10 دلیل عمده احساس سنگینی در سینه و تنگی نفس

آیا تابه‌حال به تنگی نفس یا احساس سنگینی در قفسه سینه دچار شده‌اید؟ پس ممکن است تصور کنید علائم بیماری قلبی یا حمله قلبی را دارا هستید. اما شاید ندانید که تنگی نفس به دلیل مشکلاتی غیر از بیماری قلبی ایجاد می‌شوند. تنگی نفس در اغلب افراد روی می‌دهد. این مشکل دلایل گوناگون دارد و از طریق آن می‌توان به مشکلات جدی پیش روی پی برد. اما به‌اشتباه تصور می‌شود که درد قفسه سینه همیشه به قلب مربوط می‌شود. که البته درست نیست. این مشکل به مشکلات و اعضای مختلف بدن مربوط می‌شود. هر فرد باید درباره دلایل درد قفسه سینه اطلاعاتی داشته و به مشکلات احتمالی خود پی ببرد.

در اینجا 10 دلیل عمده تنگی و درد قفسه سینه را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین متوجه می‌شوید که چگونه باید این مشکلات را تشخیص داده و درمان کنید.

10. اضطراب

یکی از ساده‌ترین دلایل درد قفسه سینه اضطراب است. افراد در هر سنی به دلیل اضطراب شدید می‌توانند به درد قفسه سینه دچار شوند. اولین قدم این است که آرامش خود را حفظ کنید. تنفس عمیق می‌تواند تأثیر خوبی داشته و درد را از بین ببرد. برای درمان بلندمدت به یک روان‌شناس مراجعه کنید تا اضطرابتان از بین رفته و مشکلات احتمالی قلبی‌تان نیز از بین برود.

9. هپاتیت

هپاتیت یک بیماری کبدی است که از ویروس آغاز می‌شود. مصرف الکل، دارو، مواد مخدر و توکسین، می‌تواند این بیماری را منجر شود. همچنین می‌تواند با علائمی چون زردی پوست و چشم (یرقان)، مدفوع کم‌رنگ، ادرار تیره و از بین رفتن وزن و اشتها. اگر یک فرد این علائم را به مدت طولانی نشان می‌دهد و احساس سنگینی قفس سینه هم دارد، پس باید به پزشک مراجعه کند.

8. ذات‌الریه

ذات‌الریه عفونت ریه است که از باکتری ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند در حین سرفه یا تنفس درد قفسه سینه را ایجاد کند. تب، سرفه، ضربان قلب سریع و لرز ازجمله علائم دیگرند. این بیماری می‌تواند از یک فرد به ‌فرد دیگر سرایت کند. و باید سریعاً درمان شود، بخصوص در کودکان. برای مدیریت بیشتر باید به پزشک مراجعه کنید.

7. استرس

استرس یکی از مشکلاتی است که بر عملکرد بدن تأثیر می‌گذارد و باعث درد قفسه سینه و روده شد و بر زندگی روزمره فرد تأثیر گذاشت. سندرم قلب شکسته یک مشکل طبی است که می‌تواند عملکرد عضلات قلب را تضعیف کند، این سندرم از جدایی یا مرگ عزیزتان، طردشدن یا اتمام رابطه ایجاد شود. در این شرایط اگر به درد قفسه سینه مبتلا شدند بهتر است آرام‌تر شده و به پزشک مراجعه کنند.

6. کاسکاندریت

کاسکاندریت به معنای عفونت و التهاب محل اتصال دنده‌ها با استخوان سینه است. درنتیجه در قفسه سینه درد ایجاد شده و عضلات شکم را درگیر می‌کند. درصورتی‌که به قفسه سینه فشار بیاید درد ایجاد می‌شود. بنابراین اگر در این شرایط قفسه سینه‌تان درد گرفت پس به کاسکاندریت دچار هستید. این بیماری مشکل جدی ایجاد نمی‌کند. مراجعه به پزشک می‌تواند این مشکل را رفع کند.

5. حمله قلبی

حمله قلبی یا سکته قلبی یکی از دلایل گرفتگی سینه است که فرد مبتلا در بازو، فک یا کمر سمت چپ احساس درد می‌کنند. این درد دوره‌ای بوده و در عرض چند دقیقه از بین رفته و دوباره ایجاد می‌شود. همچنین فرد ممکن است تعرق زیاد، تنفس کوتاه، ضربان قلب سریع، تهوع و استفراغ، را نیز تجربه کند. زمانی که درنتیجه گرفتگی رگ‌ها خون‌رسانی به قلب کاهش ‌یافته این مشکل ایجاد می‌شود. حمله قلبی در افراد مسن یا افرادی که به فشارخون بالا دچار هستند دیده می‌شود. عوامل دیگر عبارت‌اند از دیابت، چربی خون بالا، چاقی، استعمال سیگار و ورزش نکردن. افرادی که سابقه حمله قلبی را دارا هستند بیشتر به آن دچار می‌شوند. این وضعیت اورژانسی است و در صورت مشاهده باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

4. پلورزی

پلورا پرده جنب است که ریه را می‌پوشاند. زمانی که این پرده ملتهب شود به پلورزی منجر می‌شود. در این مشکل درد قفسه سینه ایجاد شده و در حین تنفس، سرفه یا عطسه بدتر می‌شود. علائم دیگر عبارت‌اند از سرفه، تنفس کوتاه و تب. این مشکل اغلب درنتیجه عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد می‌شود. بیشتر مواقع با ایجاد مایعات بین پرده ریه مشکل حادتر می‌شود. برای پیشگیری از علائم بیشتر باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

3. بیماری‌های کیسه صفرا

کیسه صفرا یک عضو 10 سانتی‌متری در سمت راست و زیر کبد است که صفرای موردنیاز برای هضم چربی و ویتامین را ذخیره می‌کند. اغلب افراد به این عضو بدن توجه نمی‌کنند. اما در صورت وجود مشکل در این عضو در سمت راست بدن درد شدید ایجاد می‌شود. این درد به‌تدریج به شانه سمت راست منتقل می‌شود. درنتیجه این درد مشکلات جدی ایجاد می‌شود که باید سریع درمان شوند. درنتیجه مسدودشدن مجرا و تجمع صفرا سنگ صفرا ایجاد می‌شود. همچنین سنگ صفرا ممکن است ملتهب شود و تب، تهوع و درد شدید را ایجاد نماید. در برخی موارد ممکن است به جراحی اورژانسی نیاز باشد.

2. سوءهاضمه

سوءهاضمه یا بازگشت اسید به مری یکی از دلایل درد قفسه سینه است. این افراد پس از غذا در قفسه سینه احساس درد می‌کنند، بخصوص در وسط قفسه سینه. محتویات معده به مجرا بازگشته و فرد احساس سوزش می‌کند. ازآنجایی‌که معده حاوی اسید است این احساس سوزش ایجاد می‌شود. با درمان‌های طبیعی مانند سرکه سیب، جوش‌شیرین یا داروهایی مانند آنت اسید می‌توانید این مشکل را حل کنید. تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی نیز می‌تواند این مشکل را حل کند. از مصرف غذاهایی مانند شکلات، غذای چرب، الکل، کافئین، آب مرکبات و غذای تند، خودداری کنید. استعمال سیگار هم این شرایط را بدتر می‌کند.

1. آنژین قلبی

آنژین قلبی عنوان پزشکی درد قفسه سینه است که به دلیل مشکلات عروق کرنری ایجاد می‌شود. رگ‌های خون رسان به قلب درنتیجه تجمع چربی مسدود شده یا به دلیل اسپام عرض آن کم شده است. درنتیجه خون‌رسانی به قلب کاهش می‌یابد. کاهش خون‌رسانی عملکرد قلب را تضعیف می‌کند. قلب هم نمی‌تواند عملکرد بدن را کنترل کند. ورزش یکی از دلایل دیگر آنژین است. فرد در قفسه سینه‌اش احساس گرفتگی و فشار می‌کند. فرد ممکن است به سوزش قلب، تعریق، ضعف، تهوع و استفراغ مبتلا شود. این مشکل یکی از دلایل حمله قلبی است. عوامل آن مشابه حمله قلبی بوده و شامل سیگار، چاقی و چربی بالا است. با تغییر در سبک زندگی، دارو یا جراحی می‌توان بسته به شدت، این مشکل را کنترل کرد.

 

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم

  1. کریم

    مهر 1, 1401

    سلام وقت بخیر
    من وقتی غذا میخورم خیلی احساس سنگینی میکنم حس میکنم ی وزنه خیلی سنگین رو سینه ام هس
    انگار دارم خفه میشم خیلی احساس خستگی وناتوانی دارم
    تنفس م کامل نیس
    وقتی هم خیلی گرسنه هستم خیلی وضعیت م بهتره کمتر احساس نفس تنگی دارم
    ترش نمیکنم و سوزش سر معده هم ندارم
    میشه راهنمایی کنین

    پاسخ