قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان که هنوز هم پابرجا هستند

واژه لاتین دانشگاه به معنای مکان تجمع معلم‌ها و فرهیختگان است. در زبان انگلیسی اولین بار واژه دانشگاه یا University در دانشگاه بولونیا که اولین دانشگاه اروپا است استفاده شد. اولین دانشگاه‌های جهان که در مجامع اسلامی ساخته شدند مدرسه نامیده می‌شدند و جنبه دینی داشتند، تا اینکه دو قرن بعد در ایتالیا هم چنین مدارسی ساخته شد. تاریخ قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها همواره جالب است زیرا تغییر آن‌ها در طی جنگ و تغییر فرهنگ‌ها، را نشان می‌دهد. به همین دلیل در اینجا می‌خواهیم با تکیه به تاریخ این دانشگاه‌ها 10 دانشگاه قدیمی جهان را به شما معرفی کنیم.

1. دانشگاه تولوز (1229 پس از میلاد)

این دانشگاه برای پایان دادن به جنگ‌های صلیبی راه‌اندازی شد

مجموعه دانشگاهی فرانسه به نام دانشگاه تولوز یکی از اولین دانشگاه‌هایی است که در سال 1229 تأسیس شد. این دانشگاه در سال 1229 توسط کنت ریموند هفتم تأسیس شد تا به جنگ صلیبی کاتاری پایان دهد. او که گفته می‌شد با کفار همدردی می‌کند برای آموزه‌های مذهبی سرمایه‌گذاری نمود. ازجمله مؤسسان این دانشگاه اسقف فولکو د تولوز است که نام دانشگاه از او گرفته شده است. با گذشت زمان دانشکده‌های حقوق و پزشکی هم به آن افزوده شدند. این دانشگاه که در مرکز شهر قرار گرفته است بهترین دانشجویان و آزمایشگاه‌ها را در خود جای داده است.

9. دانشگاه ناپل (1224 پس از میلاد)

دانشگاه ناپل قدیمی‌ترین مرکز آموزشی تحصیلات تکمیلی است

دانشگاه ناپل یا دانشگاه ناپل فدریک دوم در ناپل ایتالیا قرار دارد. این دانشگاه در سال 1224 توسط فدریک دوم، امپراتور روم ساخته شد و دارای 13 دانشکده است. این دانشگاه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزشی جهان قدیمی‌ترین دانشگاه ایالتی محسوب می‌شود. دانشگاه ناپل قدیمی‌ترین مرکز آموزشی تحصیلات تکمیلی است و فلاسفه‌ای چون توماس آکوئین ازآنجا فارغ‌التحصیل شده است.

8. دانشگاه پادوآ (1222 پس از میلاد)

دانشگاه پادوآ برای ترویج آزاداندیشی ساخته شد

این دانشگاه ایتالیایی در شهر پادوآ، ایتالیا در سال 1222 پس از میلاد ساخته شد. این دانشگاه در ابتدا به‌عنوان دانشگاه حقوق شروع به کار کرد و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان نام دارد که بیشتر از 65000 دانشجو در آن تحصیل می‌کنند. در سال 1222 عده‌ای از دانشجویان و پروفسورهای دانشگاه بولونیا به تأثیر از کمبریج، به دنبال یک مرکز علمی آزاداندیش این دانشگاه را برپا نمودند. در ابتدا فقط حقوق و الهیات تعلیم داده می‌شد و به‌مرورزمان دروس آن افزایش یافت. در سال 1399 دانشگاه به دو بخش تقسیم شد، دانشگاه حقوق مدنی و دانشگاه اخترشناسی که در آن اخترشناسی، فلسفه، پزشکی، گرامر و زبان تدریس می‌شد.

7. دانشگاه کمبریج (1209 پس از میلاد)

پروفسورهای دانشگاه آکسفورد پس از ترک آنجا این دانشگاه را تأسیس نمودند

در سال 1209 و به دنبال اعدام دو تن از فلاسفه دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کمبریج پدید آمد. در سال 1231 منشور سلطنتی آن ارائه شد اما سال 1209 را به‌عنوان تاریخ رسمی تأسیس این دانشگاه معرفی می‌کنند. این دانشگاه در کمبریج انگلستان دومین دانشگاه قدیمی انگلیسی‌زبان و هفتمین دانشگاه قدیمی جهان است. پس‌ازاینکه فیلسوف‌های آکسفورد آنجا را ترک کردند و به کمبریج آمدند این دانشگاه بیشتر گسترش یافت. دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج ویژگی‌های مشابهی داشته و در کنار هم آکسبریج نامیده می‌شدند. اما در کنار این ویژگی‌های مشابه این دو دانشگاه رقبای دیرینه بودند که البته تاریخ آن‌ها را جالب‌تر می‌کند.

6. دانشگاه پاریس (1160 پس از میلاد)

این دانشگاه دارای 13 دانشکده مجزا است

این دانشگاه در سال‌های 1160-70 به‌عنوان دانشگاه شناخته سد، در سال‌های 1793-1896 تحت بررسی قرار گرفت و در سال 1970 از رده خارج شد. سپس 13 دانشگاه مجزا از آن ساخته شدند. از این 13 دانشگاه، 4 دانشگاه ساختمان قدیمی سوربون را داشته و سه دانشگاه هم با نام سوربون شناخته می‌شوند. این 13 دانشگاه فرهنگ و تاریخچه غنی داشته و کیفیت آموزشی بسیار بالایی دارند.

5. دانشگاه سالامانکا (1134 پس از میلاد)

این همان دانشگاهی است که کریستف کلمب در آنجا برای سفر اکتشافی خود تقاضای حمایت سلطنتی را مطرح کرد

این دانشگاه در غرب مادرید قدیمی‌ترین دانشگاه اسپانیا است که در سال 1134 تأسیس شد و در سال 1218 منشور سلطنتی دریافت نمود. در این دانشگاه بود که کریستف کلمب در اواخر قرن 15 برای دریافت حمایت سلطنتی درخواست داد تا به سفر اکتشافی خود برود. در نه محوطه این دانشگاه 30000 دانشجو تحصیل می‌کنند. این دانشگاه اهمیت تاریخی بسزایی دارد زیرا توانست تاریخ را تغییر دهد.

4. دانشگاه آکسفورد (1096 پس از میلاد)

دانشگاه آکسفورد به مدت چندسال به حالت تعلیق درآمد

دانشگاه آکسفورد از سال 1096 شروع به کار کرد اما به دلیل ممنوعیت تحصیل دانشجویان انگلیسی در دانشگاه پاریس توسط هنری دوم، این دانشگاه بزرگ‌تر شد. به دلیل اعدام دو تن از فیلسوف‌های این دانشگاه در سال‌های 1209 و 1355 تحصیل در این دانشگاه به‌طور رسمی بررسی شد. گفته می‌شود دو کالج آن به سال‌های 825 بازمی‌گردند اما دراین‌باره مدرک موثقی وجود ندارد. تا اینکه در سال 1254 پاپ ششم با منشور سلطنتی به آن رسمیت بخشید.

3. دانشگاه بولونیا (1088 پس از میلاد)

این دانشگاه در شهرهای مختلف و حتی خارج از مرزها دارای شعبه است

استانداردهای بالای آموزشی و ارائه مدارک باعث شد که این دانشگاه اولین دانشگاه استاندارد اروپا محسوب شود. این دانشگاه در سال 1088 در بولونیای ایتالیا ساخته شد و بیش از 100000 دانشجو در 23 مدرسه آن تحصیل می‌کنند. در سال 1158 فدریک اول بارباروس منشور سلطنتی آن را ارائه داد. شعبه‌های دیگر آن در راونا، فورلی، کزنا، ایمولا و حتی در بوینس آیرس آرژانتین واقع شده‌اند.

2. دانشگاه الازهر (970 پس از میلاد)

بسیاری از کتاب های این مدرسه در قرن 12 سوزانده شد

این دانشگاه در سال 970 پس از میلاد در قاهره راه‌اندازی شد اما در سال 1961 بود که به‌عنوان دانشگاه به رسمیت شناخته شد. این مدرسه اسلامی از سطوح ابتدایی تا مدارج بالا را آموزش می‌داد. اما این دانشگاه از روزهای اول ماهیت خود را تغییر داد و به‌جای تمرکز بر مسائل دینی و فقهی به آزاداندیشی روی آورد و به همین دلیل موردتوجه واقع شد. بی‌ثباتی‌های سیاسی در قرن دوازدهم قدرت جدیدی را روی کار آورد و باعث سوختن بیش از 100000 کتاب باارزش شد. این دانشگاه که جز دانشگاه‌های برتر جهان است در حال حاضر حدود 20000 دانشجو دارد. در این دانشگاه مباحث تجارت، علوم، اقتصاد، مهندسی، پزشکی و کشاورزی تدریس می‌شود.

1. دانشگاه قرویین (859 پس از میلاد)

اولین دانشگاه جهان توسط یک زن ساخته شد

این رکورد گینس و یونسکو در شهر فاس در مراکش واقع شده است و قدیمی‌ترین دانشگاه جهان محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال 859 توسط فاطمه فهری، دختر تحصیل‌کرده یک تاجر بنا شد و در سال 1963 به‌عنوان دانشگاه مدرن مراکش شناخته شد. این دانشگاه از روش‌های اسلامی سنتی استفاده نموده و مذهب اسلام، زبان و حقوق را تدریس می‌کند. اغلب دانشجویان آن از مراکش و کشورهای اسلامی غرب آفریقا به این دانشگاه می‌آیند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم