همه‌چیز درباره قهوه سبز و اثرات جانبی استفاده از آن برای لاغری

شاید به قهوه به‌عنوان یک نوشیدنی مضر نگاه کنید اما تحقیقات نشان داده که مصرف‌کنندگان قهوه، قهوه سنتی، قهوه قارچ یا قهوه سبز، نسبت به سایرین به بیماری‌های کمتری دچار هستند. کافئین موجود در قهوه شهرت بدی دارد اما تحقیقات نشان داده که شاید این مسئله حقیقت نداشته باشد. قهوه نسبت به میزان مصرف آن می‌تواند مفید یا مضر باشد. مواد حاوی کافئین می‌توانند بر میزان جذب برخی از مواد معدنی مانند منیزیم، منگنز و پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌ها تأثیر بگذارد. فرایند تولید قهوه‌های صنعتی هم میزان آنتی‌اکسیدان آن را کاهش می‌دهد. نوشیدن روزانه یک یا دو لیوان قهوه اشکالی ندارد اما اگر بیش از آن مصرف کنید اسید بدنتان افزایش یافته و غده‌های فوق کلیه تحریک می‌شوند.

از سوی دیگر اگرچه شاید همه نتوانند قهوه را هضم کنند و به همین دلیل باید از مصرف آن خودداری کنند اما مصرف متعادل قهوه و دیگر منابع کافئین، ازجمله دانه‌های سبز قهوه، می‌تواند وزن را کاهش داده و از بروز بیماری جلوگیری کند. در سال‌های اخیر قهوه را به‌عنوان یک مکمل غذایی و کاهش‌دهنده وزن معرفی نموده‌اند. قهوه سبز علاوه بر از بین بردن اشتها و کاهش وزن می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی، عصبی و پیری زودرس پیشگیری کند.

درباره خواص قهوه سبز هم بحث‌هایی وجود دارد بااین‌حال تحقیقاتی که آن را مفید می‌دانند هنوز چندان موثق نیستند. بااین‌حال می‌دانیم که قهوه سبز می‌تواند بر بسیاری از مشکلات سلامتی تأثیر مثبت داشته باشد.

دانه قهوه سبز چیست؟

دانه قهوه سبز چیست و از انواع دیگر قهوه چه تمایزی دارد؟ تمام قهوه‌های سبز و محصولات وابسته به آن از قهوه سرخ نشده و دما ندیده به دست می‌آیند. قهوه‌های تیره معمولی از گرما دادن دانه‌های قهوه تا دمای 475 درجه فارنهایت به دست آمده و به همین دلیل ساختار شیمیایی، رنگ، عطر، مزه و حتی مواد مغذی‌شان تغییر می‌کند. اما برای به دست آوردن قهوه سبز دانه‌های قهوه را به همان صورت استفاده نموده و یا پودر می‌کنند، بنابراین مواد مغذی آن بیشتر هستند.

قهوه سبز سرشار از انواع مختلف آنتی‌اکسیدان و ترکیبات مؤثر دیگر مانند پلی فنول هاست. نوعی از پلی فنول ها به نام کلورجنیک اسید در دانه‌های سبز قهوه فراوان است. کلورجنیک اسید یکی از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار مفید است که دلیل استفاده از قهوه سبز برای کاهش وزن هم استفاده از تأثیر چربی سوزی آن می‌باشد. متأسفانه طی گرما دادن به دانه‌های قهوه میزان زیادی از کلورجنیک اسید از بین می‌رود، بنابراین قهوه سبز مفیدتر می‌باشد.

یکی از تحقیقات انجام‌شده در سال 2008 درباره قهوه سبز نشان داد که این نوع قهوه حاوی سه نوع کلورجنیک و کافئولکوئینیک اسید (CGAs)، دی کافئولکوئینیک اسید و آنتی‌اکسیدان، شامل کافئیک، فرولیک، ایزوفرولیک و پی کوماریک اسید است. پس‌ازاینکه به 10 فرد بزرگ‌سال 150 میلی‌گرم قهوه سبز دادند مشاهده کردند که میزان این مواد بین نیم ساعت تا هشت ساعت پس از درمان به اوج خود رسید. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که این ترکیبات قهوه سبز در انسان به‌خوبی جذب شده و سوخت‌وساز می‌شود.

برخی محققان بر این باورند که قهوه سبز دارای 46 درصد کلورجنیک اسید و اسیدهای هیدروسینامیک است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. کلورجنیک اسید و اسیدهای هیدروسینامیک حدود 57 درصد هستند. کافئین تنها 2 تا 4 درصد از خواص قهوه سبز را دارا است.

ترکیبات کافئین دانه قهوه سبز

دانه قهوه سبز حاوی چه مقدار کافئین است؟

یک فنجان قهوه تصفیه‌شده دارای حدود 95 میلی‌گرم کافئین است. میزان این کافئین با یک فنجان قهوه معمولی برابر است اما به میزان مصرف شما بستگی دارد، اینکه روزانه چند فنجان قهوه بنوشید. میزان کافئین برندهای مختلف قهوه متفاوت است، به‌طوری‌که هر کپسول دارای 20 تا 50 میلی‌گرم کافئین است. همچنین میزان مصرف پیشنهادی آن هم متفاوت است، از روزانه دو کپسول تا سه کپسول در روز. به این معنا که اگر طبق دستور دانه‌های قهوه سبز را صرف کنید روزانه 100 تا 450 میلی‌گرم کافئین مصرف خواهید نمود که با پنج فنجان قهوه در روز برابر است.

قهوه میزان آگاهی و هوشیاری بدن را افزایش داده و به همین دلیل برخی از هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی را ترشح می‌کند. بنابراین آیا می‌توان دانه قهوه سبز را یک محرک دانست؟ در بیشتر موارد بله. در حقیقت کافئین یک ماده دارویی است و همانند داروها و مواد مخدر دیگر بر اعصاب تأثیر می‌گذارد. کافئین به خانواده گزانتین ها تعلق دارد. بااینکه ترکیبات گزانتین در مواد مختلف وجود داشته و توسط عده بسیاری مصرف می‌شود اما مستقیماً بر مغز و بدن تأثیر گذاشته و بر خواب، بیداری، هشیاری، خستگی و اضطراب تأثیر می‌گذارد.

6 خاصیت دانه قهوه سبز

1. کمک به کاهش چربی

خاصیت دانه سبز قهوه زمانی مشخص شد که تأثیر آن در کاهش چربی ثابت شد. بااینکه این ماده تأثیر فوری ندارد اما تحقیقات نشان داده که کلورجنیک اسید پس از مصرف قابل‌جذب بوده و به بدن کمک می‌کند تا گلوکز و چربی اندوخته شده را بسوزاند. همچنین التهاب را کاهش می‌دهد (که ریشه اصلی دیابت و مشکلات متابولیسمی دیگر است)، ترشح قند در خون را کند نموده و ترشح انسولین را متعادل نموده و درنتیجه گلوکز وارد خون می‌شود.

یکی از تحقیقات انجام‌شده روی موش‌ها نشان داد که قهوه سبز وزن بدن، وزن کبد و چربی بدن را کاهش داده و هورمون‌هایی نظیر آندیپونکتین و لپتین را متعادل می‌کند. در پایان این تحقیق مشخص شد که موش‌هایی که دانه قهوه سبز مصرف کرده بودند در مقایسه با موش‌های دیگر رژیم غذایی یکسانی داشته اما وزن چربی بدنشان کمتر بود. درنتیجه وزن بدنشان هم کاهش یافته بود که باعث شد محققان به این نتیجه برسند که دانه قهوه سبز بر کاهش وزن بدن تأثیر می‌گذارد.

2. تنظیم قند خون

محققان معتقدند که تأثیرات مثبت دانه قهوه سبز بر قند خون به توانایی آن برای کاهش التهاب، کاهش وزن بدن و کاهش اشتها برای خوردن غذاهای التهاب آور، مربوط است. درعین‌حال می‌تواند میزان گلوکز را کاهش داده و انرژی را افزایش دهد. بااینکه کافئین بر عملکرد متابولیسم بدن تأثیر مثبت داشته می‌توان گفت که ترکیبات بدون کافئین قهوه سبز هم کماکان مفید هستند.

قهوه سبز قند خون را هم تنظیم نموده و احتمال دیابت 2 را کاهش می‌دهد. یکی از تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که محصولات قهوه سبز که فاقد کافئین هستند جذب چربی و مقاومت انسولین را افزایش داده و ژن‌هایی که مسئول تنظیم قند خون و چربی هستند را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

3. کاهش فشارخون

بسیاری از تحقیقات نشان داده که قهوه سبز فشارخون را کاهش می‌دهد. طی یک تحقیق به 17 بیمار هیپوگلیسمی قهوه سبز خورانده و پس از آن در 13 تن از آن‌ها کاهش فشارخون دیده شد. به این بیماران روزانه 800 میلی‌گرم قهوه سبز خورانده شد که اگرچه زیاد است اما در کاهش فشارخون مؤثر بود. تحقیقات دیگر نشان داده که مصرف روزانه 50 تا 140 میلی‌گرم هم می‌تواند طی 4 تا 12 هفته فشارخون را کاهش دهد.

همچنین مشخص شده است که کلورجنیک اسید خواص هیپو گلیسمی داشته و بر متابولیسم چربی هم تأثیر گذاشته و کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. طی یک تحقیق قهوه سبز را برای موش‌ها به مدت سه هفته مصرف کردند تا تأثیر کلورجنیک اسید را بر پلاسمای گلوکز، پلاسما و تریاسیل گلیسیرین کبد و کلسترول، مشاهده نمایند. در این آزمایش مشخص شد که این ماده می‌تواند این شاخص‌ها را بهبود ببخشد. طبق این آزمایش پلاسمای روزانه و تریاسیل گلیسیرین حدود 44 و 58 درصد کاهش یافتند، همچنین تریاسیل گلیسیرین کبد (24%).

4. خواص ضد پیری به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان

در تحقیقات انجام‌شده بر روی دانه‌های قهوه سبز مشخص شد که خواص آنتی‌اکسیدانی آن خواص ضد پیری دارند. همانطورکه گفته شد کلورجنیک اسید مسئول خواص آنتی‌اکسیدانی دانه قهوه سبز است. اگرچه دراین‌باره دوز مصرفی مشخصی وجود ندارد اما محققان معتقدند که مصرف روزانه 400 میلی‌گرم قهوه سبز (تقسیم‌بندی به دو یا سه دوز) می‌تواند نیاز مصرفی آنتی‌اکسیدان را تأمین کند.

5. بهبود سطح انرژی

قهوه به دلیل دارا بودن کافئین انرژی بدن را افزایش داده و خستگی را برطرف می‌کند. کافئین نوعی ماده دارویی محسوب شده و بیشتری ماده فعال‌کننده است که در جهان مصرف می‌شود.

طبق گزارشات تحقیقات امریکا کافئین بر رفتارهای شناختی، روانی، فشارخون و عملکرد درمانی و فیزیکی بدن تأثیر می‌گذارد. با نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین دار یا محصولات حاوی دانه قهوه سبز، کافئین موجود در آن جذب خون شده، به مغز رسیده و انتقال‌دهنده عصبی ادنوزین را غیرفعال می‌کند. درعین‌حال میزان انتقال‌دهنده‌های عصبی نورپینوفرین و دوپامین افزایش یافته و رفتارهای شناختی تغییر می‌کنند، درنتیجه تمرکز، انگیزه و روحیه‌مان افزایش می‌یابد.

6. افزایش تمرکز و بهبود روحیه

همانطورکه گفتیم قهوه سبز حاوی مقادیر بالای کافئین است که اگر به میزان بالاتری مصرف شوند کافئین بیشتری دریافت خواهید نمود. تحقیقات نشان داده محصولات حاوی قهوه یا کافئین می‌تواند بر سلامت بدن و فعالیت مغز تأثیر بگذارد، مانند توجه، احساس، حافظه، هشیاری، انگیزه، آزمون دهی، تعداد واکنش، عملکرد فیزیکی و غیره را افزایش دهد.

البته هر فرد ممکن است به محصولات کافئین دار واکنش متفاوتی نشان دهد بنابراین سعی کنید از دوزهای پایین‌تر شروع کنید. زیرا ممکن است حالتان بد شود بنابراین از مکمل‌های کافئین دار به میزان کم استفاده نمایید.

طرز استفاده از دانه‌های قهوه سبز

برای استفاده از دانه قوه سبز باید این موارد را در نظر بگیرید:

  • برندی را انتخاب کنید که از دانه‌های خالص قهوه استفاده کند و در آن از مواد افزودنی، طعم‌دهنده و یا سلولزی استفاده نشود. محصولات ارگانیک بهترین انتخاب هستند زیرا از مواد شیمیایی استفاده نمی‌کنند.
  • اگر سابقه حساسیت به کافئین یا مشکلات قلبی دارید پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

چه مقدار دانه قهوه سبز باید مصرف کنید؟ این مسئله به عوامل مختلفی مانند شرایط، هضم کافئین و وزن بدنتان بستگی دارد. بیشتر برندها به شما توصیه می‌کنند که برای شروع دو بار در روز 800 میلی‌گرم قهوه مصرف کنید (30 دقیقه پیش از غذا).

در حال حاضر مقدار مشخصی برای استفاده از دانه قهوه سبز وجود ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از مقادیر کم 200 تا 400 میلی‌گرم قهوه سبز استفاده می‌کنند درصورتی‌که میزان مصرف را به 800 تا 3000 افزایش دهند فواید آن هم افزایش می‌یابد. در حقیقت دوز مصرفی به میزان کلروجنیک اسید موجود در مکملتان بستگی دارد، هرچقدر میزان کلروجنیک اسید محصولتان بیشتر باشد می‌توانید از میزان کمتر آن استفاده کنید. دوز مصرفی پیشنهادی این‌چنین است:

  • در صورت کم بودن میزان کلروجنیک اسید، روزانه 800 تا 3000 میلی‌گرم مصرف کنید (حدود 20 درصد).
  • در صورت بالا بودن میزان کلروجنیک اسید، روزانه 600 تا 1500 میلی‌گرم مصرف کنید (حدود 20 درصد).
  • زمانی که کلروجنیک اسید تا 50 درصد باشد، دوز مصرفی خود را به روزانه 200 تا 600 میلی‌گرم کاهش دهید.

اول با پزشک خود مشورت کرده و طبق دستور مصرف کنید اما مراقب باشید که دوز مصرفی‌تان از 2000 تا 3000 میلی‌گرم بیشتر نشود.

عوارض احتمالی دانه قهوه سبز

اگرچه به فواید دانه قهوه سبز اشاره کردیم اما نمی‌توانیم آن را یک معجزه بنامیم. می‌توانید از آن برای کاهش وزن یا سلامت بدن استفاده کنید. فراموش نکنید که برای رسیدن به این نتیجه می‌توانید رژیم خود را تغییر داده، استرس را کاهش داده، خوب بخوابید و مرتب ورزش کنید.

برای برخی از مردم مصرف هر نوع کافئین مانند قهوه گرما داده می‌تواند عوارضی داشته باشد، مانند اضطراب و فشارخون بالا. درصورتی‌که حساسیت به کافئین یا بیماری قلبی از مصرف قهوه یا مکمل‌های قهوه خودداری کنید تا به ضربان قلب نامنظم دچار نشوید. اگر پس از مصرف قهوه یا مکمل‌های آن به عوارضی چون سندروم روده تحریک‌پذیر، یبوست، کم‌آبی بدن، سردرد، مشکلات خواب یا رفلاکس معده دچار شدید بهترین راه این است که مصرف آن را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی که به مشکلات زیر دچار هستند پیش از مصرف محصولات کافئین دار باید با پزشک خود مشورت کنند تا از آسیب‌های احتمالی به دور باشند:

  • دوران بارداری یا شیردهی
  • اضطراب
  • خون‌ریزی
  • دیابت
  • کم‌آبی بدن
  • فشارخون بالا
  • آب‌سیاه

سخن آخر درباره دانه قهوه سبز

  • دانه‌های قهوه سبز از دانه‌های خالص قهوه تهیه شده و حاوی پلی فنول هایی هستند که کلروجنیک اسید نامیده می‌شوند.
  • برخی از خواص دانه قهوه سبز عبارت‌اند از کاهش وزن یا چربی، تنظیم فشارخون و انسولین، سلامت قلب، افزایش انرژی، سلامت ذهنی و بهبود حال عمومی بدن.
  • افرادی که به کافئین حساسیت دارند یا به شرایط و بیماری‌های خاص دچار هستند بهتر است پیش از مصرف آن با پزشک مشورت کنند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم