25 فیلم برتر کره‌ای تاریخ سینما

25 فیلم برتر کره‌ای تاریخ سینما

در این لیست تصمیم گرفتیم برترین فیلم‌های کره‌ای تاریخ سینما را به شما معرفی کنیم. همان‌طور که می‌دانید سینمای کره فیلم‌های بسیار درخشانی دارد بنابراین انتخاب 25 فیلم کار چندان راحتی نیست. علاوه بر این، ازآنجایی‌که در سینمای کره کارگردان‌های معروفی وجود دارد تصمیم گرفتیم تا حد امکان از هر کارگردان تنها یک فیلم را انتخاب کنیم. بنابراین تعجبی ندارد که بسیاری از فیلم‌های خوب را در این لیست نبینید. یکی از جاذبه‌های سینمای کره این است که برای هر سلیقه‌ای فیلم جالبی دارد بنابراین تمام افراد با هر سلیقه سینمایی از این لیست لذت خواهند برد. بنابراین با ما همراه باشید تا با 25 فیلم برتر سینمای کره آشنا شوید.


25. بی‌خواب – Sleepless Night – 2012 – به کارگردانی جانگ کون جی

کوتاه‌ترین فیلم این لیست (یک فیلم 65 دقیقه‌ای) که با یک ساختار مینیمالیستی سعی دارد تا نگرانی‌های طبقه متوسط شهری معاصر را به معرض نمایش بگذارد. این فیلم یک زوج جوان و عاشق را نشان می‌دهد که به یک آپارتمان در سئول مهاجرت می‌کنند.

جانگ کون جای به‌جای تمرکز بر سبک و لوکیشن فیلم در روایت‌های خود از سکوت‌های طولانی استفاده می‌کند. نتیجه کار یک اثر ساده و تأثیرگذار است. اجراهای طبیعی بازیگران در کنار چشم‌های هوشیار و تیزبین این فیلم را به یک فیلم ساده اما صادقانه و تأثیرگذار از جامعه مدرن سئول تبدیل می‌کند. فیلم‌های معدودی از سینمای کره توانستند باوجود بودجه کم و صحنه‌پردازی ساده تا این حد تأثیرگذار باشند.


24. دختر پرروی من – My Sassy Girl – 2001 – به کارگردانی کواک جی یانگ

لیست بهترین فیلم‌های کره‌ای بدون وجود یک فیلم کمدی رمانتیک کامل نخواهد بود که البته ملکه آن‌ها این فیلم است. یک فیلم عاطفی و رمانتیک با بازی جون جی هیون و کارگردانی کواک جی یانگ که به‌خوبی توانسته عناصر لازم این فیلم را نشان دهد. دختر پرروی من با طنز زیاد و صحنه‌های رمانتیک و عاشقانه توانست در دل مخاطب جای بگیرد.

این فیلم را می‌توان ازنظر استانداردهای فیلم‌های کمدی رمانتیک یک اثر طولانی دانست (نسخه نهایی 137 دقیقه بود) اما صحنه‌های زیبا و تأثیرگذار و بازی درخشان بازیگر مرد، چا تائه هیون، توانست از این فیلم یک اثر جذاب بسازد. این فیلم زیبا از صحنه ملاقات دو شخصیت اصلی داستان آغاز شده و سپس ماجراهایی میان این دو آغاز می‌شود. این فیلم از آن دست فیلم‌هایی است که فراموش نمی‌کنید.


23. روابط خانوادگی – Family Ties – 2006 – به کارگردانی کیم تی یونگ

در سینمای کره فیلم‌های بازسازی شده بسیاری وجود دارد که از آن‌ها می‌توان “اگر تو جای من بودی” (If You Were Me)، “جینجو” (Jeonju)، “پروژه دیجیتال” (Jeonju) و “داستان‌های وحشت” (Horror Stories) را نام برد. همچنین سینمای کره این عناصر را در سریال‌های خود نیز استفاده نموده است. از میان فیلم‌های بازسازی شده می‌توان “روابط خانوادگی” را نام برد که توسط یکی از فیلم‌سازان بامهارت کره ساخته شد.

کارگردان این فیلم با آگاهی از خانواده‌های مدرن کره به عنصر خانواده‌های ازهم‌گسیخته اشاره می‌کند. اگرچه این فیلم یک اثر ملودرام است اما با درام‌های موجود در بازار تفاوت داشته و بسیار جالب و تأثیرگذار است.


22. بدویل – Bedevilled – 2010 – به کارگردانی جانگ چئول سو

این فیلم یکی از برترین آثار ژانر درام و تریلر است که عناصر سنتی و مدرن کره را باهم ادغام می‌کند و با کمک قرار دادن تم‌های انتقام و قاتل سریالی بر جذابیت فیلم می‌افزاید. این فیلم یکی از معدود فیلم‌های سال‌های اخیر است که توانست به این ژانر روح جدیدی بخشیده و علاوه بر جلب‌توجه منتقدان بتواند به الگوی فیلم‌های ژانر خود در سراسر جهان تبدیل شود. فضای تاریک و مبهم فیلم توانست در خلق شخصیت‌های پیچیده و تأثیرگذار مؤثر واقع شود.


21. یک فرد خاص – Someone Special – 2004 – به کارگردانی جانگ جین

جانگ جین برای فیلم‌سازان دیگر نویسندگی و تولید را هم بر عهده داشته و ازجمله فیلم‌های کمدی او می‌توان “به دانگماکول خوش امدید” (Welcome to Dongmakgol – 2005) و “همراه شدن با کتاب” (Going by the Book – 2007) را نام برد. دیالوگ‌های فیلم‌های او جالب و تأثیرگذارند و اغلب فیلم‌نامه‌ای بسیار چشمگیری دارند، بااین‌حال برخی از فیلم‌های او از این قاعده مستثنا هستند.

از میان فیلم‌های او “یک فرد خاص” را می‌توان برترین فیلم کمدی رمانتیک او دانست که به‌خوبی توانسته عناصر مختلف طرح داستان، موضوع و عناصر دیگر را در کنار هم قرار دهد. کارگردانی جانگ جین در کنار نقش‌آفرینی بسیار خوب جانگ جی یونگ و لی نا یونگ توانسته از این فیلم یک فیلم بسیار خوب بسازد.


20. گلوله بدون هدف – Aimless Bullet – 1961 – به کارگردانی یو هیون ماک

یک فیلم کره‌ای نوآر که در واکنش به سینمای نئورئالیسم ایتالیا ساخته شد و بیش از پنج دهه است که مخاطب را به خود جلب می‌کند. این فیلم به زمانی تعلق دارد که سینمای کره به زندگی ملت کره جنوبی تمرکز می‌کرد. این فیلم از یو هیون همواره یکی از بهترین فیلم‌های سینمای کره بوده است.

در سال‌های 1960 در میان مشکلات سیاسی دوره‌ای پدید آمد که سانسور و ممنوعیت به حداقل رسید و حاصلان این فیلم بود. شاید اگر این شرایط وجود نداشت هرگز شاهد این فیلم نبودیم. در زمان اکران این فیلم مدتی ممنوع شد. “گلوله بدن هدف” به‌خوبی توانست بر فیلم‌های دیگر سینمای کره تأثیر بگذارد و به اوج سینمای رئال کره برسد.


19. لودو – Iodo – 1977 – به کارگردانی کیم کی یونگ

یک فیلم منحصربه‌فرد در ژانر و سبک خویش که در یک جزیره رخ می‌دهد. کیم کی یونگ یک درام جذاب درباره مفاهیم مادری و زن بودن است که از طریق پارانویا و جادو به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

این فیلم زیبا و خوش‌ساخت یکی از طولانی‌ترین صحنه‌های معروف سینمای کره را داراست. همچنین این فیلم یکی از سه درام کره‌ای این لیست است که تأثیر شهریت در فضاهای روستایی کره را نشان می‌دهد. کارگردان فیلم با کمک زمان فیلم توانسته تداخل میان مدرنیته و سنت‌گرایی را در جامعه کره نشان دهد. امروزه هم فیلم‌های سینمای کره از این فیلم الهام می‌گیرد.


18. عطش – Thirst – 2009 – به کارگردانی پارک چان ووک

این فیلم که در ابتدا چندان مورد استقبال قرار نگرفت به‌تدریج توانست به بهترین اثر چان ووک تبدیل شود. شاید مردم در ابتدا از همکاری میان پارک چان ووک و سانگ کانگ هو انتظار دیگری داشتند و به همین دلیل این فیلم چیزی نبود که منتظرش باشند.

سانگ در نقش یک کشیش ظاهر می‌شود که باید به‌عنوان یک خون‌آشام باید میان عقاید خود و اخلاقیات اش مبارزه کند و حضور بازیگران دیگر به کیفیت بازی او کمک می‌کند. فیلم‌برداری این فیلم هم به‌خوبی توانسته دنیای تخیلی آن را به معرض نمایش بگذارد، چیزی که در فیلم‌های دیگر سینمای کره به‌ندرت دیده می‌شود، اما پیچیدگی و فضای جالب فیلم هم به این موضوع کمک کرده است.


17. گرده گل‌ها – The Pollen of Flowers – 1972 – به کارگردانی‌ها گیل جونگ

ها گیل جونگ فیلم‌ساز کره‌ای در آمریکا به تحصیلات سینما پرداخت و با کوله باری از تجربیات و تأثیرات سینمای آوانگارد پازولینی و آنتونیونی تا فیلم‌های روان‌شناسانه سوئدی برگمن به کره بازگشت و یک فیلم منحصربه‌فرد ساخت. این فیلم که در آن موضوعات عجیب دیده می‌شود در مکانی به نام خانه آبی رخ می‌دهد.

این فیلم که با منابع محدود ساخته شد به موضوع و روایت داستان توجه ویژه‌ای داشته و از عناصری استفاده کرده که تأثیر موفق و خارق‌العاده‌ای ایجاد کردند. این فیلم همیشه شاهکار این کارگردان باقی می‌ماند.


16. دنبال کننده – The Chaser – 2008 – به کارگردانی نا هونگ جین

این فیلم را می‌توان بهترین فیلم تریلر کره دانست که به‌خوبی توانسته قوانین فیلم‌های تریلر را رعایت کند. در این فیلم از شخصیت‌های مبهم با انگیزه‌های نامشخص استفاده شده تا بتواند یک فیلم نوآر مدرن خلق کند که بین تریلر و وحشت در نوسان است.

دنبال کننده نام نا هونگ جین را به یک نام بین‌المللی تبدیل نمود. اما در این میان اگر نقش‌آفرینی کیم یون سوک و ها جونگ وو و همچنین قدرت فیلم‌برداری لی مو گی نبود، شاید این فیلم نمی‌توانست به موفقیت دست پیدا کند. نا با تولید این فیلم نشان داد که هنوز هم می‌توان از دل داستان‌های قدیمی فیلم‌های جدید خلق کرد و به‌این‌ترتیب بیننده را شوکه نمود.


15. سوپیونج – Sopyonje – 1993 – به کارگردانی‌ایم وون تاک

این فیلم که بر آشفتگی‌های فرهنگی و چگونگی ترک آداب و رسوب قدیمی تمرکز دارد در هفته‌های اول اکران توانست در میان مردم غوغا به پا کند و به یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های کره تبدیل شود. بااین‌حال این فیلم در آن زمان اکران محدودی داشت اما توانست به یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای کره تبدیل شود.

در صحنه‌های موزیکال و سنتی فیلم شاهد شخصیت‌های غمگین و ناراحت‌کننده خواهیم بود. کارگردان در تلاش است تا با این فیلم سرزمین کرده را به نمایش بگذارد زیرا تاریخ کره همیشه با درد و رنج همراه بوده که از تاریخ پیچیده کشور ناشی می‌شود.


14. قدرت استان کانگوون – The Power of Kangwon Province – 1998 – به کارگردانی هانگ سانگ سو

این فیلم‌ساز از آن فیلم‌سازهایی است که یا فیلم‌های او را ستایش می‌کنید و یا اصلاً آن‌ها را دوست نخواهید داشت. این فیلم‌ساز اغلب موضوع، داستان و شخصیت‌ها را پیچ‌وتاب داده و دریافت معنی و نتیجه فیلم را به خود بیننده واگذار می‌کند تا از میان پیچیدگی‌های فیلم به اصل آن پی ببرند، ازاین‌جهت معمولاً او را با اوزو یاسوجیرو و اریک رومر مقایسه می‌کنند.

یک فیلم زیبا با موسیقی متن تأثیرگذار و صحنه‌های سرسبز و دل‌نواز که شما را از زندگی و روابط شهری و دل‌مشغولی‌های آن دور کرده و به یک منطقه سرسبز و خوش آب‌وهوا می‌برد.

13. یک زندگی عجیب‌وغریب – A Bittersweet Life – 2005 – به کارگردانی کیم جی وون

یکی از جالب‌ترین فیلم‌های سینمای کره که با توجه به ارزش‌های فیلم‌سازی این کشور یک موفقیت محسوب می‌شود. این فیلم گانگستری نوآر از کیم جی وون توانست به دلیل فضای جالب و اکشن از سراسر جهان طرفدارانی برای خود دست‌وپا کند. فیلم این کارگردان فضای مدرن سئول را با فضای قدیمی آن در هم می‌آمیزد.

فیلم در ابتدا به‌عنوان یک داستان گانگستری آغاز شده و سپس به یک داستان انتقام جویانه تبدیل می‌شود. در حقیقت می‌توان داستان فیلم را دو نیمه دانست که در نهایت به یک پایان رضایت‌بخش ختم می‌شود. بااینکه اغلب فیلم‌های کرده دارای معانی درونی و پنهانی هستند اما این فیلم چنین نیست و زیر لایه ندارد. بنابراین می‌توان گفت که در اینجا سبک به دست‌مایه ترجیح داده شده اما نمی‌توان آن را یک انتقاد دانست.


12. نتیجه خارق‌العاده – Splendid Outing – 1978 – به کارگردانی کیم سو یونگ

کیم سو یونگ یکی از برترین نام‌های سینمای کره است که بیش از 100 اثر دارد. در این میان می‌توان “نتیجه فوق‌العاده” را یکی از بهترین آثار او دانست که در آن یک زن زمانی که مجبور می‌شود به ازدواج یک مرد در مناطق روستایی تن دهد، سعی می‌کند در برابر این فشار عصیان کند.

اجرای یون جئونگ هی در نقش اصلی زن تأثیر این فیلم را افزایش داده و از لحاظ زیباشناسی و سبک آن را با “جزیره خالی” (Naked Island – 1960) کانتیا شیندو مقایسه می‌کنند. موضوع و دست‌مایه اصلی فیلم تداخل میان باورهای سنتی و مدرن جامعه معاصر کره است، به‌خصوص درباره مسائل مربوط به زنان. این فیلم همچنین تا حدی با فیلم بدویل هم قابل‌مقایسه است.


11. یک کارناوال کثیف – A Dirty Carnival – 2006 – به کارگردانی یوها

می‌توان عنصر گانگستری را یکی از عناصر اصلی فیلم‌های کره‌ای دانست. این فیلم یک فیلم ساده و تأثیرگذار گانگستری است که در آن شاهد روایت غیرخطی گانگستری هستیم. ازآنجایی‌که کارگردان این فیلم یک شاعر است بنابراین نمی‌تواند برخی از لایه‌های فیلم را پنهان کند. در این میان تمامی ابزار موردنیاز او برای رساندن معنا به مخاطب به معرض نمایش گذاشته می‌شود. و نتیجه آن یک اثر حماسی گانگستری است. یک کارناوال کثیف با کمک روایت منسجم و تأثیرگذار به یکی از برترین آثار کلاسیک سینمای کره تبدیل شده است.


10. دوئلی است – Duelist – 2005 – به کارگردانی لی میونگ سی

بسیاری از منتقدین در نگاه اول این فیلم را سطحی می‌دانستند و تصور می‌کردند که سبک را بر دست‌مایه فیلم ترجیح داده است. درحالی‌که اگر این فیلم را چندین بار تماشا کنید متوجه خواهید شد که چنین نیست. فیلم‌های دیگر لی میونگ سی شاعرانه و دارای سبک هستند اما در این فیلم کمی از این عادت خود فاصله گرفته است. او به‌جای استفاده از روایت از عناصر رمان استفاده می‌کند تا منظور خود را نشان دهد. درواقع می‌توان این فیلم را ارادت لی میونگ به جنبش زیباشناسی دانست. تمام عناصر فیلم در جنبش و عصیان هستند و نمی‌توان آن‌ها را به‌طور مشخص تعریف نمود. این فیلم باعث می‌شود نگاه خود را به سینما تغییر دهید.


9. چیلسو و مانسو – Chilsu and Mansu – 1988 – به کارگردانی پارک کوانگ سو

یک فیلم از موج دوم سینمای کره که از داستان‌های تمثیلی و جنبش اکتیویزم الهام گرفته است. این فیلم همچنین باعث شهرت پارک جونگ هون جوان در سینمای کره شد. دهه 80 به دلیل دیکتاتوری چون دو هاون و کشتار گوانجیو، برای شهروندان کره یک دوره ترسناک و سیاه است.

دران زمان روشنفکرانی که به دنبال تغییر بودند سعی می‌کردند با زیاده‌روی در نوشیدن و احیای فتیش غرب، خود را اکتیویست جا بزنند اما در این کار موفق نبودند و این فیلم به‌خوبی توانسته ترس، پارانویا و آشفتگی این نسل را نشان دهد. با این فیلم ساده و نچرال سیاست به سینمای کره ورود پیدا کرد. در حقیقت می‌توان سینمای آگاه و اجتماعی امروز کره را نتیجه این فیلم دانست.


8. میزبان – The Host – 2006 – بونگ جون هو

یک فیلم هیولایی متفاوت که توانست به نماد سینمای کره تبدیل شود. دلیلش ساده است: بونگ جون هو ژانرهای مختلف را با تکنیک‌های سینمایی ترکیب نموده و در کنار آن از عناصر سیاست و رسوم خانوادگی کره استفاده نموده است. نتیجه کار به یک اثر تأثیرگذار تبدیل شده است.

به شیوه‌های مختلف می‌توان این فیلم را تحلیل نمود اما اگر تنها بخواهیم این اثر را یک اثر هیولا گونه بدانیم آن را دست‌کم گرفته‌ایم. بهتر است که آن را یک ملودرام خانوادگی بدانیم. سانگ کانگ هو یک پدر بی‌پناه است که در مرکز سه نسل از خانواده گیر افتاده که هرکدام بخشی از جامعه کره را به نمایش می‌گذارند. این فیلم جالب و البته تأثیرگذار به‌راحتی توانست فیلم‌هایی با بودجه‌های سنگین را شکست دهد.


7. شعر – Poetry – 2010 – به کارگردانی لی چانگ دانگ

این فیلم معاصر پیچیده‌ترین و محبوب‌ترین فیلم لی چانگ دانگ است. در این فیلم حقایق تیره و تاریک اجتماعی از نگاه یک زن مسن به معرض نمایش گذاشته می‌شود که تلاش می‌کند از طریق شعر بر مشکلات و نگرانی‌های خویش فائق آید. یون جئونگ هی برای ایفای این نقش پس از دوران بازنشستگی دوباره به عرصه سینما بازگشت و فیلم‌نامه داستان که توسط خود کارگردان نوشته جایزه فستیوال کن را برای او به ارمغان آورد.

یک فیلم قوی، ناب و تأثیرگذار با روایت متفاوت که می‌توان آن را به شکل‌های مختلف تفسیر نمود اما بیشترین تفسیری که از آن می‌شود همان تفسیر قدیمی سینمای کره از هنر است. اگرچه بیشتر فضاهای فیلم تیره و تاریک است اما مفهوم اصلی فیلم انسانیت و نیاز به یافتن زیبایی زندگی و معنای آن می‌باشد.


6. همدردی با آقای انتقام – Sympathy for Mr. Vengeance – 2002 – به کارگردانی پارک چان ووک

پارک چان ووک را اغلب یک کارگردان سبک گرا می‌دانند اما در نقد این فیلم نباید تنها به این موضوع بسنده نمود. این فیلم یک فیلم صاحب سبک و خشن است که مشکلات جامعه و عدم توانایی فرد در کنترل و مدیریت مشکلات و نگرانی‌های گذشته و حال را نشان می‌دهد. این فیلم از آن فیلم‌هایی است که باید بیش از چند بار به تماشای آن بنشینید.


5. نجات سیاره سبز – Save the Green Planet – 2003 – به کارگردانی جانگ جون هاون

یکی از بهترین فیلم‌های کره که در پایان حس بسیار خوبی به شما می‌بخشد. جانگ جون هاون به‌خوبی توانسته ژانرهای مختلف را باهم ادغام نموده و با تأثیر احساسی بر روی بیننده فضای اجتماعی و سیاسی کره را موردانتقاد قرار دهد. بازی درخشان شین‌ها جیون توانسته بر درخشش این فیلم بیفزاید.


4. آب‌نبات نعناع – Peppermint Candy – 1999 – به کارگردانی لی چانگ دانگ

یک اثر خیره‌کننده هنری با ساختار منسجم و تأثیر احساسی بر روی بیننده که می‌توان آن را مانند کلاس درس تاریخ دانست. لی چانگ دانگ در حقیقت فضای سیاسی و اجتماعی کره را هدف قرار داده و تأثیر آن در زندگی شهروندان را نشان می‌دهد. داستان فیلم که از زمان حال آغاز شده و به‌تدریج به سمت گذشته می‌رود نشان می‌دهد که چگونه زندگی یک مرد در سال‌های 1980 به قهقرا کشیده شده است.

کارگردان این فیلم با تولید آن نشان داد که یکی از قدرتمندترین فیلم‌سازان جهان است و البته نقش‌آفرینی سئول کیونگ گو در نقش اصلی در موفقیت فیلم تأثیرگذار بود.


3. خدمتکار – The Housemaid – 1960 – به کارگردانی کیم کی یونگ

کیم کی یونگ یکی از بهترین کارگردان‌های تاریخ سینمای جهان است که آثار او به‌راحتی می‌توانند در صدر آثار کلاسیک قرار بگیرند، تنها مشکل این است که متأسفانه بسیاری او را نمی‌شناسند. این فیلم مدرن و نوآر را می‌توان الگوی فیلم‌های مدرن دیگر کره دانست که در سال‌های بعدی تولید شدند.

کیم همواره عادت داشت در کارهای خود خلاقیت به خرج دهد و برای نشان دادن منظور خود از ابزارهای جدید استفاده کند بنابراین از نماهای سیاه‌سفید و درونی استفاده کرد که در آن زمان نوعی خلاقیت و نوآوری محسوب می‌شد. او توانست این داستان ملودرام را به یک تریلر تبدیل کند و آن‌قدر در این کار موفق بود که بازهم از آن استفاده کرد. آثار برتر دیگر او عبارت‌اند از “زن آتشین” (Woman of Fire – 1971) و “زن حشره‌ای” (The Insect Woman – 1972).


2. کشتی شکسته روی ماه – Castaway on the Moon – 2009 – به کارگردانی لی هی جون

یک فیلم زیبا و جالب که از داستان رابینسون کروزوئه الهام گرفته و این بار شخصیت داستان را در کنار رودخانه هان در سئول نشان می‌دهد. بااین‌حال زیبایی و تأثیر اصلی داستان به دلیل استفاده از موضوعات اجتماعی ایجاد شده است.

جونگ جی یونگ به‌خوبی توانسته در این فیلم نقش یک فرد طنز و درعین‌حال عمیق را نشان دهد که برای بقا و زنده ماندن خویش تلاش می‌کند. پشت پرده داستان زندگی سئول و فرهنگ و انزوای مردم این شهر به تصویر کشیده شده است. در پایان داستان درحالی‌که مشغول خوردن نودل است اما نشان می‌دهد که هنوز در مسیر است و به مقصد نرسیده. به‌طورکلی می‌توان این فیلم را یکی از شاهکارهای سینمای کره دانست.


1. خاطرات قتل – Memories of Murder – 2003 – به کارگردانی بونگ جون هو

برترین فیلم کره‌ای و یکی از بهترین آثار ساخته‌شده در این ژانر که به‌خوبی توانسته قوانین این ژانر را نشان دهد. در حقیقت این فیلم برترین فیلم سینمای کره در 15 سال اخیر است. علاوه بر این ژانر، فیلم به کشتارهای سال 1980 کره و سرکوب سیاسی مردمان این کشور اشاره دارد. باوجود فضای تیره و تاریک این فیلم چیزی از ارزش آن کم نمی‌شود.

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. امین

    فروردین 30, 1397

    oldboy..3iron
    اصلا بنظر خیلیا اولدبوی بهترین فیلم تاریخه

    پاسخ