17 راه مراقبت از پوست به توصیه متخصصان

همیشه از کرم دور چشم استفاده کنید
همیشه از کرم دور چشم استفاده کنید

پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است و چروک را زودتر نشان می‌دهد. به همین دلیل باید از این قسمت به‌خوبی مراقبت نمود. برای انتخاب بهترین کرم دور چشم حتماً ترکیبات آن را بررسی کنید.

بر روی بالش‌های ابریشمی بخوابید

بر روی بالش‌های ابریشمی بخوابید

حتماً شنیده‌اید که شیوه خوابیدن شما روی بالش بر چین‌های ایجادشده روی صورت تأثیر می‌گذارد. برخیان را قبول ندارند: یکی از تحقیقات دانشگاه میشیگان به این نتیجه رسیده است که شیوه خوابیدن روی چروک پوست تأثیر می‌گذارد. اما چه چیز بر این چروک‌ها تأثیر می‌گذارد؟ جنس پارچه‌ای که روی آن می‌خوابید. روی پارچه ابریشمی پوستتان سر می‌خورد و چین نمی‌افتد. بنابراین بدون توجه به مارک به فکر جنس پارچه باشید.

غذاهای مختلف بخورید

غذاهای مختلف بخورید

رژیمی که تنها بر نان سفید استوار باشد نمی‌تواند برای پوست مؤثر باشد. میوه و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و می‌توانند باعث درخشش پوست شوند. طبق تحقیقات رنگ‌دانه‌هایی به نام کاروتنوئید – که در هویج، اسفناج و سبزیجات سبز و گوجه‌فرنگی یافت می‌شود – درخشش پوست را افزایش می‌دهند.

در حین گفتگو از هدفون استفاده کنید

در حین گفتگو از هدفون استفاده کنید

میکروب‌های تلفن همراه حتی از صندلی توالت هم بیشتر است. طبق یکی از تحقیقات انجام‌شده در 51 تلفن همراه 7000 باکتری مختلف دیده شد. بنابراین بهتر است تلفن همراه خود را از پوست دور کنید. این باکتری‌ها می‌توانند به پوست شما آسیب وارد کنند.

مصرف شکر را کاهش دهید

مصرف شکر را کاهش دهید

طبق گزارش‌های سازمان‌های بهداشت، شکر موجود در رژیم غذایی شما – نوع غیرطبیعی آن – نباید بیش از 10 درصد کالری‌های روزانه‌تان باشد. تنها متخصصان تغذیه نیستند که مخالف شکرند بلکه متخصصان پوست هم این ماده غذایی را از رژیم خود حذف می‌کنند. مولکول‌های شکر می‌توانند کلاژن – پروتئینی که باعث سلامت پوست می‌شود – را به خود جذب کنند و باعث چروک شوند.

کرم ضد آفتاب ضروری است

کرم ضد آفتاب ضروری است

همه ما شنیده‌ایم که کرم ضد آفتاب خاصیت ضد چروک دارد. اما چیزی که نمی‌دانیم این است که این کرم باید اول از همه به‌صورت مالیده شود نه آخر. درواقع این کرم‌ها بر روی پوست تمیز آزمایش شده‌اند بنابراین باید زمانی که پوستتان آرایش ندارد استفاده شوند.

گوجه‌فرنگی مصرف کنید

گوجه‌فرنگی مصرف کنید

از انجاییکه این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی است که به سلامت پوست کمک می‌کنند، بنابراین مصرف گوجه‌فرنگی می‌تواند سلامت پوست شما را افزایش دهد. استفاده از گوجه‌فرنگی می‌تواند پوست را روشن کرده، آثار کهولت سن را از بین برده و به دلیل میزان بالای لیکوپین، نوعی آنتی‌اکسیدان قوی، تغییر رنگ پوست را از بین ببرد.

صبح و شب از پوستتان محافظت کنید

صبح و شب از پوستتان محافظت کنید

خواب زیاد در صبح یا بی‌خوابی‌های شبانه می‌تواند مانع از مراقبت پوست شود. بهتر است روزانه از محصولات محافظت‌کننده پوست استفاده کنید. به گفته پزشکان اگر محصول تجویزی قرار باشد روزی یک بار استفاده شود می‌توانید نیمی از آن را صبح و نیم دیگر را شب استفاده کنید.

هرچه از محصولات کمتری استفاده کنید بهتر است

هرچه از محصولات کمتری استفاده کنید بهتر است

مردم برای داشتن پوستی سالم و شفاف از محصولات مختلف استفاده می‌کنند، اما هرچه از محصولات کمتری استفاده کنید بهتر است. در مواد آرایشی بهداشتی هرچه ترکیبات کمتری به کار رفته باشد بهتر است، بخصوص مواد معطر. در شب پوست خود را با آب و پاک‌کننده بشویید تا آلودگی‌ها از پوستتان پاک شوند، سپس کرم مرطوب‌کننده به پوست مالیده و به رختخواب بروید.

از محصولات معدنی استفاده کنید

از محصولات معدنی استفاده کنید

مواد آرایشی معدنی برخلاف مواد آرایشی قدیمی حاوی مواد نگهدارنده و شیمیایی نیستند. مواد آرایشی حاوی پارابن، رنگ و مواد معطر خریداری نکنید تا پوست بهتری داشته باشید. به دنبال موادی باشید که در ترکیبات آن روی اکسید و تیتانیوم دی‌اکسید دیده شود. همچنین از ضد آفتاب‌های معدنی و شیمیایی استفاده کنید زیرا از پوستتان محافظت کرده و لباس را لک نمی‌کنند.

از مکمل‌های غذایی استفاده کنید

از مکمل‌های غذایی استفاده کنید

مکمل‌های غذایی، ویتامین‌ها و آنزیم‌های موجود در داروخانه‌ها را نادیده نگیرید زیرا سرشار از مواد مغذی هستند که به سلامت پوستتان کمک خواهند نمود. برای بهره بردن از خواص این مواد آن‌ها را به‌صورت قرص، کپسول، پودر یا شربت انرژی‌زا استفاده کنید. روغن ماهی حاوی ترکیبات مؤثر است، روغن کتان پوست را آب‌رسانی کرده و دانه کتان خواص ضد باکتریایی دارد. همه این مواد خواص ضد پیری و آب‌رسانی داشته و به سلامت پوست کمک می‌کنند.

از دوش آب داغ خودداری کنید

از دوش آب داغ خودداری کنید

شاید خیلی از شما به گرفتن دوش آب داغ عادت داشته باشید اما باید بدانید این عادت می‌تواند به پوستتان آسیب بزند. این کار چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد، گردش خون پوست را افزایش داده و به واکنش‌های التهابی منجر می‌شود که در نتیجه آن پوست قرمز شده و فرد به اگزما یا خارش دچار خواهد شد. در طول تابستان بهتر است دوش آب سرد بگیرید. زیرا دوش آب گرم بخصوص پس از آفتاب گرفتن می‌تواند به پوست آسیب بیشتری وارد کند. همچنین تعریق شدید آسیب‌پذیری پوستتان را افزایش می‌دهد. بنابراین دمای آب را کاهش دهید تا در ماه‌های تابستانی پوست بهتری داشته باشید.

رتینوئید استفاده کنید

رتینوئید استفاده کنید

رتینوئیدها یکی از مواد شیمیایی محصولات آرایشی بهداشتی هستند که برای پوست فواید مختلفی دارند. تحقیقات مختلف نشان داده که این مواد می‌توانند به بازسازی پوست کمک کنند، کلاژن را افزایش دهند، تولید رنگ‌دانه‌ها را کاهش دهند، آکنه را درمان کنند و سرطان پوست را از بین ببرند. استفاده از رتینوئید یا دیفرین، نوعی ویتامین آ که آکنه را درمان می‌کند، حلقه‌های سیاه را از بین می‌برد، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و از پیری پوست جلوگیری می‌کند.

پاک‌سازی پوست

پاک‌سازی پوست

پاک‌سازی پوست یا تراشیدن آن نه‌تنها سلول‌های مرده را از بین می‌برد بلکه چربی اضافی که حفره‌های پوستی را بسته و به آکنه منجر می‌شوند را نیز دفع می‌کند. پاک‌سازی پوست لازم است و باید دو تا سه بار در هفته این کار را انجام داد. از اسکراب های زبر و خشن خودداری کنید زیرا پوست را زخم می‌کنند. از پاک‌کننده‌های شیمیایی مانند لاکتیک اسید یا گلیکولیک استفاده کنید. در این صورت پوستتان احیا شده، چروک‌هایتان متوقف شده و حفره‌های پوستی بسته می‌شوند.

جذب آنتی‌اکسیدان ضروری است

پوست شما هم همانند سایر قسمت‌های بدن به مواد مغذی نیاز دارد. آنتی‌اکسیدان غذای پوست است، این مواد نه‌تنها مانع پیری پوست شده بلکه تولید رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند. زمانی که پوست در معرض آلودگی و اشعه‌های مضر قرار می‌گیرد رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند. آنتی‌اکسیدان با خنثی نمودن رادیکال‌های آزاد خواص اکسیداتیو آن‌ها را کاهش می‌دهد. با جذب آنتی‌اکسیدان نه‌تنها پوستتان را از آفتاب محافظت نموده بلکه از آلاینده‌های دیگر هم محافظت می‌کنید.

صابون قالبی یک انتخاب خوب برای پاک کردن پوست است و ضرری ندارد

صابون قالبی یک انتخاب خوب برای پاک کردن پوست است و ضرری ندارد

در زمینه بهداشت برای استفاده از شامپوی بدن یا صابون قالبی همیشه بحث وجود دارد. احتمالاً همه ما شنیده‌ایم که صابون حاوی مواد نگهدارنده، سوفاکتانت ها و مواد شیمیایی است که به پوست آسیب میزند و آن را خشک می‌کند. صابون قالبی از سدیم هیدروکسید تهیه می‌شود، بنابراین در فرمول آن تنها مولکول‌های صابون و گلیسیرین مرطوب‌کننده به کار رفته است. اگرچه مردم فکر می‌کنند صابون حامل میکروب است اما تابه‌حال هیچ تحقیقی این موضوع را ثابت نکرده است. بهتر است از صابون‌های حاوی مرطوب‌کننده استفاده کنید.

حتماً به متخصص پوست مراجعه نمایید

حتماً به متخصص پوست مراجعه نمایید

حداقل یک بار در سال باید به متخصص مراجعه کنید. اما باوجود احتمال سرطان پوست معمولاً مراجعه به این متخصص را نادیده می‌گیریم. در ایالات‌متحده هر یک ساعت یک نفر براثر ملانوم از دنیا می‌رود بنابراین نباید چک آپ های خود را نادیده بگیرید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم