برنامه 10 دقیقه‌ای یوگا برای هضم بهتر

یوگا یک راه مناسب برای دفع تنش و استرس است، اما شاید نمی‌دانستید که یوگا می‌تواند برای دفع مشکلات هاضمه و گوارش هم مؤثر باشد. در اینجا می‌خواهیم برخی از حرکات یوگا برای کاهش مشکلات هاضمه را به شما معرفی کنیم.

رفع گاز و ورم معده

برای بسیاری از ما پیش می‌آید که در صورت پرخوری یا مصرف برخی از غذاها به ورم معده دچار شویم، در این صورت یا باید منتظر رفع آن بمانیم یا اینکه از خوردن غذا اجتناب کنیم. به‌جای انتظار بهتر از حرکات یوگا انجام دهید. در حقیقت حرکات یوگا می‌تواند برای این مشکل مؤثر باشد. به گفته پزشکان هنوز تأثیر یوگا کاملاً اثبات نشده اما تنفس عمیق در یوگا و حرکات آن می‌تواند این مشکل را حل کند.

دراز کشیدن با پای جمع

دراز کشیدن با پای جمع

این وضعیت حرکات آرام هضم را تقویت کرده و برای آرامش بدن پس از صرف شام مفید است. در این صورت بدنتان اعضای گوارش را باز و بسته کرده و در لگن و پایین‌تنه‌تان فضای خالی ایجاد می‌شود. به پشت دراز کشیده، دست‌ها را در طرفین قرار داده، به سمت بالا نگاه کرده و زانو را خم کنید. حالا کف پا را به هم چسبانده و اجازه دهید زانوها از هم دور شوند و لگن را باز کنید. به‌آرامی نفس عمیق بکشید. بر ارسال اکسیژن به ارگان‌های گوارشی خود تمرکز کنید. اگر دو تا سه دقیقه در این حال قرار بگیرید جریان خون افزایش یافته، ارگان‌های هضم تحریک شده و بدنتان آرام خواهد شد.

فشار یک پا بر قفسه سینه

فشار یک پا بر قفسه سینه

این حرکت عالی حالت پر بودن و ورم پس از صرف غذا را از بین می‌برد. به پشت دراز کشیده، پای راست خود را از زانو با دو دست نگه داشته و تا جای ممکن به سمت قفسه سینه بکشید. پای چپ را روی زمین نگه دارید. فشار ایجاد شده روی پا باعث ماساژ ارگان‌های گوارشی شده و هوا را از طریق مسیر گوارش خارج می‌کند. با هر بار تنفس پا را بیشتر به قفسه سینه فشار دهید تا ورم معده بیشتر و بیشتر از بین برود. پای راست را به مدت دو تا سه دقیقه نگه داشته و سپس پا را عوض کنید؛ در این صورت خون در ارگان‌های گوارشی جریان خواهد داشت.

چرخش نخاعی

چرخش نخاعی

این چرخش نخاعی از کشش زانو بر روی قفسه سینه ایجاد می‌شود. با دست راست زانوی چپ را به سمت بدن خود فشار دهید. دست چپ خود را از بدن دور کنید. در این حالت قرار گرفته و نفس عمیق بکشید، اجازه دهید کمر و شانه‌هایتان کشیده شده و در این حالت ارگان‌های شکمی خود را به‌آرامی ماساژ دهید. باید این چرخش را به‌آرامی انجام دهید زیرا ممکن است پس از صرف غذا برایتان آزاردهنده باشد. دو تا سه دقیقه در این حالت مانده و سپس همین حرکت را با پای راست تکرار کنید.

حرکت گربه

حرکت گربه

این حرکت هم به تنفس مربوط است. روی چهار دست‌وپا بایستید، به صورتی که دست زیر شانه و زانوها زیر لگن باشد، زمانی که شکم خود را به سمت پایین می‌آورید سر را به طرف بالا حرکت دهید، اجازه دهید کمرتان حرکت موج وار داشته باشد. در حین بازدم چانه را به سمت قفسه سینه پایین آورده و کمر را به سمت بالا حرکت دهید. این حرکت را چهارتا شش بار انجام دهید تا ارگان‌های شکمی و نخاع درگیر شوند، در این صورت اعضای گوارشتان فعال شده و در معده فضای خالی ایجاد می‌شود.

حالت کبرا

حالت کبرا

این حرکت باعث کشش قفسه سینه و شانه‌ها شده و ارگان‌های گوارشی را به حرکت درمی‌آورد؛ همچنین در این حین کمر باعث تقویت کلیه‌ها می‌شود. روی شکم دراز کشیده، دست‌ها را به حالت خمیده زیر شانه نگه دارید. به‌آرامی صورت را به طرف بالا برده و گردن و نخاع را بکشید. به‌آرامی تنفس کرده و حرکت را به‌اندازه چهارتا شش تنفس ادامه دهید.

ایستادن خمیده

ایستادن خمیده

سرپا ایستاده، پا را به‌اندازه عرض شانه باز کرده و از لگن، نه کمر، به سمت پایین خم شوید. اگر عضلات عقب ران به هم چسبیده‌اند می‌توانید زانو را خم کنید. در حین پایین آوردن بدن کمر را صاف نگه دارید. دست‌ها باید با زمین تماس پیدا کنند، بسته به میزان انعطاف‌پذیری خود می‌توانید دست را روی مچ پا نگه دارید یا آن را دور پا حلقه کنید. به‌اندازه چهارتا شش تنفس در این حالت بمانید تا خون‌رسانی به طحال، پانکراس، کبد، روده‌ها و کلیه، افزایش پیدا کند.

اسکات گارلند

اسکات گارلند

بایستید و پاها را از هم باز کنید، کف دست‌ها را روبه روی قلب به هم بچسبانید. پاها را به‌گونه‌ای باز کنید که انگشتان پا به سمت بیرون باشد. به‌آرامی پایین رفته و لگن را آزاد نمایید. زمانی که به‌اندازه کافی به پایین رفتید، آرنج را به زانو بچسبانید و کف دست‌ها را به حالت دعا روی هم قرار دهید. به‌اندازه چهارتا شش تنفس در این حالت بمانید. انجام یک اسکات عمیق مانند این حرکت در قسمت پایین کمر فضای خالی ایجاد کرده و عضلات لگن را آرام می‌کند.

حرکت پل

حرکت پل

این حرکت بدن را باز نموده و عضلات شکمی را می‌کشد. همچنین پاها را احیا نموده و باعث کشش شانه می‌شود. روی کمر دراز کشیده، زانو را خم کرده و پا را به‌اندازه عرض شانه باز کنید، سپس لگن را به سمت بالا بکشید. شانه را روی زمین نگه دارید، گردن را در حالت ریلکس قرار داده و سرتان هم روی زمین باشد. درحالی‌که به‌آرامی نفس عمیق می‌کشید لگن را تا جای ممکن به سمت بالا بکشید. به‌اندازه چهارتا شش تنفس در این حالت مانده تا اعضای شکمی و غدد تیروئید تحریک شود، درنتیجه آن متابولیسم شما منظم خواهد شد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم