معروف‌ترین مجسمه‌های جهان و دلیل معروفیت آن‌ها

از زمان ماقبل تاریخ تا پایان جهان مجسمه‌ها نمادی برای ارتباط هنر با فرهنگ بودند. مجسمه‌ها جریان عقاید، احساسات و فلسفه هستند که در عصرهای مختلف تأثیر خود را حفظ کرده و عطش افرادی که می‌خواهند از طریق آن‌ها عقاید خود را منتقل کنند را برطرف می‌کند. در اینجا 15 مجسمه معروف جهان و دلیل شهرت آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.


1. مجسمه آزادی، ایالات‌متحده آمریکا

مجسمه آزادی (The Statue of liberty) یک اثر نوکلاسیک است که توسط فردریک آگوست بارتولدی طراحی شد و توسط مجسمه‌ساز فرانسوی گوستاو ایفل، در شهر نیویورک آمریکا ساخته شد. این مجسمه در تاریخ 28 اکتبر 1886، به مناسبت استقلال آمریکا و توسط فرانسه (که مجسمه را ساختند) و آمریکا (پایه ستون را ساختند) ساخته شد. این مجسمه 46 متری یک الهه رومی مؤنث را نشان می‌دهد که یک مشعل و یک کتیبه قانون را به دست گرفته است. زنجیر شکسته در پای او نماد آزادی است و نشانه خوشامدگویی آمریکا به مهاجران و گردشگران است.


2. ابوالهول، جیزه مصر

موجود بزرگ جیزه (The great sphinx of Giza) یا به زبان عربی مجسمه ابوالهول (Abu al-Haul) نماد این خداست که از بدن شیر و سر انسان ساخته شده است و در اینجا سر فرعون خفرع روی آن گذاشته شده است. این مجسمه در صحرای جیزه و کرانه رود نیل قرار دارد و ۷۳٫۵ متر طول، ۶ متر عرض، و بیش از ۲۰ متر ارتفاع دارد. این مجسمه یکی از قدیمی‌ترین مجسمه‌های جهان است که در زمان فرعون خفرع ساخته شد تا از هرم این فرعون محافظت کند.


3. تندیس مسیح، برزیل

تندیس مسیح (Christ the redeemer) با 39.6 متر ارتفاع در سال 1931 در ریودوژانیروی برزیل ساخته شد. مجسمه‌ساز فرانسوی پاول لندروسکی آن را طراحی نمود و هیتور داسیلوای برزیلی آن را ساخت. صورت آن توسط هنرمند رومانیایی خورخه لئونیدا خلق شد. این تندیس در ارتفاع ۷۱۰ متری نوک کوه کورکووادو در پارک ملی جنگلی تیجواکا ساخته شده‌است. این مجسمه که از بتن و صابون سفید ساخته شده نماد مسیحیت است و نماد فرهنگی برزیل به شمار می‌رود.


4. داوود توسط میکل‌آنژ، ایتالیا

مجسمه مرمری داوود (David) از میکل‌آنژ شاهکار رنسانس است که یک مرد برهنه با آلت تناسلی‌اش را نشان می‌دهد. این مجسمه 5 متری حضرت داوود را نشان می‌دهد. این مجسمه در اصل برای کلیسای جامع اپرا دل دومو در فلورانس ساخته شده بود اما در 8 سپتامبر 1504 در میدان عمومی خارج از موزه پالازو دلا قرار داده شد. داوود که در انتظار نبرد است در یک دست تیرکمان و در دست دیگر یک سنگ به همراه دارد. او نماد آزادی از دست عقاید جمهوری‌خواهی بود که توسط خانواده مدیچی تهدید شده بود. در سال 1873 این مجسمه را به گالری آکادمی در فلورانس ایتالیا منتقل کردند و کپی آن را در مکان قبلی قرار دادند.


5. متفکر

مجسمه برنزی متفکر (The Thinker) از آگوسته رودین که فلسفه را نشان می‌دهد. یک مرد برهنه روی یک سنگ نشسته و سر را روی چانه قرار داده و مشغول فکر کردن است. این مجسمه که بر اساس “کمدی الهی” دانته ساخته شد “شاعر” نام داشت و قرار بود در درگاه مکانی که “دروازه جهنم” نامیده می‌شد قرار داده شود. 28 کپی این مجسمه در موزه‌ها و امکان عمومی سراسر جهان قرار داده شده است.


6. پری دریایی کوچک

پری دریایی کوچک (Little Mermaid) یک مجسمه برنزی است که در کپنهاگ دانمارک نصب شده است. این پری دریایی که روی یک صخره نشسته توسط ادوارد اریکسون ساخته شد، 1 و بیست سانتی‌متر ارتفاع داشته و افسانه پری دریای نوشته هانس کریستین اندرسون را نشان می‌دهد. قرار بود کارل یاکوبسن از کارلزبرگ به‌عنوان هدیه آن را به کپنهاگ تقدیم کند. در حال حاضر 14 کپی از این مجسمه در سراسر جهان وجود دارد، ازجمله ایالات‌متحده، برزیل، رومانی و اسپانیا. این مجسمه از سال 1913 نماد این شهر و یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شد.


7. تندیس مسیح، ایتالیا

یک مجسمه برنزی از مسیح (به انگلیسی Christ of the Abyss) که در شهر سان فروتوسو در ایتالیا در زیر آب قرار دارد. این مجسمه در 22 اوت 1954 در دریای مدیترانه در سان فروتوسو در بین کاموگلی و پورتوفینو قرار گرفت. این مجسمه توسط مجسمه‌سازی به نام گودو گالتی و برای گرامیداشت غواص افسانه‌ای دویلو گونزاتی ساخته شد تندیس مسیح 2.5 متر ارتفاع داشته و در عمق 17 متری قرار دارد و دست‌هایش به سمت آسما و به نشانه دعا قرار گرفته است. دو کپی دیگر این مجسمه در سن جرج گرندا و نیویورک ایالات‌متحده آمریکا قرار داده شده‌اند.


8. ونوس میلو، فرانسه

ونوس میلو (Venus de milo) یا آفرودیت میلو مجسمه‌ای است که الهه عشق و زیبایی ونوس را نشان می‌دهد (آفرودیت یونانی). این مجسمه مرمری توسط آلکساندروس از انطاکیه در بین سال‌های 130 و 100 پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. ونوس میلو 2 متر ارتفاع داشته و در موزه لوور پاریس در فرانسه قرار دارد. نام آن از جزیره یونانی میلو گرفته شده که در آنجا کشف شده بود. در طی اکتشاف بخشی از دست و پایه اصلی از بین رفت. مارکس د ریوری آن را به پادشاه لوئیز هجدهم تقدیم نمود و پادشاه هم آن را برای نمایش در اختیار موزه لوور قرار دارد. دست گمشده این الهه همیشه موضوع بحث بوده و دلیل اصلی شهرت این مجسمه به شمار می‌رود.


9. مام میهن فرا می‌خواند، روسیه

یادمان مام میهن فرا می‌خواند (The Motherland Calls) مجسمه مشهوری است که در روسیه در شهر ولگوگراد قرار دارد این مجسمه یادبودی از نبرد استالینگراد است که در سال ۱۹۶۷ ساخته شده است. یوگنی وچتیش و نیکولای نیکیتین آن را طراحی نمودند. این مجسمه زنی را نشان می‌دهد که شمشیر را در دست راست گرفته و دست چپ به سمت آسمان بلند شده است. ارتفاع این تندیس از پایه تا نوک شمشیر ۸۷ متر بوده و سومین مجسمه مرتفع جهان محسوب می‌شود. این مجسمه با الهام از زنی به نام ولنتینا ایزوتوا ساخته شده است.


10. موآی، شیلی

پارک ملی راپا نوی در جزیره ایستر شیلی مامن عجیب‌ترین مجسمه‌هایی است که به شکل انسان ساخته شده‌اند و موآی (Moai) نام دارند. این مجسمه‌ها که در سال‌های 1250 تا 1500 پس از میلاد ساخته شده‌اند سرهای بزرگی دارند که سه برابر سر انسان است. آن‌ها “سرهای جزیره ایستر” هم نامیده شده و 10 متر ارتفاع دارند. این مجسمه‌ها از آتش‌فشان رانو راراکو حکاکی شده‌اند و به یاد مردگان این منطقه ساخته شده‌اند به همین دلیل هرکدام از آن‌ها شکل متفاوتی دارند.


11. باکره سوگوار (پیه تا)، ایتالیا

باکره سوگوار یا پیه تا (به انگلیسی Pieta) رنسانس توسط میکل‌آنژ ساخته شده است. کاردینال فرانسوی ژان د بیلرس آن را برای مقبره‌اش سفارش دارد. سپس به کلیسای سن پتر برده شد که در حال حاضر هم در آنجا قرار دارد. این مجسمه مسیح را پس از به صلیب کشیدن و پایین آوردن در آغوش مریم نشان می‌دهد، و 1.74 متر طول و 1.95 متر عرض دارد. این مجسمه از مرمر حکاکی شد و تنها اثر میکل‌آنژ است که شخصاً آن را امضا نمود.


12. سرهای اولمک، مکزیک

سرهای اولمک (The Olmec Colossal Heads) شامل 17 مجسمه سنگی هستند که سر انسان را نشان می‌دهند، آن‌ها از سنگ بازالت ساخته شده و به 900 سال پیش از میلاد بازمی‌گردند. این مجسمه‌ها صورت‌های چاقی را نشان می‌دهند که بینی بزرگ و چشم‌های باز دارند. در قرن نوزدهم آن‌ها را کشف کرده و وزنی معادل 40 تا 50 تن دارند.


13. ردیف شیرها، یونان

شیرهای دلوس زادگاه الهه آپولوی یونان و خواهرش آرتمیس هستند که به 600 سال پیش از میلاد بازمی‌گردند و توسط ناکسوس به خدای آپولو تقدیم شدند. نام آن‌ها از دلوس یونان گرفته شده‌اند. ردیف شیرها (The Terrace of Lions) شامل 12 مجسمه شیر است که به سمت شرق و دریاچه دلوس قرار دارند. این شیرها وظیفه نگهبانی داشته و احساس قدرت را به گردشگران القا می‌کنند.


14. آپولو و دافنه، ایتالیا

یک مجسمه مرمری باروک که توسط جیان لورنزو برنینی ساخته شد و بین سال‌های 1622 و 1625 در معرض نمایش قرار گرفتند. مجسمه آپولو و دافنه (Apollo and Daphne) در حال حاضر در گالری بورخس روم ایتالیا قرار دارد و عشق میان دافنه و آپولو خدای خورشید در داستان مسخ اوید را نشان می‌دهد.


15. تندیس بهار معبد بودا، چین

تندیس بهار معبد بودا (Spring Temple Buddha) نشان‌دهنده بوداست که در لوشان، در بخش هنان چین قرار دارد و بین سال‌های 1997 تا 2008 ساخته شد. این مجسمه با ارتفاع 120 متر مرتفع‌ترین مجسمه جهان است. نام این مجسمه از چشمه آب گرم تیانروی گرفته شد و از پایه سدر ساخته شده که بر پایه دو سازه دیگر ” کرسی الماس” و ” کرسی سومرو” قرار دارند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم