8 فیلم ابر قهرمانانه در سال 2017 از بدترین تا بهترین

از دهه گذشته در فیلم‌های قهرمانانه انقلابی به پا شد و از آن زمان به یکی از ژانرهای موفق و پرفروش صنعت سینما تبدیل شد. به همین دلیل سالانه تماشاگران سینما منتظر دیدن فیلم‌های جدید این ژانر هستند. به نظر می‌رسد که در هرسال دو فیلم بسیار پرفروش از این ژانرها وارد بازار شده و علاوه بر موفقیت در گیشه نظر مثبت منتقدان را نیز جلب می‌کند. در سال 2017 از این ژانر هشت فیلم موفق وارد بازار شد که هم در گیشه موفق بودند و هم در آرای منتقدان، اما همه آن‌ها را نمی‌توان موفق نامید.

اگرچه تولید این فیلم‌ها به فرایند پیچیده‌ای نیاز دارد اما در کنار هر فیلم موفق از این ژانر یک فیلم ضعیف هم تولید می‌شود، برای مثال در کنار مرد عنکبوتی لوگان قرار دارد. در طی سال‌های به نظر می‌رسد که هنوز فیلم‌سازان و استودیوهای مختلف فیلم‌سازی در حال کسب تجربه در این زمینه هستند.

در سال 2017 مسیر جدیدی برای تولید این فیلم‌ها آغاز شد و اگرچه برخی از آن‌ها به ایده آل تماشاگران نزدیک شدند برخی دیگر هنوز یک تقلید بیهوده بودند. بنابراین بیایید به فیلم‌های تولیدشده در این ژانر در سال 2017 نگاهی انداخته و آن‌ها را از بدترین تا بهترین طبقه‌بندی کنیم.

1. پاور رنجر – Power Rangers

پاور رنجر – Power Rangers

یک فیلم علمی تخیلی که بر اساس نسخه دیگر آن‌که در سال‌های 90 توسط مایتی مورفین ساخته شده بود و از یک فیلم ژاپنی گرفته شده بود، تولید شده است و بودجه آن 100 میلیون دلار بوده است. دلیل ساخت این فیلم یادی از نسخه قبلی و همچنین تمایل استودیوی موردنظر برای سرمایه‌گذاری، بوده است.

اما برخلاف تلاش این فیلم برای نزدیک کردن نسخه قبلی به استانداردهای قرن 21، مانند استفاده از مفاهیم دگرباشی و اوتیستی، بااین‌حال این فیلم در گیشه چندان موفق نبود. یکی از دلایل آن نبود کیفیت کافی بود که در نسخه اصلی یکی از نقاط قوت محسوب می‌شد. نقطه‌ضعف دیگر فیلم فضایان بود که گاهی طنز و گاهی جدی می‌شد و بیننده را گیج می‌کرد. همچنین به این نکته توجه نشد که طرفداران سری قبل در حال حاضر میان‌سال محسوب می‌شوند و راضی کردن آنان دشوار است، نسل جدید هم که باوجود فیلم‌های موفق‌تر دلیلی برای تماشای این فیلم نمی‌بیند.

این فیلم در گیشه فقط 144 میلیون دلار فروش داشت و نتوانست هزینه‌های بازاریابی و استودیو را تأمین کند. این فیلم که ضعیف‌ترین فیلم سال 2017 بود نتوانست هدف فیلم‌ساز برای ایجاد یک چندگانه را محقق کند.

2. فیلم لگو بتمن – The Lego Batman Movie

فیلم لگو بتمن – The Lego Batman Movie

این فیلم مخصوص کودکان است اما به‌عنوان یک فیلم کودکانه بسیار جالب است. نویسندگان و تولیدکنندگان این فیلم همان‌هایی بودند که فیلم لگو را تولید کردند و توانستند از شخصیت‌های بتمن اقتباس خوبی برای تماشاگر زیر 10 سال تهیه کنند.

ویل آرنت که در فیلم لگو هم بود در نقش بتمن صداپیشگی می‌کند، زک گالیفیاناکیس در نقش جوکر و مایکل سرا هم به شکل شگفت‌انگیزی در نقش رابین صداپیشگی می‌کنند. در حقیقت تمام صداپیشگان ستاره هستند، روزاریو داوسون در نقش مقابل بتمن، رالف فینس در نقش آلفرد، جنی اسلیت در نقش هارلی کوئین، و بسیاری از صداپیشگان دیگر در این فیلم حضور دارند.

آیا این فیلم قهرمانانه است؟ البته که نه، این فیلم یک اثر کمدی است که هرگز به هدف اصلی خود نرسید. و دیدن آن هم بسیار جالب است. تماشاگران بزرگ‌سال بسیاری از مفاهیم فیلم که به فیلم اصلی ربط دارد را می‌فهمند و برایشان جالب است. این مفاهیم درعین‌حال برای کودکان نیز مناسب می‌باشد. درعین‌حال با کمک این فیلم می‌توانید شخصیت‌های بتمن را به کودکان معرفی کنید بدون اینکه مجبور شوید دنیای خشن بتمن را به آن‌ها معرفی نمایید. این فیلم حداقل از پاور رنجر خیلی بهتر است.

3. لیگ عدالت – Justice League

لیگ عدالت – Justice League

شرکت دی سی باوجود داشتن شخصیت‌های مشابه نتوانست به موفقیت شرکت مارول دست پیدا کند. در حقیقت این شرکت به تولید فیلم‌های نه‌چندان خوب شهرت دارد. اگرچه فیلم “زن شگفت‌انگیز” در سال گذشته هم ازنظر منتقدین و هم فروش موفق بود اما فیلم‌های دیگر این شرکت مانند “بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت” و “مرد پولادین” انقدر ضعیف بودند که طرفداران سینما از خود می‌پرسیدند چرا این شرکت باید از این شخصیت‌ها چنین استفاده‌ای کند.

درنتیجه این شرکت با همکاری شرکت برادران وارنر فیلمی روانه بازار کردند که ناامیدکننده بود. این فیلم باوجود بودجه 300 میلیون دلاری با فروش جهانی 634 میلیون دلاری مواجه شد، درحالی‌که هزینه‌های تبلیغ هم محاسبه نشده بود. نظرها درباره این فیلم متفاوت بود، برخی گل گدو در نقش زن شگفت‌انگیز را تحسین می‌کردند، بن افلک را در نقش بتمن خسته‌کننده می‌دانستند، و به‌طورکلی این فیلم را یک فیلم ضعیف و زننده می‌دانستند که شخصیت‌های آن از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر می‌روند و تلاش می‌کنند جذابیت فیلم‌های مارول را زنده کنند، که البته بی‌نتیجه است.

درنهایت یکی از فیلم‌هایی که امید می‌رفت در گیشه موفق باشد، هم در فروش و از در نظر منتقدین به یک فیلم ضعیف تبدیل شد. این فیلم با این بودجه می‌توانست به یکی از بهترین فیلم‌های سال تبدیل شود. بااین‌حال به یکی دیگر از شکست‌های شرکت دی سی تبدیل شد که هنوز نمی‌دانند از شخصیت‌های محبوب چگونه استفاده کنند.

4. ثور: رگنوراک – Thor: Ragnorok

ثور: رگنوراک – Thor: Ragnorok

ثور در سومین فیلمش پس از دو سال به دنبال سنگ‌های بی‌نهایت می‌گردد و این بار توسط دیو آتش، سوتور، زندانی شده است. آزگار در شرف نابودی توسط رگنوراک است، پدرش اودین در حال مرگ است، با مرگ او دخترش آزاد می‌شود، زیرا اهداف او قدرت پدر را به خطر می‌اندازد. اما مشکلی نیست زیرا هالک همه‌چیز را از بین می‌برد.

منتقدین به این فیلم نظر مثبتی نشان دادند و دنیای آن را رنگارنگ و لذت‌بخش می‌دانستند. جلوه‌های ویژه آن بسیار چشمگیر است و آن را می‌توان یک فیلم قهرمانانه جالب دانست. این فیلم را می‌توان برترین فیلم از سه‌گانه ثور نامید که در گیشه بسیار موفق بود و بازهم نشان داد که سینمای مارول در تولید فیلم‌های ابرقهرمانی بسیار موفق است.

5. مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه – Spider-Man: Homecoming

مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه – Spider-Man: Homecoming

چگونه ممکن است پس از حضور مرد عنکبوتی در “کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی” دوباره او را ببینیم؟ اگر بخواهیم به فیلم‌های قبلی این شخصیت نگاهی بیندازیم می‌بینیم که پتر پارکر (تام هلند) پس از مبارزه با انتقام جویان تونی استارک به خانه بازمی‌گردد و قابلیت‌های مختلفی دارد. اما در فیلم کوئینز، مرد عنکبوتی یک پسر دبیرستانی است که در شهر نیویورک با عمه‌اش زندگی کرده و با همکلاسی‌هایش مشکل دارد.

اما این شخصیت درعین‌حال که حواسش به انجام تکالیف مدرسه است هرازگاهی به محله‌های دیگر سرک کشیده و مبارزاتی انجام می‌دهد. این بار یک شخصیت دیگر از سلاح‌های تکنیکی که از زمان انتقام جویان در نیویورک به‌جامانده استفاده می‌کند تا به اهداف مجرمانه خود برسد و مرد عنکبوتی باید مانع او شود، حتی اگر به قیمت نابودی خودش تمام شود.

مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه یک گذر موفق به ریشه‌های مرد عنکبوتی است. این بار پارکر با همان مشکلات همیشگی‌اش سروکار دارد و باید با مجرمی مبارزه کند که برخلاف سلاح‌های تکنیکی‌اش یک انسان معمولی است، به همین دلیل این داستان یادآور کتاب‌های اصلی طنز مرد عنکبوتی است. این فیلم را می‌توان یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی سال دانست که باوجود بودجه 175 میلیون دلاری، 880 میلیون دلار فروش داشت و پر از صحنه‌های طنز و اکشن بوده و مرد عنکبوتی را به‌عنوان یک پسر نوجوان نشان می‌دهد.

6. نگهبانان کهکشان، نسخه 2 – Guardians of the Galaxy Vol. 2

نگهبانان کهکشان، نسخه 2 – Guardians of the Galaxy Vol. 2

درست زمانی که می‌ترسیدید نگهبانان کهکشان هم به سرنوشت فیلم‌های ناموفق تبدیل شود که ادامه آن‌ها ضعیف بود، این نسخه درآمد و تمام ترس‌ها را کنار زد. این فیلم موفق نه‌تنها صحنه‌های جالب و فضای نسخه قبلی را زنده کرد بلکه داستان را هم ادامه داد.

ارباب قهرمان و اعضایش شرارت‌هایشان را کنار گذاشته‌اند اما راکت راکون سر رسیده و چیزهایی که آن‌ها باید تحویل می‌دادند را از بین می‌برد. به همین دلیل یوندا به سمت ارباب و اعضایش می‌رود تا در یافتن ان اشیا و سپردنآن‌ها به صاحب نه‌چندان لایقش کمک کنند. دراین‌بین ارباب با دیدن پدرش، ایگوی نیمه خدا (که کرت راسل به‌خوبی نقش او را ایفا می‌کند) شوکه می‌شود، پدر هم با دیدن پسرش بسیار خوشنود است اما بعدها می‌فهمیم که نیت دیگری دارد.

جالب و البته احمقانه است که فیلم‌سازان می‌دانستند نقطه قوت فیلم اول چه بود و آن‌ها را اصلاً تغییر ندادند. به همین دلیل طرفداران از این فیلم استقبال کردند. این فیلم در گیشه بسیار موفق بود و روشن است که نسخه‌های دیگران هم با استقبال تماشاگر مواجه خواهند شد.

7. لوگان – Logan

لوگان – Logan

آیا می‌دانستید دهه‌هاست که طرفداران فیلم‌های ولورین به امید دیدن چه هستند؟ احتمالاً آن‌ها به شکل عجیبی به خواسته خود رسیده‌اند. این فیلم آینده نابود شده‌ای را نشان می‌دهد که جهش‌یافته‌ها از بین رفته‌اند و برخی از آن‌ها که وجود دارند شکار می‌شوند. پروفسور ایکس هنوز زنده است و توسط ولوریت، لوگان، نگهداری می‌شود، اما به دلیل زوال مغزی که باعث چندین مرگ شده جایگاه خوبی ندارد. احتمالاً این فیلم تاریک‌ترین فیلم از چندگانه مردان ایکس است که بر لوگان تنها و منزوی تمرکز می‌کند که هم نشان‌دهنده جهش‌یافته‌هاست و هم هویت انسانی باقی‌مانده در آن‌ها.

لوگان با دختری آشنا می‌شود که قدرت‌های مشابه او را دارد و این دختر از یک برنامه کامپیوتری توسط دولت به وجود آمده تا جهش‌یافته‌ها را کنترل کند و این دختر در حقیقت دختر اوست. این فیلم داستان سفر لوگان در سراسر آمریکا را نشان می‌دهد که به دنبال یافتن یک مکان امن برای دخترش است تا از یافتن و نابودی او جلوگیری کند. همچنین پایان این فیلم از تمام فیلم‌های مردان ایکس و ولورین، غم‌انگیزتر است.

لوگان یکی از فیلم‌های ابرقهرمانی است که ممکن بود به فیلم‌های ضعیف این ژانر تبدیل شود اما در عوض به یک فیلم به‌یادماندنی تبدیل شد. برای درک بهتر این فیلم بهتر است نسخه سیاه‌وسفید آن را تماشا کنید، زیرا زیبایی هنری و فیلم‌برداری ان بسیار چشمگیرتر از نسخه رنگی آن است. این فیلم تا دوم ژوئن بهترین فیلم ابرقهرمانی سال 2017 بود تا اینکه…

8. زن شگفت‌انگیز – Wonder Woman

زن شگفت‌انگیز – Wonder Woman

این فیلم در دوم ژوئن اکران شد و جدول 10 فیلم برتر چهارهفته اول را به‌کلی تغییر داد، در سراسر جهان 822 میلیون دلار فروش داشت و در حال حاضر در لیست “50 فیلم ابر قهرمانانه برتر تاریخ سینما” در روتن تومیتوز رتبه اول را دارد. دلیلش هم این است که این فیلم یک شاهکار ابرقهرمانی است.

این فیلم در حقیقت یکی از قوی‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی مدرن است که تاکنون تولید شده. چندگانه انتقام جویان هم بسیار عالی است اما اگر یک صحنه یا شخصیت خوب نبودند شخصیت و صحنه‌های دیگر می‌توانستند آن را جبران کنند. اما برای فیلمی که تنها بر یک شخصیت تمرکز کند، باید گفت که این شخصیت بسیار خوب نوشته شده و یک قهرمان واقعی از آب در آمده است.

برخلاف بتمن که فعالیت‌هایش از یک فروپاشی روانی ناشی می‌شود، یا سوپرمن که یک بیگانه پنهان است و یا مبارزه می‌کند و یا کار احمقانه خبرنگاری‌اش را انجام می‌دهد، زن شگفت‌انگیز به دلیل باورها و احساسش به مردم فعالیت‌هایش را انجام می‌دهد. درنتیجه شخصیتش نه‌تنها جالب بلکه قهرمانانه است.

زمانی که او برای نجات مردم به منطقه ممنوعه جنگ جهانی اول می‌رود می‌داند که ممکن است زنده نماند اما برای نجات مردم این کار را انجام می‌دهد. پرنسس دایانا در نبردها پیروز می‌شود و حتی اگر بداند که مبارزاتش به قیمت جانش تمام می‌شود بازهم از تلاش دست برنمی‌دارد.

جالب است که در یکی از بازه‌های زمانی فیلم جنگ جهانی اول را نیز قرار داده‌اند. درنتیجه زن شگفت‌انگیز در عین غریبگی برایمان آشنا جلوه خواهد کرد زیرا یک بازه زمانی حقیقی را در فیلم دیده‌ایم. همچنین فیلم درعین‌حال که در قرن گذشته سیر می‌کند برای بیننده مدرن باورپذیر است زیرا درباره قرنی صحبت می‌کند که بر زندگی ما تأثیر دارد. این ویژگی‌ها این فیلم را به یک فیلم منحصربه‌فرد تبدیل کرده که شاید بدون این بازه زمانی این شخصیت هم چندان موفق نبود.

درباره علت موفقیت این فیلم ابرقهرمانی می‌توان مطالب مختلفی نوشت اما به‌طورکلی، باوجود انگیزه شخصیت اصلی، فضای تاریخی و اجرای گل گدو که یک شخصیت عجیب و ورای انسانی را به یک شخصیت باورپذیر تبدیل نموده، این فیلم در گیشه تابستان فروش بسیار موفقی داشت و به بهترین فیلم ابرقهرمانی سال 2017 تبدیل شد.

                               

دیدگاه‌ها (6)

بستن فرم

  1. MARVEL AND DC

    دی 13, 1399

    نظر من
    ۱ لوگان
    ۲ واندروومن
    ۳ لگو بتمن با دوبله خنده دار
    ۴ ثور۳
    ۵ نگهبانان کهکشان۲
    ۶ هوم کامینگ
    ۷ پاور رنجرز
    ۸ جاستیس لیگ

    پاسخ

    • MARVEL AND DC در پاسخ به MARVEL AND DC

      دی 14, 1399

      ببخشید
      1 لوگان
      2 لگو بتمن با دوبله خنده دار
      3 واندروومن
      4 ثور3
      5 نگهبانان کهکشان 2
      6 هوم کامینگ
      7 پاور رنجرز
      8 جاستیس لیگ

      پاسخ

  2. دانیال

    مرداد 17, 1399

    لوگان از همشون بهتره

    پاسخ

  3. آریو

    اردیبهشت 12, 1398

    یعنی از نظر شما
    ۱ لگو بتمن از لیگ عدالت بی کیفیت تر بود ؟ به خدا افتضاح بود لیگ عدالت . اینو فقط من نمیگم ، همه سایتای معتبر هم میگن . بازیگری افتضاح ، فیلمنامه افتضاح ، تدوین افتضاح ، شخصیت پردازی افتضاح و … هرچی فکر میکنم نکته مثبتی نداشت .
    ۲ لوگان از واندر وومن فیلم بهتری نبود ؟ از نظر من بود .

    پاسخ

  4. komeil

    تیر 18, 1397

    طبقه بندی از نظر من :

    1.لوگان
    2.لیگ عدالت
    3.زن شگفت انگیز
    4. ثور

    پاسخ

    • Arsalan در پاسخ به komeil

      تیر 19, 1397

      این رتبه بندی شما کاملا درسته به غیره لیگه عدالتش ط آخه چی بود لیگه عدالت خیلییییی شرور بدی گذاشته بودن درواقع بعد نبودا خیلی ضعیف جلوه شده بود ، سوپر من زیاد از حد باگ شده بود و باید تعادل به وجود میوردن چون واندروامن در دنیای دیسی خیلی کمتر از سوپر نیست و اگه ده تا برتره دی سی رو جدا بخوایم بگیم میشه سوپر من ، گرین لنترن ، واندروامن و فلش و… سوپر من اصلا در کمیک ها نمیتونه سرعتش مثله فلش باشه ، البته میتونه خیلی سریع باشه اما فلش سه برابر سریع ترشه

      پاسخ