30 مزیت نوشیدن شیر برای پوست، مو و سلامت بدن

شیر به‌عنوان یک ماده سالم و مغذی شناخته می‌شود. این ماده مواد مغذی موردنیاز را داراست، مانند: کلسیم، ویتامین دی، پروتئین، چربی، کربوهیدرات و غیره. مادران و پزشکان همیشه نوشیدن شیر را توصیه می‌کنند، اگرچه بسیاری از خوردن آن لذت نمی‌برند. اگر از خوردن شیر خالی لذت نمی‌برید آن را به شکل شیک و با عسل یا غلات میل کنید. همچنین می‌توانید از لبنیات دیگر مانند ماست، پنیر و غیره استفاده کنید. شیر به دلیل داشتن مواد مغذی یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود.

بیشترین شیر استفاده‌شده در سراسر جهان شیر گاو است. از دیگر حیواناتی که شیر آن‌ها را مصرف می‌کنیم بوفالو، شتر، بز، گوسفند و گوزن هستند. این نوع شیر بر اساس تیپ بدونی فرد انتخاب می‌شود. می‌توانید از انواع شیر رژیمی، شیر کم‌چرب، شیر فراوری‌شده و شیر بدون لاکتوز (برای افرادی که به لاکتوز حساس هستند) استفاده کنید. ازآنجایی‌که شیر یک منبع مغذی محسوب می‌شود می‌توانید آن را به هر شکلی که دوست دارید مصرف کنید.

بنابراین برای استفاده از مواد مغذی موجود در آن هرروز شیر مصرف کنید.

1. استخوان‌های سالم

داشتن استخوان‌های سالم ضروری است زیرا به ساختار بدن کمک می‌کند، از اندام‌هایمان محافظت می‌کند و کلسیم ذخیره می‌کند. با افزایش سن و به دلیل از دست دادن کلسیم توسط ادرار، مقدار آن در بدنمان کاهش می‌یابد. شیر سرشار از کلسیم و ویتامین دی است که هردوی آن‌ها برای رشد استخوان و تقویت آن‌ها ضروری است. مواد معدنی و استخوان به میزان کلسیم بدن بستگی دارند. افرادی که با کمبود ویتامین دی مواجه هستند باید شیر غنی‌شده مصرف کنند.

2. دندان‌های قوی

شیر لایه بیرونی دندان را محافظت کرده و آن‌ها را سالم و قوی نگه می‌دارد. همچنین مواد مضری که از آب کربنات و اسید موجود در غذاها ایجاد می‌شود و ممکن است باعث فساد و پوسیدگی دندان شود را از بین می‌برد. کلسیم از بیماری لثه پیشگیری نموده و استخوان لثه را سالم و قوی نگه می‌دارد.

3. سلامت قلب

پتاسیم موجود در شیر فشارخون را کاهش داده و اتساع رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد. همچنین به‌عنوان آنتی‌اسید عمل کرده و میزان کلسترول را متعادل می‌کند. شیر گاو و شیر بز به دلیل دارا بودن چربی اشباع مضر هستند. اگرچه مصرف شیر رژیمی آسان است افراد ترجیح می‌دهند از شیر سویا، جو و برنج استفاده کنند زیرا سرشار از پروتئین بوده و کلسترول را کاهش می‌دهد.

4. تقویت سیستم ایمنی

ویتامین دی موجود در شیر سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. باکتری موجود در شیر برای سیستم ایمنی مفید بوده و حساسیت را کاهش می‌دهد. آب‌پنیر موجود در شیر حاوی بتا گلوکان و ایمونوگلوبین است که با آنفولانزا و سرماخوردگی مبارزه کرده و بدن را سم‌زدایی می‌کند.

5. سلامت چشم

شیر به‌عنوان منبع ویتامین آ و ب 12 برای چشم مفید است. کودکان برای سلامت چشم باید به‌طور مرتب شیر مصرف کنند.

6. افزایش هوش

شیر به دلیل دارا بودن چربی سالم باعث رشد مغز می‌شود. همچنین شکل‌گیری نورون در کودکان را تقویت می‌کند. وجود منیزیم در شیر هوش را در کودکان تقویت نموده و در بزرگ‌سالان مانع فراموشی می‌شود.

7. کمک به شکل‌گیری ماهیچه

شکل‌گیری استخوان به پروتئین نیاز دارد. در شیر دو نوع پروتئین باکیفیت وجود دارد، 20% پروتئین آب‌پنیر و 80% کازئین. به همین دلیل شیر یکی از بهترین غذاها برای ماهیچه سازی است. آب‌پنیر و کازئین به همراه هم ماهیچه سازی می‌کنند، به این صورت که آب‌پنیر به‌سرعت پروتئین بدن را تأمین نموده و کازئین هم تجزیه شده و به‌تدریج و در مقادیر اندک پروتئین بدن را تأمین می‌کند.

8. نوشیدنی کامل پس از تمرین

شیر یک نوشیدنی ایده آل پس از تمرین است که به پروتئین سریع هم نامیده می‌شود زیرا به‌سرعت تجزیه شده و به آمینواسید تبدیل شده و وارد جریان خون می‌شود، به همین دلیل یک نوشیدنی مناسب پس از تمرین و ورزش است. پروتئین موجود در شیر برای ریکاوری ماهیچه ضروری است. پروتئین شیر سرشار از زنجیره آمینواسید بوده و به‌عنوان مکمل ماهیچه سازی استفاده می‌شود. علاوه بر این، شیر حاوی چربی، کربوهیدرات و مواد مغذی دیگر به شکل‌گیری ماهیچه و ریکاوری آن کمک می‌کند. همچنین تهیه شیر آسان بوده و با توجه به مواد مغذی موجود در آن یکی از ارزان‌ترین غذاها به شمار می‌رود.

9. کمک به کاهش وزن

شیر یک نوشیدنی میان وعده‌ای و پیش غذایی بوده که می‌تواند به همراه میوه، عسل یا غذای صبحانه میل شود. نوشیدن لبنیات سرشار از کلسیم می‌تواند در کاهش چربی شکم به افراد کمک کند. اگر بین وعده‌های غذایی گرسنه شدید کمی شیر را به همراه اسنک موردعلاقه خود میل کنید.

10. کاهش گرسنگی

شیر سرد گرسنگی را از بین می‌برد. همچنین چربی موجود در شیر به‌آرامی هضم شده و احساس سیری بیشتری ایجاد می‌کند – مگر اینکه شیر بدون چربی مصرف کنید.

11. افزایش‌دهنده انرژی

شیر حاوی کربوهیدراتی به نام لاکتوز است که بدن ما با استفاده از شکر موجود در آن ذخیره انرژی را افزایش می‌دهند. یک لیوان شیر سرد می‌تواند انرژی‌تان را افزایش دهد. شیرکاکائو در مقایسه با هر نوشیدنی دیگری می‌تواند انرژی بیشتری را تأمین کند.

12. تأمین آب بدن

تأمین آب بدن برای عملکرد بدن ضروری است. 70% بدن از آب تشکیل شده که توسط تمام اعضای بدن استفاده می‌شود، بنابراین باید آب زیادی بنوشیم. شیر از 85% مولکول آب تشکیل شده و می‌تواند گاهی اوقات به‌عنوان آب مصرف شود. همچنین الکترولیت‌های موجود در شیر می‌تواند مایعات نوشیده شده را بهتر جذب کند.

13. استرس کمتر

پس از یک روز کاری با نوشیدن یک لیوان شیر گرم احساس آرامش خواهید داشت. این کار اعصاب و ماهیچه‌های خسته را ریلکس می‌کند. ویتامین ب 12 موجود در شیر برای مشکلات عصبی مفید است.

14. افسردگی

وجود ویتامین دی در بدن باعث تولید سروتونین می‌شود، هورمونی که به احساس، اشتها و خواب مربوط است.

15. کمک به خواب راحت

خواب راحت لازمه فعالیت بدن است زیرا باعث استراحت بدن شما خواهد شد. پزشکان به شما توصیه می‌کنند که یک لیوان شیر گرم بنوشید زیرا حاوی نوعی آمینواسید است که روی مرحله اول خواب تأثیر می‌گذارد، همچنین کربوهیدرات موجود در آن به خواب راحت کمک می‌کند. این ترکیب همچنین باعث تولید سروتونین در مغز شده که به‌عنوان “هورمون آرامش‌بخش” شناخته می‌شود.

16. کاهش علائم سندرم پیش‌قاعدگی

نوشیدن مرتب شیر احتمال بروز سندرم قاعدگی زودتر از موعد را کاهش می‌دهد. بنابراین بدن را آرام کرده و تأثیرات منفی آن را به حداقل می‌رساند.

17. افزایش باروری و بارداری

قرن‌هاست که مشکلات باروری با شیر کاهش می‌یابد. یک زن باردار باید برای دریافت کلسیم، ویتامین دی و پروتئین، باید به‌طور مرتب شیر مصرف کرده و بارداری سالم و طبیعی داشته باشد. همچنین به نوزادتان مواد مغذی لازم را می‌رساند. مادرانی که در دوران بارداری شیر مصرف می‌کنند فرزندان آن‌ها دارای مقادیر بالاتر انسولین بوده و کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شود.

18. افزایش سلامت کودک

مصرف روزانه شیر کلسیم موردنیاز برای رشد استخوان‌های کودک را در اختیارش قرار می‌دهد. کودکانی که کمبود کلسیم دارند به‌خوبی رشد نمی‌کنند. علاوه بر این، شیر ویتامین، پروتئین و کربوهیدرات موردنیاز بدن را تأمین می‌کند.

19. بهبود گلودرد

یک لیوان شیر گرم گلودرد را بهبود می‌بخشد. مصرف شیر به همراه فلفل و زردچوبه می‌تواند گلودرد و حساسیت آن را کاهش دهد. همچنین می‌توانید با نوشیدن یک فنجان چای انرژی خود را افزایش داده و درد گلو را کاهش دهید.

20. بهبود سوزش معده

سوزش معده که در گلو یا قفسه سینه ایجاد می‌شود درنتیجه بازگشت اسید معده به مجرای غذا ایجاد می‌شود. خاصیت آرام‌بخشی شیر مجرا را پوشانده و سوزش معده را از بین می‌برد.

21. کاهش سوزش غذاهای تند

فلفل حاوی کاپسایسین است که باعث سوزش زبان پس از صرف غذای تند می‌شود. کاپسایسین دنباله هیدروکربنی دارد، به این معنا که تنها ترکیبات چرب و صابونی می‌تواند آن را حل کند. شیر حاوی کازئین است، یک ترکیب چربی‌دوست که به کاسپایسین چسبیده و باعث می‌شود که این ماده زبان را رها کند و احساس سوزش از بین برود. بنابراین دفعه بعد که دهانتان سوخت کمی شیر بنوشید.

22. درمان مسمومیت

در صورت مسمومیت باید فوراً به پزشک مراجعه شود. در وضعیت اورژانسی می‌توان از شیر به‌عنوان کمک اولیه استفاده نمود. شیر نه‌تنها سم را تضعیف نموده بلکه دریافت و جذب آن توسط بدن را نیز کاهش می‌دهد. برخی از مردم با افزایش سن در هضم لاکتوز مشکل داشته و مقدار کمی آنزیم لاکتوز برای هضم قند دارند. بنابراین زمانی که شیر مصرف می‌کنیم. بنابراین با مصرف شیر آنزیم لاکتاز افزایش یافته و هیدروکلریک اسید موجود در معده شیر را تجزیه می‌کند و ماده ایجادشده سطح درونی معده را می‌پوشاند و میزان جذب سم را کاهش می‌دهد.

23. کاهش احتمال دیابت نوع دو

مصرف شیر کم‌چرب دیابت نوع 2 را 12% کاهش می‌دهد. ترکیبات گلیسمی اندک شیر یعنی کلسیم، اسید چرب، ویتامین دی، منیزیم و پروتئین، مسئول این کاهش هستند. افراد مبتلا به دیابت باید نوعی از شیر را انتخاب کنند که جذب شکر در بدن آن‌ها را کاهش دهد.

24. مبارزه با پیشرفت آرتروز

آرتروز نوعی بیماری مفصلی است که باعث ایجاد درد و ورم در موضع خواهد شد. یک لیوان شیر کم‌چرب در روز می‌تواند به این مشکل کمک کند اما تنها در زنان. تأثیر آن در مردان کمتر است. جزئیات این تحقیق مشخص نیست و هنوز ثابت نشده است.

25. پیشگیری از سرطان روده

سرطان روده بزرگ سومین سرطان رایج در جهان است. شیر مانع ابتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد. این ماده بر غشا روده بیشترین تأثیر را دارد. ترکیبات شیر که مانع سرطان می‌شوند عبارت‌اند از کلسیم، ویتامین دی، پروبیوتیک ها، بوتیریک اسید، لینولیک اسید و اسفنگولیپید.

26. تقویت ناخن‌ها

ناخن‌های سالم به روی نیاز دارند که شیر حاوی آن است. کمبود روی لکه‌های سفید و زرد روی ناخن ایجاد می‌کند. بنابراین برای داشتن ناخن‌های سالم و براق شیر بنوشید.

27. پوست شفاف

شاهان و ملکه‌ها برای قرن‌ها در حمام شیر شنا می‌کردند. دلیلش نه‌فقط ثروتمند بودن آن‌ها بود بلکه شیر پوست آن‌ها را صاف و درخشان می‌کرد. البته لازم نیست حمام آب بگیرید بلکه تنها روزانه دو لیوان شیر بنوشید تا فایده آن را ببینید.

28. جوان‌سازی پوست

لاکتیک اسید موجود در شیر به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند. برای تأثیر بهتر می‌توانید به آن کمی زعفران اضافه کنید. پروتئین‌های موجود در شیر باعث ایجاد کلاژن شده و ظاهر پوست را بهتر می‌کند.

29. تقویت رشد مو

شیر به سلامت مو کمک می‌کند. کلسیم از ریزش مو جلوگیری کرده و رشد آن را تقویت می‌کند، همچنین باعث ایجاد کراتین می‌شود که برای رشد مو ضروری است.

30. تقویت حجم و درخشندگی مو

پروتئین و لیپید موجود در شیر ریشه مو را تقویت نموده و ویتامین آ، ب 6، بیوتین و پتاسیم، درخشندگی آن را افزایش می‌دهد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم