45 نکته درباره سرطان، دلایل ابتلا به سرطان، شرایط پیشگیری از آن و آمار مربوطه

  1. عوامل مختلفی در افزایش ریسک سرطان (که غده‌های بدخیم نامیده می‌شوند) دخیل هستند، مانند آلاینده‌ها، مصرف تنباکو، عفونت‌های خاص، اشعه، چاقی و عدم تحرک فیزیکی.
  2. 5 تا 10 درصد سرطان‌ها ارثی هستند. اغلب سرطان‌ها درنتیجه ترکیب عوامل ارثی و محیط زیستی رخ می‌دهند.
  3. 90 درصد دلیل سرطان ریه مصرف سیگار است. در دهه اخیر تنباکو 50 میلیون نفر را از بین برده است. اگر به همین رویه ادامه یابد، یک میلیارد نفر در اسثر استعمال تنباکو از بین می‌روند و در قرن حاضر در هر شش ثانیه یک نفر خواهد مرد.
  4. افرادی که شبانه‌روز کمتر از شش ساعت می‌خوابند نسبت به دیگران بیشتر به سرطان روده مبتلا می‌شوند.
  5. دو مشخصه سرطان عبارت‌اند از: رشد غیرطبیعی سلول و توانایی آن برای سرایت به نقاط مختلف بدن.
  6. نیترین نوعی ماده شیمیایی است که برای ماندگاری و طعم دهی به غذا بخصوص غذاهای یخ‌زده و هات‌داگ به کار می‌رود. این ماده در بدن به مواد شیمیایی بدن واکنش نشان داده و به کارسینوژن های سرطان‌زا تبدیل می‌شود. آمریکایی‌ها سالانه بیش از 20 میلیارد هات‌داگ مصرف می‌کنند.
  7. در سال 2008 حدود 12667500 نمونه جدید سرطان معرفی شد. بیشترین نمونه‌های جدید در آسیای شرقی (3720000) و کمترین آن در میکرونزی (700) مشاهده شد. در آمریکای شمالی حدود 1603900 نمونه جدید دیده شد.
  8. سرطان دلیل اصلی مرگ در کشورهای توسعه‌یافته و دومین دلیل مرگ، پس از بیماری قلبی، در کشورهای درحال‌توسعه است. در سراسر جهان مشکلات قلبی اولین دلیل مرگ است.
  9. در سال 2008 در سراسر جهان 7.6 میلیون نفر بر اثر سرطان از دنیا رفتند که برابر با مرگ 21000 تن در روز است. تصور می‌شود که در سال 2030 حدود 21.4 میلیون سرطان جدید شناخته شده و 13.2 میلیون نفر دراثر سرطان از دنیا بروند.
  10. در سال 2006 ویروسی به نام زنوتروپیک مارین لوکمیا (XMRV) در سلول‌های پروستات کشف شد که دانشمندان آن را دلیل اصلی سرطان پروستات اعلام نمودند.
  11. شایع‌ترین سرطان در زنان سرطان سینه است که در سال 2008 حدود 1.4 نمونه جدید معرفی شدند. این سرطان اصلی‌ترین دلیل مرگ زنان است به‌طوری‌که سالانه 458400 زن براثر این سرطان از دنیا می‌روند.
  12. حدود 15% سرطان‌های سراسر جهان به دلیل عفونت روی می‌دهند. این عفونت‌ها باعث می‌شود که آمار سرطان بر اثر عفونت در کشورهای توسعه‌نیافته (26%) بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته (8%) باشد. میکروب‌های مسئول ایجاد سرطان باکتریوم هلیکاپتر پیلوری (سرطان معده)، HPV (دهانه رحم و سرطان‌های دیگر) و هپاتیت ب و ث (سرطان کبد) نام دارند.
  13. کلمه سرطان به کلمه یونانی به معنای خرچنگ مرتبط است زیرا شاخک‌های آن همانند دست‌های خرچنگ هستند. گالن، یک فیزیک‌دان رومی از کلمه یونانی معادل تورم استفاده کرد.
  14. محققان معتقدند بیش از نیمی از سرطان‌ها و مرگ‌های در اثر سرطان قابل‌پیشگیری هستند.
  15. بیشترین سرطان‌های تشخیص داده شده در مردان سرطان ریه، پروستات و معده هستند. بیشتری سرطان‌های تشخیص داده شده در زنان سرطان سینه، رحم و روده هستند.
  16. در سال 2016 سرطان رحم سومین سرطان زنان در سراسر جهان بود. حدود 529800 تن به این سرطان مبتلا شده که بیش از 85% آن‌ها در کشورهای درحال‌توسعه بودند.
  17. اولین نمونه‌های سرطان در ادوین اسمیت پاپیروس در 1600 سال پیش از میلاد تشخیص داده شد که ظاهراً سرطان سینه بود. اگرچه سرطان سینه با سوزاندن زخم درمان می‌شود اما گفته شده بود که برای آن درمانی وجود ندارد.
  18. از فوریه 2009 بیش از 40 میلیون دوز گاردزیل در سراسر جهان پخش شد. گفته می‌شود این ماده از انواع سرطان رحم پیشگیری نموده و بی‌خطر است.
  19. در ایالات‌متحده 12060 کودک مبتلا به سرطان وجود دارد و سالانه 1240 تن از دنیا می‌روند. اگرچه کودکان تنها 1% از نمونه‌های مبتلا به سرطان هستند اما سرطان دومین دلیل مرگ کودکان پس از تصادف است.
  20. انجمن بیماران سرطانی آمریکا اعلام کرد که سالانه 577190 نفر و روزانه بیش از 1500 نفر در اثر سرطان از دنیا می‌روند.
  21. در ژانویه 2008 حدود 12 میلیون فرد زنده در ایالات‌متحده وجود داشتند که قبلاً به سرطان مبتلا بودند.
  22. 77% درصد سرطان‌ها در افراد 55 سال یا مسن‌تر دیده می‌شوند.
  23. سازمان بهداشت آمریکا اعلام کرد که هزینه درمان سرطان در سال 2007 حدود 226.8 میلیارد دلار بود. تأثیرات اقتصادی سرطان بیش از هر مرگ دیگری است.
  24. در سراسر جهان 28 میلیون تن پس از ابتلا به سرطان زنده می‌مانند.
  25. تحقیقات نشان داده زنان یائسه چاق بیشتر براثر سرطان سینه از دنیا می‌روند. همچنین زنان یائسه که تحرک بیشتری دارند کمتر در اثر سرطان سینه از دنیا می‌روند.
  26. باوجوداینکه آمار برخی از سرطان‌ها مانند رحم، روده، معده و ریه، در چند سال اخیر کاهش یافته است، سرطان‌های دیگر مانند سرطان‌هایی که در اثر HPV به وجود می‌آیند، سرطان مری، سرطان پوست، سرطان‌های پانکراس، کبد، سرطان‌های صفراوی، تیروئید و کلیه و لگن، درحال افزایش هستند.
  27. نژاد آفریقایی آمریکایی نسبت به نژادهای دیگر بیشتر به سرطان مبتلا شده و از دنیا می‌روند. میزان سرطان در نژادهای آسیایی آمریکایی و ساکنان جزایر آرام کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند.
  28. سرطان یک بیماری نیست بلکه مجموعه‌ای از بیماری‌هاست. هر سرطان از عوامل مختلف ناشی می‌شود.
  29. بیماری‌های لثه و دندان موجب التهاب لثه می‌شود. به‌تدریج افزایش این التهابات احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.
  30. ویروس پاپیلوم انسانی رایج‌ترین عفونت ویروسی جنسی است که به سرطان دهانه رحم منجر می‌شود. اگرچه این ویروس در این سرطان دخیل است اما بسیاری از زنانی که به این عفونت مبتلا هستند به سرطان دچار نمی‌شوند.
  31. زنانی که بچه ندارند یا پس از 30 سالگی بچه‌دار می‌شوند نسبت به زنانی که در جوانی بچه‌دار می‌شوند بیشتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. شیردهی احتمال سرطان سینه را کاهش می‌دهد.
  32. احتمال اینکه یک مرد در دوره زندگی‌اش به سرطان مبتلا شود 45% است.
  33. کارخانه‌های داروسازی داروهای سرطانی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دارو هستند. اگرچه امروزه با کمبود داروهای سرطانی روبه‌رو هستیم تنها 10% کمبودها از نبود مواد خام ناشی می‌شوند. بلکه به دلیل مشکلات اقتصادی یا کیفیت داروها میزان آن‌ها را کاهش می‌دهند.
  34. یافته‌ها نشان می‌دهد نجات‌یافتگان هولوکاست به دلیل کمبود کالری و استرس ناشی از جنگ جهانی دوم بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.
  35. در سال 2008 حدود 175300 نمونه جدید سرطان در کودکان و نوجوانان تا 14 سال دیده شد. در سال 2008 حدود 96400 کودک براثر سرطان از دنیا رفتند.
  36. سرطان پوست رایج‌ترین سرطان ایالات‌متحده است که سالانه 2 میلیون مبتلا به آن شناخته می‌شوند. کاهش قرار گرفتن در معرض آفتاب و برنزه کردن می‌تواند از وقوع این سرطان پیشگیری کند.
  37. ازآنجایی‌که سیاست‌مداران و قانون‌گذاران به دلیل سودهای اقتصادی از ارائه اطلاعات درباره عوامل سرطان مانند تنباکو و بنزن خودداری می‌کنند، بنابراین تحقیقات درباره سرطان چندان رو به رشد نیست. همچنین بحث‌های پیرامون سرطان مسیر را به‌جای راه‌های پیشگیری به راه‌های درمان سوق داده است.
  38. بسیاری از تحقیقات نشان داده که پاپ اسمیر یک دهه پس‌ازاینکه مشخص شد می‌تواند در پیشگیری از سرطان رحم نتیجه‌بخش باشد مورداستفاده قرار گرفت، پیش از آن جراحی‌های بی‌دلیل باعث جراحی و مرگ میلیون‌ها زن شد.
  39. سرطان سینه در برخی از کشورهای خاورمیانه یک مسئله حساس است زیرا زنان از ترس معاینه شدن توسط پزشک مرد به دکتر نمی‌روند.
  40. عمل جراحی برداشتن تومور مغزی از بینی یک دختر 11 ساله در تگزاس، 13.5 ساعت طول کشید.
  41. مردان مجرد 35% بیشتر از مردان متأهل از سرطان می‌میرند. زنان متأهل هم بیشتر از زنان مجرد از سرطان زنده می‌مانند، اما به نسبت کمتر.
  42. دانشمندان معتقدند که وقایع هسته‌ای در چرنوبیل بیشترین حجم سرطان را در تاریخ داشته است.
  43. یک مادر ماساچوستی برای دریغ کردن داروهای اوتیسم از پسرش مرتکب به قتل شد. این پسر در سن 9 سالگی در سال 2009 در لوکمی از دنیا رفت.
  44. والدین مبتلا به سرطان دو برابر دیگران به خودکشی دست می‌زنند. مردان بیشتر از سایرین پس از تشخیص بیماری خود را می‌کشند.
  45. هنریتا لاکس در سال 1951 از سرطان رحم فوت کرد، اما پیش از آن دانشمندان جان هاپکینز نمونه‌های تومور او را برداشتند. ازآنجایی‌که این سلول‌ها اولین سلول‌های نامیرا بودند در واکسن‌ها و کلونی‌ها استفاده شدند. اما دراین‌باره بحث‌های مختلفی به راه افتاد زیرا از خانواده‌اش کسب اجازه نشده بود و از لحاظ مالی هم سودی به آن‌ها نرسیده بود. علاوه بر این، سرایت این سلول‌ها به یک جنگ سرد منجر شدند.
                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم