5 میوه و سبزی سالم در فصل زمستان

درحالی‌که میوه و سبزیجات فصل زمستان از فصل تابستان کمتر هستند اما در بین آن‌ها میوه و سبزیجات بسیار سالمی دیده می‌شود که پنج میوه برتر فصل زمستان را به شما معرفی می‌کنیم.

انار

انار یکی از میوه‌های خوشمزه فصل زمستان است که آب آن سرشار از انتی اکسیدان (بیش از هر میوه دیگر) می‌باشد، بنابراین طبق تحقیقات انجام‌شده خوردن روزانه یک لیوان آب انار انتی اکسیدان های لازم برای از بین بردن چربی مضر را در اختیارتان قرار می‌دهد. زیرا چربی مضر می‌تواند عروق قلبی را مسدود کند. طبق یکی از تحقیقات دیگر، سکته قلبی شرایطی است که اکسیژن‌رسانی به قلب متوقف می‌شود و آب انار می‌تواند جریان خون به قلب را افزایش دهد.

سبزیجات سبز

سبزیجاتی با برگ‌های سبز مانند کلم، برگ کولارد و چغندر، در اوج زمستان که سبزیجات دیگر تیره می‌شوند هم سبز هستند. در حقیقت سرمای هوا تلخی کلم را از بین می‌برد. این سبزیجات سرشار از ویتامین‌های آ، ث و کا هستند. برگ کولارد، خردل و اسکارول هم سرشار از فولات بوده و برای زنانی که در سنین باروری قرار دارند بسیار مفید هستند.

مرکبات

مرکباتی نظیر لیمو، لیموترش، پرتقال و گریپ‌فروت در فصل زمستان مزه بسیار خوبی داشته و می‌توانند به شب‌های زمستانی‌تان طعم خوبی ببخشند. مرکبات سرشار از ویتامین ث هستند، یک پرتقال متوسط 100 درصد نیاز روزانه شما را تأمین می‌کند. طبق گفته متخصصین مرکبات سرشار از فلاونوئیدها هستند. فلاونوئید اصلی این میوه‌ها هسپریدین است که کلسترول خوب را افزایش داده و کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد.

سیب‌زمینی

گاهی اوقات سیب‌زمینی را به دلیل داشتن نشاسته سفید در طبقه‌بندی برنج سفید و نان سفید قرار می‌دهیم. اما برخلاف آن نشاسته‌های سفید که سالم نیستند، سیب‌زمینی دارای مواد مغذی است. در حقیقت سیب‌زمینی منبع اصلی دو ماده تقویت‌کننده سیستم ایمنی، یعنی ویتامین ث و ب 6 است، به‌طوری‌که یک سیب‌زمینی متوسط 25% و 29% نیاز روزانه شما را به این مواد تأمین می‌کند. سیب‌زمینی همچنین منبع فولات است و برای زنانی که در سن باروری قرار دارند مناسب است. همچنین یک سیب‌زمینی متوسط داری 4 گرم فیبر است (زنان روزانه به 25 گرم فیبر و مردان به 38 گرم فیبر نیاز دارند). همچنین اگر بتوانید سیب‌زمینی بنفش هم پیدا کنید باید بدانید این سیب‌زمینی منبع غنی آنتوسیانین است، نوعی انتی اکسیدان که فواید مختلفی دارد، از کاهش سرطان و بیماری‌های قلبی تا از بین بردن عفونت.

کدو

کدوی زمستانی انواع مختلفی دارد: کدو گردویی، کدو بلوطی، کدوتنبل و کدوسبز و تمام آن‌ها برای فصل زمستان انتخاب خوبی هستند. یک فنجان کدوی پخته حاوی کمی کالری (حدود 80)، مقادیر بالای ویتامین آ (214 درصد نیاز روزانه)، ویتامین ث (33 درصد)، و منبع خوب ویتامین ب 6 و کا، پتاسیم و فولات، است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم