10 مستند علمی فوق‌العاده زیبا درباره جهانی که در آن زندگی می‌کنیم

10 مستند علمی فوق‌العاده زیبا درباره جهانی که در آن زندگی می‌کنیم

مستندها قدرتی دارند که حتی از فیلم‌های سینمایی هم فراتر است، زیرا درباره جهانی که دران زندگی می‌کنیم اطلاعات وسیعی در اختیارمان گذاشته، دیدگاهمان نسبت به جهان را تغییر داده و باعث می‌شوند که نقطه‌نظر متفاوتی را انتخاب کنیم.

مستندهایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم می‌توانند چشم‌انداز جدیدی از جهان پیرامون را به شما نشان دهند. اگرچه انتخاب مستندهای موجود در این لیست دشوار بود اما لیست نهایی می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار دهید، پس با ما همراه باشید.

10. زندگی: مینی سری‌های بی‌بی‌سی – Life: The BBC Mini-Series

زندگی: مینی سری‌های بی‌بی‌سی – Life: The BBC Mini-Series

اگرچه زندگی روزانه ما از شگفتی‌های طبیعت و زیبایی‌های آن به دور است و نمی‌توانیم شاهدان ها باشیم اما اصلاً نگران نباشید زیرا این مستند بی‌بی‌سی این شگفتی‌ها را به شما نشان خواهد داد. در این مستند باکیفیت که توسط یکی از بهترین راویان جهان یعنی دیوید آتنبورو روایت شده، شاهد عجیب‌ترین و درعین‌حال شگفت‌انگیزترین رفتارهای جانداران برای بقای گونه‌هایشان هستیم. ساخت این مستند 4 سال به طول انجامید و برای ساخت آن دوربین‌های مختلفی در جای‌جای هر قاره گذاشته شد. بنابراین برای تماشای این مستند خود را آماده کنید.

9. سه‌گانه بقا – The Zeitgeist Trilogy

سه‌گانه بقا – The Zeitgeist Trilogy

این مستند به‌عنوان فیلم‌هایی به نمایش درآمد به‌سرعت توانست نظر جهان مدرن را به خود جلب کند. فیلم‌ساز و فعال اجتماعی با ذوق و قریحه، پتر جوزف، این مستند را روایت می‌کند و در آن فساد موجود در تمام جنبه‌های مالی، مذهبی و سیاسی دنیای موجود را نشان داده و از طبقه متوسط می‌خواهد که به ظلم طبقه حاکم جهان توجه کنند. این مستند باعث شد که تماشاگران آن به دنبال سری‌های دیگر آن باشند و با شور و ذوق آن را تماشا کنند.

8. میدان – The Square

میدان – The Square

اگرچه درباره آشوب‌های مصر چیزهای زیادی شنیده‌ایم اما نمی‌دانیم بر سر زنان، مردان و کودکان این کشور چه بلایی می‌آید. این مستند به ما کمک می‌کند که از نگاه دیگری به این آشوب‌ها نگاه کنیم. این مستند محصول سال 2013 دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد. این مستند به آشوب‌ها و جنبش‌های رخ داده در کشور مصر از سال 2011 نگاهی انداخته و اطلاعات ارائه‌شده توسط رسانه‌ها را زیرسوال می‌برد. این مستند به ما یادآوری می‌کند که مردم هر ملت در مواجهه با چنین جبر و ستمی ممکن است همین جنبش‌ها را انجام دهند.

7. من هستم – I Am

من هستم – I Am

فیلم‌ساز باهوش و فرهیخته‌ای مانند تام شادیاک در رزومه فیلم‌سازی خود فیلم‌هایی مانند The Nutty Professor، Ace Ventura: Pet Detective و Bruce Almighty را قرار داده است. اما پس‌ازاینکه طی دوچرخه‌سواری در سال 2007 تصادف کرد به سردرد مداوم و حساسیت به نور دچار شد و مجبور شد به مدت 6 ماه در تاریکی مطلق دراز بکشد.

اما پس‌ازاینکه حالش خوب شد سؤالات جدیدی در ذهنش ایجاد شد و دیدگاه جدیدی به دست آورد. به همین دلیل در مسیر جدیدی قرار گرفت و این مستند را ساخت. او در این مستند دو سؤال اساسی را مطرح می‌کند: “چه مشکلی در جهان به وجود آمده؟” و “و چه کمکی از دست ما ساخته است؟”. تفکرات ارائه‌شده در این مستند می‌تواند ذهن ما را به‌خوبی تغذیه کند.

6. سامسارا – Samsara

سامسارا – Samsara

مستند سامسارا نه یک مستند معمولی و ماجراجویانه بلکه یک تفکر جدید و غیرزبانی است و جنبه‌های غیرقابل‌دسترس ذهن انسان را به ما نشان می‌دهد. با تماشای این مستند به یک ماجراجویی به اطراف جهان دعوت می‌شوید که خارق‌العاده خواهد بود.

5. ساکنان زمین – Earthlings

ساکنان زمین – Earthlings

این مستند از آن دست فیلم‌هایی است که محال است شما را تحت تأثیر قرار ندهد. برخی از بزرگ‌ترین صنعت‌های جهان از کشتار حیوانات به بقای خود ادامه می‌دهند و این مستند این حقایق زشت و تکان‌دهنده را در معرض نمایش می‌گذارد. در حقیقت تمام موجودات کره زمین ساکنان آن محسوب می‌شوند و انسان در برهه‌ای از زمان ارتباط خود را با حیوانات به بدترین شکل ممکن قطع کرد. اگر آماده هستید این مستند را تماشا کرده و برای یک آگاهی وسیع خود را آماده کنید.

4. راز پایداری – Cowspiracy

راز پایداری – Cowspiracy

اگر قرار باشد از مستندهایی که درباره گرمایش زمین ساخته شده‌اند یک لیست تهیه کنیم که حتماً آن‌ها را تماشا کنید این مستند باید در صدر قرار بگیرد. این مستند تأثیر زیست‌بوم‌های حیوانی بر محیط‌زیست و تصمیم‌گیری‌های سازمان‌های محیط‌زیستی مختلف را به نمایش می‌گذارد.

یکی از دلایل گرمایش زمین دام‌های گوشتی است که باعث آزادسازی کربن خواهند شد. اما با دیدن این مستند متوجه می‌شویم عده کمی از این واقعیت باخبرند اما حتی آن‌ها هم بر این معضل سرپوش می‌گذراند. بنابراین این مستند یک حقیقت مهم را فاش می‌کند که به تک‌تک شما مربوط است بنابراین باید آن را تماشا کنید.

3. زندگی در یک روز – Life In A Day

زندگی در یک روز – Life In A Day

این مستند به چند دلیل در رتبه سوم قرار گرفته است. اولین دلیل این است که این مستند یک موضوع بسیار جالب دارد: این مستند از ویدیوهای منتخبی که از میان 80000 ویدیویی که در یک روز، یعنی 24 جولای 2010، روی یوتیوب قرار گرفته‌اند، ساخته شده است. دلیل دیگر این است که این مستند چشم‌اندازهای مختلف و متفاوت را در اختیار بیننده قرار می‌دهد.

با دیدن این مستند می‌توانید با زندگی روزمره افراد مختلف آشنا شده، در غم و شادی آن‌ها شرکت کنید و با جنبه‌های جدیدی از انسانیت آشنا شوید.

2. انقلاب – Revolution

انقلاب – Revolution

این مستند انفجار زیست‌محیطی را نشان می‌دهد. تمام فعالیت‌های ما به هم مرتبط هستند و نابودی محیط‌زیست، انقراض گونه‌ها، اسیدی شدن اقیانوس‌ها، آلودگی، کمبود غذا و آب، همه و همه نشان می‌دهد که توانایی کره زمین برای حمایت از ما کاهش یافته است.

هدف اصلی کارگردان این فیلم این است که پیام فیلم را در اختیار نسل جوان قرار دهد زیرا آن‌ها هستند که مجبورند با عواقب تصمیمات ما در محیط‌زیست مواجه شوند. دانش آموزان دبیرستانی و دانشگاهی باید این مستند را تماشا کنند زیرا ممکن است تصمیم‌گیری‌های آن‌ها در آینده سیاره ما تغییری ایجاد کند.

1. سیاره زمین – Planet Earth

سیاره زمین – Planet Earth

آیا انتظار دارید مستند دیگری غیرازاین مستند در صدر این لیست قرار بگیرد؟ این سریال مستند نفس‌گیرترین مستند درباره کره زمین است. یازده قسمت این سریال در نماهای مختلف زمین فیلم‌برداری شده و زوایای مختلف آن را به ما نشان می‌دهند. دلیل قرار گرفتن این مستند در جایگاه اول این است که یک چشم‌انداز حماسی از جهان در اختیارمان قرار داده و درعین‌حال نشان می‌دهد که سیاره ما تا به چه اندازه زیبا و درعین‌حال ترسناک است.

سیاره زمین – Planet Earth

مستندهایی دیگری هم وجود داشتند که می‌توانستند در لیست ما قرار بگیرند، بنابراین می‌توانید مستندهای موردعلاقه خود را به ما معرفی کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم