25 خاصیت مفید سرکه سیب برای سلامت بدن

سرکه سیب از سیب تهیه شده و رنگ متمایل به روشنی دارد. سیب را له کرده و آب آن را می‌گیرند. سپس مخمر و باکتری را به آن می‌افزایند تا فرایند الکل سازی شروع شده و شکر به الکل تبدیل شود. آستیک اسید حدود 5 تا 6 درصد سرکه سیب را تشکیل می‌دهد. این اسید باوجوداینکه جز اسیدهای ضعیف است اما خواص اسیدی دارد.

صدها سال است که از سرکه سیب در موارد پزشکی استفاده می‌شود. برای تمیزکاری، شستشو، ماندگاری غذا و بهبود پوست از این سرکه استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان آن را در انواع سالاد، سوپ، نوشیدنی داغ و غیره، استفاده کرد. در گذشته هم برای درمان زخم، تمیزکاری، ضدعفونی کردن و نگهداری غذا هم از آن استفاده می‌شد.

خواص سرکه سیب از ترکیبات مفید آن حاصل می‌شوند: آستیک اسید، ویتامین‌ها، ارگانیک اسید، ترکیبات پلی فنولیک (مواد مغذی که مانع بیماری‌ها می‌شوند)، پتاسیم، منیزیم، پروبیوتیک و آنزیم‌ها.

سرکه سیب یکی از قدیمی‌ترین و مفیدترین داروهای روی زمین است. یک قاشق غذاخوری از این سرکه می‌تواند صدها بیماری را درمان کند. ازاین‌بین 25 فایده آن را به شما معرفی خواهیم نمود:

1. درمان درد معده

سرکه سیب به دلیل دارا بودن پکتین نیاز به فیبر را برطرف نموده و اسهال را درمان می‌کند. همچنین مشکلات روده و بیماری‌های آن را نیز درمان می‌کند. بنابراین برای خداحافظی با بیماری‌های معده و روده یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب یا آب سیب مخلوط کنید.

2. مبارزه با سرطان

سرکه می‌تواند با سلول‌های سرطانی مبارزه کرده و آن‌ها را از بین ببرد. آستیک اسید و پلی فنول موجود در سیب خواص ضد سرطان و ضد تومور دارند.

3. درمان آبریزش بینی

حل کردن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در لیوان آب مشکلات سینوسی را از بین می‌برد.

4. درمان سکسکه

در اثر کمبود اسید معده و کند شدن هضم پروتئین یا پرخوری، سکسکه ایجاد می‌شود. سرکه سیب اسیدهای معده را به تعادل رسانده و مشکلات دیافراگم را کاهش می‌دهد. بنابراین می‌توانید از شر سکسکه آسوده شوید.

5. کاهش عفونت‌های باکتریایی دندان

بر اساس تحقیقات سرکه سیب عفونت‌های باکتریایی را کاهش می‌دهد اما کاملاً آن‌ها را از بین نمی‌برد. این تحقیقات بر روی دندان‌هایی که در معرض باکتری انتروکوک فکالیس بودند انجام گرفتند. همچنین به سفید شدن دندان کمک می‌کند. سرکه سیب لکه‌ها را از بین برده و دهان و لثه را تمیز می‌کند. برای سفید شدن دندان هرروز دهان خود را با آن شستشو دهید.

6. درمان بوی بد دهان

برای رهایی از بوی بد دهان نصف قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب ریخته و هر بار 10 ثانیه دهان خود را با آن شستشو دهید تا فنجان خالی شود.

7. کمک به کاهش وزن

یکی از تحقیقات انجام‌شده در مجله دیابت نشان می‌دهد که مصرف هرروزه سرکه سیب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. زیرا میل به شیرینی را کاهش داده و سموم بدن را دفع می‌کند. یکی از تحقیقات انجام‌شده در ژاپن هم نشان می‌دهد که آستیک اسید موجود در سرکه سیب از تجمع چربی در بدن پیشگیری نموده و برای رژیم گرفتن بهترین گزینه است. برخی از تحقیقات نشان داده که مصرف سرکه سیب باعث می‌شود کالری کمتری مصرف نموده، وزن را کاهش داده و چربی شکم را از دست بدهید. همچنین آستیک اسید موجود در سرکه بر عملکرد آنزیم‌های معده که مسئول جذب نشاسته هستند تأثیر گذاشته و نمی‌توانید کربوهیدرات‌های مصرف‌شده را جذب کنید.

8. درمان طبیعی نیش حشرات

نیش حشرات می‌تواند آزاردهنده باشد. در این شرایط سرکه سیب می‌تواند یک معجزه باشد. سرکه سیب pH پوست را متعادل نموده و میزان اسیدی بودن آن از سرکه‌های دیگر کمتر است. برای درمان خارش نیش حشرات یک پنبه را در سرکه سیب فرو برده و روی جای نیش قرار دهید.

9. مبارزه با خستگی

لاکتیک اسید تولیدشده در بدن باعث خستگی می‌شود، درحالی‌که آمینواسیدهای موجود در سرکه سیب عکس آن عمل می‌کنند. پس از یک روز کاری یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ریخته و اثر آن را ببینید.

10. برای داشتن موهای براق و سالم

سرکه سیب می‌تواند موهای سالم و براق برایتان به ارمغان بیاورد. یک‌سوم فنجان سرکه سیب را با 4 فنجان آب مخلوط کرده و پس از شامپو کردن مو، آن روی موی خود بریزید. چند ثانیه صبر کرده و موی خود را با آب سرد بشویید.

11. درمان سوءهاضمه

پس از صرف غذا، بخصوص غذاهای نفخ دار، کمی سرکه سیب بخورید. 1 قاشق چای‌خوری عسل را با 1 قاشق چای‌خوری سرکه سیب در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و 30 دقیقه پیش از غذا خوردن بنوشید.

12. از بین برنده باکتری و عفونت

تحقیقت جدید نشان داده که سرکه سیب برخی از باکتری‌ها نظیر ایکولی و استافیلوکوکوس اورئوس را از بین می‌برد. ازآنجایی‌که این ماده دارای مواد شیمیایی نیست می‌توان از آن در محصولات شوینده و مواد نگه‌دارنده استفاده کرد.

13. کاهش کلسترول بد و جلوگیری از بیماری‌های قلبی

سرکه سیب حاوی کلروژنیک اسید است که LDL یا کلسترول بد را کاهش داده و از تجمع آن در خون جلوگیری می‌کند. بنابراین فشارخون را کاهش داده و از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.

14. کاهش ورم معده

هضم کند غذا باعث رفلاکس می‌شود، یعنی بازگشت غذا به مری و احساس پری و سوزش سر دل. سرکه سیب اسید معده را افزایش داده و درنتیجه آن غذای مصرف‌شده به‌درستی هضم شده و به روده کوچک می‌رسد. بنابراین از ورم معده جلوگیری می‌شود.

15. کنترل قند خون

مصرف سرکه پیش از غذا جذب قند در خون را کاهش می‌دهد. خواص ضد گلیسمی سرکه سیب حساسیت انسولین را افزایش داده و میزان قند خون بدن متعادل می‌شود. یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب تصفیه شده مخلوط کرده و سه بار در روز بنوشید تا سرعت هضم غذا افزایش یافته و قند خون شما متعادل شود.

16. خواص ضد پیری

سرکه سیب حاوی سولفور بوده و با پیری مبارزه می‌کند. هر شب پیش از خواب چند قطره سرکه سیب روی نقاط چروکیده ریخته و آن را با آب نشویید. اگر احساس خارش داشتید سرکه را در آب مخلوط کنید. صبح روز بعد آن را شسته و با چروک‌ها خداحافظی کنید.

17. درمان آفتاب‌سوختگی

با مالیدن دستمال آغشته به سرکه سیب به موضع سوخته سوزش و پوسته‌پوسته شدن موضع را کاهش دهید. یک فنجان سرکه سیب را به همراه یک‌چهارم فنجان روغن نارگیل و روغن خالص اسطوخدوس ترکیب نموده و موضع آفتاب‌سوخته شده را با آن بشویید.

18. درمان قارچ انگشتان پا و پوست

ترکیبات ضد باکتریایی و ضد قارچی سرکه سیب قارچ انگشتان پا و پوست را از بین می‌برد. تنها کافی است که دو بار در روز آن را روی موضع بمالید. ترکیب پونه کوهی و روغن نارگیل هم برای این کار فوق‌العاده است.

19. درمان عفونت‌های گوش

سرکه سیب عفونت‌های گوش را درمان می‌کند. آب و سرکه سیب را به میزان برابر باهم مخلوط کرده و پنبه را در آن فرو ببرید. پنبه را خارج کرده، روی گوش گذاشته و بگذارید 5 دقیقه بماند. پس از 5 دقیقه به پهلو دراز کشیده، پنبه را خارج نموده و بگذارید مایع درون گوشتان خشک شود.

20. درمان زگیل

سرکه سیب می‌تواند زگیل و آکنه را درمان کند. این خاصیت درمانی به دلیل خواص اسیدی آن است. کمی سرکه سیب را روی زگیل ریخته و با باند ببندید. بگذارید یک شب بماند و روز بعد آن را باز کنید.

21. دئودرانت طبیعی

یکی از دلایل بوی بد بدن باکتری‌های زاید هستند. تعریق زیر بغل می‌تواند برای رشد باکتری‌های بد یک مکان مفید باشد. کمی سرکه سیب را روی انگشتان خود مالیده و به زیر بغل خود آغشته کنید تا بوی بد آن از بین رفته و کل روز خوشبو باشید.

22. سلامت استخوان

سرکه حاوی اسید بوده، pH آن را متعادل کرده و بدن را خنثی می‌کند. ترکیبات آلکالین (بیشتر در سبزیجات و کمتر در گوشت) ضخامت مواد معدنی استخوان را افزایش داده و باعث سلامت استخوان می‌شود. همچنین سرشار از کلسیم، پتاسیم، منیزیم و مواد معدنی دیگر است که می‌تواند سلامت استخوان‌ها را افزایش دهد.

23. درمان آکنه

pH سرکه سیب می‌تواند مشکلات پوستی را از بین ببرد. کمی سرکه سیب را روی پوست مالیده یا پوست را با آن شستشو دهید، سپس روغن نارگیل و روغن‌های خالص را روی آن بمالید.

24. درمان زونا

زونا در اثر ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود، همان ویروسی که آبله‌مرغان را پدید می‌آورد. افرادی که به آبله‌مرغان مبتلا شده باشند درصورتی‌که عوامل آن کاملاً بهبود نیافته باشد بیشتر در معرض خطر زونا قرار دارند.

25. درمان شوره سر

یک‌سوم فنجان سرکه سیب را با 4 فنجان آب مخلوط کرده و پس از شامپو کردن سر موی خود را با آن بشویید، سپس با آب سرد آبکشی کرده تا از شر شوره سر خلاص شوید. درنتیجه قارچ عامل شوره سر از بین می‌رود.

ازآنجایی‌که مصرف زیاد هر ماده عوارضی دارد، عوارض سرکه سیب عبارت‌اند از: کاهش وزن بیش‌ازحد، درد پا، مشکلات سینوسی و معده. پس در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم