همه‌چیز درباره هپاتیت آ و هپاتیت ب و شرایط واکسیناسیون آن‌ها

شاید یکی از اعضای خانواده‌تان به هپاتیت دچار باشد. یا اخیراً اخبار ابتلای یک سلبریتی به هپاتیت آ یا ب را شنیده باشید. درهرحال ممکن است بخواهید دراین‌باره اطلاعاتی دریافت کنید. هپاتیت ویروسی چیست؟ آیا ریسک ابتلای شما به این بیماری وجود دارد؟ آیا شما به واکسن هپاتیت نیاز دارید؟

هپاتیت آ و ب: بیماری‌های کبد

هپاتیت نوعی عفونت کبد است که توسط عفونت ویروسی به وجود می‌آید. سه نوع هپاتیت ویروسی وجود دارد: هپاتیت آ، هپاتیت ب و هپاتیت سی. برای پیگیری از ابتلا به هپاتیت آ و ب واکسن تهیه شده اما برای هپاتیت سی واکسنی وجود ندارد.

هپاتیتت آ و ب می‌توانند به راه‌های مختلف بین افراد سرایت کنند. علائم آن‌ها یکسان است: درد شکمی، تب، خستگی، درد مفاصل و یرقان (زرد شدن پوست و سفیدی چشم). در 20 سال گذشته در ایالات‌متحده هپاتیت آ به میزان 90% و هپاتیت ب به میزان 80% کاهش یافته است. متخصصان معتقدند درمان‌های ایمنی باعث این کاهش قابل‌توجه شده است.

نحوه سرایت هپاتیت

هپاتیت آ: سالانه حدود 20000 نفر در آمریکا با هپاتیت آن در تماس هستند. ویروس هپاتیت آ در مدفوع فرد مبتلا یافت می‌شود. این ویروس توسط آب و غذای آلوده یا رابطه جنسی منتقل می‌شود. کودکانی که این ویروس را دریافت می‌کنند اغلب علائمی نشان نمی‌دهند، بنابراین ممکن است ندانسته این ویروس را داشته باشند. خوشبختانه امروز کودکان علیه این ویروس واکسن می‌زنند.

اغلب مردن پس از ابتلا به هپاتیت در عرض دو هفته تا شش ماه درمان شده و به آسیب کبدی دچار نمی‌شوند. بااین‌حال هپاتیت آ در افراد مسن یا افرادی که سابقه بیماری کبد دارند می‌توانند به آسیب کبدی یا مرگ منجر شود.

هپاتیت ب: سالانه حدود 40000 نفر در آمریکا به هپاتیت ب مبتلا می‌شود. این ویروس چند هفته تا چند ماه به طول می‌انجامد. بسیاری از بیماران مبتلا می‌توانند پس‌ازاین دوره از این ویروس پاک شده و سلامت خود را بازیابند. اما برای برخی ممکن است این ویروس در بدنشان می‌ماند و به عفونت‌های خطرناک منجر می‌شود که شرایط بسیار دشواری می‌باشد. در ایالات‌متحده حدود 1.2 میلیون نفر به هپاتیت ب دچار هستند. که 15% تا 25% آن‌ها به مشکلات فیزیکی جدی مانند آسیب کبدی، سیروز، آسیب کبدی و سرطان کبد دچار می‌شوند و بسیاری از افراد هم نظیر عوارض هپاتیت ب از دنیا می‌روند.

هپاتیت ب می‌تواند از طریق خون، منی یا مایعات دیگر به فرد دیگر سرایت کند. در ایالات‌متحده رایج‌ترین روش شیوع این ویروس رابطه جنسی است. همچنین ممکن است از طریق سرنگ مشترک نیز منتقل شود. همچنین یک مادر ممکن است در زمان تولد این بیماری را به فرزندش انتقال دهد.

هپاتیت ب از طریق آب و غذای آلوده، آشپزی و خوراک، شیردهی، سرفه، عطسه، یا در آغوش کشیدن و بوسیدن، منتقل نمی‌شود.

واکسن هپاتیت آ و ب

سیستم ایمنی ما پیوسته در حال توجه به ایمنی بدن است، مانند زمانی که سرما می‌خورید. در این شرایط سیستم ایمنی نسبت به ویروس‌های خاص واکنش نشان می‌دهد. درنتیجه اگر این ویروس‌ها بازهم خود را نشان دهند بدن واکنش نشان خواهد داد. واکسن هم همین‌طور است. اما درباره واکسن مجبور نیستید بیماری را تجربه کنید تا بدنتان به آن مقاوم شود. به گفته پزشکان واکسن‌های هپاتیت حاوی مقدار ناچیزی ویروس غیرفعال هستند. زمانی که این ویروس را از طریق واکسن دریافت می‌کنند سیستم ایمنی در مقابل آن ویروس ایمن می‌شود. این ایمنی مدت‌زمان طولانی باقی می‌ماند.

بنابراین با دریافت مقدار ناچیزی از این ویروس بدنتان تا مدت‌ها ایمن خواهد شد. همچنین امکان ندارد که بدن شما از طریق این واکسن به بیماری دچار شود. معمولاً واکسن هپاتیت آن در دو مرحله و واکسن هپاتیت ب در سه مرحله تزریق می‌شود. ازجمله عوارض رایج عبارت‌اند از قرمزی، درد و حساسیت در موضع واکسن.

برای ایمنی بلندمدت باید تمام مراحل را انجام دهید. همچنین اگر مرحله اول را انجام داده و دوم را خیر، اگر مدت‌زمان طولانی سپری نشده باشد می‌توانید آن را دریافت کنید. بنابراین لازم نیست دوباره از اول مراحل را آغاز کنید. اگر مرحله اول را پنج سال پیش دریافت کرده‌اید می‌توانید به سراغ مرحله دوم بروید.

چه کسی باید واکسن هپاتیت را دریافت کند؟

از زمان پیدایش واکسن، واکسن‌های هپاتیت آ و هپاتیت ب به‌عنوان بخشی از واکسن‌های کودکان مورداستفاده قرار گرفتند. اما در بزرگ‌سالی مورداستفاده قرار نمی‌گیرند. بزرگ‌سالان نیز می‌توانند در صورت مشاهده عوامل خطر از این واکسن استفاده کنند در غیر این صورت نیازی برای استفاده آن نیست.

افرادی که درخطر ابتلا به هپاتیتت آ هستند عبارت‌اند از:

  • افرادی که به مکان‌هایی که ویروس هپاتیت آ در آنجا شایع هستند رفت‌وآمد دارند یا در آنجا کار می‌کنند
  • افرادی که به‌واسطه کارشان با هپاتیتت آ سروکار دارند، مانند افرادی که در آزمایشگاه بر روی این ویروس‌ها کار می‌کنند.
  • افرادی که با داروهای لخته کردن خون درمان می‌شوند
  • افرادی که به بیماری کبد دچارند
  • افرادی که از مواد مخدر خیابانی استفاده می‌کنند، چه تزریقی چه غیره
  • مردان هم‌جنس‌گرا

افرادی که درخطر ابتلا به هپاتیتت ب هستند عبارت‌اند از:

  • افرادی که به مکان‌هایی که ویروس هپاتیت ب در آنجا شایع هستند رفت‌وآمد دارند یا در آنجا کار می‌کنند
  • افرادی که در مراکز بهداشتی فعالیت کرده و بر روی نمونه خون انسان کار می‌کند
  • افراد مبتلا به ویروس آچ آی وی، نارسایی کلیه و بیماری کبد
  • افرادی که با افراد مبتلا به هپاتیت ب زندگی می‌کنند
  • افرادی که مواد مخدر تزریق می‌کنند
  • افرادی که بیش از یک شریک جنسی دارند
  • افراد مبتلا به بیماری‌های مقاربتی
  • مردان هم‌جنس‌گرا
  • شرکای جنسی افراد مبتلا به هپاتیت ب

والدین و اعضای خانواده‌ای که کودکان اهل کشورهایی که هپاتیت آ و ب در آنجا شایع هستند را به فرزندی قبول می‌کنند باید این واکسن‌ها را دریافت کنند.

سلامت واکسن‌های هپاتیت

واکسن‌های هپاتیت برای میلیون‌ها نفر استفاده شده و بدون عوارض است. اگر درباره استفاده از واکسن هپاتیت مطمئن نیستید دراین‌باره با پزشک خود مشورت کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم