6 پل معلق حیرت‌انگیز که شاید باور نکنید وجود داشته باشند

بسیاری اعتقاد دارند که از روی جاده‌های یک سرزمین می‌توان درباره تمدن آن چیزهای زیادی فهمید، از آنجاییکه پل‌ها هم جزء راه‌های ارتباطی هستند، پس این حقیقت درباره پل‌ها هم صدق می‌کند. سابقه ساختن پل‌ها به زمان‌های قدیم باز می‌گردد، اما امروزه پل‌ها همانند گذشته نیستند، بلکه ساختار کاملاً متفاوتی دارند. در حقیقت تنها نقطه مشترک میان پل‌های قدیمی و جدید این است که تمام آن‌ها پل هستند، همین! اما پل‌های امروز، چیزی فراتر به شمار می‌روند. پل‌هایی که خواهید دید علاوه بر ساخته دست مهندسین، یک اثر هنری به شمار می‌روند.


پل معلق کلیفتون – 1864

Clifton Suspension Bridge – 1864

این پل طولانی‌ترین، یا عریض‌ترین پل موجود نیست، بلکه مقدس‌ترین آن‌ها است. این پل در بریستول کانادا واقع‌شده. این پل در هنگام ساخته‌شدن، جانشین پل قبلی شد که خانه‌ها را به مسیر آن‌طرف رودخانه متصل می‌کرد. اجاره آن خانه هزینه موردنیاز ساخت پل اولیه را تأمین نمود. اما با دریافت پول از افرادی که از پل جدید رد می‌شدند، هزینه ساخت پل جدید فراهم شد.


پل واسکو دو گاما1998

Vasco da Gama Bridge – 1998

این پل طولانی‌ترین پل اروپاست که برای مقابله با فشار هوا ساخته‌شده است. این پل با طول 7.6 مایل، نه‌تنها طولانی، بلکه عریض هم هست. بر روی این پل 6 مسیر وجود دارد. پروژه ساخت این پل 3 سال طول کشید. این پل با مه غلیظ اطرافش بدون شک به پل گلدن گیت سان‌فرانسیسکو شباهت بسیاری دارد.


پل اورسوند – 2000

Øresund Bridge – 2000

این پل با متصل کردن دانمارک و نروژ به یکدیگر، علاوه بر پل یک تونل هم محسوب می‌شود. می‌دانم که گیج شدید اما اگر به گوشه سمت راست تصویر نگاه کنید جزیره‌ای می‌بینید. این جزیره مصنوعی و ساخته دست انسان است، این پل به جاده جزیره وصل شده و سپس به زیرآب می‌رود. اگر دقت کنید متوجه باریک بودن این پل می‌شوید. زیرا ریلی وجود دارد که از زیر جاده رد می‌شود. از آنجاییکه این پل دو کشور را به هم وصل می‌کند باید پاسپورت به همراه داشته باشید. البته پول نقد یادتان نرود. زیرا ردشدن از چنین پل شگفت‌انگیزی ارزان نیست.


پل میلو – 2004

The Millau Viaduct – 2004

یکی از بهترین پل‌های ساخته دست بشر، در بالای رودخانه تارن یکی از روستاهای فرانسه ساخته‌شده است. طول این پل 2440 و ارتفاع آن 343 متر است. این پل به‌عنوان طولانی‌ترین جاده کابلی پل در جهان به‌حساب می‌آید. اما چرا به‌جای ساخت پل در بالای رودخانه، در دوسمت آن پلی نساخته‌اند؟ زیرا در آن صورت مسیر جریان آب با مشکل مواجه می‌شد.


پل خلیج هانگ زو – 2008

Hangzhou Bay Bridge – 2008

درگذشته برای رفت‌وآمد بین نینبو و شانگهای 4 ساعت زمان صرف می‌شد، زیرا باید مسیر رودخانه کیاتنگ را دور می‌زدند. این فاصله باعث شد که مهندسین این پل را طراحی کنند، البته این پل مقاومت ناحیه اطراف در برابر زلزله را نیز افزایش می‌دهد. طراحی این پل حدود یک دهه طول کشید و توسط 600 نفر انجام گرفت و سپس در طول 4 سال ساخته شد. برای افزایش جاذبه توریستی، در انتهای این پل، رستوران، هتل، پمپ گاز و برج نیز احداث‌شده است.


پل گیتسهد میلنیوم – 2008

Gateshead Millennium Bridge – 2008

از میان پل‌های موجود در این لیست، این تنها پلی است که نمی‌توانید بر روی آن رانندگی کنید. این پل بر روی رودخانه تاین قرار دارد و تنها برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تعبیه‌شده است. ساختار آن به‌گونه‌ای است که قایق‌ها بتوانند در زیر آن رفت‌وآمد کنند. درواقع این سازه تنها پل منحنی دنیا است. زمانی که پل بالا و پایین می‌شود، به حالت یک‌چشم در حال باز و بسته شدن درمی‌آید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم