مهم‌ترین اتفاقات سیاسی، علمی و اجتماعی رخ‌داده در سال 2017

ازآنجایی‌که جهان امروز هر لحظه شاهد اخبار جدید است، باخبر شدن از تمامی آن‌ها می‌تواند وقت‌گیر باشد، به همین دلیل در اینجا مهم‌ترین اخبار سال 2017 را به شما معرفی می‌کنیم. ترامپ اولین سال ریاست جمهوری خود را تجربه کرد. در خاورمیانه اتفاقات سیاسی جدید رخ داد. اتفاقات هسته‌ای، یافته‌های علمی، حملات مرگبار و اتفاقات دیگری در جهان رخ داد.

انتخاب 12 خبر مهم در میان صدها هزار خبر کار بسیار دشواری بود. اخبار مهمی مانند فاجعه روهینگیا، جنبش‌های استقلال کاتالانیا، آتش‌سوزی برج گرنفل، از قلم افتادند. اخبار ذکر شده مهم‌ترین اخبار سال 2017 هستند. اگر در طول سال اخبار را به‌خوبی نشنیده‌اید پس با ما همراه باشید.

10. رئیس‌جمهور ترامپ و رابرت مولر موش و گربه بازی جدیدی را آغاز نمودند

رئیس‌جمهور ترامپ و رابرت مولر موش و گربه بازی جدیدی را آغاز نمودند

این داستآن‌همانند یک تریلر هالیوودی است. اف بی آی اعتقاد دارد رئیس‌جمهوری جدید با روسیه در ارتباط است. در مقابل کاخ سفید هم اف بی آی را به همکاری با روسیه متهم می‌کند. در دنیای شایعات رابرت مولر را به حل این مشکل فرستاده‌اند اما او در صورت یافتن حقیقت چه‌کار خواهد کرد؟

بله این داستان اصلی واشنگتن در سال 2017 بود که به موش و گربه بازی ترامپ و مولر شهرت دارد. این داستان از ماه مه آغاز شد که ترامپ مدیر پیشین اف بی آی یعنی جیمز کامی را اخراج نمود و شایعه شد که میان اعضای کاخ سفید و کرملین روابطی وجود دارد.

اگرچه این داستان مدت‌ها پیش آغاز شد اما هنوز هم اخبار آن تیتر روزنامه‌هاست. در این میان مایکل فلین به همکاری با دولت ترکیه در خاک آمریکا و مشاور پیشین ترامپ پائول مانافورت هم به جرم پول‌شویی متهم شدند (این جرم به وضعیت امروزش در کمپین ترامپ ارتباط ندارد).

بدون شک این اخبار در سال 2018 هم ادامه خواهد داشت و خبرهای مربوط به آن تیتر روزنامه‌های خبری خواهند بود.

9. اتهامات آزار جنسی در سراسر جهان شنیده شد

اتهامات آزار جنسی در سراسر جهان شنیده شد

این داستان از یک مرد آغاز شد. در اکتبر هاروی واین استاین به جرم آزار جنسی چندین زن متهم شد. این وقایع بسیار تکان‌دهنده بودند اما وقایعی که به دنبال آن رخ داد بیشتر موردتوجه واقع شدند. اگرچه او این اتهامات را تکذیب نمود اما افراد بیشتری آزار جنسی این مرد قدرتمند نسبت به خودشان را فاش نمودند. گفته شد کوین اسپیسی به پسران نوجوان آزار رسانده و لوئیس سی کی هم خود را در اختیار طرفداران مؤنث اش قرار داده است. سیاست‌مدارانی مانند آل فرانکن و جان کانیرز برکنار شدند و روی مور به اتهام آزار جنسی انتخابات سناتوری آلباما را از دست داد.

هشتک من هم در سراسر جهان گسترش یافت. سیاست‌مداران بریتانیایی کنار رفتند. آزارهای جنسی در بالیوود افشا شد. صنعت موسیقی سوئد، رسانه ایسلند و صنعت هنر فیلیپین تحت تأثیر قرار گرفتند. اما این سونامی همچنان ادامه دارد.

اما این اتهامات بدون بحث نبود. رسانه‌ها آن را شدت بخشیده و دو سیاست‌مدار آمریکایی و ولزی با شدت گرفتن اتهام‌ها خودکشی کردند. اما شکی وجود ندارد که یک تغییر بزرگ رخ‌داده است. و همه‌چیز با آقای واین استاین آغاز شد.

8. چین به جهانیان ضرب شصت نشان داد

حملات خودروها به یک اتفاق رایج تبدیل شد

چین در اوایل قرن بیست و یکم همانند آمریکا در اوایل قرن بیستم بود. این کشور قدرتمند از یک ابرقدرت منطقه‌ای به یک ابرقدرت جهانی تبدیل شد. آن‌هایی که به چین چشم دوخته بودند متوجه شدند که یک قدرت جدید در حال طلوع است.

چین به تکنولوژی بسیار اهمیت نشان می‌دهد و برای آن پول خرج می‌کند. در سال اخیر بیجینگ تصمیم چین برای فرستادن اولین انسان به قسمت تاریک ماه و ساخت نوعی رادیوتلسکوپ برای یافتن ردپای بیگانه‌ها را عنوان کرد. او همچنین راه‌آهن جاده ابریشم جدید برای اتصال چین به لندن را راه‌اندازی نمود، در محاسبه کوانتوم به یافته‌هایی رسید و به تحقیق و توسعه پرداخت.

چین در عرصه ژئوپولوتیک هم اقداماتی انجام داد. کودتای زیمباوه به مدد چین رخ داد. میلیاردها دلار در آفریقا سرمایه‌گذاری کرد و نیروهایش در جنوب دریای چین را گسترش داد. آن‌ها حتی مرزهای هند را نیز تهدید کردند (گفته می‌شود جنگ مرزی هند و چین جان هزاران نفر را تهدید می‌کند). چه بخواهیم چه نخواهیم سال 2017 شاهد رشد چین بوده است.

7. حملات خودروها به یک اتفاق رایج تبدیل شد

حملات خودروها به یک اتفاق رایج تبدیل شد

بارسلون. نیویورک، ادمونتون. پل لندن. پل وست مینستر. شارلوتزویل. پارک فینزبری. برای اولین بار در جهان حملات تروریستی با خودرو انجام گرفت. پس از حمله تروریستی با خودرو در سال 2016 که 86 کشته داشت، این حملات رایج شدند.

این فاجعه هم ترسناک هست و هم نیست. ترسناک هست زیرا یک نفر با خودرو به افراد حمله می‌کند. درعین‌حال ترسناک نیست زیرا تعداد کشته‌های این حملات نسبت به حملات تروریستی دیگر کمتر است. حمله بمب در آرنای منچستر 22 کشته داشت. اما تعداد کشته‌های نیویورک، بارسلون و پارن فینزبری در مجموع آیت تعداد کشته داشتند.

جابه‌جایی بمب برای تروریست‌ها دشوارتر است و منفجر کردن آن‌هم چندان آسان نیست. حملات تروریستی متروی لندن و پایانه اتوبوس‌رانی نیویورک به همین دلیل خنثی شدند. حمله‌کننده‌های بارسلونا به خاطر همین اشتباه کارخانه تولید بمب خود را منفجر کرده و رهبرشان را به قتل رساندند.

متأسفانه بمب‌گذاری‌های شرق مرگ‌بارتر است. در کابل و موگادیشو بمب‌گذاری انجام شد که کشته‌های بمب‌گذاری موگادیشو از تعداد کشته‌های سه بمب‌گذاری رخ‌داده در اوکلاهاما بیشتر بود.

6. امسال سال علم و فناوری بود

امسال سال علم و فناوری بود

تیتر اخبار علمی سال 2017 آن‌قدر شگفت‌انگیز بود که مردم به‌جای نگرانی درباره جنگ و سیاست به دستاوردهای انسان فکر می‌کردند. در 12 ماه گذشته ما برای اولین بار شاهد برخورد ستارگان نوترونی بودیم. اولین جسم فضایی وارد سیاره ما شد (و همه ما شگفت‌زده بودیم که نکند آن جسم یک سفینه فضایی باشد). اولین DNA مصنوعی بادوام را ایجاد نمودیم. دستگاه‌های نانو خلق کردیم که وارد سلول‌ها شده و می‌توانند یک روز سرطان را درمان کنند. تا حدودی به راه‌های درمان هانتینگتون و هموفیلی آ دست یافتیم. واکسن مالاریا را کشف نمودیم. هرکدام از این یافته‌ها شگفت‌انگیز هستند.

البته در هرسال یافته‌های جدیدی به دست می‌آید که هرکدام از آن‌ها شگفتی‌ساز و حتی غیرقابل فهم است. این یافته‌های می‌توانند سرنوشت انسان را تغییر دهند. امید است که روزی دانشمندان زمین برای آرامش روح ما هم درمانی داشته باشند.

5. ازدواج هم‌جنس‌گرایان به‌تدریج در سراسر جهان پذیرفته می‌شود

ازدواج هم‌جنس‌گرایان به‌تدریج در سراسر جهان پذیرفته می‌شود

در سال 2000 هیچ کشوری در جهان به هم‌جنس‌گرایان اجازه نمی‌داد که باهم ازدواج کنند. در حال حاضر ازدواج هم‌جنس‌گرایان در 26 کشور مجاز است و این رقم در حال افزایش می‌باشد. جالب است بدانید کشور تایوان‌ هم قانون ممنوعیت ازدواج هم‌جنس‌گرایان را لغو کرد و ازآنجایی‌که تغییر قوانین در این کشور دو سال به طول می‌انجامد بنابراین با گذشت زمان این کشور هم به سایر کشورها می‌پیوندد و اولین کشور آسیا در این زمینه خواهد بود.

این جنبش در سراسر جهان موردتوجه قرار گرفت. قدرت اصلی اتحادیه اروپا یعنی آلمان در ماه ژوئن به قانونی شدن ازدواج هم‌جنس‌گرایان رأی داد، درحالی‌که شهروندان استرالیا هم به رفراندوم رأی دادند. کشور کوچک مالت هم در ماه جولای به این جنبش پیوست.

اما همه اخبار در این زمینه خوشایند نیستند. برای مثال پس‌ازاینکه برمودا ازدواج هم‌جنس‌گرایان را قانونی اعلام نمود، پارلمان به ممنوعیت آن رأی داد.

4. آفریقا با دیکتاتورها خداحافظی کرد

آفریقا با دیکتاتورها خداحافظی کرد

بدون شک مهم‌ترین تغییر ژئوپولوتیک امسال سقوط رابرت موگابه بود. این رهبر آفریقایی پس از 37 سال رهبری توسط یک کودتای نظامی از قدرت برکنار شد. اگرچه به نظر نمی‌رسد که جانشین اش امرسون منانگاگوا (که کروکدیل نامیده می‌شود) از او بهتر باشد، برکناری موگابه نشان داد که حتی در بدترین رژیم‌ها هم ‌تغییر ممکن است.

در یک سال عادی سقوط موگابه به‌تنهایی می‌تواند یک تغییر مهم باشد. اما سال 2017 یک سال مهم برای تغییر در قاره آفریقا بود. در دسامبر گذشته دیکتاتور گامبیا، یحیی جامه انتخابات را به آداما بارو واگذار نمود. اما جامه حاضر به ترک نبود تا اینکه در ژانویه اعضای ECOWAS او را از قدرت برکنار کردند. بارو در 22 سال گذشته اولین رهبر دموکرات قانونی گامبیا است.

تغییرات رخ‌داده در آنگولا گرچه کمتر دموکراتیک بود اما بدون اهمیت نبود. در تابستان گذشته رهبر خودکامه این کشور خوزه داس سانتوس جای خود را به جانشین تقلبی‌اش جوآ لورنسو داد. لورنسو سپس در یک اقدام تعجب‌آور فساد خانواده داس سانتوس را برملا نمود و مسیر دیگری پیش گرفت. آیا شاهد تغییر جدیدی در قدرت آفریقا هستیم؟

3. خلافت داعش فروپاشید

خلافت داعش فروپاشید

خلافت داعش برای چندین سال خاورمیانه را درگیر خود نمود. این خلافت در سال 2014 از ناکجاآباد پیدا شد و بخش‌هایی از عراق و سوریه را تصرف کرد. اما نبرد سربازهای کرد و سوری سرانجام در سال 2016 این خلافت را از میان برداشت و ثابت کرد که این خلافت توهمی بیش نبود.

در 12 ماه گذشته این خلافت از هم پاشید و چیزی از آن نماند. اولین ضربه‌ها در جولای وارد آمدند که طی آن داعش از موصل فرار کرد. اما حوادث بدتری هم رخ دادند. در اکتبر پایتخت سوری رقه سقوط کرد و داعش از عراق هم گریخت. در نوامبر آخرین شهر روسیه یعنی ابوکمال آزاد شد. در حال حاضر این خلافت تنها چند روستا و بخشی از صحرا را تحت سلطه خود دارد و می‌توان آن را مرده دانست.

حالا قسمت دشوار ماجراست. با رفتن داعش مرزهای عراق و سوریه باز شدند و ممکن است در سال 2018 در مناطق مرزی این دو کشور جنگ ایجاد شود.

2. قدرت‌های خاورمیانه در حال شکل‌گیری هستند

قدرت‌های خاورمیانه در حال شکل‌گیری هستند

تغییرات ایجادشده در خاورمیانه می‌تواند بر جهان تأثیر بگذارد و در سال 2017 تغییرات مهمی رخ داد. مهم‌ترین تغییر ایجادشده بدون شک در ایران رخ داد که به بزرگ‌ترین کشور تأثیرگذار خاورمیانه تبدیل شد. ایران در آزادی سوریه از داعش نقش داشت. ایران در قدرت اسد در روسیه شرکت داشت. ایران باعث جنگ عربستان سعودی در یمن شد، در دولت لبنان تأثیر خوبی ایجاد نمود و احتمالاً به کمک پوتین برای سوریه بعد از جنگ برنامه‌هایی دارند.

از سوی دیگر عربستان سعودی در مقابل ایران قرار گرفت. برای مقابله با ایران قطر را تحریم اقتصادی نمود و لبنان را وادار کرد در مقابل نیروهای ایرانی در یمن جنگ هوایی کند و باعث بروز خشک‌سالی شود.

احتمال می‌رود که جنگ سرد میان این دو رقیب دیرینه به‌زودی شعله‌ور شود و همه جهان را تحت تأثیر خود قرار دهد.

1. فاجعه در شبه جزیره کره شمالی

1. فاجعه در شبه جزیره کره شمالی

شبه‌جزیره کوچک کره شمالی در آسیا احتمالاً محل وقوع اولین جنگ هسته‌ای جهان است. موضوع کره شمالی یکی از مسائل مهم سال اخیر بود. داستان از آنجا آغاز شد که یکی از موشک‌های آزمایشی کره شمالی نزدیک بود با آلاسکا برخورد کند. یک موشک دیگر هم به دنبال آن آمد. سپس در اکتبر پیونگ‌یانگ آب‌های اطراف گوام را به بمب‌گذاری تهدید کرد. در روزهای بعد بزرگ‌ترین آزمایش هسته‌ای خود را انجام دادند. دو ماه بعد یک موشک را آزمایش کردند که می‌توانست با هر نقطه از ایالات‌متحده برخورد کند.

علاوه بر این دونالد ترامپ جنگ لفظی با کیم جونگ اون را آغاز کرد که بیشتر شبیه بازی کردن با آتش است. آیا ممکن است کره شمالی و ایالات‌متحده وارد جنگ شوند؟ در این صورت موشک‌های آمریکا به کره جنوبی هم اصابت می‌کنند، کره شمالی درگیر جنگ به ژاپن هم حمله کند، هزاران سرباز از دنیا بروند و فراریان جنگ‌زده به مرزهای چین هجوم ببرند. فاجعه‌ای که شاید جنگ سوریه در برابر آن هیچ باشد.

اما احتمال این جنگ اندک است و امیدواریم که سال 2018 شاهد اتفاقات این‌چنینی نباشیم.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم