همه‌چیز درباره بیماری گال به همراه علائم و روش‌های درمانی

گال چیست؟

گال (به انگلیسی: Scabies) یا جرب یک التهاب پوستی است که توسط نوعی بندپا به نام هیره خارشی (با نام علمی ساركوپتس اسكاپيه) به وجود می‌آید.

ساركوپتس اسكاپيه (Sarcoptes scabei)

اگر این میکروب‌ها روی پوست بمانند می‌توانند ماه‌ها روی آن زندگی کنند. آن‌ها روی پوست رشد کرده و سپس وارد آن شده و شروع به تخم‌ریزی می‌کنند. درنتیجه پوست قرمز شده و شروع به خارش می‌کند.

در سراسر جهان 130 میلیون مورد گال مشاهده شده است که رقم بسیار زیادی است و می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. حتی ممکن است از راه لباس و ملافه‌های آلوده هم منتقل شود. اگرچه بیماری گال آزاردهنده است اما درمان آن می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. در این درمان‌ها داروهایی داده می‌شود که میکروب و تخم‌های آن را از بین می‌برد. ازآنجایی‌که این بیماری واگیردار است درمان آن به روی تمام افرادی که با بیمار تماس دارند انجام می‌شود.

علائم گال چه هستند؟

شش هفته پس از وارد شدن این باکتری به بدن علائم آن آغاز می‌شود. این علائم در افرادی که قبلاً به این بیماری دچار بودند بیشتر دیده می‌شود. علائم اصلی گال عبارت است از قرمزی و خارج شدید که در شب بیشتر می‌شود. خارش بیش‌ازحد این نواحی التهاب را افزایش می‌دهد. در این صورت به بیمار آنتی‌بیوتیک هم تجویز می‌شود. نواحی اصلی گال در کودکان و بزرگ‌سالان عبارت است از:

  • مچ دست
  • آرنج
  • زیر بغل
  • نوک سینه
  • آلت تناسلی
  • کمر
  • باسن
  • نواحی بین انگشتان

علائم گال در کودکان و نوزادان در این نواحی دیده می‌شود:

  • سر
  • صورت
  • گردن
  • دست‌ها
  • کف پاها

نواحی قرمز شده ممکن است از برآمدگی و زخم‌های گاز مانند تشکیل شده باشند. گاهی اوقات می‌توان آثار تخم‌های میکروب را به‌صورت خطوط قرمز مشاهده نمود.

گال نروژی

گاهی اوقات بیماری گال از گال های به نام گال نروژی یا گال چرک شده ایجاد می‌شود. این نوع گال شدیدترین و رایج‌ترین نوع گال است. در این موارد لایه ضخیمی از پوست زخم شده که پر از تخم و باکتری گال است. این زخم‌ها:

  • ضخیم
  • خاکستری
  • و در صورت لمس کردن زخم‌ها کنده می‌شوند

این گال در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر دیده می‌شود. افرادی که به ایدز یا اچ آی وی مبتلا بوده، افرادی که از داروهای خاص یا آستروئید استفاده می‌کنند (مانند داروهای روماتیسم) یا افرادی که شیمی‌درمانی انجام می‌دهند. میکروب‌های گال می‌توانند به‌سرعت سیستم ایمنی را تضعیف کنند. گال های چرکی همانند گال های معمولی سرایت می‌کنند.

آیا گال مسری است؟

بله گال مسری است و به شکل‌های زیر سرایت می‌شود:

  • تماس پوستی مانند گرفتن دست‌ها
  • تماس فیزیکی نزدیک مانند رابطه جنسی
  • لباس، تخت خواب یا حوله‌های مشترک با فردی که به گال دچار است

ازآنجایی‌که گال مسری است می‌تواند به‌راحتی بین اعضای خانواده، دوستان یا شرکای جنسی انتقال پیدا کند. این عفونت در این مکان‌ها هم به‌سرعت منتقل می‌شود:

  • مدارس
  • آسایشگاه
  • مراکز توان‌بخشی
  • مکان‌های ورزشی
  • زندان

گال چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک با بررسی ناحیه ملتهب شده روی پوست می‌تواند این بیماری را تشخیص دهد. حتی ممکن است که پزشک با برداشتن یکی از این کرم‌های ریز گال از روی پوست آن را تشخیص دهد. اگر پزشک نتواند کرم را از روی پوست بردارد ممکن است کمی از پوست را باز کرده و آن را بردارد. سپس این نمونه را زیر میکروسکوپ قرار می‌دهند تا وجود میکروب‌های گال یا انگل آن را شناسایی کنند.

گال چگونه درمان می‌شود؟

برای درمان گال از روی پوست از پماد، کرم و لوسیون استفاده می‌شود که مستقیماً روی پوست مالیده خواهند شد. حتی ممکن است داروهای خوراکی تجویز شود. ممکن است پزشک از شما بخواهد که دارو را شب‌ها که کرم‌ها فعال‌ترند استفاده کنند. ممکن است دارو را بر روی تمام پوست خود از گردن به پایین استفاده کنید و در روز بعد آن را بشویید. اطمینان حاصل کنید که با دقت به گفته‌های پزشک گوش دهید. باید این درمان را به مدت 7 روز ادامه دهید. برخی از داروهای رایج برای درمان گال عبارت است از:

  • کرم پرمترین 5 درصد
  • لوسیون بنزیل بنزوت 25 درصد
  • پماد سولفور 10 درصد
  • کرم کروتامیتون 10 درصد
  • لوسیون لیندان 1 درصد

همچنین برای رهایی از شر علائم گال ممکن است داروهای زیر به شما تجویز شود:

  • آنتی‌هیستامین‌هایی مانند بنادریل یا لوسیون پروماکسین برای کنترل خارش
  • آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن عفونت ناشی از خارش پوست
  • کرم‌های آستروئید برای درمان تورم و خارش

در صورت وجود موارد شدید گال ممکن است به درمان‌های شدیدتر نیاز باشد. در این شرایط قرص خوراکی ایورمکتین (استرومکتول) به این افراد تجویز می‌شود:

  • افرادی که پس از درمان اولیه علائمشان از بین نمی‌رود
  • به گال چرکی دچار هستند
  • علائم گال کل بدنشان را پوشانده است

در هفته اول درمان ممکن است این‌طور به نظر برسد که علائم بدتر شده‌اند. اما پس از هفته اول خارش‌ها درمان شده و پس از چهار هفته کاملاً درمان خواهید شد. اگر پوست تا یک ماه درمان نشود نشانه این است که کرم‌های گال در آن وجود دارند. فراموش نکنید که خارش‌های ثانویه ممکن است تا یک ماه طول بکشند. اگر پس از چهار هفته علائم از بین نرفتند با پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه از شر گال رها شویم:

بهترین راه پیشگیری از گال این است که از تماس فیزیکی با فردی که به گال دچار است خودداری کنیم. همچنین از پوشاک یا ملافه فردی که به گال دچار است خودداری کنیم. کرم‌های گال پس از ورود به بدن 48 تا 72 ساعت باقی می‌مانند بنابراین باید سعی کنیم که از تماس با آن خودداری کنیم. اطمینان حاصل کنید که تمام وسایل زیر را با آب داغ با دمای 50 درجه سلسیوس بشویید:

  • پوشاک
  • ملافه
  • حوله
  • بالش

سپس باید آن‌ها را به مدت حداقل 10 تا 30 دقیقه در خشک‌کن قرار دهید. تمام چیزهایی که شسته نمی‌شوند باید جاروبرقی زده شوند. سپس کیسه جاروبرقی را دور انداخته و جاروبرقی را با آب داغ و سفیدکننده بشویید. زیرا آب داغ و سفیدکننده کرم و انگل‌های گال را از بین می‌برد.

10 درمان خانگی برای رهایی از شر گال

ازآنجایی‌که برخی از درمان‌های دارویی دارای عوارض جانبی هستند بنابراین ممکن است بخواهید از روش‌های درمان طبیعی استفاده کنید، زیرا این درمان‌ها بسیار مؤثر بوده و به‌سرعت علائم را از بین می‌برند. به همین دلیل در اینجا 10 روش درمانی طبیعی برای از بین بردن گال را به شما معرفی می‌کنیم.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از روش‌های درمانی مؤثر است زیرا ترکیبات ترپینن آن میکروب گال را از بین می‌برد. همچنین خواص آنتی باکتریال آن مانع از عفونی شدن مجدد آن ناحیه خواهد شد. برای درمان گال توسط روغن درخت چای حداقل 14 قطره از این روغن را در آب گرم ریخته و دو بار در روز به مدت 15 دقیقه در آن قرار بگیرید و سپس حمام کنید. حتی می‌توانید آن را به نسبت‌های مساوی با روغن‌زیتون ترکیب نموده و با پنبه روی زخم بمالید. پس از یک یا دو هفته ناحیه عفونی‌شده بهبود می‌یابد. حتی می‌توانید آن را با اسپری روی ملافه و لباس‌های خود بپاشید. در زمان استفاده از این روغن حتماً آن را با آب گرم رقیق کنید زیرا روغن خالص آن بسیار قوی و خطرناک است. بااین‌حال این روغن برای کرم‌های گال که به درون پوست فرو رفته‌اند و حتی تخم‌های گال تأثیری ندارد.

روغن چریش

روغن چریش عنصر اصلی طب آیورودا است. خواص ضد باکتریایی و ضدالتهابی آن می‌تواند برای درمان گال استفاده شود. ترکیبات فعال چریش درد را کاهش داده، خارش پوست را برطرف نموده و از سرایت و تولید مجدد تخم‌های گال جلوگیری می‌کند. این روش درمانی نه‌تنها مؤثر و ایمن بوده بلکه کم‌هزینه و در دسترس نیز می‌باشد. تنها کافیست که کمی از این روغن را روی لباس و ملافه و نواحی آلوده شده بدن بریزید. بگذارید روغن حدود 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند تا تورم درمان شده و خارش کاهش یابد.

آلوورا

آلوورا یا گیاه جوانی می‌تواند علائم گال را از بین برده و بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی کرم‌های گال را ریشه‌کن کند و آثار به‌جامانده را درمان نماید. برای استفاده از آلوورا دو قاشق غذاخوری آلوورا را با کمی کالاندولا و نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه مخلوط کنید و یک خمیر بسازید. سپس با کمک پنبه این خمیر را به مدت یک یا دو هفته دو بار در روز در آن نواحی استفاده کنید. حتی می‌توانید آلوورای تازه را با آب مخلوط کرده و حدود نیم ساعت روی پوست بگذارید. این کار را سه بار در روز انجام داده و اطمینان حاصل کنید که آلوورای شما خالص باشد.

فلفل کائن

فلفل کائن بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی رشته‌های عصبی را غیرفعال نموده و به دلیل دارا بودن کاپسایسین خارش را از بین می‌برد. بهترین راه این است که یک فنجان فلفل کائن را با آب گرم وان ترکیب کنید و منتظر بمانید تا خنک شود. سپس بدنتان را با آن آب بشویید. این کار را هرروز تکرار کنید تا علائم کاملاً از بین بروند. مراقب باشید که فلفل با چشمتان تماس پیدا نکند زیرا حساسیت ایجاد می‌شود. حتی می‌توانید از ترکیب آب و فلفل یک خمیر ایجاد کرده و روی پوست قرار دهید. پیش‌ازاین کار مقداری از آن را روی پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.

روغن میخک

خواص ضد باکتریایی و ضدالتهابی روغن میخک می‌تواند عفونت و زخم ناشی از گال را درمان کند. اما باید آن را با آب رقیق نموده و سپس استفاده کنید تا پوستتان آسیب نبیند. برای این کار باید روغن میخک را با عسل و یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل مخلوط کرده و دو بار در روز روی نواحی ملتهب شده قرار دهید. لوریک اسید موجود در روغن نارگیل خواص آنتی باکتریال روغن میخک را افزایش می‌دهد. پس از دو هفته می‌توانید شاهد بهبودی خود باشید. ترکیب به‌دست‌آمده از عسل، روغن میخک و آب یک ترکیب ضدعفونی‌کننده نیز می‌باشد.

سرکه

اسید موجود در سرکه باعث می‌شود که pH آن بالا باشد درنتیجه زمانی که آن را روی نواحی ملتهب قرار می‌دهیم آن را سمی نموده و میکروب‌ها را از بین می‌برد. برای استفاده از آن باید سرکه و آب را به نسبت‌های برابر باهم ترکیب نموده و روی نواحی عفونتی قرار دهید. بگذارید حدود 15 دقیقه بماند سپس با آب گرم بشویید. سه بار در روز این کار را انجام دهید. پس از چند روز می‌بینید که خارش از بین رفته و پس از دو هفته عفونت کاملاً از بین می‌رود.

سفیدکننده

کلر موجود در سفیدکننده خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد که می‌تواند میکروب‌های گال را از بین ببرد. اما باید در استفاده از سفیدکننده دقت کنید و مراقب باشید که با صورت یا چشم‌هایتان تماس نداشته باشد. سه فنجان آب را با یک فنجان سفیدکننده در یک ظرف بزرگ ریخته و محلول را روی نواحی ملتهب استفاده کنید. بگذارید خشک شود و سپس دوش بگیرید.

بوره

ترکیب حشره‌کش و قارچ‌کش طبیعی، بوره و هیدروژن پراکسید، یک محلول آنتی باکتریال است که می‌تواند گال را درمان کند. مخلوط این دو به‌راحتی میکروب‌های زیر پوست را از بین برده و احتمال ابتلای دوباره را کاهش می‌دهد. برای این کار دو فنجان بوره را با یک فنجان هیدروژن پراکسید در یک تشت آب گرم ترکیب نموده و به مدت حداقل 15 دقیقه در آن بنشینید. حداقل یک‌بار در روز این کار را انجام دهید و پس از چند هفته شاهد نتایج آن خواهید بود. همچنین می‌توانید در این آب لباس‌ها و ملافه‌های آلوده به گال را نیز بشویید.

زردچوبه

زردچوبه خواص ضدعفونی‌کننده و آنتی باکتریال قوی دارد و می‌تواند میکروب‌های گال را از بین برده و از بروز مجدد آن پیشگیری کند. حتی می‌توانید آن را به همراه پودر یا روغن چریش به‌صورت یک خمیر درآورده و روی نواحی ملتهب بگذارید. بگذارید خمیر به مدات یک ساعت خشک شده و سپس با کمک پارچه خشک آن را بردارید. سپس آن را با آب گرم بشویید. حتی می‌توانید از ترکیب زردچوبه و آب‌لیمو هم چنین خمیری آماده کنید. به عقیده محققین زردچوبه یک درمان ارزان، در دسترس و مفید برای گال است، به‌خصوص برای افرادی که نمی‌توانند چندان هزینه کنند.

پیاز

بله پیاز هم یکی دیگر از درمان‌های بیماری گال است که در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود. پیاز یکی از منابع کوئرستین است، ماده‌ای که می‌تواند خارش را کنترل کرده و سرشار از ترکیبات سولفور است که به میکروب‌ها متصل شده و آن‌ها را از بین می‌برد. یک عدد پیاز را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و در یک کاسه بگذارید. کمی نمک روی آن ریخته و ظرف را بپوشانید. با یک پنبه عصاره پیاز را روی نواحی ملتهب قرار دهید. حتی می‌توانید خود پیاز را روی نواحی ملتهب پوست خود قرار دهید.

اصلاح سبک زندگی

برای درمان این بیماری علاوه بر راهکارهای بالا باید سبک زندگی سالمی را هم دنبال کنید. بدن و محیط زندگی خود را تمیز نگه داشته و وسایل آلوده به گال را دور بیندازید. رژیم غذایی سالمی را دنبال کرده و بیشتر ورزش کنید. فراموش نکنید که گال مسری بوده و سعی کنید در معرض آن قرار نگیرید. با صحبت با خانواده و دوستان خود استرس مضاعف به خود وارد نکرده و به درمان فکر کنید.

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. نیلس هانسن

    آبان 17, 1399

    با سلام
    من تقریبا ۶ ماە مریضی گال گرفتە ام. پماد را هر هفتە یک بار استفادە میکنم. دکترمم قرصی بهم دادە کە هنگام مالیدن کرم اونو میخورم. الان احساس میکنم کە یەکم بهترم ولی صد در صد معالجە نشدە.
    دو بار هم الکل صنعتی گرفتم و با اسپری روی جاهایی کە زگیل دارە میپاشم. البتە وحشتناک سوزش دارە ولی احساس میکنم کە خیلی مفید بودە و تمام علائم اون قسمت رو از بین میبرە.
    همیشە ناخنهامو کوتاە میکنم چونکە دکتر بهم گفتە.
    این هم تجربە تلخمە در مدت این ۶ ماە..

    پاسخ

  2. Saman

    اسفند 9, 1397

    با عرض سلام
    مدت نه ماه است به بیماری گال مبتلا
    شدم چندین به دکتر پوست مراجعه کردم اما هم اکنون از شرح این مریضی نجات نیافتم
    اگر امکان دارد راهنمایی ام کنید

    پاسخ