10 حشره ترسناک جهان

بیشتر حشرات بانمک و بی‌ضرر هستند. ما اغلب نسبت به حشرات بی‌توجه هستیم مگر اینکه در اطرافمان پرسه بزنند و باعث آزارمان شوند. اما برخی از حشرات ترسناک و خطرناک هستند. نیش این حشرات می‌توانند دردناک باشد و تا ساعت‌ها یا روزها از بین نرود. برخی از نیش‌ها یا گازگرفتگی‌ها حتی باعث مرگ فرد می‌شوند. در اینجا 10 حشره ترسناک جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

10. کرم ابریشم غول‌پیکر

کرم ابریشم غول‌پیکر

این کرم ابریشم چندش‌آور در آمریکای جنوبی وجود داشته و سالانه منجر به چندین مرگ خواهد شد. موهای ریز این کرم نوعی ماده قوی تولید می‌کنند که در صورت تماس مسموم‌کننده می‌باشد. این کرم که کرم ابریشم قاتل یا کشنده نامیده می‌شود تنها لارو کوچکی از یک کرم ابریشم بزرگ است.

زهر این حشره علائم قانقاریا را نشان می‌دهد، خون‌ریزی مغز و حتی مرگ. مواد ضد لخته شدن خون که در این زهر وجود دارد از توقف خونریزی جلوگیری نموده و سرانجام موجب مرگ می‌شود. تاکنون 500 نفر در اثر سم این کرم از دنیا رفته‌اند.

9. مورچه گلوله زن

مورچه گلوله زن

دردناک‌ترین نیش یک حشره در جهان به این جاندار تعلق دارد. این حشره بزرگ‌ترین نیش جهان را داراست. مورچه کارگر می‌تواند تا بیش از 2.5 سانتی‌متر رشد کرده و شبیه یک زنبور بدون بال به نظر برسد. مورچه ملکه هم تقریباً به همین اندازه است. این جاندار تارهای قهوه‌ای مایل به قرمز داشته و از مورچه‌های دیگر پرموتر هستند. مورچه‌های گلوله زن در آمریکای جنوبی و مرکزی یافت می‌شوند.

نام این زنبور از نوع نیش زدنش گرفته شده است. زهر موجود در این نیش می‌تواند تا 24 ساعت در بدن فرد ایجاد درد کند. طبق تحقیقات انجام میزان درد نیش این حشره در مرحله 4 بیشترین میزان درد ممکن قرار دارد. درد آن حتی از مورچه هاروستر، زنبور بنفش و زنبور عنکبوتی هم بیشتر است.

8. صدپای غول‌پیکر آمازونی

صدپای غول‌پیکر آمازونی

صدپای غول‌پیکر آمازونی با حداکثر اندازه 35 سانتی‌متر بزرگ‌ترین صدپای جهان محسوب می‌شود. این جاندار که در آمریکای جنوبی و کارائیب یافت می‌شود صدپای غول‌پیکر پا زرد هم نامیده می‌شود. بدن او دارای 21 تا 23 بخش است که از هرکدام یک پا بیرون زده است.

این صدپا بسیار خشن و جنگنده است و حین مبارزه با تمام پاهایش به فرد حمله می‌کند. زهر این جاندار قوی و کشنده و جانداران کوچک را از بین می‌برد اما برای انسان کشنده نیست. اما با علائمی مانند درد شدید، تورم، لرزش، تب و ضعف عمومی همراه است که می‌تواند برای افراد حساس به این زهر کشنده باشد.

7. پشه تسه تسه

پشه تسه تسه

پشه تسه تسه همانند پشه معمولی خون بدنتان را می‌مکد. اما این پشه این کار را به شکل بدتری انجام می‌دهد. دندانه‌های ریز پشه وارد پوست شما می‌شود و می‌تواند بیماری را انتقال دهد که یکی از انواع رایج آن “بیماری خواب‌آلودگی” نامیده می‌شود. اگر فرد درمان نشود بیماری می‌تواند کشنده باشد.

علائم بیماری خواب‌آلودگی عبارت‌اند از تب، سردرد و درد مفاصل. اما با پیشرفت بیماری فرد زود خسته می‌شود. همچنین فرد ممکن است تغییرات شخصیتی، گیجی شدید و عدم تعادل بدن را تجربه کند. حدود دو تا سه گونه پشه تسه تسه وجود دارد که در آفریقا یافت می‌شوند. طول این حشره 6 الی 16 سانتی‌متر بوده و رنگ زرد و قهوه‌ای دارد. این حشره در جاهای پر از درخت وجود داشته و هنگام صبح بیشتر دیده می‌شود. نوع نر آن بیشتر به انسان حمله می‌کند. نوع ماده بیشتر به حیوانات بزرگ‌تر می‌چسبد.

6. مگس پاشنه

مگس پاشنه

مگش پاشنه شبیه زنبور است اما با این تفاوت که موهای بیشتری داشته و شاخک‌هایش کمتر است. این حشره اغلب به احشام، گوزن و انسان حمله می‌کند. جنس ماده آن تخم‌هایش را به پشه، مگس و حشرات دیگر متصل می‌کند تا تخم را به بدن میزبان منتقل کنند. گرمای بدن موجب باز شدن این تخم‌ها شده و لارو در پوست لانه می‌کند. این مگس‌ها دلیل عمده از بین رفتن احشام آمریکای مرکزی هستند.

لارو این مگس روی پوست زخم ایجاد نموده و موضع را سفت و دردناک می‌کند. زمانی که بیمار حمام می‌کند یا زخم را می‌پوشاند می‌تواند حرکت لارو را حس کند. این لاروها طی یک جراحی ساده و با بیهوشی برداشته می‌شوند. همچنین می‌توان با فشار دادن موضع لارو را خارج نمود اما این روش همیشه مؤثر نیست. پس از جراحی آنتی‌بیوتیک تجویز شده و زخم پس از دو هفته بهبود می‌یابد.

5. زنبور قاتل

زنبور قاتل

زنبور قاتل یا آفریقایی کاملاً مشابه زنبورعسل است، تا جاییکه باید در آزمایشگاه بررسی شود تا تفاوت را پیدا کنند. زهر زنبور قاتل از زنبورعسل قوی‌تر نیست. اما ازآنجایی‌که میزان حملات این زنبور بیشتر است خطر جدی‌تری برای انسان محسوب می‌شود. آن‌ها کلنی‌های کوچک دارند و آن را در مکان‌هایی مانند لاستیک‌ها، جعبه‌ها و خودروهای خالی، می‌سازند. این زنبورهای خطرناک در صورت عصبانی شدن می‌توانند تا 0.4 کیلومتر شما را تعقیب کنند.

فردی که توسط این زنبور مورد تعقیب قرار گرفته باید زیگزاگ بدود و دنبال سرپناه باشد. هرگز در حین فرار به داخل آب نپرید زیرا این زنبورها در هوا منتظرتان می‌مانند.

4. مورچه‌های راننده

مورچه‌های راننده

کلنی‌های بزرگ این مورچه‌ها که تا 22 میلیون مورچه را شامل می‌شود هرروز به نقطه جدیدی نقل‌مکان می‌کنند. آن‌ها از موجودات سر راه خود تغذیه می‌کنند، به همین دلیل هیچ‌گاه گرسنه نمی‌مانند. آن‌ها در آفریقا دیده شده و ترجیح می‌دهند در جنگل‌ها زندگی کنند. آن‌ها در مسیر خود به همه‌چیز حمله می‌کنند، مانند مار، پرندگان، پستانداران و حتی انسان. آن‌ها با قدرت فک خود می‌توانند بدن موجودات را ببرند، می‌توانند از درختان بالا بروند و مسیر پیش رو را بررسی کنند.

یک مورچه راننده بزرگ است و گاهی اوقات اندازه آن به 2.5 سانتی‌متر می‌رسد. آن‌ها به طعمه‌شان نیش نمی‌زنند. بلکه با آرواره‌هایشان آن‌ها را تکه‌تکه می‌کنند. یک مورچه راننده به‌تنهایی تأثیر ندارد، به همین دلیل گروهی حرکت کرده و به طعمه خود حمله می‌کنند.

3. زنبور سرخ بزرگ آسیایی

زنبور سرخ بزرگ آسیایی

بزرگ‌ترین گونه زنبورها در جهان زنبور سرخ بزرگ آسیایی است که بومی آسیای شرقی هستند اما بیشتر در ژاپن دیده می‌شوند. آن‌ها به‌شدت حمله می‌کنند و از چیزی نمی‌ترسند. آن‌ها برای تغذیه نوزادان خود از لاروهای زنبورعسل استفاده نموده و به‌تدریج کل کندو را از بین می‌برند. این زنبورها با قدرت آرواره‌های خود زنبورهای موجود در کندو را از بین می‌برند. یک زنبور سرخ بزرگ آسیایی در کمتر از یک دقیقه می‌تواند 40 زنبورعسل را به ترتیب از بین ببرد.

نیش این زنبور 6 میلی‌متر است که زهر قوی موجود در آن می‌تواند انسان را آزار دهد. در سال 2013 این زنبور پس از یک حمله گروهی بیش از 40 مرگ و 1600 آسیب را موجب شد. در نتیجه این اتفاق یک گروه دولتی آموزش دیده برای مداوای قربانیان آماده شدند و آتش‌نشانان هم برای کنترل این زنبورها در منطقه پخش شدند.

2. کرم دخترک

کرم دخترک

کرم دخترک ظاهر عجیبی دارد و کاملاً شبیه یک توپ مخملی است. شاید با دیدن این کرم بامزه بخواهید آن را لمس کنید اما بهتر است این کار را نکنید. این کرم خطرناک‌ترین کرم ایالات‌متحده است و درد شدیدی ایجاد می‌کند. نیش این کرم درد شدید، سوزش، قرمزی، تورم، تهوع، درد شکمی، سردرد و شوک، ایجاد می‌کند. درمان آن عبارت است از شستن موضع با آب و صابون، استفاده از کیسه یخ، باندپیچی کردن و کندن موهای آلوده.

نام لاتین این حشره به دلیل شباهتش به گربه خانگی ایجاد شده است. شاید ظاهر آن‌ها نرم باشد اما ستون فقرات سمی می‌تواند به پوستتان بچسبد. ظاهر آن‌ها قطره‌ای بوده و در رنگ‌های زرد، خاکستری یا قهوه‌ای قرمز دیده می‌شوند. این کرم‌ها بیشتر در فلوریدا یافت می‌شود اما از شمال تا نیوجرسی و از غرب تا تگزاس دیده می‌شود. بنابراین اجازه ندهید ظاهر بامزه آن شما را فریب دهد و آن را لمس کنید.

1. مورچه هاروستر ماریکوپا

مورچه هاروستر ماریکوپا

سمی‌ترین حشره روی زمین مورچه هاروستر ماریکوپا آن‌ها سمی‌ترین زهر ممکن را دارا هستند که از آمینواسید، پپتید و پروتئین تشکیل شده است. این مورچه به طعمه خود چسبیده و با فرو بردن مکرر چنگال خود در بدن طعمه و وارد کردن زهر، طعمه را از بین می‌برد. زهر این حشره 12 برابر از زهر زنبورعسل قوی‌تر است. برای کشتن یک موش تنها کافی است 12 بار نیش بزند، درحالی‌که برای کشتن انسان به 350 نیش نیاز دارد. شاید این تعداد زیاد به نظر برسد اما اگر ناگهان توسط گروهی از آن‌ها موردحمله قرار بگیرید از پا درمیایید.

زمانی که یک مورچه هاروستر ماریکوپا نیش خود را به بدن طعمه وارد کرد فرومون هایی آزاد می‌کند که به مورچه‌های دیگر کلنی فرمان می‌دهد تا به حمله ملحق شوند. درد این زهر هم در اندازه‌گیری‌ها بسیار بالا گزارش شده و در مرحله 3 قرار دارد (یکی کمتر از بالاترین مرحله درد). قربانی چهار تا هشت ساعت پس از آسیب و دریافت زهر، درد خواهد کشید. آن‌ها اغلب دوره زندگی خود را در مناطق صحرایی گذرانده و بیشتر در آریزونا دیده می‌شوند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم