی های طولانی مدت توانایی شناختی افراد را کاهش می دهد

رانندگی بیش از دو ساعت آی‌کیو را افزایش می‌دهد. محققان سبک زندگی بیش از 500،000 فرد بالای پنج سال را بررسی نموده و حافظه و هوش آن‌ها را موردمطالعه قرار دادند. از میان این شرکت‌کنندگان 93،000 تن روزانه بیش از دو ساعت رانندگی کردند. آن‌ها در مقایسه با افرادی که کمتر رانندگی می‌کردند یا اصلاً این کار را انجام نمی‌دادند امتیاز کمتری دریافت نمودند. علاوه بر این، رانندگانی که در مسیرهای طولانی رانندگی می‌کنند در طول مطالعه میزان توانایی شناختی‌شان کاهش یافت.

ازآنجایی‌که در جاده مغز فعالیت کمتری داشته، تحرک کمتر آن باعث کاهش آی‌کیو می‌شود. در افرادی که روزانه بیش از سه ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند نیز چنین تأثیری مشاهده شد.


4. به هم خوردن ساعات خواب درنتیجه سفر

به هم خوردن ساعات خواب عملکرد مغز را کاهش می دهد

زمانی که به کشور دیگر با تفاوت ساعات شب و روز سفر می‌کنید حس می‌کنید چند روز را از دست داده‌اید. اما این شرایط بر حافظه و یادگیری‌تان تأثیر زیادی ایجاد می‌کند. محققان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، بر این پدیده در همسترها مطالعه کردند زیرا این حیوانات نمونه کاملی از ریتم خواب‌وبیداری دارند. محققان در هر ماه دو هفته یک‌بار برنامه خواب همسترها را به مدت شش ساعت و طبق تغییرات زمان و پروازهای بین‌المللی تغییر دادند.

سپس حافظه و توانایی یادگیری همسترها در زمان به هم خوردن زمان خواب و در زمان خواب و استراحت را بررسی کردند. همانطورکه انتظار می‌رفت همسترها در زمان منظم شدن خواب و استراحت عملکرد ضعیفی نشان دادند. این همسترها در مقایسه باهمسترهای دیگر در انجام وظایف ناچیز هم ضعیف بودند.

این همسترها تا یک ماه بعد هنوز عملکرد ضعیفی در حافظه و مهارت‌های یادگیری داشتند. بررسی‌های بیشتر نشان داد که این همسترها نیمی از نورون‌های عصبی مغزشان را از دست دادند. این ناتوانی مغزی تا هفته‌ها پس‌ازاینکه همسترها به شرایط عادی بازگشتند قابل‌مشاهده بود. بنابراین افرادی که به دلیل کار یا هر فعالیت دیگری مجبور هستند پروازهای بین‌المللی داشته باشند به این آسیب‌های مغزی دچار می‌شوند.


3. چاقی

ماده سفید مغز در افراد چاق کاهش می یابد

چربی بیش‌ازحد بدن می‌تواند بر عملکرد فعالیت‌های بدن ازجمله مغز تأثیر می‌گذارد. محققان مغز 17 زن چاق را بررسی نمودند. مغز این زنان قند را سریع‌تر از مغز زنان متناسب تجزیه و جذب می‌کرد. سپس عملکرد شناختی زنان چاق قبل و بعد از جراحی چاقی بررسی شد. نتیجه این آزمایش پس از جراحی چاقی و کاهش وزن بهتر بود. این زنان چاق پس از جراحی و لاغر شدن عملکرد بهتری نشان دادند.

عملکرد مغز زنان چاق در مقایسه با زنان کم‌وزن در مقایسه با پردازش و جذب قند متفاوت است. تصور می‌شود این تفاوت در جذب قند به مغز آسیب رسانده و بر عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارند. مطالعه دیگر در بین 500 فرد بزرگ‌سال نشان داد که افراد چاق در مقایسه با افراد کم‌وزن ماده سفید کمتری دارند. ماده سفید قسمت‌های مختلف مغز را به هم متصل می‌کند تا باهم ارتباط داشته باشند. با افزایش سن ماده سفید کم و کمتر می‌شود. اما این ماده در افراد چاق سریع‌تر از بین می‌رود.

حجم ماده سفید در یک فرد 50 ساله چاق به اندازه یک فرد 60 ساله با وزن متناسب است. جالب اینجاست که تفاوت میان حجم ماده سفید میان افراد چاق و افراد کم‌وزن تنها در میان افراد مسن یا پیرتر دیده می‌شود. به نظر می‌رسد که با افزایش سن حجم بیشتری از ماده سفید از بین می‌رود.


2. کتک خوردن در دوران کودکی

کتک زدن کودکان ترس و استرس آن ها را افزایش داده و هوش شان را کاهش می دهد

یکی از تحقیقات انجام‌شده در ایالات‌متحده نشان داد افرادی که در کودکی کتک می‌خورند، به‌خصوص از ناحیه باسن، نسبت به همسالان خود آی‌کیوی کمتری دارند. محققان توانایی شناختی دو گروه از کودکان دو تا چهار و پنج‌تا نه سال را بررسی کردند. چهار سال بعد دوباره هرکدام از این کودکان را مورد آزمایش قرار دادند.

کودکان گروه‌های سنی بالاتر که در کودکی کتک‌خورده بودند سه واحد آی‌کیوی کمتری داشتند. کودکان گروه‌های سنی کمتر که کتک‌خورده بودند پنج واحد آی‌کیوی کمتر داشتند. بررسی‌های جهانی نشان داد در کشورهایی که کتک خوردن کودکان در آن‌ها بیشتر بود آی‌کیوی کمتری دیده شد.

در حقیقت ارتباط میان کتک خوردن و آی‌کیو به استرس بستگی دارد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند کودکانی که در کودکی کتک‌خورده‌اند دچار استرس شده و ترسو و مضطرب می‌شوند. این علائم آی‌کیوی آن‌ها را کاهش می‌دهد. امروزه میزان کتک خوردن کودکان کاهش یافته است. محققان معتقدند این امر باعث افزایش آی‌کیوی کودکان در سراسر جهان خواهد شد.


1. برنامه‌های تلویزیونی احمقانه

از آنجاییکه حماقت مسری است پس این برنامه ها بر آی کیو شما تاثیر می گذارد

محققان معتقدند در زمینه هوش شما آنچه که تماشا می‌کنید هستید. اگرچه بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی مفید هستند اما بسیاری از آن‌ها هیچ ارزشی ندارند. این برنامه‌های بی‌فایده درجه حماقت فرد را نیز افزایش می‌دهند.

مارکوس اپل یک روان‌شناس و پروفسور اتریشی، بر روی تعدادی از دانشجویان کالج با رشته‌های مختلف آزمایش کرد. پیش‌ازاین آزمایش به نیمی از دانشجویان داستانی احمقانه درباره مردی که تصمیمات اشتباه اتخاذ می‌کرد گفته شد. این دانشجویان پس از اطلاع از این داستان نسبت به گروه دیگر که داستان را نشنیده بودند عملکرد بدتری نشان دادند.

اپل این تأثیر را درنتیجه تماشای برنامه‌های بی‌فایده رسانه می‌دانست. که درنتیجه آن رفتار، عقاید و هوش تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به این معنا که شاید تماشای یک برنامه خنده‌دار و احمقانه جالب باشد اما حماقت آن واگیردار است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم