20 حقیقت درباره فیلم “چشمان کاملاً بسته” که تابه‌حال نشنیده‌اید

20 حقیقت درباره فیلم “چشمان کاملاً بسته” که تابه‌حال نشنیده‌اید

در سال‌های 1990 درباره فیلم “چشمان کاملاً بسته” (Eyes Wide Shut) استنلی کوبریک داستان‌های مختلفی شنیده شد. همه دوست داشتند بدانند در زندگی واقعی نیکول کیدمن و تام کروز چه می‌گذرد و 15 ماهی فیلم‌برداری این فیلم هم همه‌چیز را پیچیده‌تر کرد. سرانجام این فیلم در 16 جولای 1999 (1378) چهار ماه پس از مرگ کوبریک اکران شد. اگرچه درباره این فیلم حقایق بسیاری وجود دارد که از آن خبر نداریم اما در اینجا 20 حقیقت این فیلم را به شما معرفی خواهیم نمود:

1. فیلم بر اساس رمانی از سال 1926 است

چشمان کاملاً بسته از رمان “داستان رؤیایی” (Dream Story) آرتور شنیتزلر از سال 1926 ساخته شده است. ازآنجایی‌که این فیلم در سال‌های 1990 نیویورک رخ می‌دهد بنابراین نمی‌تواند یک اقتباس مستقیم باشد. کتاب درباره مسائل جنسی یک زوج متأهل و اهمیت فانتزی‌های جنسی در ازدواج است. کوبریک دراین‌باره گفت، “این کتاب ماجراجویی‌های حقیقی یک مرد و فانتزی‌های همسرش را نشان می‌دهد و بر این سؤال تمرکز می‌کند: آیا میان یک فانتزی جنسی و حقیقت آن تفاوت وجود دارد؟”

2. تولید این فیلم از سال 1996 آغاز شد

جی کاکس فیلم‌نامه‌نویس این فیلم از طرف کوبریک امتیاز ساخت فیلم از این رمان را خریده بود تا این پروژه محفوظ بماند. کوبریک پس از تولید فیلم “2001: یک ادیسه فضایی” این فیلم را ساخت و پس‌ازآن هم “پرتقال کوکی” را ساخت.

3. استودیو کوبریک را مجبور کرد تا از نام‌های طراز اول استفاده کند

تری سمل رئیس برادران وارنر به کوبریک گفت، “چیزی که من دوست دارم این است که برای نقش اصلی خود از یک ستاره استفاده کنی، کاری که تنها در فیلم درخشش با جک نیکلسون انجام دادی.”

4. کوبریک می‌خواست از الک بالدوین و کیم باسینجر استفاده کند

کوبریک از ایده استفاده از یک زوج واقعی خوشش آمد و در نظر داشت از الک بالدوین و کیم باسینجر استفاده کند. (همچنین از ایده استیو مارتین هم خوشش می‌آمد.) سرانجام تام کروز و نیکول کیدمن را انتخاب کرد که از سال 1990 تا 2001 باهم ازدواج‌کرده بودند.

5. شهر نیویورک در اصل لندن بود

اگرچه در فیلم نیویورک را می‌بینید اما در اصل در لندن فیلم‌برداری شد. او برای فضاسازی دقیق یک طراح را به نیویورک فرستاد تا فاصله دقیق خیابان‌ها و دستگاه‌های فروش روزنامه را محاسبه کند.

6. برخی از نماها اصلاً به صحنه‌سازی نیاز ندارند

برای اینکه یک فضای رویامانند در فیلم ایجاد کنند فیلم‌سازان فیلم از روش قدیمی فیلم‌برداری و تردمیل استفاده کردند. فیلم‌بردار لری اسمیت دراین‌باره گفت، “در برخی از صحنه‌ها از فضاهای مصنوعی استفاده شد. در حقیقت زمانی که تام کروز رو به دوربین است فضای پشت او در لندن فیلم‌برداری شد اما سپس صحنه‌های فیلم‌برداری شده در نیویورک به آن افزوده شد (که در این کار از فیلم‌بردارانی نظیر پاتریک ترلی، مالیک سعید و آرتور جافا استفاده شد). زمانی که این فیلم‌ها برای ما استفاده شد آن را با صحنه‌های خود هماهنگ کردیم و از تام کروز بر روی تردمیل فیلم‌برداری کردیم. پس‌ازاینکه سرعت تردمیل را مشخص کردیم افکت‌های نوری به آن اضافه نمودیم تا با صحنه‌های فیلم‌برداری شده مطابق باشند. برای این فیلم‌برداری‌ها چند هفته وقت صرف شد.”

7. این فیلم در رکوردهای گینس ثبت شده است

فیلم‌برداری این فیلم 400 روز به طول انجامید و ازاین‌جهت به‌عنوان طولانی‌ترین فیلم‌برداری در گینس ثبت شد. کروز و کیدمن تنها موظف بودند در شش ماه فیلم‌برداری فیلم حضور داشته باشند. پس‌ازآن شخصاً از کروز خواسته می‌شد که حضور داشته باشد که البته در زمان اوج فعالیت کروز بود. او حتی برای پایان این کار مجبور بود پروژه “مأموریت غیرممکن 2” را به تأخیر بیندازد. کروز دراین‌باره گفت، “ما از همان ابتدا میزان تعهد خود به فیلم را می‌دانستیم و برای اتمام آن هر کاری انجام دادیم.”

8. فیلم‌نامه مدام تغییر کرد

طبق گفته تاد فیلد، که نقش نیک نایتینگل را ایفا کرد (و یک فیلم‌ساز نامزد اسکار است)، “ما به‌طور مکرر صحنه را امتحان می‌کردیم و هر ساعت آن را تغییر می‌دادیم. همچنین مدام به مسئول فیلم‌نامه نکاتی را گوشزد می‌کردیم تا هرروز فیلم‌نامه تغییر کند. بنابراین این کار چیزی بیشتر از نوشتن بود.”

9. در حین فیلم‌برداری این فیلم کروز ریش گذاشت

کروز دراین‌باره می‌گوید، “نمی‌خواستم به استنلی بگویم زیرا او عصبانی می‌شد. من دوست داشتم این‌گونه باشد و در حین فیلم‌برداری اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد. احساسات کم‌وزیاد می‌شوند. دوست نداری چیزی را خراب کنی اما اتفاقاتی رخ می‌دهد که نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد.”

10. کروز و کیدمن در تخت شخصیت‌های خود می‌خوابیدند

برای اینکه رابطه حقیقی‌شان خود را نشان دهد از آن‌ها خواسته شد تا رنگ پرده‌های اتاق‌خواب را خودشان انتخاب کنند، جایی که در آن می‌خوابیدند.

11. آپارتمان فیلم به کوبریک تعلق داشت

طبق گفته کروز، “آپارتمان موجود در فیلم که در نیویورک قرار داشت جایی بود که استنلی و همسرش کریستین در آن زندگی می‌کردند. او دوباره آن را بازسازی کرد و لوازم خانه خودش را به آنجا آورد. البته نقاشی‌ها هم کار کریستین بودند. این کار در حقیقت خصوصی‌ترین اثر کوبریک است.”

12. کوبریک موقتاً کروز را از حضور در صحنه ممنوع کرد

مشخص بود که کوبریک برای شکل‌گیری شخصیت‌های فیلم می‌خواهد حسادت را در این دو بازیگر ایجاد کند. در یک صحنه فانتزی کیدمن با مرد دیگری رابطه جنسی دارد که بر داستان فیلم تأثیر می‌گذارد. در روزهای فیلم‌برداری این صحنه کوبریک کروز را از آمدن بر سر صحنه منع کرد. برای فیلم‌برداری این صحنه یک‌دقیقه‌ای شش روز طول کشید. همچنین کیدمن هم حق نداشت دراین‌باره به کروز چیزی بگوید.

13. ورود کروز از در طی 95 برداشت انجام گرفت

شش روز برداشت یک صحنه یک‌دقیقه‌ای در مقابل 95 برداشت برای صحنه ورود چیزی نیست. پس از مشاهده صحنه فیلم‌برداری شده استنلی کوبریک به تام کروز گفت، “هی تام، با من باش من تو را به یک ستاره تبدیل می‌کنم.”

14. امنیت صحنه بسیار شدید بود

غیر از کوبریک، کیدمن، کروز و برخی از عوامل صحنه کسی نمی‌توانست وارد شود. در مه 1997 یک عکاس در حالی از کروز عکس گرفت که در کنار یک مرد مسن ریش‌دار ایستاده بود. آن مرد کوبریک بود که به مدت 17 سال عکسی نگرفته بود. پس‌ازاین عکس امنیت و حفاظت از صحنه 3 برابر شد.

15. پاول توماس اندرسون مدتی را در صحنه فیلم گذراند

یک‌بار کروز کارگردان فیلم بعدی خود “منگولیا”، یعنی پاول توماس اندرسون، را بر سر صحنه آورد. در آنجا اندرسون از کوبریک پرسید، “آیا همیشه با عده کمی کار می‌کنی؟” کوبریک پاسخ داد، “چطور؟ تو به چند نفر نیاز داری؟ اندرسون بعدها گفت که این مسئله را درک نمی‌کرد.

16. کوبریک در این فیلم حضور افتخاری داشت

اگرچه خودش دراین‌باره نظری نداشت اما در صحنه کافه سوناتا می‌توان او را دید که روی یک صندلی نشسته است.

17. کوبریک در کمتر از یک هفته پس از نشان دادن فیلم ضبط شده به استودیو از دنیا رفت

کوبریک در عرض کمتر از یک هفته پس از نشان دادن فیلم ضبط شده خود به برادران وارنر از دنیا رفت. کسی نمی‌داند که برای ویرایش این فیلم چقدر وقت صرف کرد. تنها چیزی که پس از مرگ او تغییر یافت صحنه میگساری بود که رنگ بدن‌ها را تغییر دادند تا فیلم در رتبه R قرار بگیرد. بسیاری معتقدند که خود کوبریک هم همین نظر را داشت. طبق گفته کیدمن، “به نظر من احتمالاً کوبریک تا 20 سال بعد هم به این صحنه فکر می‌کند. او حتی درباره فیلم‌هایی که دهه‌ها پیش ساخته بود هم همین نظر را داشت. او هرگز کار خود را تمام نکرد. هرگز آن‌قدر کامل نبود.”

18. در زمان اکران فیلم سال‌ها از آخرین فعالیت کوبریک می‌گذشت

چشمان کاملاً بسته 12 سال پس از فیلم قبلی کوبریک یعنی “غلاف تمام فلزی” (Full Metal Jacket) که محصول سال 1987 بود، اکران شد.

19. چشمان کاملاً بسته در رأس گیشه قرار گرفت

این فیلم در هفته اول 30،196،742 دلار فروش داشت که پرفروش‌ترین فیلم بود و تنها فیلم کوبریک محسوب می‌شد که به چنین موفقیتی دست یافته است.

20. کروز از دکتر هارفورد خوشش نمی‌آمد

یک سال پس از اکران فیلم کروز گفت، “از نقش دکتر بیل خوشم نمی‌آمد. او را دوست نداشتم. شخصیت جالبی نبود. اما اگر این نقش را بازی نمی‌کردم حتماً خودم را تنبیه می‌کردم.”

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم