25 خاصیت مفید استفاده از روغن نعناع برای سلامت بدن

نعناع یکی از قدیمی‌ترین گیاهان داروییست که در اروپا برای درمان بیماری استفاده می‌شد. این گیاه همچنین به دلیل عطر خوبش شهرت دارد. تمدن‌های باستانی نظیر یونانی‌ها، اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها از خواص درمانی آن آگاه بودند. خواص آنتی باکتریال نعناع آن را همانند اسطوخودوس به یک گیاه درمانی تبدیل نموده که هم می‌توان آن را خورد و هم به شکل‌های دیگر استفاده کرد.

روغن نعناع خاصیت آرامش‌بخش دارد و بدن را ریلکس می‌کند. بنابراین می‌توان برای کاهش درد مفاصل از آن استفاده کرد. خواص آنتی باکتریال آن بوی بدن دهان را نیز از بین می‌برد. همچنین آلودگی‌های سیستم گوارش هم از بین خواهند رفت.

موارد استفاده از روغن نعناع

می‌توان روغن نعناع را در موارد مختلف به کار برد، مانند:

کاهش درد مفاصل

روغن نعناع همانند مسکن عمل می‌کند و می‌توان از آن برای درد مفاصل استفاده کرد. همچنین گفته می‌شود که می‌توان آن را برای درد کمر و کاهش علائم افسردگی و اضطراب به کار برد. زمانی که آن را با صمغ کندر ترکیب کنیم خاصیتش دوچندان خواهد شد.

محققان دریافته‌اند که ترکیب روغن نعناع، روغن رز ماری، روغن اکالیپتوس و هالاپینو، بسیار مفید است. می‌توان از آن‌ها به‌عنوان درمان خانگی سردرد استفاده کرد.

درمان سینوس

عطر روغن نعناع می‌تواند مشکلات سینوسی را رفع کند. درنتیجه گلودرد هم درمان می‌شود. خواص خلط‌آور نعناع می‌تواند تب، مشکلات سینوسی، آسم، برونشیت و سرفه را درمان کند.

درمان درد مفاصل

اگر به دلیل آرتروز مفاصلتان درد می‌کند می‌تواند چند قطره روغن نعناع را با مریم‌گلی ترکیب کنید تا ماهیچه‌هایتان درمان شود. تأثیر آن همانند حمام یخ است. این روغن بدن را گرم می‌کند.

کاهش اشتها

استشمام عطر نعناع می‌تواند اشتها را کاهش دهد، درنتیجه آن احساس سیری کند و غذای کمتری می‌خورد. پس می‌توانید عصاره آن را روی میز غذا بگذارید. چند قطره روغن نعناع روی پشت گردن، شقیقه‌ها و پیشانی احتمال افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد.

تأمین انرژی بدن

این ماده طبیعی عاری از سم را می‌توانید به‌جای نوشیدنی‌های انرژی‌های حاوی سموم استفاده کنید. استفاده از این روغن باعث می‌شود که برای مدت‌زمان طولانی فعال باشید. افرادی که به سندرم خستگی مزمن دچار هستند می‌توانند برای افزایش تمرکز از روغن نعناع استفاده کنند.

افزودن به شامپو

افزودن چند قطره روغن نعناع به شامپو پوست سرتان را بهبود می‌بخشد. همچنین انرژی ذهنی‌تان نیز افزایش می‌یابد. خواص ضدعفونی‌کننده آن شوره و عفونت‌های قارچی را از بین می‌برد. در این صورت از مواد شیمیایی مضر رهایی خواهید یافت.

درمان حساسیت

روغن نعناع ماهیچه‌های مجرای بینی را باز می‌کند و درنتیجه آلودگی و گرفتگی آن از بین می‌رود. در این صورت حساسیت کنترل می‌شود. ترکیب روغن میخک، روغن اکالیپتوس و روغن نعناع می‌تواند به‌سرعت حساسیت را درمان کند.

درمان خارش

اگر جایی از بدنتان ملتهب شده و می‌خارد می‌توانید چند قطره از روغن نعناع را با روغن اسطوخودوس ترکیب نموده و روی موضع بمالید. در این صورت خارش و حساسیتتان رفع شده و درمان می‌شوید.

درمان تب

خواص آرامش‌بخش نعناع باعث می‌شود که از این ماده برای درمان تب استفاده کنید. برای این کار کافی است که روغن نعناع را با روغن‌زیتون ترکیب نموده و گردن کودکتان را با آن بمالید. همچنین مالیدن این روغن به کف پای نیز بدن را به حالت معمول بازگردانده و تأثیر داروهایی مانند آسپیرین را نشان می‌دهد.

کمک به افرادی که به اختلال کم‌توجهی دچارند

استفاده از روغن نعناع به کودکان و بزرگ‌سالان کمک می‌کند تا شرایط ذهنی خوبی داشته باشند. برای این کار روغن را به لباس کودک آغشته کنید، یا چند قطره از روغن را زیر زبان کودک بگذارید. شاید عطر نعناع باعث عطسه کردن کودک شود. این روغن سطح هوشیاری و تمرکز فرد را افزایش می‌دهد.

دور کردن حشرات

حشرات از بوی نعناع متنفرند. حشراتی مانند کنه، موش، مورچه، شپش، ملخ، پشه و سوسک نمی‌توانند بوی روغن نعناع را تحمل کنند. بنابراین می‌توانید از این روغن برای دور کردن این حشرات استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را در آب ریخته و اطراف خانه بپاشید.

کمک به سلامت پوست

روغن نعناع سلامت پوست را افزایش داده و التهابات را از بین می‌برد. می‌توانید برای تأثیر بیشتر آن را با کرم لب یا لوسیون استفاده کنید. این روغن هیچ عوارضی ندارد. ترکیب روغن نعناع و اسطوخودوس مشکلات پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس را درمان می‌کند.

پیشگیری از آکنه

تحقیقات ثابت کرده که خواص آنتی باکتریال نعناع می‌تواند عوارض آکنه را درمان کند.

درمان سردرد

این روغن می‌تواند جریان خون را افزایش دهد. درنتیجه بدن در حالت تعادل قرار می‌گیرد. ماهیچه‌ها نیز نرم می‌شوند. به همین دلیل می‌توان این روغن را برای درمان سردرد و میگرن استفاده کرد. تحقیقات دانشگاهی در آلمان ثابت کرده که روغن‌هایی مانند نعناع با خاصیت تسکین دهندگی می‌توانند سردرد را درمان کنند. آن‌ها درد را بین برده و می‌توانند به‌عنوان درمان خانگی استفاده شوند.

افزایش رشد مو

ازآنجایی‌که روغن نعناع مواد مغذی موردنیاز برای رشد مو را داراست بنابراین در اغلب محصولات با کیفیت پوست و مو به کار می‌رود. همچنین به احیای موی آسیب‌دیده کمک می‌کند. می‌توانید آن را با شامپو ترکیب نموده و استفاده کنید. سپس مو را با آب گرم بشویید. این روغن از ریزش مو جلوگیری نموده و دیگر مشکلات مربوط به مو را نیز حل می‌کند.

درمان آفتاب‌سوختگی

روغن نعناع تا حدی می‌تواند آفتاب‌سوختگی را درمان کند. همچنین درد ناشی از سوختگی را نیز از بین خواهد برد. می‌توانید آن را با روغن نارگیل ترکیب کنید. سپس ترکیب به‌دست‌آمده را مستقیماً روی موضع سوخته قرار دهید. می‌توانید با ترکیب این مواد در خانه اسپری تهیه نموده و هم درد سوختگی را از بین می‌برید و هم به سلامت پوست خود بیفزایید.

سلامت روده‌ها

مصرف کپسول‌های نعناع به سلامت روده کمک کرده و عملکرد ان ها را افزایش می‌دهد. همچنین می‌توانند مشکلات مربوط به روده را حل کنند. تحقیقات نشان داده تمام افرادی که به مشکلات روده و سندرم روده تحریک‌پذیر دچار بودند با مصرف کپسول نعناع درمان شدند.

افزایش سلامت سیستم گوارش

می‌توانید به‌جای داروهایی مانند بوزکاپون از نعناع که طبیعی هم هست استفاده کنید. این گیاه عملکرد معده و روده را افزایش می‌دهد. درنتیجه ورم و گاز معده از بین خواهد رفت. می‌توانید روزانه یک قاشق روغن نعناع را با آب داغ ترکیب نموده و پیش از هر وعده غذایی مصرف کنید.

افزایش سلامت دهان

همه ما می‌دانیم که نعناع دهان را خوشبو کرده و سلامت آن را افزایش می‌دهد. بوی بد دهان از بین رفته و دهان خوشبو خواهد شد. تحقیقات مختلف ثابت کرده که عملکرد نعناع همانند مواد شیمیایی نظیر کلرهگزیدین است. همچنین پوسیدگی‌ها دندان رفع می‌شود. می‌توانید از روغن نعناع به‌جای خمیردندان استفاده کنید. پیش از نوشیدن آب چند قطره روغن نعناع زیر زبان قرار دهید. در این صورت دهانتان تمام روز خوشبو خواهد بود.

درمان حالت تهوع

یکی از تحقیقات به این نتیجه رسیده که نعناع حالت تهوع را از بین می‌برد. بنابراین از درمان‌های اولیه دیگر بهتر است. می‌توانید چند قطره روغن نعناع را به آب اضافه کنید. می‌توانید دو قطره از این روغن را پشت گوش بمالید. درنتیجه فضای اتاق پر از بوی نعناع شده و حالتتان بهتر می‌شود.

درمان سرطان

تحقیقات نشان داده که نعناع حاوی ترکیباتی به نام منتول است که از رشد سرطان پروستات جلوگیری می‌کند. همچنین این تحقیق نشان داده که نعناع بدن را در مقابل تأثیرات مخرب امواج محافظت می‌کند. همچنین مرگ سلول‌ها نیز کاهش می‌یابد.

افزایش سلامت دستگاه تنفسی

این ماده می‌تواند همانند داروهای ضد حساسیت عمل کرده و مجرای تنفسی را باز کند. با ترکیب این روغن با روغن نارگیل و روغن‌های دیگر می‌توانید مشکلات تنفسی خود را از بین ببرید.

تقویت لثه‌ها

این روغن می‌تواند درد ناشی از درآوردن دندان در کودکان را از بین ببرد. بنابراین می‌توانید این روغن را با روغن‌های موردعلاقه خود ترکیب نموده و روی مکانی که دندان در حال رویش است قرار دهید.

درمان کولیک نوزادان

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که خواص نعناع همانند خواص داروی سیمتیون است که برای درمان کولیک به کار می‌رود. بااینکه داروهای شیمیایی دارای عوارض هستند اما این گیاه هیچ عارضه‌ای ندارد. بنابراین می‌توانید از آن برای درمان کولیک استفاده کنید.

می‌توانید نعناع را با آب ترکیب کنید و آب نعناع تهیه نمایید. با تقطیر قسمت‌های مختلف گیاه روغن آن پدید می‌آید. قسمت فعال گیاه دارای پنجاه‌درصد منتول و سی درصد منتون است. در عرصه پزشکی این گیاه را بیشتر برای درمان تهوع و مشکلات گوارشی استفاده می‌کنند. اسپاسم های روده نیز با کمک این گیاه درمان می‌شود. بااین‌حال هنوز هم مشکلات و بیماری‌های فیزیکی و روحی وجود دارد که این گیاه قابلیت درمانان را ندارد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم