8 غذا که باعث افزایش طول عمر می‌شوند

اگرچه عمر انسان جاودانه نیست اما با رعایت خوردوخوراک می‌توانید چند سال به عمر خود اضافه کنید. بنابراین در اینجا هشت غذا به شما معرفی می‌کنیم که نه‌تنها کیفیت زندگی‌تان را بهبود بخشیده بلکه طول عمرتان را نیز افزایش می‌دهد.

1. میوه و سبزیجات روشن

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که میوه و سبزیجات روشن می‌خورند عمر طولانی‌تری دارند، زیرا این خوراکی‌ها حاوی مواد مغذی هستند. اگرچه تمام میوه‌ها و سبزیجات مفید هستند اما این میوه و سبزیجات موادی دارند که از سرطان پیشگیری می‌کند. ساکنان استان اوکیناوا در ژاپن که به داشتن عمر طولانی و کمبود بیماری قلبی و سرطان شهرت دارند، در رژیم غذایی‌شان میوه و سبزیجات مختلف با رنگ‌های سبز و زرد دیده می‌شود. در حقیقت این افراد به‌جای برنج از سیب‌زمینی شیرین استفاده می‌کنند و این ماده در رژیم غذایی‌شان به‌شدت دیده می‌شود.

2. شکلات تلخ

شکلات تلخ طول عمر را افزایش می‌دهد. دانه‌های کاکائو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که بیماری قلبی را کاهش می‌دهند. شاید به این دلیل است که پیرترین فرد جهان، جین لوئیز کالمنت، 122 سال عمر داشت و همیشه شکلات تلخ می‌خورد. اما حین خوردن شکلات تلخ به یاد داشته باشید در روز یک تکه از آن کافی است. همچنین شکلات‌های بیش از 70 درصد خریداری کنید زیرا حاوی فلاونوئید های بیشتر و شکر کمتر هستند.

3. ماهی‌های روغنی

ژاپنی‌ها عمر طولانی دارند، شاید به این دلیل که رژیم غذایی‌شان سرشار از ماهی است. استفاده از ماهی به‌جای گوشت قرمز نه‌تنها احتمال بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، بلکه ماهی‌هایی مانند سالمون، خال‌خالی، ساردین و قزل‌آلا به دلیل خواصشان شهرت دارند. این ماهی‌ها سرشار از ویتامین آ و دی هستند که برای سیستم ایمنی بسیار مفید است. همچنین سرشار از اسید چرب امگا 3 هستند که احتمال بیماری قلبی، زوال عقل و سکته را کاهش می‌دهد. همچنین دانشمندان دریافته‌اند که دوکوزاهگزانوئیک اسید موجود در ماهی با آلزایمر مبارزه می‌کند: زیرا دوکوزاهگزانوئیک اسید روند آلزایمر را کند کرده، و باعث سلامت مغز و زندگی سالم می‌شود.

4. چای سبز

چای سبز هم در رژیم غذایی ژاپن دیده می‌شود و برای سلامتی بسیار مفید است، زیرا سلامت قلب را بهبود می‌بخشد، فشارخون را متعادل می‌کند، سیستم ایمنی را تقویت کرده و کلسترول را کم می‌کند. محققان معتقدند نوشیدن چای سبز که سرشار از فلاونوئید است احتمال سرطان را کاهش می‌دهد. طی یکی از تحقیقات انجام‌شده در ژاپن که بر روی 40000 شرکت انجام گرفت، میزان مرگ‌ومیر در افرادی که طی 11 سال روزانه حداقل پنج فنجان چای سبز می‌خوردند نسبت به افرادی که یک لیوان می‌خوردند، 16 درصد کمتر بود.

5. روغن‌زیتون

اگرچه بسیاری از ما از روغن و چربی فاصله می‌گیریم اما چربی‌های غیراشباع موجود در روغن‌زیتون برای سلامت بدن مفید هستند. محققان معتقدند مصرف مرتب روغن‌زیتون به دلیل داشتن ترکیبات فنول که خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارند، خطر سکته و بیماری قلبی را کاهش می‌دهند. همچنین روغن‌زیتون بخش مهمی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که گفته می‌شود باعث طولانی شدن عمر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از روغن‌زیتون استفاده می‌کنند 20 درصد عمر طولانی‌تری داشته و حدود دو تا سه سال بیشتر عمر می‌کنند.

6. سیر

تحقیقات نشان می‌دهد از بین ترکیبات موجود در سیر 10 مورد از آن‌ها با سرطان مبارزه می‌کنند. سیر دارای ترکیبات تقویت‌کننده سیستم ایمنی است که محرک‌های سرطان را از بین می‌برد. برای مثال، یکی از ترکیبات سیر به نام دیالیل سولفید می‌تواند عوامل سرطان‌زا را از بین ببرد. طبق تحقیقات افرادی که به‌طور مرتب سیر مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که آن را کم‌مصرف می‌کنند یا اصلاً مصرف نمی‌کنند کمتر به سرطان معده دچار می‌شوند.

7. کرنبری

کرنبری خواص بسیار زیادی دارد اما به‌طورکلی باید گفت که این میوه می‌تواند زندگی ما را نجات دهد. این میوه کوچک سرشار از آنتی‌اکسیدان، مواد ضدالتهابی، آنتی باکتری و تقویت‌کننده سیستم ایمنی و مواد مغذی است. هرچقدر این مواد مغذی بیشتر باشد سیستم ایمنی بیشتر تقویت می‌شود. همچنین مواد مغذی موجود در میوه‌های قرمز و توت با غده‌های سرطانی مبارزه می‌کند. طبق یکی از تحقیقات که شیره کرنبری را روی سلول‌های سرطان سینه آزمایش کردند در عرض چهار ساعت بسیاری از این سلول‌ها از بین رفتند. بنابراین این میوه‌ها نه‌تنها مزه خوبی دارند بلکه می‌توانند عمرتان را افزایش دهند.

8. دانه قهوه

یکی از تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه اسکرانتون نشان می‌دهد فلاونوئیدهای موجود در قهوه از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. پروفسور این تحقیقات معتقد است که آنتی‌اکسیدان موجود در این دانه‌ها بدن ما را از رادیکال‌های آزاد سمی که از تنفس اکسیژن و خوردن شکر وارد بدن می‌شوند و بیماری‌های مزمن به وجود می‌آورند، محافظت می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه با بیماری‌هایی نظیر سرطان، بیماری قلبی، دیابت و قهوه مبارزه می‌کند. نباید فراموش کنید که کافئین فشارخون را افزایش می‌دهد، بنابراین اگر می‌خواهید حجم زیادی از آن را بنوشید بهتر است قهوه بدون کافئین مصرف کنید که حاوی همان مقدار آنتی‌اکسیدان قهوه معمولی است. بنابراین برای داشتن یک زندگی سالم‌تر و شاداب‌تر بهتر است قهوه بیشتری بنوشید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم