30 فیلم برتر کره‌ای تاریخ سینما که باید تماشا کنید

در این لیست تصمیم گرفتیم برترین فیلم‌های کره‌ای تاریخ سینما را به شما معرفی کنیم. همان‌طور که می‌دانید سینمای کره فیلم‌های بسیار درخشانی دارد بنابراین انتخاب 30 فیلم کار چندان راحتی نیست. علاوه بر این، ازآنجایی‌که در سینمای کره کارگردان‌های معروفی وجود دارد تصمیم گرفتیم تا حد امکان از هر کارگردان حداقل یک فیلم را انتخاب کنیم. بنابراین تعجبی ندارد که بسیاری از فیلم‌های خوب را در این لیست نبینید. یکی از جاذبه‌های سینمای کره این است که برای هر سلیقه‌ای فیلم جالبی دارد بنابراین تمام افراد با هر سلیقه سینمایی از این لیست لذت خواهند برد. بنابراین با پروشات همراه باشید تا با 30 فیلم برتر سینمای کره آشنا شوید.


30. انگل – 2019 – Parasite – به کارگردانی بونگ جون-هو

“انگل” اولین فیلم کره‌ای بود که موفق شد جایزه اسکار را کسب کند آن هم در شش رشته مجزا! آخرین فیلم بونگ جون-هو در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت و بعد از درخشش در اسکار نیز به یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های سینمای کشور کره جنوبی تبدیل شد.

اختلاف طبقاتی یکی از معضلات جوامع مختلف است که همیشه موردتوجه فیلمسازان نیز قرار گرفته است. فیلم “انگل” به زیبایی و با ایجاد فضایی طنزآمیز و در عین حال تلخ، این موضوع را به تصویر کشیده است. داستان فیلم درباره خانواده فقیر و بیکاری است که پسرشان به طور اتفاقی معلم خصوصی دختر یک خانواده بسیار ثروتمند می شود. او که در فکر نجات خانواده اش از بیکاری است، به تدریج و با تهمت و دروغ همه اعضای خانواده اش را برای انجام کارهای مختلف این خانواده پولدار، به خانه آنها می آورد. اما داستان فیلم ناگهان شکل دیگری پیدا کرده و به طرز غیر قابل پیش بینی مخاطب را شوکه می کند. این فیلم جایزه نخل طلای جشنواره کن را هم در سال ۲۰۱۹ کسب کرد.


29. مشت گریان – 2005 – Crying Fist – به کارگردانی ریو سونگ وان

“مشت گریان” با بازی برادر ریو، “ریو سونگ بوم” و بازیگر درخشان “چویی مین شیک” درباره زندگی دو بوکسور است؛ “سانگ هوان” که تازه کار است و “ته شیک” که حرفه درخشان اما ناامید کننده او رو به پایان است. این فیلم روابط شخصی آنها را نیز با هم مقایسه می‌کند. سانگ هوان با پدرش رابطه‌ای ناپایدار دارد و ته شیک با پسرش رابطه‌ای حسادت انگیز دارد، که این موضوع در هنگامی که آنها در رینگ حضور دارند، بسیار مهم است.

این فیلم به طور آشکارا فاصله نسل‌ها در کره جنوبی امروزی را مورد خطاب قرار می‌دهد و برای بیننده دنیایی از مقایسه‌ها را به تصویر می‌کشد و با استفاده از ترکیب ژانرها آن را نشان می‌دهد. در هنگام بحث درباره “مشت گریان” در سال ۲۰۰۵، کارگردان اظهار داشت: “نه تنها شخصیت‌ها، بلکه تک تک موقعیت‌ها و فضاها مورد مقایسه قرار گرفته، برخورد می‌کنند و در انتها منفجر می‌شوند.” این فیلم با استفاده نکردن از شیوه سنتی روایت داستان و تعریف مجدد ژانر فرعی بوکس، توانست هر دو نسل را تحت تأثیر قرار دهد. به طور کلی “مشت گریان” دو نیمه جامعه کره و داستان دو بوکسور را مورد بررسی قرار می‌دهد.


28. خانواده ساکت – 1998 – The Quiet Family – به کارگردانی کیم جی-وون

در اولین تجربه فیلم سینمایی بلند “کیم جی-وون” با خانواده کانگ آشنا می‌شویم که به روستای دورافتاده‌ای رفته‌اند تا برای کوهنوردان کلبه‌ای ایجاد کنند. تنها مشکل این است که اولین مهمانشان خودش را کشته، و آنها برای جلوگیری از خراب شدن سابقه‌شان جسد را پنهان می‌کنند. بنابراین ماجرای خانواده کانگ و مهمان‌های عجیبشان ادامه پیدا می‌کند.

این فیلم با حضور “چوی مین-سیک” (الدبوی (Oldboy)) و “سونگ کانگ-هو” (میزبان (The Host)) دنیایی به هزارتوی روان کره جنوبی است. استفاده از این ژانر در کنار صحنه‌های شوکه کننده در هتل نماد روان از هم گسیخته این خانواده ساکت است.

این فیلم در سال ۲۰۰۲ توسط “تاکاشی میکه” با نام The Happiness of the Katakuris بازسازی شد. “خانواده ساکت” در سال ۱۹۹۸ با نوع جدید کمدی سیاه خود که موج جدید سینمای کره جنوبی بود، از فیلم‌های ترسناک سنتی کره جنوبی (منهای دختر ارواح) الهام گرفت، اما روش و ساخت را تغییر داد تا درک عمیق فیلمساز از ژانرهای وسترن را نشان دهد.


27. الدبوی – 2003 – Oldboy – به کارگردانی پارک چان-ووک

دومین فیلم “پارک چان ووک” از سه گانه انتقام، “الدبوی” است که “چویی مین شیک” در آن به عنوان “اوه دسو” بازی درخشانی از خود بر جای می‌گذارد. “اوه دسو” مردی است که دزدیده شده و بدون آنکه دلیل آن را بداند برای ۱۵ سال زندانی می‌شود و ناگهان باز هم بدون آنکه دلیل آن را بداند، به همان دنیایی که سالها پیش از آن پاک شده بود، بازگردانده می‌شود. در ادامه فیلم شاهد تصاویری پویا، عجیب، صادقانه و به یادماندنی خواهیم بود.

“الدبوی” شاید یکی از برجسته‌ترین فیلم‌های موج جدید کره جنوبی، که تا به حال ساخته شده، باشد چرا که در سطح بین المللی توجهات زیادی را به خود جلب کرد، و می‌توان از آن به عنوان برگ برنده نام برد. یک مونولوگ هیجان انگیز درباره انتقام، فقدان، عشق و پشیمانی که اگر به عنوان مهم‌ترین فیلم کره‌ای تاریخ در نظر گرفته شود هم، قابل درک است.


26. سوختن – 2018 – Burning – به کارگردانی لی چانگ-دونگ

فیلم “سوختن” را می‌توان اثری متفاوت در ژانر معمایی و رازآلود دانست. تمرکز اصلی این فیلم بر شخصیت‌ها و حالات درونی آنها است و اتفاقا داستان اصلی فیلم هم مربوط به یک مشکل روانشناختی است که گرچه به طور مستقیم به آن اشاره‌ای نمی‌شود،‌ اما نحوه‌ی بازی بازیگران و دیالوگ‌های آنها گواه همه چیز است.

داستان فیلم از جایی آغاز می‌شود که پسری به نام لی جونگ-سو بر حسب اتفاق دوست دوران کودکی‌اش که دختری به نام هائه-می است را ملاقات می‌کند. این دو نفر بعد از ساعت‌ها گفتگو که خود یکی از بخش‌های اصلی داستان است، با هم صمیمی شده و رابطه نزدیکی برقرار می‌کنند. تا اینکه هائه-می به آفریقا سفر می‌کند.


25. بی‌خواب – Sleepless Night – 2012 – به کارگردانی جانگ کون جی

کوتاه‌ترین فیلم این لیست (یک فیلم 65 دقیقه‌ای) که با یک ساختار مینیمالیستی سعی دارد تا نگرانی‌های طبقه متوسط شهری معاصر را به معرض نمایش بگذارد. این فیلم یک زوج جوان و عاشق را نشان می‌دهد که به یک آپارتمان در سئول مهاجرت می‌کنند.

جانگ کون جای به‌جای تمرکز بر سبک و لوکیشن فیلم در روایت‌های خود از سکوت‌های طولانی استفاده می‌کند. نتیجه کار یک اثر ساده و تأثیرگذار است. اجراهای طبیعی بازیگران در کنار چشم‌های هوشیار و تیزبین این فیلم را به یک فیلم ساده اما صادقانه و تأثیرگذار از جامعه مدرن سئول تبدیل می‌کند. فیلم‌های معدودی از سینمای کره توانستند باوجود بودجه کم و صحنه‌پردازی ساده تا این حد تأثیرگذار باشند.


24. دختر پرروی من – My Sassy Girl – 2001 – به کارگردانی کواک جی یانگ

لیست بهترین فیلم‌های کره‌ای بدون وجود یک فیلم کمدی رمانتیک کامل نخواهد بود که البته ملکه آن‌ها این فیلم است. یک فیلم عاطفی و رمانتیک با بازی جون جی هیون و کارگردانی کواک جی یانگ که به‌خوبی توانسته عناصر لازم این فیلم را نشان دهد. دختر پرروی من با طنز زیاد و صحنه‌های رمانتیک و عاشقانه توانست در دل مخاطب جای بگیرد.

این فیلم را می‌توان ازنظر استانداردهای فیلم‌های کمدی رمانتیک یک اثر طولانی دانست (نسخه نهایی 137 دقیقه بود) اما صحنه‌های زیبا و تأثیرگذار و بازی درخشان بازیگر مرد، چا تائه هیون، توانست از این فیلم یک اثر جذاب بسازد. این فیلم زیبا از صحنه ملاقات دو شخصیت اصلی داستان آغاز شده و سپس ماجراهایی میان این دو آغاز می‌شود. این فیلم از آن دست فیلم‌هایی است که فراموش نمی‌کنید.


23. روابط خانوادگی – Family Ties – 2006 – به کارگردانی کیم تی یونگ

در سینمای کره فیلم‌های بازسازی شده بسیاری وجود دارد که از آن‌ها می‌توان “اگر تو جای من بودی” (If You Were Me)، “جینجو” (Jeonju)، “پروژه دیجیتال” (Jeonju) و “داستان‌های وحشت” (Horror Stories) را نام برد. همچنین سینمای کره این عناصر را در سریال‌های خود نیز استفاده نموده است. از میان فیلم‌های بازسازی شده می‌توان “روابط خانوادگی” را نام برد که توسط یکی از فیلم‌سازان بامهارت کره ساخته شد.

کارگردان این فیلم با آگاهی از خانواده‌های مدرن کره به عنصر خانواده‌های ازهم‌گسیخته اشاره می‌کند. اگرچه این فیلم یک اثر ملودرام است اما با درام‌های موجود در بازار تفاوت داشته و بسیار جالب و تأثیرگذار است.


22. بدویل – Bedevilled – 2010 – به کارگردانی جانگ چئول سو

این فیلم یکی از برترین آثار ژانر درام و تریلر است که عناصر سنتی و مدرن کره را باهم ادغام می‌کند و با کمک قرار دادن تم‌های انتقام و قاتل سریالی بر جذابیت فیلم می‌افزاید. این فیلم یکی از معدود فیلم‌های سال‌های اخیر است که توانست به این ژانر روح جدیدی بخشیده و علاوه بر جلب‌توجه منتقدان بتواند به الگوی فیلم‌های ژانر خود در سراسر جهان تبدیل شود. فضای تاریک و مبهم فیلم توانست در خلق شخصیت‌های پیچیده و تأثیرگذار مؤثر واقع شود.


21. یک فرد خاص – Someone Special – 2004 – به کارگردانی جانگ جین

جانگ جین برای فیلم‌سازان دیگر نویسندگی و تولید را هم بر عهده داشته و ازجمله فیلم‌های کمدی او می‌توان “به دانگماکول خوش امدید” (Welcome to Dongmakgol – 2005) و “همراه شدن با کتاب” (Going by the Book – 2007) را نام برد. دیالوگ‌های فیلم‌های او جالب و تأثیرگذارند و اغلب فیلم‌نامه‌ای بسیار چشمگیری دارند، بااین‌حال برخی از فیلم‌های او از این قاعده مستثنا هستند.

از میان فیلم‌های او “یک فرد خاص” را می‌توان برترین فیلم کمدی رمانتیک او دانست که به‌خوبی توانسته عناصر مختلف طرح داستان، موضوع و عناصر دیگر را در کنار هم قرار دهد. کارگردانی جانگ جین در کنار نقش‌آفرینی بسیار خوب جانگ جی یونگ و لی نا یونگ توانسته از این فیلم یک فیلم بسیار خوب بسازد.


20. گلوله بدون هدف – Aimless Bullet – 1961 – به کارگردانی یو هیون ماک

یک فیلم کره‌ای نوآر که در واکنش به سینمای نئورئالیسم ایتالیا ساخته شد و بیش از پنج دهه است که مخاطب را به خود جلب می‌کند. این فیلم به زمانی تعلق دارد که سینمای کره به زندگی ملت کره جنوبی تمرکز می‌کرد. این فیلم از یو هیون همواره یکی از بهترین فیلم‌های سینمای کره بوده است.

در سال‌های 1960 در میان مشکلات سیاسی دوره‌ای پدید آمد که سانسور و ممنوعیت به حداقل رسید و حاصلان این فیلم بود. شاید اگر این شرایط وجود نداشت هرگز شاهد این فیلم نبودیم. در زمان اکران این فیلم مدتی ممنوع شد. “گلوله بدن هدف” به‌خوبی توانست بر فیلم‌های دیگر سینمای کره تأثیر بگذارد و به اوج سینمای رئال کره برسد.


19. لودو – Iodo – 1977 – به کارگردانی کیم کی یونگ

یک فیلم منحصربه‌فرد در ژانر و سبک خویش که در یک جزیره رخ می‌دهد. کیم کی یونگ یک درام جذاب درباره مفاهیم مادری و زن بودن است که از طریق پارانویا و جادو به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

این فیلم زیبا و خوش‌ساخت یکی از طولانی‌ترین صحنه‌های معروف سینمای کره را داراست. همچنین این فیلم یکی از سه درام کره‌ای این لیست است که تأثیر شهریت در فضاهای روستایی کره را نشان می‌دهد. کارگردان فیلم با کمک زمان فیلم توانسته تداخل میان مدرنیته و سنت‌گرایی را در جامعه کره نشان دهد. امروزه هم فیلم‌های سینمای کره از این فیلم الهام می‌گیرد.


18. عطش – Thirst – 2009 – به کارگردانی پارک چان ووک

این فیلم که در ابتدا چندان مورد استقبال قرار نگرفت به‌تدریج توانست به بهترین اثر چان ووک تبدیل شود. شاید مردم در ابتدا از همکاری میان پارک چان ووک و سانگ کانگ هو انتظار دیگری داشتند و به همین دلیل این فیلم چیزی نبود که منتظرش باشند.

سانگ در نقش یک کشیش ظاهر می‌شود که باید به‌عنوان یک خون‌آشام باید میان عقاید خود و اخلاقیات اش مبارزه کند و حضور بازیگران دیگر به کیفیت بازی او کمک می‌کند. فیلم‌برداری این فیلم هم به‌خوبی توانسته دنیای تخیلی آن را به معرض نمایش بگذارد، چیزی که در فیلم‌های دیگر سینمای کره به‌ندرت دیده می‌شود، اما پیچیدگی و فضای جالب فیلم هم به این موضوع کمک کرده است.


17. گرده گل‌ها – The Pollen of Flowers – 1972 – به کارگردانی‌ها گیل جونگ

ها گیل جونگ فیلم‌ساز کره‌ای در آمریکا به تحصیلات سینما پرداخت و با کوله باری از تجربیات و تأثیرات سینمای آوانگارد پازولینی و آنتونیونی تا فیلم‌های روان‌شناسانه سوئدی برگمن به کره بازگشت و یک فیلم منحصربه‌فرد ساخت. این فیلم که در آن موضوعات عجیب دیده می‌شود در مکانی به نام خانه آبی رخ می‌دهد.

این فیلم که با منابع محدود ساخته شد به موضوع و روایت داستان توجه ویژه‌ای داشته و از عناصری استفاده کرده که تأثیر موفق و خارق‌العاده‌ای ایجاد کردند. این فیلم همیشه شاهکار این کارگردان باقی می‌ماند.


16. دنبال کننده – The Chaser – 2008 – به کارگردانی نا هونگ جین

این فیلم را می‌توان بهترین فیلم تریلر کره دانست که به‌خوبی توانسته قوانین فیلم‌های تریلر را رعایت کند. در این فیلم از شخصیت‌های مبهم با انگیزه‌های نامشخص استفاده شده تا بتواند یک فیلم نوآر مدرن خلق کند که بین تریلر و وحشت در نوسان است.

دنبال کننده نام نا هونگ جین را به یک نام بین‌المللی تبدیل نمود. اما در این میان اگر نقش‌آفرینی کیم یون سوک و ها جونگ وو و همچنین قدرت فیلم‌برداری لی مو گی نبود، شاید این فیلم نمی‌توانست به موفقیت دست پیدا کند. نا با تولید این فیلم نشان داد که هنوز هم می‌توان از دل داستان‌های قدیمی فیلم‌های جدید خلق کرد و به‌این‌ترتیب بیننده را شوکه نمود.


15. سوپیونج – Sopyonje – 1993 – به کارگردانی‌ایم وون تاک

این فیلم که بر آشفتگی‌های فرهنگی و چگونگی ترک آداب و رسوب قدیمی تمرکز دارد در هفته‌های اول اکران توانست در میان مردم غوغا به پا کند و به یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های کره تبدیل شود. بااین‌حال این فیلم در آن زمان اکران محدودی داشت اما توانست به یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای کره تبدیل شود.

در صحنه‌های موزیکال و سنتی فیلم شاهد شخصیت‌های غمگین و ناراحت‌کننده خواهیم بود. کارگردان در تلاش است تا با این فیلم سرزمین کرده را به نمایش بگذارد زیرا تاریخ کره همیشه با درد و رنج همراه بوده که از تاریخ پیچیده کشور ناشی می‌شود.


14. قدرت استان کانگوون – The Power of Kangwon Province – 1998 – به کارگردانی هانگ سانگ سو

این فیلم‌ساز از آن فیلم‌سازهایی است که یا فیلم‌های او را ستایش می‌کنید و یا اصلاً آن‌ها را دوست نخواهید داشت. این فیلم‌ساز اغلب موضوع، داستان و شخصیت‌ها را پیچ‌وتاب داده و دریافت معنی و نتیجه فیلم را به خود بیننده واگذار می‌کند تا از میان پیچیدگی‌های فیلم به اصل آن پی ببرند، ازاین‌جهت معمولاً او را با اوزو یاسوجیرو و اریک رومر مقایسه می‌کنند.

یک فیلم زیبا با موسیقی متن تأثیرگذار و صحنه‌های سرسبز و دل‌نواز که شما را از زندگی و روابط شهری و دل‌مشغولی‌های آن دور کرده و به یک منطقه سرسبز و خوش آب‌وهوا می‌برد.

13. یک زندگی عجیب‌وغریب – A Bittersweet Life – 2005 – به کارگردانی کیم جی وون

یکی از جالب‌ترین فیلم‌های سینمای کره که با توجه به ارزش‌های فیلم‌سازی این کشور یک موفقیت محسوب می‌شود. این فیلم گانگستری نوآر از کیم جی وون توانست به دلیل فضای جالب و اکشن از سراسر جهان طرفدارانی برای خود دست‌وپا کند. فیلم این کارگردان فضای مدرن سئول را با فضای قدیمی آن در هم می‌آمیزد.

فیلم در ابتدا به‌عنوان یک داستان گانگستری آغاز شده و سپس به یک داستان انتقام جویانه تبدیل می‌شود. در حقیقت می‌توان داستان فیلم را دو نیمه دانست که در نهایت به یک پایان رضایت‌بخش ختم می‌شود. بااینکه اغلب فیلم‌های کرده دارای معانی درونی و پنهانی هستند اما این فیلم چنین نیست و زیر لایه ندارد. بنابراین می‌توان گفت که در اینجا سبک به دست‌مایه ترجیح داده شده اما نمی‌توان آن را یک انتقاد دانست.


12. نتیجه خارق‌العاده – Splendid Outing – 1978 – به کارگردانی کیم سو یونگ

کیم سو یونگ یکی از برترین نام‌های سینمای کره است که بیش از 100 اثر دارد. در این میان می‌توان “نتیجه فوق‌العاده” را یکی از بهترین آثار او دانست که در آن یک زن زمانی که مجبور می‌شود به ازدواج یک مرد در مناطق روستایی تن دهد، سعی می‌کند در برابر این فشار عصیان کند.

اجرای یون جئونگ هی در نقش اصلی زن تأثیر این فیلم را افزایش داده و از لحاظ زیباشناسی و سبک آن را با “جزیره خالی” (Naked Island – 1960) کانتیا شیندو مقایسه می‌کنند. موضوع و دست‌مایه اصلی فیلم تداخل میان باورهای سنتی و مدرن جامعه معاصر کره است، به‌خصوص درباره مسائل مربوط به زنان. این فیلم همچنین تا حدی با فیلم بدویل هم قابل‌مقایسه است.


11. یک کارناوال کثیف – A Dirty Carnival – 2006 – به کارگردانی یوها

می‌توان عنصر گانگستری را یکی از عناصر اصلی فیلم‌های کره‌ای دانست. این فیلم یک فیلم ساده و تأثیرگذار گانگستری است که در آن شاهد روایت غیرخطی گانگستری هستیم. ازآنجایی‌که کارگردان این فیلم یک شاعر است بنابراین نمی‌تواند برخی از لایه‌های فیلم را پنهان کند. در این میان تمامی ابزار موردنیاز او برای رساندن معنا به مخاطب به معرض نمایش گذاشته می‌شود. و نتیجه آن یک اثر حماسی گانگستری است. یک کارناوال کثیف با کمک روایت منسجم و تأثیرگذار به یکی از برترین آثار کلاسیک سینمای کره تبدیل شده است.


10. دوئلی است – Duelist – 2005 – به کارگردانی لی میونگ سی

بسیاری از منتقدین در نگاه اول این فیلم را سطحی می‌دانستند و تصور می‌کردند که سبک را بر دست‌مایه فیلم ترجیح داده است. درحالی‌که اگر این فیلم را چندین بار تماشا کنید متوجه خواهید شد که چنین نیست. فیلم‌های دیگر لی میونگ سی شاعرانه و دارای سبک هستند اما در این فیلم کمی از این عادت خود فاصله گرفته است. او به‌جای استفاده از روایت از عناصر رمان استفاده می‌کند تا منظور خود را نشان دهد. درواقع می‌توان این فیلم را ارادت لی میونگ به جنبش زیباشناسی دانست. تمام عناصر فیلم در جنبش و عصیان هستند و نمی‌توان آن‌ها را به‌طور مشخص تعریف نمود. این فیلم باعث می‌شود نگاه خود را به سینما تغییر دهید.


9. چیلسو و مانسو – Chilsu and Mansu – 1988 – به کارگردانی پارک کوانگ سو

یک فیلم از موج دوم سینمای کره که از داستان‌های تمثیلی و جنبش اکتیویزم الهام گرفته است. این فیلم همچنین باعث شهرت پارک جونگ هون جوان در سینمای کره شد. دهه 80 به دلیل دیکتاتوری چون دو هاون و کشتار گوانجیو، برای شهروندان کره یک دوره ترسناک و سیاه است.

دران زمان روشنفکرانی که به دنبال تغییر بودند سعی می‌کردند با زیاده‌روی در نوشیدن و احیای فتیش غرب، خود را اکتیویست جا بزنند اما در این کار موفق نبودند و این فیلم به‌خوبی توانسته ترس، پارانویا و آشفتگی این نسل را نشان دهد. با این فیلم ساده و نچرال سیاست به سینمای کره ورود پیدا کرد. در حقیقت می‌توان سینمای آگاه و اجتماعی امروز کره را نتیجه این فیلم دانست.


8. میزبان – The Host – 2006 – بونگ جون هو

یک فیلم هیولایی متفاوت که توانست به نماد سینمای کره تبدیل شود. دلیلش ساده است: بونگ جون هو ژانرهای مختلف را با تکنیک‌های سینمایی ترکیب نموده و در کنار آن از عناصر سیاست و رسوم خانوادگی کره استفاده نموده است. نتیجه کار به یک اثر تأثیرگذار تبدیل شده است.

به شیوه‌های مختلف می‌توان این فیلم را تحلیل نمود اما اگر تنها بخواهیم این اثر را یک اثر هیولا گونه بدانیم آن را دست‌کم گرفته‌ایم. بهتر است که آن را یک ملودرام خانوادگی بدانیم. سانگ کانگ هو یک پدر بی‌پناه است که در مرکز سه نسل از خانواده گیر افتاده که هرکدام بخشی از جامعه کره را به نمایش می‌گذارند. این فیلم جالب و البته تأثیرگذار به‌راحتی توانست فیلم‌هایی با بودجه‌های سنگین را شکست دهد.


7. شعر – Poetry – 2010 – به کارگردانی لی چانگ دانگ

این فیلم معاصر پیچیده‌ترین و محبوب‌ترین فیلم لی چانگ دانگ است. در این فیلم حقایق تیره و تاریک اجتماعی از نگاه یک زن مسن به معرض نمایش گذاشته می‌شود که تلاش می‌کند از طریق شعر بر مشکلات و نگرانی‌های خویش فائق آید. یون جئونگ هی برای ایفای این نقش پس از دوران بازنشستگی دوباره به عرصه سینما بازگشت و فیلم‌نامه داستان که توسط خود کارگردان نوشته جایزه فستیوال کن را برای او به ارمغان آورد.

یک فیلم قوی، ناب و تأثیرگذار با روایت متفاوت که می‌توان آن را به شکل‌های مختلف تفسیر نمود اما بیشترین تفسیری که از آن می‌شود همان تفسیر قدیمی سینمای کره از هنر است. اگرچه بیشتر فضاهای فیلم تیره و تاریک است اما مفهوم اصلی فیلم انسانیت و نیاز به یافتن زیبایی زندگی و معنای آن می‌باشد.


6. همدردی با آقای انتقام – Sympathy for Mr. Vengeance – 2002 – به کارگردانی پارک چان ووک

پارک چان ووک را اغلب یک کارگردان سبک گرا می‌دانند اما در نقد این فیلم نباید تنها به این موضوع بسنده نمود. این فیلم یک فیلم صاحب سبک و خشن است که مشکلات جامعه و عدم توانایی فرد در کنترل و مدیریت مشکلات و نگرانی‌های گذشته و حال را نشان می‌دهد. این فیلم از آن فیلم‌هایی است که باید بیش از چند بار به تماشای آن بنشینید.


5. نجات سیاره سبز – Save the Green Planet – 2003 – به کارگردانی جانگ جون هاون

یکی از بهترین فیلم‌های کره که در پایان حس بسیار خوبی به شما می‌بخشد. جانگ جون هاون به‌خوبی توانسته ژانرهای مختلف را باهم ادغام نموده و با تأثیر احساسی بر روی بیننده فضای اجتماعی و سیاسی کره را موردانتقاد قرار دهد. بازی درخشان شین‌ها جیون توانسته بر درخشش این فیلم بیفزاید.


4. آب‌نبات نعناع – Peppermint Candy – 1999 – به کارگردانی لی چانگ دانگ

یک اثر خیره‌کننده هنری با ساختار منسجم و تأثیر احساسی بر روی بیننده که می‌توان آن را مانند کلاس درس تاریخ دانست. لی چانگ دانگ در حقیقت فضای سیاسی و اجتماعی کره را هدف قرار داده و تأثیر آن در زندگی شهروندان را نشان می‌دهد. داستان فیلم که از زمان حال آغاز شده و به‌تدریج به سمت گذشته می‌رود نشان می‌دهد که چگونه زندگی یک مرد در سال‌های 1980 به قهقرا کشیده شده است.

کارگردان این فیلم با تولید آن نشان داد که یکی از قدرتمندترین فیلم‌سازان جهان است و البته نقش‌آفرینی سئول کیونگ گو در نقش اصلی در موفقیت فیلم تأثیرگذار بود.


3. خدمتکار – The Housemaid – 1960 – به کارگردانی کیم کی یونگ

کیم کی یونگ یکی از بهترین کارگردان‌های تاریخ سینمای جهان است که آثار او به‌راحتی می‌توانند در صدر آثار کلاسیک قرار بگیرند، تنها مشکل این است که متأسفانه بسیاری او را نمی‌شناسند. این فیلم مدرن و نوآر را می‌توان الگوی فیلم‌های مدرن دیگر کره دانست که در سال‌های بعدی تولید شدند.

کیم همواره عادت داشت در کارهای خود خلاقیت به خرج دهد و برای نشان دادن منظور خود از ابزارهای جدید استفاده کند بنابراین از نماهای سیاه‌سفید و درونی استفاده کرد که در آن زمان نوعی خلاقیت و نوآوری محسوب می‌شد. او توانست این داستان ملودرام را به یک تریلر تبدیل کند و آن‌قدر در این کار موفق بود که بازهم از آن استفاده کرد. آثار برتر دیگر او عبارت‌اند از “زن آتشین” (Woman of Fire – 1971) و “زن حشره‌ای” (The Insect Woman – 1972).


2. کشتی شکسته روی ماه – Castaway on the Moon – 2009 – به کارگردانی لی هی جون

یک فیلم زیبا و جالب که از داستان رابینسون کروزوئه الهام گرفته و این بار شخصیت داستان را در کنار رودخانه هان در سئول نشان می‌دهد. بااین‌حال زیبایی و تأثیر اصلی داستان به دلیل استفاده از موضوعات اجتماعی ایجاد شده است.

جونگ جی یونگ به‌خوبی توانسته در این فیلم نقش یک فرد طنز و درعین‌حال عمیق را نشان دهد که برای بقا و زنده ماندن خویش تلاش می‌کند. پشت پرده داستان زندگی سئول و فرهنگ و انزوای مردم این شهر به تصویر کشیده شده است. در پایان داستان درحالی‌که مشغول خوردن نودل است اما نشان می‌دهد که هنوز در مسیر است و به مقصد نرسیده. به‌طورکلی می‌توان این فیلم را یکی از شاهکارهای سینمای کره دانست.


1. خاطرات قتل – Memories of Murder – 2003 – به کارگردانی بونگ جون هو

برترین فیلم کره‌ای و یکی از بهترین آثار ساخته‌شده در این ژانر که به‌خوبی توانسته قوانین این ژانر را نشان دهد. در حقیقت این فیلم برترین فیلم سینمای کره در 15 سال اخیر است. علاوه بر این ژانر، فیلم به کشتارهای سال 1980 کره و سرکوب سیاسی مردمان این کشور اشاره دارد. باوجود فضای تیره و تاریک این فیلم چیزی از ارزش آن کم نمی‌شود.

                               

دیدگاه‌ها (35)

بستن فرم

  1. maede

    آبان 2, 1400

    فیلم نیمه شبم قشنگه

    پاسخ

  2. مهیار

    اردیبهشت 4, 1400

    ببخشید کسی اون فیلمه که آخرش زنه تبدیل به درخت انبه شدو یادش نیست

    پاسخ

  3. mahsa

    اسفند 23, 1399

    ممنون از لیستتون
    به نظر من old boy نامبر وان کره است.

    پاسخ

  4. Reza

    مهر 16, 1399

    سلام من هرچقدر دنبال فیلم sleepless night گشتم نبود حتی اسم کادگردانش هم نبود شدیدا دنبالشم چرا نیست هیج جا؟ لطفا کمک کنید ممنون

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به Reza

      مهر 16, 1399

      سلام رضا جان،
      اسم کره‌ای فیلم این هست: Jam-mot deun-eun bam با این اسم سرچ کنید شاید برای دانلود هم پیدا شد. اینم صفحه imdb فیلم: https://www.imdb.com/title/tt2164088/

      پاسخ

      • Reza در پاسخ به زهرا اکیما

        مهر 19, 1399

        خیلییی ممنونم ازت واقعا لطف کردیییی

        پاسخ

  5. Aref

    شهریور 1, 1399

    سلام.تلویزیون یادم نیست عیده چ سالی ی فیلم‌ گزاشت ک ی پسره میمیره بعد تو ی بازی میره ک اگ بمیره کلا مرده اینو کسی یادش هست چی بود اسمش؟

    پاسخ

    • Amir در پاسخ به Aref

      مهر 7, 1399

      سلام . فکر می کنم فیلم along with the gods منظورتون هست . یک اتش نشان به دنبال نجات یک بچه ، میمیره و چون یک مرگ شرافتمندانه داشته ، وارد مراحلی پس از مرگ مبشه .

      پاسخ

  6. Amir

    مرداد 17, 1399

    چطور فیلم قطار بوسان و مردی از هیچ کجا تو لیست نیست؟ عالی بودن

    پاسخ

  7. رامین 32

    خرداد 29, 1399

    این بازیگره سونگ کانگ هو تو همه فیلم بود فکر کنم . اونم با هر کارگردانی انصافا بازیگر خوبیه فیلم میزبان و انگل هم خوبن .

    پاسخ

  8. محیا

    خرداد 16, 1399

    سلام فیلم انگل واقعا عالی بود(:

    پاسخ

  9. ms9

    خرداد 10, 1399

    پیشنهاد می کنم حتما فیلم های the terror live و door lock رو هم ببینین عالین
    train to busan رو هم که دوستان گفتن 2ش هم قراره بیاد امسال احتمالا
    راستی {برای دوستانی که نمی دونن یا دقت نکردن} تلفظ parasite؛ پاراسایت هستش نه پارازیت! باهم فرق دارن (املا، تلفظ، معنیشون) 🙂

    پاسخ

  10. ملکه سئوندوک

    خرداد 6, 1399

    چند سال پیش شبکه ی دو یه فیلم سینمایی کره ای گذاشته بود که پسره با گروهش به یه شرکت اعتراض کرده بودن و پسره مثلا اعتصاب غذا کرده بود ولی یواشکی یه چیزی میخورد که…..
    خلاصه خیلی خنده دار بود رییس موچانگ سریال امپراطور دریا هم توش بود.ولی اسم اش یادم رفته.اگه کسی یادشه لطفا اسم اش رو بنویسه.ممنون

    پاسخ

  11. ثریا

    اردیبهشت 29, 1399

    ادمین عزیز سلام
    تصویر این مقاله متعلق به کدوم یک از این فیلم هاست؟؟؟؟؟؟

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به ثریا

      اردیبهشت 29, 1399

      سلام،
      فیلم “خاطرات قتل” (Memories of Murder)

      پاسخ

  12. komeil

    اردیبهشت 28, 1399

    من شیطان را دیدم قطعا میتونست باشه توی این لیست

    پاسخ

    • فرهاد در پاسخ به komeil

      اردیبهشت 29, 1399

      موافقم کمیل جان

      پاسخ

    • رضا در پاسخ به komeil

      مرداد 8, 1399

      کاملا موافقم بسیار فیلم عالی هستش

      پاسخ

    • reza در پاسخ به komeil

      مرداد 8, 1399

      کاملا موافقم بسیار عالی

      پاسخ

  13. علی

    اردیبهشت 26, 1399

    بنظر من خاطرات قتل برترین فیلم جنایی تازیخه کاشکی مغزم ریست میشد مینشستم دوباره از تک تک ثانیه هاش لذت میبردم

    پاسخ

    • ملکه سئوندوک در پاسخ به علی

      اردیبهشت 26, 1399

      دقیقا

      پاسخ

    • فرهاد در پاسخ به علی

      اردیبهشت 29, 1399

      فیلم خیلی خوبیه ولی بهترین جنایی تاریخ نه…

      پاسخ

      • علی در پاسخ به فرهاد

        اردیبهشت 29, 1399

        گفتم به نظر من

        پاسخ

  14. ساناز

    اردیبهشت 25, 1399

    سلام دوستان من چند سال پیش یه فیلم کره ای دیدم ک ژانرش عاشقانه کمدی بود یه دختر فقیر بود ک چنتا داداش داشت برای کار با یه پسر پولدار اشنا شد ک فکر کنم پسر رییس جمهور بود و عاشق هم شدن دختره توی یه مهمونی ک با پسره رفته بود بلد نبود غذاهای اونارو بخوره و مسخرش کردن اسمشو میخام لطفا کسی میدونه بگه

    پاسخ

  15. sasan

    اردیبهشت 14, 1399

    yani vaqan in che listie ke the handmaiden oldboy ba burning tosh nist

    پاسخ

    • Siyavash در پاسخ به sasan

      اردیبهشت 29, 1399

      واقعا هر 3 فیلم نا هونگ جین فوق العاده-ن و باس تو لیست اول تا سوم اونا باشن

      پاسخ

  16. بهنام

    آذر 24, 1398

    لیست خوبی بود ممنون.
    ولی به نظرم جای
    Old Boy
    The Wailing
    Train to Busan
    I saw the Devil
    خالیه

    پاسخ

    • رضا در پاسخ به بهنام

      مرداد 8, 1399

      دقیقا موافقم

      پاسخ

  17. شاهرخ

    شهریور 11, 1398

    سلام
    چرافیلم کره ایی که اسکرسیسی ازروی ان دپاردت روساخت پیدانمیکنم
    فیلم اسکرسیسی شاهکاربه حساب میادولی فیلمی که کره ساخته واسکرسیسی ازروی ان کپی کرده به حساب نمیاد؟
    این منطقی نیست

    پاسخ

    • مهدی در پاسخ به شاهرخ

      مهر 4, 1398

      دوست عزیز اون فیلم کره ای نیست هنک کنگیه اسمشم infernal affairs هست و سه قسمت هست و در جواب سوالت کلا سیاست سینمای هالیووده

      پاسخ

    • ملکه سئوندوک در پاسخ به شاهرخ

      اردیبهشت 25, 1399

      فیلم کره ای با عنوان «گانگستر، پلیس، شیطان» در هالیوود توسط «بالبو پروداکشنز» کمپانی سیلوستر استالونه نسخه انگلیسی این فیلم جنایی ساخته شد.
      دقیقا این فیلم هم طبق گفته ی شما نادیده گرفته شده و اصلا منصفانه نیس.

      پاسخ

    • ملکه سئوندوک در پاسخ به شاهرخ

      اردیبهشت 25, 1399

      این فیلم هایی که معرفی کردید جزو بهترین ها هستند ولی واقعا بی انصافیه که سه شاهکار کره ای رو نام نبردید.خواهشا این سه تا رو هم اضافه کنید.(بماند که خیلی های دیگه ام نیست)
      1-قطار بوسان
      2-پیر پسر یا همان الد بوی
      3-انگل یا همان پارازیت که در اسکار 2020 بهترین جوایز رو درو کرد.
      با تشکر

      پاسخ

  18. رادیکال

    مرداد 6, 1398

    ادمین جان مگه کارگردان خدمتکار پارک چان ووک نیست ؟ یا من اشتباه میکنم

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به رادیکال

      مرداد 6, 1398

      سلام،
      کارگردان نسخه 1960 کیم کی یونگ هستش درست نوشته شده، و کارگردان نسخه 2010 هم ایم سانگ سو هستش

      پاسخ

  19. امین

    فروردین 30, 1397

    oldboy..3iron
    اصلا بنظر خیلیا اولدبوی بهترین فیلم تاریخه

    پاسخ