نوسانات خلقی در زنان چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل نمود؟

نوسانات خلقی در زنان چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل نمود؟

نوسانات خلقی در روزهای نزدیک عادت ماهیانه می‌تواند روحیه‌شان را خراب کند. اما اگر تصور کنید این نوسانات خلقی تنها از هورمون‌هایتان نشاءت گرفته و به شما اجازه می‌دهد رفتار خود را توجیح کنید، اشتباه کرده‌اید. در حقیقت این نوسانات خلقی به دلیل استرس، اضطراب، گرسنگی یا کمبود خواب، به وجود می‌آید. بنابراین باید این مشکل خود را کنترل کنید.

1. عادت‌های بد مانند الکل و مواد را کنار بگذارید

آیا می‌دانید مصرف زیاد الکل می‌تواند در روز بعد خلقتان را تنگ کند؟ یا اینکه مصرف مواد مخدر یا حتی داروهای تجویزی مسبب بوده است؟ الکل به‌تدریج مغزتان را فلج کرده و باعث زوال شخصیتی خواهد شد. بنابراین مصرف دارو یا مواد می‌تواند زندگی‌تان را تحت تأثیر قرار دهد. شاید با این کار در ابتدا آرام شوید اما به‌تدریج روحیه و زندگی‌تان تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین الکل و مواد را کنار بگذارید تا نوسانات خلقی‌تان از بین برود.

2. مصرف کافئین را کاهش دهید

کافئین باعث می‌شود به‌سختی به خواب بروید. درنتیجه نمی‌توانید به کارهای روزانه‌تان بپردازید و به نوسانات خلقی دچار شوید. همچنین مصرف کافئین اضطراب و نگرانی‌تان را نیز افزایش خواهد داد. آیا شنیده‌اید که کافئین فشارخونتان را افزایش می‌دهد؟ بنابراین با افزایش اضطراب و نگرانی همیشه خلقتان کج خواهد بود.

3. با خواب کافی با پف زیر چشمتان خداحافظی کنید

احتمالاً با ضررهای کم‌خوابی آشنا هستید و می‌دانید چه بر سرتان می‌آورد. کمبود خواب باعث سستی بدن شده و درنتیجه آن خلق‌وخوی خوبی نخواهید داشت. بنابراین خواب کافی داشته باشید و روزانه هشت ساعت بخوابید. درنتیجه نوسانات خلقی‌تان از بین می‌رود. و هورمون‌هایتان نیز به تعادل خواهند رسید.

4. خودتان را سرگرم کنید

مطمئناً برایتان پیش آمده که حوصله‌تان سر برود و درنتیجه آن خلق‌وخویتان هم کج شود. در این صورت بهتر است خودتان را سرگرم کنید. کمی فیلم ببینید یا ورزش کنید. یا به پارک بروید و کمی پیاده‌روی کنید تا هم روحیه‌تان بهتر شود و هم سرگرم شوید.

5. غذاهای مغزی مصرف کنید

یکی از دلایل نوسانات هورمونی عدم وجود مواد معدنی یا ویتامین‌ها در رژیم غذایی‌تان است. شاید خودتان دلیل نوسانات خلقی‌تان را ندانید اما باید از یک رژیم غذایی مغذی و مفید استفاده کنید. آب بیشتری بنوشید، مصرف قند را کاهش دهید تا نتیجه آن را ببینید. گرسنگی بیش از هر چیز دیگری اعصابتان را به هم می‌ریزد.

6. بیشتر ورزش کنید تا شادتر باشید

گاهی اوقات به دلیل عدم تحرک عصبی و مضطرب می‌شوید. آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید چرا کودکان با خوردن بستنی درد واکسن را فراموش می‌کنند؟ بدن شما با 30 دقیقه ورزش هورمون اندورفین یا هورمون شادی ترشح نموده و استرستان از بین می‌رود. حالا متوجه می‌شوید چرا در فیلم‌ها افراد عصبی به این طرف و آن طرف راه می‌روند، تا عصبانیت و استرسشان از بین برود.

7. یک سرگرمی پیدا کنید تا مشغول شوید

هیچ روشی بهتر از این روش نیست زیرا هم استرستان از بین رفته و هم یک کار خلاقانه انجام می‌دهید. حداقلش این است که وقت خود را تلف نمی‌کنید. فعالیتی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید مانند کلاس‌های هنری، کاردستی، یوگا، ورزش یا زومبا. حتی می‌توانید به اسب‌سواری یا ایجاد کلکسیون بپردازید. شاید این کار باعث شود سرگرمی موردعلاقه خود را بیابید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم