شرایط بارداری برای زنان در سنین بالاتر از 35 سال

همان‌طور که همه می‌گویند سن فقط یک عدد است اما زمانی که صحبت از باردارشدن و بارداری سالم به میان می‌آید سن مهم می‌شود. زنان سالم بالای 35 سال و حتی 40 سال در صورت استراحت کامل می‌توانند بچه‌های سالم به دنیا بیاورند. اما این یافته‌ها به این معنا نیست که در صورت بارداری در سنین بالا نباید به سلامت کودک خود فکر کنید.

چگونه می‌توان شانس به دنیا آوردن یک کودک سالم را افزایش داد؟

چک آپ و مشاوره. زمانی که تصمیم به بارداری گرفتید باید پیش از هر چیزی از سلامت خود اطمینان حاصل کنید. به پزشک مراجعه کرده و چک آپ های لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید اشکالی وجود ندارد.

مراقبت به‌موقع و منظم. 8 هفته اول بارداری برای رشد نوزاد بسیار حیاتی است. مراقبت به‌موقع می‌تواند سلامت بارداری و کودک را تضمین کند. این مراقبت‌ها عبارت‌اند از غربال‌گری، آزمایش‌های معمول، بارداری، پرورش جنین، مشاوره و حمایت.

این مراقبت‌ها از مادران بالای 35 سال نیز محافظت می‌کنند و باعث می‌شود پزشک نسبت به مشکلات و بیماری‌هایی که در زنان بالای 35 سال وجود دارد آگاه باشد. برای مثال افزایش سن احتمال دیابت بارداری و پره‌اکلامپسی (شرایطی که طی آن میزان فشارخون و پروتئین موجود در ادرار افزایش می‌یابد) را افزایش می‌دهد. در این معاینات پزشک میزان فشارخون، قند و پروتئین موجود در ادرار و میزان گلوکز خون را بررسی می‌کند. در این صورت مشکلات احتمالی تشخیص و درمان خواهند شد.

انجام آزمایشات خاص برای زنان بالای 35 سال. پزشک شما ممکن است معاینات مخصوص مادران مسن را به شما تجویز کند. این آزمایشات ریسک بارداری را مشخص می‌کنند. بنابراین درباره این آزمایشات از پزشک سؤال کنید تا از ریسک و فواید بارداری مطلع شوید.

مصرف ویتامین. تمام زنان باردار در هر سنی باید روزانه حداقل 400 میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند. مصرف منظم فولیک اسید در سه ماه اول بارداری و پیش از آن می‌تواند رشد مغز و نخاع کودک را تضمین کند. همچنین مصرف آن از بروز نقایص مادرزادی در نوزادانی که از مادران بالای 35 سال به دنیا می‌آیند پیشگیری می‌کند. به همین دلیل برخی از مادران روزانه 800 تا 1000 میکروگرم فولیک اسید مصرف می‌کنند. در حقیقت برخی از مادران به بیش از 400 میکروگرم فولیک اسید نیاز دارند. بدون تجویز پزشک از مصرف 1000 میکروگرم (1 میلی‌گرم) فولیک اسید خودداری کنید. زنانی با سابقه تولد نوزادان مبتلا به نقایص لوله عصبی به بیش از 4000 میکروگرم فولیک اسید نیاز دارند.

چگونه می‌توان احتمال مشکلات بارداری را کاهش داد؟

مادر هم به اندازه نوزاد به مراقبت نیاز دارد. مراقبت مادر می‌توان سلامت اش را افزایش داده و مشکلاتی نظیر فشارخون و دیابت بارداری را به حداقل برساند. هرچقدر شما سالم‌تر باشید نوزادتان هم سالم‌تر خواهد بود.

مراجعه منظم به پزشک. اگر از مشکلاتی نظیر فشارخون یا دیابت رنج می‌برید باید همانند گذشته به پزشک مراجعه کنید. بررسی مشکلات سلامتی پیش از بارداری سلامت شما و کودکتان را افزایش می‌دهد. حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنید. داشتن دندان و لثه سالم احتمال زایمان زودرس و به دنیا آوردن نوزاد کم‌وزن را کاهش می‌دهد.

داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل. خوردن غذاهای متنوع باعث می‌شود مواد مغذی لازم را دریافت کنید. میوه، سبزیجات، غلات، لوبیا، گوشت قرمز و لبنیات کم‌چرب مصرف کنید. باید هرروز حداقل چهار وعده لبنیات و غذاهای سرشار از کلسیم مصرف کنید. در این صورت استخوان و دندان‌های سالمی خواهید داشت. فراموش نکنید که منابع غذایی فولیک اسید، مانند سبزیجات سبز، لوبیا، جگر و مرکبات، را مصرف کنید.

افزایش وزن قابل‌قبول. با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید باید چقدر افزایش وزن داشته باشید. زنانی که بی ام آی نرمال دارند باید حدود 12 تا 16 کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند. اگر پیش از بارداری به اضافه‌وزن دچار بودید ممکن است پزشکان به شما توصیه کند که تنها 6 تا 12 کیلو به وزنتان اضافه شود. زنان چاق باید 5 تا 9 کیلوگرم اضافه‌وزن داشته باشند. اضافه‌وزن مناسب مانع کاهش رشد کودک و زایمان زودرس خواهد شد. همچنین احتمال مشکلات بارداری نظیر دیابت بارداری و افزایش فشارخون، کاهش می‌یابد.

ورزش منظم. ورزش منظم اضافه‌وزن بارداری را کنترل کرده، استقامت را افزایش داده و استرس را از بین می‌برد. البته باید برنامه ورزشی خود را با پزشک درمیان بگذارید. به احتمال زیادی می‌توانید برنامه تمرینی خود را در طی بارداری ادامه دهید. درصورتی‌که برنامه تمرینی شما به تغییر نیاز داشته باشد پزشکتان کمک خواهد نمود.

ترک سیگار و الکل. تمام زنان باردار باید در زمان بارداری از استعمال سیگار یا مصرف الکل خودداری کنند. مصرف الکل احتمال بروز نقایص ذهنی و مادرزادی در نوزاد را افزایش می‌دهد. سیگار احتمال زایمان نوزاد کم‌وزن که در زنان مسن شایع است را افزایش می‌دهد. عدم استعمال سیگار از پره‌اکلامپسی پیشگیری می‌کند.

پرسش از پزشک درباره داروها. درباره مصرف داروهای مجاز در زمان بارداری و شیردهی از پزشک خود سؤال کنید. این داروها عبارت‌اند از مسکن‌ها، مکمل‌ها و داروهای خانگی.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم