مشکلات عمده استفاده طولانی‌مدت از موبایل برای سلامتی

امروزه تلفن همراه به یکی از لازمه‌های زندگی تبدیل شده است. با کمک آن می‌توانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم، برنامه‌های آنلاین تماشا کنیم، به موسیقی گوش دهیم، اخبار بخوانیم و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهیم. از زمان ساخت این دستگاه در سال 1992 این دستگاه به یکی از همراهان زندگی ما تبدیل شده است. بااین‌حال استفاده زیاد از تلفن همراه می‌تواند بر سلامت ما تأثیر بگذارد.

در سال 2016 Samsung Galaxy S7 EDGE در حین شارژ شدن منفجر شد و صاحب آن آسیب‌های فراوانی دید. بااین‌حال مضرات تلفن همراه تنها به آسیب‌های فیزیکی محدود نمی‌شود بلکه می‌تواند بر سلامت ذهنی ما نیز تأثیر بگذارد. پس با ما همراه باشید تا با مضرات استفاده طولانی از تلفن همراه آشنا شوید.

1. سرطان مغز

سرطان مغز

تلفن همراه از خود امواج رادیویی الکترومغناطیس ساتع می‌کند که به اجسام نزدیک به آن جذب می‌شود. میزان دریافت امواج الکترومغناطیس توسط فرد به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند تکنولوژی تلفن همراه، فاصله تلفن همراه و کاربر، میزان استفاده از تلفن همراه توسط کاربر و فاصله او با دکل تلفن همراه. دانشمندان عوارضی چون تغییر در فعالیت مغز، واکنش و الگوی خواب را گزارش داده‌اند. در حال حاضر می‌دانیم که تمام تلفن‌های همراه از خود امواج ساتع می‌کنند. این امواج مستقیماً بر سلول‌های مغز تأثیر گذاشته و آن‌ها را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند که نهایتاً به سرطان مغز منجر می‌شود.

احتمال ابتلا به سرطان مغز در اثر تلفن همراه در کودکان بیش از بزرگ‌سالان است. زیرا سیستم عصبی آن‌ها در حال رشد بوده و بیشتر در معرض آسیب و ابتلا به سرطان قرار دارند.

2. افزایش میزان استرس

افزایش میزان استرس

تلفن همراه می‌تواند به شکل‌های مختلف باعث ایجاد استرس شود. با استفاده بیشتر از تلفن همراه به‌تدریج به آن وابسته می‌شوید. بنابراین دور شدن از آن مشکل می‌شود. در حین بازی و استفاده نگران تمام شدن باتری تلفن هستیم. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که مردم زمانی که می‌بینند به تماسشان پاسخ داده نمی‌شود یا برایشان پیامک می‌آید، به استرس دچار می‌شوند، به‌خصوص زمانی که در جلسات هستید.

3. تضعیف سیستم ایمنی

تضعیف سیستم ایمنی

همه ما لکه‌های چرب و روغنی صفحه تلفن همراه خود را دیده‌ایم. میزان میکروب این صفحه‌ها از سرویس بهداشتی بیشتر است. این میکروب‌ها به سیستم ایمنی حمله کرده و آن را ضعیف می‌کنند. بنابراین احتمال ابتلای فرد به بیماری بیشتر است.

4. درد مفصلی

درد مفصلی

استفاده مدام از تلفن همراه در یک وضعیت و استفاده از انگشتان دست برای تایپ کردن پیامک یا ایمیل باعث درد و التهاب می‌شود. همه ما عادت داریم هم‌زمان کارهای مختلف انجام دهیم و تلفن همراه را بین سر و شانه و گردن می‌گیریم که درنتیجه آن درد کمر افزایش می‌یابد. استفاده از تلفن همراه در ساعات طولانی به وضعیت بدنی شما آسیب می‌رساند و به کمردرد دچار می‌شوید.

5. مشکلات بینایی

مشکلات بینایی

تحقیقات نشان داده که 90% افراد بلافاصله پس از بیدار شدن ایمیل خود را چک می‌کنند. قرار دادن چشم در معرض نور صفحه موبایل به‌خودی‌خود مضر است، اما زمانی که بلافاصله پس از بیدار شدن و درحالی‌که چشمتان عادت نکرده این کار را انجام می‌دهد ضررات آن به‌مراتب بیشتر است. حتی کودکانی که از لپ‌تاپ و کامپیوتر استفاده نمی‌کنند برای بیشتر کارها از تلفن همراه کمک می‌گیرند. بنابراین نسل بعدی نوجوانان ما از بیماری‌های مختلف رنج خواهند برد.

6. اختلال در خواب

اختلال در خواب

باوجود پیامک، بازی و فیلم آیا برای خوابیدن وقت خواهید داشت؟ برای نوجوانان و بزرگ‌سالان مشکل است که تلفن همراه خود را کنار بگذارند و بخوابند. برخی برای مطالعه یا برنامه‌ریزی کارهای خود از تلفن همراه استفاده می‌کنند اما استفاده از آن الگوی خوابشان را برهم زده و عملکردشان را کاهش می‌دهد.

7. میکروب‌ها

میکروب‌ها

بسیاری از افراد ساعت‌های قدیمی را کنار گذاشته و از تلفن همراه استفاده می‌کنند. آن‌ها حتی تلفن همراه را زیر بالش یا کنار خود قرار می‌دهند و با صدای هشدار آن بیدار می‌شوند. آن‌ها در حقیقت میکروب‌های رختخواب خود را از میکروب‌های سرویس بهداشتی بیشتر می‌کنند. بله تحقیقات نشان داده که میزان میکروب‌ها تلفن همراه بسیار زیاد هستند. بنابراین دفعه بعد که در حین خوردن یا پس از تمیز کردن اتاق از تلفن همراه استفاده کردید این نکته را در نظر بگیرید.

8. اختلال در فرایند تفکر

اختلال در فرایند تفکر

ازآنجایی‌که تلفن همراه، لپ‌تاپ و کامپیوتر زندگی ما را اشغال کرده‌اند به آن‌ها وابسته شده‌ایم. هر وقت که می‌خواهیم کاری انجام دهیم آن را در گوگل جستجو می‌کنیم. برای مثال زمانی که می‌خواهیم چیزی بنویسیم به‌سرعت موضوع را در گوگل جستجو کرده و از آن استفاده می‌کنیم. زمانی که می‌خواهیم چیزی طراحی کنیم در گوگل جستجو کرده و تصاویر به‌دست‌آمده را دانلود می‌کنیم. بنابراین این تکنولوژی هوشمند در خلاقیت و تفکر ما اختلال ایجاد کرده است.

9. افزایش احتمال تصادف

افزایش احتمال تصادف

امروزه همه ما با افرادی مواجه شده‌ایم که به‌جای توجه به اطراف سرشان در تلفنشان است. برخی در حین راه رفتن سلفی می‌گیرند، برخی تماس تلفنی دارند و برخی هم پیامک تایپ می‌کنند. هشدارهای مختلف باعث شده که اخیراً مردم حین ارسال پیامک و رانندگی آگاهی خود را افزایش دهند. بنابراین شاید ممکن باشد که افراد حین ارسال پیامک و پیاده‌روی آگاهی خود را افزایش دهند.

10. عدم توجه به کار

عدم توجه به کار

زمانی که می‌خواهیم کاری انجام دهیم برنامه‌هایی مانند واتس آپ، فیس‌بوک، اینستاگرام و غیره، تمرکزمان را برهم می‌زنند. به خودمان می‌گوییم فقط 10 دقیقه را به این کار اختصاص می‌دهیم درحالی‌که بسیار بیشتر طول می‌کشد. درنتیجه برای کار زمان کمتری دارید. کاری که با تعهد و توجه صد درصد انجام نشود نتیجه رضایتمندی نخواهد داشت.

11. نوموفوبیا

نوموفوبیا

فوبیای عدم دسترسی به تلفن همراه نوموفوبیا نامیده می‌شود. البته بهتر است به‌جای فوبیا آن را ترس و نگرانی بنامیم. این مشکل یکی از مشکلات جدی است.

12. سندرم لرزش تلفن همراه

سندرم لرزش تلفن همراه

هرکس که تلفن همراه دارد این سندرم را درک می‌کند. گاهی اوقات به‌اشتباه تصور می‌کنیم که تلفن همراهمان درحالی‌که لرزش است. این مسئله به دلیل انتظار برای یک پیامک یا تماس مهم است که درنتیجه آن تصور می‌کنیم تلفن همراهمان در حال لرزش است درحالی‌که این‌گونه نیست.

13. اضطراب

اضطراب

محققان معتقدند که انتظار و وابستگی به تلفن همراه آدرنالین بدن را فعال کرده و میزان کورتیزول را افزایش می‌دهد. میزان بالای هورمون استرس کورتیزول فشارخون، ضربان قلب و اضطراب را افزایش می‌دهد.

14. قرار گرفتن در معرض آسیب سایبری

قرار گرفتن در معرض آسیب سایبری

شاید قرار دادن تمام اطلاعات شخصی در تلفن همراه رایج باشد اما شخص را در معرض دزدی سایبری قرار می‌دهد. امروزه علاوه بر پیامک‌های شخصی تمام اطلاعات ما در تلفن همراهمان است و اگر دزدیده شوند مشکلات زیادی به بار می‌آید.

15. اختلال در تمرکز و توجه

اختلال در تمرکز و توجه

این مشکل به مدت‌زمانی که می‌توانید از تلفن همراه خود دور بمانید بستگی دارد. هرچقدر از تلفن همراه بیشتر دور بمانید بهتر می‌توانید بر کار و درس‌های خود تمرکز کنید. بااین‌حال عادت کرده‌ایم که هر ده دقیقه تلفن همراه خود را چک کنیم و منتظر پیام‌های جدید باشیم، درنتیجه تمرکزمان کاهش می‌یابد. شاید یک دقیقه چندان مهم به نظر می‌رسد اما عدم تمرکز می‌تواند مشکلاتی به بار آورد.

16. احتمال زایمان نوزاد نارس یا ناباروری

احتمال زایمان نوزاد نارس یا ناباروری

همانند سرطان مغز، امواج ساتع شده از تلفن همراه می‌توانند باعث ناباروری شوند، بخصوص در مردانی که تلفن همراه را در جیب جلویی خود حمل می‌کنند.

17. افسردگی

افسردگی

اضطراب، استرس، کمبود خواب، عدم استفاده از هوای آزاد، می‌تواند در نوجوانان و بزرگ‌سالان افسردگی شدید ایجاد کند. همچنین پیامکی که پاسخ دریافت نکرده و یا مطلبی که به اندازه کافی لایک نگرفته می‌تواند فرد را ناراحت کرده و علائم افسردگی را در او بیدار کند.

18. عدم شنوایی

عدم شنوایی

گوش دادن به موسیقی با صدای زیاد یا صحبت کردن طولانی‌مدت با تلفن می‌تواند به شنوایی آسیب بزند. همچنین استفاده از تلفن همراه زمانی که در شارژ است نیز می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

19. حساسیت پوستی و التهاب

حساسیت پوستی و التهاب

اولین چیزی که در یک تلفن همراه جلب‌توجه می‌کند ظاهر آن است. برای افزایش ظاهر زیبای تلفن همراه یک لایه شفاف فلزی نیز روی آن قرار داده شده است. این لایه فلزی از نیکل، کروم و کبالت تشکیل شده که باعث حساسیت پوستی و التهاب می‌شود.

20. کنترل وزن و تناسب‌اندام

کنترل وزن و تناسب‌اندام

کودکان امروز بیشتر وقت خود را با تلفن همراهشان سپری می‌کنند. اطلاعات آن‌ها در بسیاری از موارد از والدین خود بیشتر است و اگرچه این امر موجب شگفتی والدینشان می‌شود اما در حقیقت برای آن‌ها مضر است. نرفتن به بیرون از خانه، بازی نکردن با همسالان و غیره نه‌تنها سلامتی کودکان را به خطر می‌اندازد بلکه در روابط اجتماعی آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

اگرچه مضرات تلفن همراه بسیار زیاد است اما فوایدی هم دارد. بنابراین نه‌تنها در استفاده از تلفن همراه بلکه انواع مختلف تکنولوژی باید تعادل را رعایت کنیم.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم