نکات ضروری برای اینکه مدیر موفقی باشیم

آیا از اعضای مدیریت یک شرکت هستید یا بین دوستان خود رهبر محسوب می‌شوید؟ در این صورت مهارت‌ها و استعدادهای برتری دارید که دیگران هم دوست دارند از آن‌ها بهره ببرند. در هر سمتی که هستید، اگر می‌خواهید جایگاه خود را حفظ کنید و دیگران به شما احترام بگذارند باید نکاتی را رعایت کنید.

رمز موفقیت یک مدیر موفق این است که به‌جای توجه به خودتان بر دیگران تمرکز کنید.

ظاهر حرفه‌ای داشته باشید

تأثیر اولیه همیشه در یاد می‌ماند. بنابراین باید به ظاهر خود اهمیت دهید. همیشه مرتب باشید و از پوشیدن لباس‌های نامناسب خودداری کنید. اگر حس می‌کنید لباس خاص یا جواهرات خاصی مناسب نیستند از آن‌ها استفاده نکنید.

آماده باشید

پیش از جلسه ذهنیت خاصی را آماده کنید. هیچ‌کس دوست ندارد در طول جلسه که شما مشغول فکر کردن هستید وقتش را هدر دهد. پاسخ‌های سؤالات احتمالی را آماده کنید.

خوش‌رفتار باشید

افرادی که تحت مدیریت شما هستند به رفتارتان توجه می‌کنند و ممکن است آن را تقلید کنند. باید همیشه با همه، پیر و جوان، مهربان و مؤدب باشید. لازم نیست با همه صمیمی باشید تنها کافی است که بتوانند به‌راحتی با شما صحبت کنند و نیازهایشان را درمیان بگذارند.

به زمان آن‌ها اهمیت دهید

هرگز دیر نکنید و به زمان افراد اهمیت دهید. اگر نیم ساعت پس از آن‌ها در جلسه حاضر شوید توجه آن‌ها را از خود سلب می‌کنید زیرا تصور می‌کنند به آن‌ها اهمیت نمی‌دهید. اما با به‌موقع رسیدن احترام خود را به آن‌ها نشان می‌دهید، در این صورت آن‌ها هم به شما احترام می‌گذارند.

به فضای خصوصی آنها احترام بگذارید

زیاد به افراد تیم خود نزدیک نشوید زیرا هر کس دوست دارد فضای خصوصی خود را داشته باشد و راحت کار کند. دادن اتاق شخصی به همکاران به این معناست که به کار آن‌ها احترام می‌گذارید و به آن‌ها اعتماد دارید.

ارتباط برقرار کنید

با برقراری ارتباط و مکالمه افراد تیم خود را بشناسید. زمانی که با شما احساس راحتی کنند بیشتر درباره کار با شما صحبت می‌کنند. اگر نمی‌دانید چگونه با آن‌ها ارتباط برقرار کنید خارج از محیط کار درباره مسائل متفرقه با آن‌ها صحبت کنید.

توجه برابر داشته باشید

زمانی که با یک تیم فعالیت می‌کنید باید به همه آن‌ها توجه کنید و احترام بگذارید. باید به گفته آن‌ها گوش دهید و حتی اگر با آن‌ها موافق نیستید از آن‌ها تشکر کنید.

اختلافات را حل کنید

زمانی که با افراد مختلف در یک پروژه فعالیت می‌کنید مسلماً عقاید مخالف وجود دارد. به هر موضع اجازه دهید نظر خود را بیان کرده و به نتیجه برسند. رضایت همه را جلب کنید. اگر قرار است تصمیم‌گیری شما مخالف نظر دیگران باشد به آن‌ها توضیح دهید که دراین‌باره مسئول هستید. اگر اشتباه کردید برای عذرخواهی آماده باشید.

احتیاط کنید

یک مدیر در تمام مسائل شرکت باید احتیاط داشته باشد. اگر قرار است رازهای شرکت را با شما درمیان بگذارند آن را به بیرون درز ندهید. زمانی که کارمندان شما مشکلی داشتند لازم نیست آن را به رئیس خود اطلاع دهید بلکه خودتان آن را حل‌وفصل کنید. در این صورت دیگران بیشتر به شما اعتماد خواهند نمود.

به شیوه صحبت کردن خود دقت کنید

یک مدیر خوب باید به‌درستی صحبت کند تا احترام دیگران را جلب نماید. این شیوه صحبت کردن باید در جلسات، تماس‌ها، چت، ایمیل و پیامک رعایت شود. بهتر است تا حد امکان از ایمیل و پیامک خودداری کنید.

واکنش نشان دهید

باید به کارمندان خود و افرادی که پست مدیریت را در اختیار شما گذاشته‌اند واکنش نشان دهید و بازخورد داشته باشید. نه اینکه بخواهید جزئیات را با آن‌ها درمیان بگذارید. اطلاعاتی را در اختیارشان قرار دهید که به کار مربوط است.

تقدیر کنید

زمانی که یک فرد بیش از وظایف و مسئولیت‌هایش کار می‌کند از او تقدیر کنید. به او ایمیل داده و یک کپی از آن هم به رئیس خود ارسال کنید. زمانی که از فعالیت‌ها و عقاید کارمندان خود تقدیر و تشکر کنید آن‌ها نیز فعالیت خود را افزایش خواهند داد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم