25 خاصیت درمانی روغن میخک

روغن میخک یکی از روغن‌های رایج در تمام خانه‌ها و آشپزخانه‌ها دیده می‌شود. این روغن مزه بسیار خوبی دارد و می‌تواند طعم غذاهای شما را دوچندان کند. این روغن علاوه بر طعم و مزه خوب خواص بسیار زیادی هم دارد و به‌عنوان دارو هم مصرف می‌شود. خواص ضدمیکروبی، ضدعفونی‌کننده و محرکی آن مصارف پزشکی آن را افزایش می‌دهد. با ما همراه باشید تا با مزایای روغن میخک برای سلامت بدن آشنا شویم.

1. مراقبت دندانی

یکی از موارد مصرف روغن میخک در دندان‌پزشکی است. این روغن می‌تواند درد شدید دندان را کاهش دهد. میکروب‌های دندان مینای آن را تخریب نموده و به عصب حمله می‌کنند، به همین دلیل درد دندان ایجاد می‌شود. در این شرایط می‌توان با روغن میخک درد را از بین برد و موضع را ضدعفونی و تمیز می‌کنند. همچنین می‌تواند در مواردی چون تورم لثه و چرک دندان نیز مؤثر باشد. به همین دلیل در تولید خمیردندان و محصولات مراقبت از دندان از آن استفاده می‌شود.

2. پرکننده و بازسازی حفره‌ها

روغن میخک نه‌تنها برای درمان درد دندان بلکه برای درمان فساد دندان نیز استفاده می‌شود. این روغن به دو صورت حفره‌های دندان را بازسازی می‌کند: در ابتدا با جلوگیری از افزایش فساد دندان و سپس با بازسازی تدریجی مینای دندان. روغن را روی پنبه ریخته و روی دندان بگذارید تا پس از مدتی حفره دندان‌ترمیم شود. گاهی اوقات روغن میخک را با روی اکسید ترکیب می‌کنند تا به‌عنوان داروی جانشین برای درمان ریشه دندان استفاده شود.

3. هاضمه

روغن میخک از سوءهاضمه جلوگیری نموده و فرایند هضم را بهبود ببخشد. تحقیقات نشان داده که روغن میخک تولید آنزیم‌های بدن را تحریک می‌کند تا عمل هضم آسان‌تر شود. بنابراین می‌توان از آن برای درمان سکسکه، سوءهاضمه و دریازدگی استفاده نمود. چند قطره روغن میخک مخلوط در آب گرم می‌تواند نفخ، ورم، سوزش معده یا دل‌درد، را درمان کند. همچنین می‌تواند برای درمان زخم معده مفید باشد.

4. تنفس

از دیرباز روغن میخک برای درمان مشکلات تنفسی استفاده می‌شد. خواص ضدالتهابی آن مجرای بینی را باز نموده و از خفگی جلوگیری می‌کند. از این روغن برای درمان مشکلات تنفسی نظیر سرفه، برونشیت، آسم و سینوزیت، جلوگیری می‌کند. می‌توانید با ترکیب روغن میخک، روغن اکالیپتوس و روغن لیمو، قفسه سینه را بمالید. جوین جوانه گندم می‌تواند گلودرد را آرام کند.

5. درمان آسیب‌ها

روغن میخک می‌تواند درد و آسیب‌هایی نظیر درد روماتیسم، ماهیچه و مفاصل را درمان کند. همچنین می‌تواند در رگ به رگ شدن‌ها و کوفتگی‌ها مؤثر باشد. خواص بازسازی‌کننده آن می‌تواند در خستگی‌ها و بیماری‌ها حالتان را بهتر کند. بنابراین می‌تواند به افراد ورزشکار و فعال کمک کند. Tiger Balm در ترکیبات خود از روغن میخک استفاده می‌کند که با افزایش جریان خون درد ماهیچه را کاهش می‌دهد.

6. مراقبت از پوست سر و مو

برای تقویت موی سر می‌توان از مقادیر اندک روغن میخک استفاده کرد. با این کار موهای شما بلند, درخشان و سالم خواهد شد. این روغن گردش خون پوست سر را افزایش داده و مانع ریزش آن می‌شود. یک قطره روغن میخک به همراه روغن‌زیتون می‌تواند یک نرم‌کننده مؤثر باشد. این ترکیب را به سر مالیده و کمی صبر کنید تا موهایتان تقویت شود.

7. آنتی‌اکسیدان

خاصیت آنتی‌اکسیدانی روغن میخک بسیار بالاست. رادیکال‌های آزاد باعث بروز مشکلاتی چون از بین رفتن سلول‌ها یا سرطان می‌شود که آنتی‌اکسیدان‌ها این مشکل را برطرف می‌کنند. همچنین پیر شدن سلول‌ها را به تعویق انداخته و مانع از میکروب‌های مضر می‌شوند. خواص آنتی‌اکسیدانی این روغن سبب می‌شود که در داروها از آن استفاده کنند. همچنین با کنترل رشد سلول‌های سرطانی مانع گسترش آن‌ها می‌شود. برخی معتقدند که در شیمی‌درمانی هم می‌توان از روغن میخک استفاده نمود اما نتیجه آن به مطالعه بیشتر نیاز دارد.

8. درمان گل‌مژه

گل‌مژه شرایطی است که غده‌های پلک به دلیل عفونت بسته می‌شوند و روی پلک یک برآمدگی ایجاد می‌شود. گل‌مژه نه‌تنها دردناک بوده بلکه عملکرد چشم را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. روغن میخک در درمان گل‌مژه مؤثر است و التهاب و تورم چشم را از بین می‌برد. همچنین در مقابل عفونت‌های دیگر هم از چشم محافظت می‌کند.

9. آروماتراپی

به فرایند استفاده از روغن‌های طبیعی استخراج‌شده از گل، برگ، ریشه، ساقه و سایر قسمت‌های گیاه، برای تأثیر فیزیکی یا روانی، آروماتراپی می‌گویند. خواص درمانی این روغن و تمایلش به ترکیب شدن با سایر روغن‌ها باعث می‌شود که در عرصه آروماتراپی مورداستفاده قرار گیرد.

10. گردش خون

روغن میخک با کاهش فشار رگ‌های گردش خون را تقویت می‌کند. افزایش گردش خون اکسیژن‌رسانی به خون و سایر اندام‌ها را افزایش می‌دهد و درنتیجه متابولیسم و عملکرد اندام‌های بدن بهبود می‌یابند. روغن میخک مانع لخته شدن خون می‌شود.

11. مفید برای پوست

روغن میخک به دلیل خواص آنتی باکتریایی برای مشکلات پوستی به‌خصوص آکنه مؤثر است. برای این کار 3 قطره روغن میخک را با 2 قاشق چای‌خوری عسل خام مخلوط نموده و آن را روی پوست قرار دهید. روغن میخک جای زخم و جوش را از بین برده و پوست را جوان‌تر می‌کند.

12. درمان درد گوش

درد گوش یک درد رایج به‌خصوص در فصل زمستان است. برای درمان این درد می‌توان از روغن میخک استفاده نمود. 2 قطره روغن میخک را با 1 قاشق چای‌خوری روغن کنجد ترکیب کنید. 1 تا 2 قطره از ترکیب را در هر گوش ریخته و منتظر باشید تا درد کاهش یابد.

13. بوی بد دهان

روغن میخک به دلیل رایحه خوبش می‌تواند برای درمان بوی بد دهان استفاده شود. چند قطره روغن میخک و روغن خالص نعنا می‌تواند در این امر مؤثر باشد.

14. آرام کردن زخم دهان

روغن میخک علاوه بر درمان دندان‌درد می‌تواند برای سایر زخم‌های دهانی مؤثر باشد. خواص بی‌حس‌کننده آن می‌تواند درد ناشی از زخم‌های دهان را تسکین بخشد.

15. درمان عفونت‌ها

روغن میخک می‌تواند برای از بین بردن عفونت مؤثر باشد. این روغن می‌تواند بریدگی، زخم، گال و التهاب را درمان کند. می‌توان برای درمان جای نیش حشرات هم می‌توان از آن استفاده کرد. البته در استفاده از آن باید دقت کرد و شاید برای افرادی که به آن حساسیت دارند مناسب نباشد.

16. پاک کردن خون

میخک می‌تواند سموم خون را کاهش داده و میزان فعالیت آنتی‌اکسیدان‌های بدن را افزایش دهد. در نتیجه خون و پلاکت‌ها پاک‌سازی می‌شوند.

17. دافع حشرات

روغن میخک می‌تواند برای دفع حشرات مؤثر باشد. بوی آن می‌تواند حشرات را دور کند و به همین دلیل می‌توان از آن به‌عنوان آفت‌کش و حشره‌کش استفاده نمود. بنابراین می‌توان به‌جای استفاده از مواد شیمیایی از این روغن استفاده کرد.

18. درمان تهوع

روغن میخک می‌تواند گیجی، تهوع و ناراحتی را از بین ببرد. افرادی که دریازده می‌شوند می‌توانند از آن استفاده کنند. برای این کار می‌توان از چند قطره روغن میخک و روغن نعناع استفاده کرد.

19. ضد قارچ

روغن میخک می‌تواند با انواع قارچ‌ها مانند قارچ پا مبارزه کند. مقدار کمی روغن میخک به همراه روغن نارگیل می‌تواند قارچ‌های دهان نظیر کاندیدیازیس دهانی را از بین ببرد.

20. کاهش استرس

روغن میخک می‌تواند بر روح و روان تأثیر خوبی بگذارد، زیرا حالت روحی را تقویت کرده و عملکرد مغز را بهتر می‌کند. همچنین می‌تواند اختلال خواب و مشکلات روحی نظیر از دست دادن حافظه و افسردگی را از بین می‌برد.

21. عطر خوب

روغن میخک بوی خوبی دارد و به همین دلیل می‌تواند در خوش‌بوکننده‌های هوا و عطرها استفاده شود.

22. نگه‌دارنده‌های غذا

خواص آنتی باکتریال روغن میخک می‌تواند ماندگاری غذا را افزایش دهد. این روغن از رشد باکتری غذا پیشگیری کرده و مانع از فاسدشدن غذا می‌شود. همچنین پس از خوردن غذای فاسد می‌توان با خوردن روغن میخک از تأثیرات آن پیشگیری کرد.

23. مواد آرایشی

خواص ضدعفونی‌کننده این روغن و رایحه آن باعث شده که از آن در مواد آرایشی استفاده کدر. این روغن اغلب به‌عنوان روغن ماساژ استفاده‌شده و در ترکیبات صابون، کرم و لوسیون استفاده شود.

24. طعم‌دهنده

یکی از موارد استفاده از روغن میخک طعم دهندگی به غذاهای مختلف است. این روغن مزه بسیاری از غذاها، خوراکی‌ها و سس‌ها را افزایش داده و می‌تواند به‌عنوان پیش‌غذا استفاده شود.

25. درمان سردرد

روغن میخک حاوی فلاونوئید بوده و می‌تواند التهاب و عفونت را از بین ببرد. چند قطره روغن میخک به همراه روغن نارگیل می‌تواند سردرد و تورم را از بین ببرد. این مخلوط را روی پیشانی یا گردن مالیده تا درد و گرفتگی آن کاهش یابد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم