12 جنبه منفی داشتن حیوان خانگی

شکی نیست که داشتن یک حیوان خانگی یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌های زندگی انسان است. زیرا شما را دوست دارند، مراقبتان هستند و زندگی‌تان را زیبا می‌کنند. یک حیوان خانگی می‌تواند از اطرافیان شما هم دوست بهتری برایتان باشد و محبت و وفاداری‌اش بی‌رقیب است. اما نگهداری از حیوان خانگی کار دشواری است. اما نگهداری از یک حیوان خانگی مشکلاتی دارد که شاید باعث شود از این کار صرف‌نظر کنید. بنابراین پیش از نگهداری از یک حیوان خانگی این 12 جنبه منفی را در نظر بگیرید.

1. تعهد زمانی – نگهداری از یک حیوان خانگی به زمان و توجه نیاز دارد، بنابراین اگر برنامه زمانی مشخصی ندارید کمی برایتان مشکل خواهد شد. مسئولیت‌های یک حیوان خانگی از یک کودک کمتر نیست. همیشه باید یکی باشد که با آن‌ها بازی کند و به آن‌ها غذا دهد. همیشه باید به او توجه کرده و مطمئن شوید که حالش خوب است. برخی از حیوانات خانگی برای عادت کردن با یک محیط جدید باید آموزش ببینند. یک حیوان خانگی نباید همیشه در خانه باشد، باید گاهی اوقات بیرون برود و بازی کند، بنابراین اگر وقت ندارید می‌توانید برایتان مشکل‌ساز باشد. آن‌ها هم احساسات دارند و منتظرتان هستند، بنابراین اگر برایشان وقت نگذارید ناراحت خواهند شد.

2. هزینه – خرید یک حیوان خانگی گران است. شاید تصور کنید این خرج یک بار است اما نگهداری از آن‌هم هزینه دارد. خرید لباس، اسباب‌بازی، شامپو، غذای باکیفیت و مخارج دیگر که ممکن است برایتان سنگین باشد.

3. فراهم نمودن سرپناه – هنگام تصمیم‌گیری برای خرید یک حیوان خانگی باید برای او یک سرپناه هم آماده کنید تا احساس راحتی کنند. آن‌ها نباید هرجایی استراحت کنند زیرا ممکن است بیمار شوند و این کار برای تمام حیوانات لازم است. اما خرید یک تخت برای سگ یا یک قفس برای پرندگان می‌تواند هزینه‌بر باشد.

4. نمی‌توانید به سفرهای طولانی بروید – همان‌طور که گفتیم نگهداری از یک حیوان خانگی نیازمند زمان و توجه است. به این معنا که در صورت غیبت کاری یا سفر باید بدانید که حیوان خانگی‌تان به توجه و مراقبت نیاز دارد. بنابراین نمی‌توانید به نیازهای حیوان خانگی خود بی‌توجهی کنید و او را به دست افرادی بسپارید که در این زمینه تجربه کافی ندارند، مگر اینکه او را به دست افراد یا مؤسساتی بفرستید که این کار را انجام می‌دهند، یا اینکه آماده باشید پس از بازگشت با یک خانه نیمه خرابه مواجه شوید. این کار می‌تواند حیوان خانگی‌تان را نیز از شما ناامید کند زیرا ممکن است با هرکس و هرجایی احساس راحتی نکند.

5. مردم می‌ترسند – نمی‌توانید حیوان خانگی خود را همیشه در قفس بگذارید، آن‌ها باید آزاد باشند، در این صورت ممکن است دیگران از ورود به خانه شما بترسند یا قبل از ورود از شما بخواهند حیوان خود را دور کنید. این کار ممکن است حیوان شما را کنجکاو کرده و یا باعث ناراحتی شما و مهمانتان شود. در این صورت مهمانتان در خانه شما راحت نبوده و حیوانتان ‌هم رفتار متفاوتی نشان می‌دهد زیرا از شرایط خبر ندارد و شما هم نمی‌تواند موضوع را به او توضیح دهید. ممکن است از دستتان عصبانی شده و رفتار متفاوتی نشان دهند که مطمئناً دوست نخواهید داشت.

6. نمی‌توانید حیوان خود را با خود به همه‌جا ببرید – مکان‌های بسیاری وجود دارد که حیوانات نباید به آنجا برده شوند یا شما نتوانید آن‌ها را با خود ببرید. برخی از حیوانات مانند سگ‌ها از نشستن در خودرو می‌ترسند بنابراین نمی‌توانید به همراه آن‌ها به مسافرت بروید. حتی اگر به مکان‌های نزدیک مانند سوپرمارکت بروید مطمئناً در دستتان وسایل است و نمی‌توانید مراقب حیوان خود باشید.

7. گاهی اوقات ممکن است خطرناک باشند – اگر حیوان خانگی شما به دریافت توجه از جانبتان عادت کرده باشد، درصورتی‌که این توجه را دریافت نکند ممکن است رفتار متفاوتی نشان دهد. حتی بانمک‌ترین حیوانات هم گاهی اوقات ممکن است رفتار خطرناکی نشان دهند. گاز گرفتن و چنگال زدن یکی از رفتارهای شایع حیوانات است، به‌خصوص نسبت به غریبه‌هایی که به خانه‌تان می‌آیند، که ممکن است عفونت ایجاد کند. ممکن است حیوان خانگی‌تان از بچه‌ها خوشش نیاید، بنابراین نباید کودکان خود را اطراف حیوان خانگی‌تان رها کنید.

8. موهایشان می‌ریزد – موی حیوانات به‌تدریج می‌ریزد و موهای جدید می‌روید. این فرایند طبیعی است اما ریزش مو در برخی از حیوانات بیشتر است و به نژاد آن‌ها بستگی دارد. این مسئله ممکن است شما را آزار دهد، به‌خصوص در فصل زمستان که موهایشان به لباس‌های پشمی شما، کت و وسایل خانه می‌چسبد. بنابراین باید بیشتر به بهداشت خانه رسیدگی کنید.

9. نظافت و بهداشت – برای پیشگیری از بیماری و حساسیت باید حیوان خانگی خود را مرتب حمام کنید. اما این کار آسان نیست زیرا ممکن است از دستتان فرار کنند و حمام کردن را دوست نداشته باشند. همچنین پیش از تربیت شدن ممکن است در گوشه و کنار خانه خرابکاری کنند. بنابراین برای نظافت خانه آماده باشید.

10. آموزش – باید حیوان خانگی خود را آموزش دهید. منظورمان آموزش‌های غیرمعمول نیست، بلکه آموزش‌هایی مانند بشین، بیا، بمان، برو و غیره. بسته به نژاد حیوان خانگی‌تان آموزش به برخی از آن‌ها آسان‌تر و برخی دیگر دشوارتر است.

11. پیاده‌روی‌های متعدد – باید روزانه حیوان خانگی خود را به پیاده‌روی ببرید، به او غذا بدهید و اجازه دهید فعالیت کند. در غیر این صورت ممکن است تنبل و ضعیف شوند. باید دقت کنید که نژاد حیوان خانگی شما به چه میزان تحرک و انرژی نیاز دارد.

12. از دست دادن آن‌ها می‌تواند قلبتان را بشکند – از دست دادن یک حیوان خانگی می‌تواند قلبتان را بشکند. زیرا برای دیگران آن‌ها تنها یک حیوان خانگی هستند اما برای شما عضوی از خانواده محسوب می‌شوند. بنابراین از دست دادن یک حیوان خانگی اصلاً آسان نیست. ممکن است آن‌قدر به او علاقه‌مند شوید که نتوانید دوری از او را تاب بیاورید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم