10 فایده علمی ماست برای سلامتی

در خانه، مهمانی یا رستوران می‌توانید به همراه غذای خود ماست بخورید. ماست از تخمیر باکتری شیر به دست می‌آید. می‌توان در تهیه آن از هر شیری استفاده نمود اما معمولاً از شیر گاو تهیه می‌شود. باکتری موجب تخمیر شکر موجود در شیر و تولید لاکتیک اسید خواهد شد. سپس این ماده با پروتئین شیر واکنش داده و ماست شکل می‌گیرد. اولین افرادی که ماست تهیه کردند ساکنان آسیای مرکزی یعنی پارسی‌ها و هندی‌ها بودند و انواع مختلف ماست یعنی شیر بسته‌شده، کفیر و غیره تولید نموده‌اند. در طی سال‌های انواع مختلف ماست تهیه شده و امروزه به شکل ماست طعم دار، ماست میوه‌ای و غیره، توزیع می‌شود. همچنین برخی از شرکت‌ها اقدام به تولید ماست‌های سنتی نموده‌اند.

شاید همه ماست زیاد مصرف کنیم اما از فواید آن آگاه نباشیم، بنابراین باید بدانیم که ماست به سلامتی ما کمک می‌کند. راه‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانیم بهترین استفاده را از ماست ببریم. برای اینکه شما را به مصرف ماست ترغیب کنیم به برخی از مزیت‌های آن اشاره خواهیم کرد.

1. تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی

دانشمندان بر دو گروه که یکی از آن‌ها روزانه ماست مصرف نموده و دیگری خیر، مطالعه کردند و متوجه شدند گروه اول سیستم ایمنی قوی‌تری داشتند. بررسی‌ها نشان داده که مصرف ماست مقاومت بدن در برابر بیماری را افزایش می‌دهد. روزانه دو فنجان ماست سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. زیرا حاوی پروبیوتیک است و سلول‌های ما را مقاوم می‌کند. مصرف آن برای کودکان و بزرگ‌سالان مانعی ندارد. بنابراین اگر می‌خواهید سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشید یک فنجان ماست به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

2. کمک به کاهش وزن

کمک به کاهش وزن

آمینواسیدهای موجود در ماست چربی‌ها را می‌سوزاند. بنابراین اگر از چربی شکم یا ران خود خسته شده‌اید باید روزانه 500 گرم ماست به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به‌سرعت این چربی‌ها را از بین ببرید. بنابراین از مصرف ماست نترسید زیرا چربی‌ها را از بین می‌برد و چربی ساز هم نیست. همچنین مصرف ماست در صبح اشتها را در کل روز کاهش می‌دهد. بنابراین برای کاهش وزن حتماً باید به ماست روی بیاورید.

3. پیشگیری از عفونت واژینال

پیشگیری از عفونت واژینال

خاصیت خنک‌کنندگی ماست باعث از بین رفتن عفونت‌های واژن می‌شود. بنابراین بهتر است روزانه ماست مصرف کنید. زیرا با مصرف غذاهای مدرن احتمال ابتلا به این عفونت‌ها افزایش یافته است. بنابراین زنان باید برای خودداری از ابتلا به این عفونت روزانه ماست مصرف کنند.

4. لاکتیک اسید موجود در ماست جذب کلسیم را افزایش می‌دهد

لاکتیک اسید موجود در ماست جذب کلسیم را افزایش می‌دهد

شاید محصولات سرشار از کلسیم مصرف کنید اما اگر بدنتان آن را جذب نکند فایده‌ای نخواهد داشت. لاکتیک اسید موجود در ماست جذب کلسیم را افزایش می‌دهد. 250 گرم ماست نسبت به شیر کلسیم بیشتری در اختیار بدن قرار می‌دهد. بنابراین مصرف ماست نه‌تنها جذب کلسیم را افزایش داده بلکه خود نیز دارای کلسیم است.

5. سرشار از پتاسیم، کلسیم، پروتئین و ویتامین ب

سرشار از پتاسیم، کلسیم، پروتئین و ویتامین ب

ماست سرشار از مواد مغذی است که با مصرف آن وارد بدنتان خواهد شد. بنابراین بهتر است آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. پتاسیم برای کلیه و کلسیم برای استخوان‌ها مفید است. پروتئین هم تولید سلول، گردش خون و ساخت ماهیچه کمک می‌کند. ویتامین ب متابولیسم را افزایش داده، انرژی بدن را حفظ نموده و از بروز سرطان پیشگیری می‌کند.

6. پیشگیری از ورم و زخم معده

پیشگیری از ورم و زخم معده

ورم و زخم معده ازجمله مشکلات جدی هستند زیرا زخم معده می‌تواند باعث خونریزی معده شود. دلایل اصلی زخم و ورم معده عبارت‌اند از عفونت باکتریایی، داروهای عفونی و الکل. ورم معده باعث بروز درد معده خواهد شد. مصرف روزانه ماست از بروز این مشکلات و دردهای آتی جلوگیری خواهد نمود.

7. از بین بردن مشکلات پوستی

از بین بردن مشکلات پوستی

هاله‌های تیره باعث زشت شدن پوست صورت می‌شود و جذابیتمان را از بین خواهد برد. بنابراین برای داشتن پوست صاف و شفاف کمی ماست را به پوست تمیز صورت مالیده و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. این روش بسیار مؤثر است و باید امتحان شود.

8. پیشگیری از پوکی استخوان

پیشگیری از پوکی استخوان

ماست سرشار از کلسیم و ویتامین دی است و از بروز پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که باعث ضعف استخوان می‌شود. درنتیجه استخوان‌درد ایجاد شده و استخوان‌ها ضعیف و شکننده خواهند شد. همچنین درمان آن راحت نیست. کلسیم موجود در ماست می‌تواند این مشکل را از بین ببرد. ترکیب کلسیم و ویتامین دی موجود در ماست استخوان‌ها را درمان نموده و تأثیر خوبی ایجاد می‌کند. مصرف روزانه ماست احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

9. پیشگیری از مشکلات قلبی

پیشگیری از مشکلات قلبی

تحقیقات ثابت کرده که مصرف روزانه 100 گرم ماست از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می کندو این تحقیق بر روی بیش از 70 زن استرالیایی انجام‌شده که روزانه 100 الی 200 گرم ماست به مدت بیش از 3 سال مصرف می‌کردند. چک آپ ها نشان داد که ریسک ابتلا به بیماری قلبی در آن‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. مصرف ماست جذب چربی‌های اشباع و ترانس را کاهش داده و موجب سلامت قلب می‌شود. همچنین فشارخون را تنظیم می‌کند. بنابراین برای سلامت قلب ماست بخورید.

10. باکتری مفید پروبیوتیک

باکتری مفید پروبیوتیک

همه باکتری‌ها مضر نیستند و پروبیوتیک هم یکی از آن‌هاست. پروبیوتیک موجود در ماست برای مبارزه با بیماری‌ها به ما کمک می‌کند. این باکتری فعال سیستم ایمنی را تقویت کرده، علائم اسهال باکتریایی را کاهش داده و جذب لاکتوز در افرادی که به آن حساسیت دارند را افزایش می‌دهد.

این لیست می‌تواند شما را به مصرف ماست ترغیب کند تا از فواید آن استفاده کنید. اگر شیر 90% برای بدن لازم باشد در آن صورت ماست 101% ضروری است. لاکتوباسیلوس موجود در ماست برای بدن ضروری بوده و سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد. هضم ماست آسان بوده و انرژی بدن را تأمین می‌کند. در حقیقت فواید ماست بیشتر از موارد ذکر شده است. حتی می‌توان آن را در خانه تهیه نمود. برای این کار به شیر، شکر سفید، نمک و کمی ماست نیاز دارید تا یک ماست خوشمزه و سالم تهیه کنید. ماست اولین بار حدود 2500 سال پیش کشف شد و تنها در هند، آسیا و اروپای شرقی و غربی مصرف می‌شد. اولین بار در سال 1919 شرکت دانون به تولید ماست پرداخت و از آن به بعد همچنان تولید می‌شود. امروزه در سراسر جهان از ماست استفاده می‌شود و با توجه به فرهنگ و سلیقه غذایی هر کشور با طعم‌های مختلف عرضه می‌شود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم